Tevreden na wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Tevreden na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:14

Hallo allemaal,

Wie van jullie is vaak tevreden na een wedstrijd???

Ik vind het heel erg, maar ik ben dus nog nooit van me paard gestapt met het idee van jeetje ging lekker wel aantal puntjes verbeteren maar ben tevreden, ik ben echt nooit tevreden en irriteer me er echt dood aan maar ik kan er niks aan veranderen... Ik ben een perfectionist en baal daar soms best van, een vriendin vraagt dan bijvoorbeeld aan mij hoe vond je het gaan, en dan zeg ik jeetje ging echt voor geen meter, dit ging fout dat ging fout en vervolgens word ik 2x 1e met 200 punten...
Wil niet zeggen dat ik niet trots ben op me paard hoor want ben heel trots op haar en ze doet het super en ze is geweldig...

Hoe gaan jullie daarmee om???

_KellyAV

Re: Tevreden na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:21

Ik heb dat soms maar dan gaat het ook echt niet. Vaak heb ik dan wel een winstpunt wat ik dan echt niet begrijp. Tegenwoordig kom ik vrijwel altijd tevreden van m'n paard ook al ging het wat minder. Ik denk dan gewoon aan de dingen die wel goed gingen. Ik heb ook weleens dat het echt lekker ging en dat ik dan geen wp heb hier kan ik dan erg gefrustreerd om worden maar dat laat ik snel los wat het is en blijft een jurysport, kan je er niet tegen moet je het ook niet doen :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:23

Ja precies! Bij de ene keer heb ik het wel meer dan de andere keer maar ik baal gewoon dat ik echt nooit heb van jeetje voelde echt goed ofzo! mijn prestatiedrang is denk ik gewoon te hoog...

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:40

Niemand meer??

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:45

Heb dit vroeger ook gehad. Maar heb dit met de jaren afgeleerd. Door gewoon in het begin al om kleine dingetjes tevreden te zijn.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:50

Ik ben redelijk gauw tevreden, gezien paardlief soms geen zin heeft en dus vol op de rem gaat, of erg hyperactief in het rond bokken :') als paard dan luistert naar mn hulpen en ontspannen is, of braaf de meeste hindernissen springt, ben ik al heel blij :)

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:51

Zelf ben ik gauw tevreden, ik ben tenslotte maar een amateur!
Als ik lol heb gehad en Kaeti ook, dan vind ik het goed hoor! Moijn eisen liggen ook niet bepaald hoog hoor, haha, als ik maar in de baan blijf en de juiste gangen toon...

Nou is de sfeer bij de ijslanderwedstrijdjes die ik weleens hedb gereden ook veel minder competitief, het gaar meer om de gezelligheid. Tenslotte z9ijn we niet allemaal "" Anky's"!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:54

Hoe lang rij je al wedstrijden? Volgens mij is dit iets dat een beetje moet slijten, net als wedstrijd stress. Al heb je natuurlijk altijd mensen waarbij het niet over gaat.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:56

Bedankt voor jullie reacties, ik mag nu M1 starten heb de L2 in 4 wedstrijden doorlopen dus mag echt tevreden zijn, maar denk ook dat het juist door mijn onzekerheid komt, dat het voelt als afgaan als je bijvoorbeeld 180 en 185 rij en normaal wel in de 190 zit.... Ik ben ook een amateur maar wil wel altijd winnen en alles perfect doen, en als ik dan realitisch nadenk dan weet ik ook wel dat het niet kan maar ik kan het in me hoofd nog niet omschakelen ofzo...

Dus iemand tips??

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:57

Talishe schreef:
Hoe lang rij je al wedstrijden? Volgens mij is dit iets dat een beetje moet slijten, net als wedstrijd stress. Al heb je natuurlijk altijd mensen waarbij het niet over gaat.

Ik ben vorig jaar april begonnen maar rijd dan ook niet constant wedstrijden.. Heb ook maanden geen wedstrijden gereden..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:00

En ben je thuis wel tevreden na een training?

