Neurotische paarden die routes lopen door weiland...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Neurotische paarden die routes lopen door weiland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:02

Okee, dit klinkt een beetje raar en dat is het ook... Het is iets waar ik me al een paar jaar over verbaas dus ik heb besloten het maar eens aan Bokt te vragen :o

Op weg naar mijn paard kom ik altijd langs een enorm weiland waar 6 friezen in staan. Op zich niks geks aan, ware het niet dat er áltijd wel een paar van deze dieren rondjes aan het lopen zijn over zelf aangelegde paadjes. :)
Soms met 2, soms 3, soms met zijn allen achter elkaar. Ze slijten een soort ovalen uit in het weiland, echt een soort paadjes, op sommige plaatsen met meerdere paadjes naast elkaar.
In het weiland zijn 2 van deze ''routes'' te vinden. Het is niet altijd hetzelfde paard dat voorop loopt, en soms lopen er tegelijkertijd paarden op de verschillende routes zegmaar.
Er is ook nog een kleiner stuk waar ze soms staan en ook daar hebben ze zo'n pad aangelegd.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand dit herkend?? Want ikzelf heb het nog nooit ergens anders gezien :o Of heeft iemand enig idee waarom ze dit doen? Ik vind het nogal neurotisch aandoen eigenlijk :o en blijkbaar hebben ze allemaal deze rare neiging tot dezelfde rondjes lopen? :(:)

Nou, ik hoop dat jullie er wat mee kunnen, het is geen wereldschokkend probleem ofzo maar ik blijf me er maar over verbazen. Wáárom doen ze dit? :')

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:08

Het is geen verveling?

Dieren die zich vervelen kunnen nogal stereotyp gedrag gaan vertonen, heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd...

Maeve

Re: Neurotische paarden die routes lopen door weiland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:09

Het zou heel goed verveling kunnen zijn, maar ik heb het nog nooit eerder gezien en er zullen heus genoeg paarden zijn die zich vervelen, toch?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:11

beetje zoals met tijgeren in eendierenverblijf? De amourpanter in blijdorp heeft ook zo'n route..
Ik denk ook verveling.

Misschien wat uitdaging maken? boomstam, pionnen, dingen om mee te spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:16

onze paarden hebben in hun land ook vaste paden. Dat is geen verveling, maar simpelweg vaste routes richting het meer, richting schuilplekken onder bomen, richting het zandrolplekje etc. Ze lopen inderdaad vaak in colonne dan :D Ze lopen ook door de rest van het land natuurlijk stukjes te grazen, maar voor de langere te overleggen stukken hebben ze altijd de vaste routes.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:41

Diaz: ja zoiets lijkt het! Het zijn dus niet mijn paarden maar ik fiets er vaak dagelijks langs en ze zijn altijd wel bezig :P

suze_, dat kan ik ook nog snappen, dan is het een pad ergens naartoe, maar deze paarden lopen alleen maar doelloos rondjes??

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:47

bij ons paard was het stress. Ze kon niet aarden en ging idd neurotisch rondjes lopen, de hele dag door. We hebben haar weggehaald omdat ze ook enorm mager werd en in de omgang niet meer te hanteren was. DIt gaat om een zeer gevoelig paard die echt bij alles reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:53

gekvanfleur schreef:
bij ons paard was het stress. Ze kon niet aarden en ging idd neurotisch rondjes lopen, de hele dag door. We hebben haar weggehaald omdat ze ook enorm mager werd en in de omgang niet meer te hanteren was. DIt gaat om een zeer gevoelig paard die echt bij alles reageert.

Denk niet dat dit voor ts geldt. Vaak hebben paarden idd een vaste route naar bepaalde delen in het weiland. Kijk maar eens of er een verband ligt tussen de waterplek, de plek om te mesten en een plek om te rollen. Meestal zie je daar bepaalde 'routes' tussen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 14:20

Joolien schreef:
gekvanfleur schreef:

Denk niet dat dit voor ts geldt. Vaak hebben paarden idd een vaste route naar bepaalde delen in het weiland. Kijk maar eens of er een verband ligt tussen de waterplek, de plek om te mesten en een plek om te rollen. Meestal zie je daar bepaalde 'routes' tussen.

Inderdaad lijken deze paarden vrij rustig en dus niet echt gestressed, voorzover ik kan zien dan. 3 paarden staan er al zeker zo'n 8 jaar, en de anderen staan er ook al jaren.

Mijn eigen paard gaat ook ''ijsberen'' als ze gestressed is en dat gaat duidelijk anders!! Dit lijkt gewoon doelloos... :=

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:50

ik heb het vaker gezien , vooral als de wei tegen een dijk op loopt of een heuvel heeft. maar verveling moet je zeker niet uitsluiten. mijn verzorgpaard deed het ook als ze in de ochtend in