Als je wedstrijden gaat zien als een trainingsmoment, dan ben je denk ik al een stuk verder :D

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:02

setteke schreef:
En ben je thuis wel tevreden na een training?

Als je wedstrijden gaat zien als een trainingsmoment, dan ben je denk ik al een stuk verder :D

Ja thuis ben ik inderdaad vaker tevreden... Misschien moet ik daar dan maar vaker aan denken :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:50

Afgelopen wedstrijd kon ik echt zeggen dat het lekker ging ( en dat werd
ook beloond), maar
meestal weet ik het inderdaad niet echt.. De jury ziet soms dingen
zo anders dat ik het niet meer durf te zeggen.

Maar dan heb ik het eigk over het resultaat. Of ik zelf lekker
gereden heb of niet; dat is altijd duidelijk na de proeven.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:52

Ben altijd tevreden op concours :D

thuis gaat het vaak wat minder waardoor ik altijd tevreden ben hoe het gaat op concours.
Zelfs als het thuis goed gaat en op concours ben ik altijd tevreden na mijn proeven

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:58

Zolang je de ontevredenheid maar niet gaat botvieren op het paard, is het op zich niet erg, toch? Het is waarschijnlijk niet leuk voor jezelf, maar het houd je wel gefocused ;)
Heb je na de wedstrijd ook echt concreet punten waarvan je zelf zegt: dat moet beter, hier moeten we aan gaan werken?

De tip dat je het als trainingmoment moet zien, vind ik een hele goede!
En eigenlijk is dat toch ook zo? Het is niet DE wedstrijd waar je leven van afhangt, je mag ervan leren! Heb je ook nog wel lol met wedstrijden rijden?

Perfectionistisch zijn is gewoon zoooo lastig. Heb het zelf ook met veel dingen, maar heb geleerd dat veel mensen letten op andere dingen, of jouw 'imperfecties' zelfs niet eens zien, dus dat ik me er gewoon veel te druk om maak.
Laatst bijgewerkt door toedelou op 04-10-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:07

Het is niet zo dat ik heel kwaad ben na de wedstrijd ofzo maar ik baal gewoon dat ik nooit tevreden ben.... Ik heb altijd het gevoel dat het gewoon minder ging, als je erop zit is het sowieso heel anders dan dat je er naar kijkt, ik voel de dingen die niet lekker gaan terwijl andere dat niet eens zo erg zien...

Perfectionistisch is idd een lastig iets en zelf word je daar af en toe dood moe van....

Het gaat ook nog niet eens om te punten ofzo hoor, want als ik klaar ben met de laatste proef dan ben ik zeg maar nooit tevreden, en als ik dan me punten krijg denk ik ooow dat valt harstikke mee...

De punten die op de coupons staat neem ik altijd mee in de training..

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:18

De tip van Setteke vind ik een goede :j

Ik denk ook dat je moet leren om je eigen gedachtegang te kunnen onderbreken en op iets anders te richten. Na je wedstrijd ben je niet tevreden omdat er dingen zijn die beter kunnen en vervolgens baal je ervan dat je nooit tevreden bent na een wedstrijd, op die manier worden negatieve gedachten juist versterkt omdat je van het ene negatieve naar het andere negatieve gaat. Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan en moet je zelf iets vinden wat voor jou werkt om je negatieve gedachten te kunnen stoppen en er positieve voor in de plaats te zetten (of om de negatieve gedachten in ieder geval los te kunnen laten).

Als ik een wedstrijd heb gereden, heb ik ook altijd punten in mijn hoofd die (veel) beter konden maar ik word nooit boos op mezelf of het paard of wie dan ook. Ik heb wel eens een wedstrijd gehad die voor geen meter ging, maar waar ik wel lol had met het paard. Dan zeg ik daarna ook 'het ging voor geen meter, maar het was wel leuk!' als iemand vraagt hoe het is gegaan. Afgelopen weekend heb ik een wedstrijd gereden en toen ik klaar was, vond ik het zelf niet goed genoeg. Ik wist dat het paard en ik dat veel beter konden dan wat we daar hadden laten zien, maar alsnog kijk ik dan ook naar het positieve. Ik vond dat ik de proef te rommelig had gereden, het kan een stuk beter, maar ik vond het leuk om het paard te rijden en was blij dat hij zo braaf was en zijn best deed ondanks dat het erg warm was. Tot mijn verbazing bleken we nog 1e te zijn ook, dat had ik totaal niet verwacht en dat was een leuke verrassing maar daar doe ik het niet voor. Ik doe het om mijn rijden te verbeteren/meer te leren en omdat ik er veel plezier in heb. Een leuke en ontspannen tijd met het paard en mijn rijden verbeteren zijn voor mij de belangrijkste punten. Een prijs, een compliment en alles wat goed gaat, is extra winst. De dingen die fout gaan, zijn verbeterpunten en die neem ik gewoon mee om verder aan te werken.

Wat ik wil zeggen (na zo'n lang verhaal :P), is dat je vooral je plezier in het rijden van wedstrijden terug moeten vinden en naar wedstrijd rijden te leren kijken op een positieve manier. Nogmaals, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar het is denk ik wel het belangrijkste punt dat je nu hebt om aan te werken en dat heeft waarschijnlijk op geen enkel protocol gestaan als verbeterpunt. Laat onzekerheid en negatieve gedachten de tijd die je doorbrengt met je paard niet verpesten en start met genieten ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:27

Dank Girassol :D . Maar als je echt last hebt van je perfectionisme, dan schakel je vaak je gevoel uit.
Gevolg, je herinnert je alleen de slechte delen uit je proef. Voor de rest ben je afhankelijk van wat anderen vinden van je proef (omstanders, jury). Je voelt niet meer, wat je normaal voelt tijdens je training.
Dus als je je proef terug kan brengen tot een stukje training, dan ben je op de goede weg.

Trouwens er is niets mis met perfectionisme :) .

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 08:22

Girassol schreef:
De tip van Setteke vind ik een goede :j

Ik denk ook dat je moet leren om je eigen gedachtegang te kunnen onderbreken en op iets anders te richten. Na je wedstrijd ben je niet tevreden omdat er dingen zijn die beter kunnen en vervolgens baal je ervan dat je nooit tevreden bent na een wedstrijd, op die manier worden negatieve gedachten juist versterkt omdat je van het ene negatieve naar het andere negatieve gaat. Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan en moet je zelf iets vinden wat voor jou werkt om je negatieve gedachten te kunnen stoppen en er positieve voor in de plaats te zetten (of om de negatieve gedachten in ieder geval los te kunnen laten).

Als ik een wedstrijd heb gereden, heb ik ook altijd punten in mijn hoofd die (veel) beter konden maar ik word nooit boos op mezelf of het paard of wie dan ook. Ik heb wel eens een wedstrijd gehad die voor geen meter ging, maar waar ik wel lol had met het paard. Dan zeg ik daarna ook 'het ging voor geen meter, maar het was wel leuk!' als iemand vraagt hoe het is gegaan. Afgelopen weekend heb ik een wedstrijd gereden en toen ik klaar was, vond ik het zelf niet goed genoeg. Ik wist dat het paard en ik dat veel beter konden dan wat we daar hadden laten zien, maar alsnog kijk ik dan ook naar het positieve. Ik vond dat ik de proef te rommelig had gereden, het kan een stuk beter, maar ik vond het leuk om het paard te rijden en was blij dat hij zo braaf was en zijn best deed ondanks dat het erg warm was. Tot mijn verbazing bleken we nog 1e te zijn ook, dat had ik totaal niet verwacht en dat was een leuke verrassing maar daar doe ik het niet voor. Ik doe het om mijn rijden te verbeteren/meer te leren en omdat ik er veel plezier in heb. Een leuke en ontspannen tijd met het paard en mijn rijden verbeteren zijn voor mij de belangrijkste punten. Een prijs, een compliment en alles wat goed gaat, is extra winst. De dingen die fout gaan, zijn verbeterpunten en die neem ik gewoon mee om verder aan te werken.

Wat ik wil zeggen (na zo'n lang verhaal :P), is dat je vooral je plezier in het rijden van wedstrijden terug moeten vinden en naar wedstrijd rijden te leren kijken op een positieve manier. Nogmaals, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar het is denk ik wel het belangrijkste punt dat je nu hebt om aan te werken en dat heeft waarschijnlijk op geen enkel protocol gestaan als verbeterpunt. Laat onzekerheid en negatieve gedachten de tijd die je doorbrengt met je paard niet verpesten en start met genieten ;)

Jeetje wat een verhaal!! Super bedankt! Als ik het verhaal zo lees krijg ik een beetje een opluchting van binnen... Ik ga dit denk ik nog vaker lezen en zeker voor de wedstrijd :P

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 08:23

setteke schreef:
Dank Girassol :D . Maar als je echt last hebt van je perfectionisme, dan schakel je vaak je gevoel uit.
Gevolg, je herinnert je alleen de slechte delen uit je proef. Voor de rest ben je afhankelijk van wat anderen vinden van je proef (omstanders, jury). Je voelt niet meer, wat je normaal voelt tijdens je training.
Dus als je je proef terug kan brengen tot een stukje training, dan ben je op de goede weg.

Trouwens er is niets mis met perfectionisme :) .

Ja idd wil ook er meer lol in hebben! Maar wil zo graag scoren en winnen dat het idd een negatiefs iets word, en vriendinnen worden ook gek van me omdat ik nooit tevreden ben daarna... En vaak werd ik dan gewoon eerste...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:31

ik ben bijna altijd tevreden; het gaat mij niet zozeer om de punten en de prijzen(als is dat wel leuk ;)) maar om het gevoel dat mijn paard mij geeft.
ik heb mijn paard jan 2010 gekocht en toen was ze net zadelmak en was de basis nog niet bevestigd;
ik heb haar alles zelfgeleerd en inmiddels kent ze ook al wat oefeningen uit het M.
29 mei 2011 hebben we onze eerste wedstrijd gehad en nu inmiddels 11 wedstrijden verder zijn we B + 23 wp en L1+4 wp.
en bijna alle wedstrijden in de prijzen; genoeg dus om tevreden te zijn.
maar mijn paard is het niet het gemakkelijkste en kan erg kijkerig zijn en dan hectisch worden en dan baal je wel. als het losrijden top gaat en je komt de ring in en ze vind alles eng en je krijgt haar de ring niet rond dan is dat vervelend maar dan ben ik toch tevreden als ze met losrijden wel goed liep; immers vind ze het allemaal nog erg spannend en moet ze gewoon meer ervaring opdoen.
met mijn vorige paard was ik bijna nooit tevreden maar wij hadden samen dan ook geen klik en waren continue in strijd met elkaar totdat ik het opgegeven heb en hem verkocht heb en een toppaard waar ik wel een klik mee heb teruggekocht heb

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:43

Bij vrijwel iedereen is het zo dat je thuis beter rijdt dan op wedstrijd. Als dat bij jou ook zo is, moet je daar dus van te voren in je verwachting al rekening mee houden. Reken bijvoorbeeld op 80% van wat je thuis kunt.

Wat ook kan helpen, is om voor jezelf een paar punten te hebben waar je aan gewerkt hebt en waar je die dag op wilt scoren, waar je extra op let. Als die dan ook goed gaan, kun je tevreden en blij zijn! Dan hoeft de rest van de proef niet zo perfect te zijn, een volgende keer doe je weer wat aan andere punten. Zo wordt je proef steeds completer zeg maar.
Kies bijvoorbeeld de overgangen als aandachtspunt. Als die prachtig gaan, kies je de volgende keer het precies op de letter rijden. Niet dat je die eerste keer dan helemaal niet op de letter rijdt, maar dat is niet je hoofddoel voor die dag.

En hou ook in je achterhoofd: niet alles kan perfekt in een proef. Jij bent een mens en je paard is een paard. En dat is juist het mooie aan paardrijden, die samenwerking ook al ben je allebei niet elke dag precies hetzelfde (anders moet je gaan motorrijden ipv paardrijden... :+ ).

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 08:51

tamaramt schreef:
ik ben bijna altijd tevreden; het gaat mij niet zozeer om de punten en de prijzen(als is dat wel leuk ;)) maar om het gevoel dat mijn paard mij geeft.
ik heb mijn paard jan 2010 gekocht en toen was ze net zadelmak en was de basis nog niet bevestigd;
ik heb haar alles zelfgeleerd en inmiddels kent ze ook al wat oefeningen uit het M.
29 mei 2011 hebben we onze eerste wedstrijd gehad en nu inmiddels 11 wedstrijden verder zijn we B + 23 wp en L1+4 wp.
en bijna alle wedstrijden in de prijzen; genoeg dus om tevreden te zijn.
maar mijn paard is het niet het gemakkelijkste en kan erg kijkerig zijn en dan hectisch worden en dan baal je wel. als het losrijden top gaat en je komt de ring in en ze vind alles eng en je krijgt haar de ring niet rond dan is dat vervelend maar dan ben ik toch tevreden als ze met losrijden wel goed liep; immers vind ze het allemaal nog erg spannend en moet ze gewoon meer ervaring opdoen.
met mijn vorige paard was ik bijna nooit tevreden maar wij hadden samen dan ook geen klik en waren continue in strijd met elkaar totdat ik het opgegeven heb en hem verkocht heb en een toppaard waar ik wel een klik mee heb teruggekocht heb

Bedankt voor je reactie!! Ik heb dus wel altijd de drang om te winnen en het super te doen, en dat hoort ook bij een competitie vind ik,ik ga niet aan wedstrijden mee doen om niet te winnen, maar zelfs als ik 1e ben geworden kan ik soms nog ontevreden zijn... En dat gaat natuurlijk nergens over...

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 08:52

jowien schreef:
Bij vrijwel iedereen is het zo dat je thuis beter rijdt dan op wedstrijd. Als dat bij jou ook zo is, moet je daar dus van te voren in je verwachting al rekening mee houden. Reken bijvoorbeeld op 80% van wat je thuis kunt.

Wat ook kan helpen, is om voor jezelf een paar punten te hebben waar je aan gewerkt hebt en waar je die dag op wilt scoren, waar je extra op let. Als die dan ook goed gaan, kun je tevreden en blij zijn! Dan hoeft de rest van de proef niet zo perfect te zijn, een volgende keer doe je weer wat aan andere punten. Zo wordt je proef steeds completer zeg maar.
Kies bijvoorbeeld de overgangen als aandachtspunt. Als die prachtig gaan, kies je de volgende keer het precies op de letter rijden. Niet dat je die eerste keer dan helemaal niet op de letter rijdt, maar dat is niet je hoofddoel voor die dag.

En hou ook in je achterhoofd: niet alles kan perfekt in een proef. Jij bent een mens en je paard is een paard. En dat is juist het mooie aan paardrijden, die samenwerking ook al ben je allebei niet elke dag precies hetzelfde (anders moet je gaan motorrijden ipv paardrijden... :+ ).

Thnx voor je reactie!! Dit probeer ik idd altijd wel te doen maar toch word het nog een beetje lastig haha.. Maar zal hier wel vaker aan gaan denken!!

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:55

Ik ben de laatste 2 wedstrijden zeer tevreden afgestapt. helaas denkt de jury er dan anders over en heb ik in de 180 punten. mijn instructrice zegt wel als je eigen gevoel goed is komt de rest vanzelf wel!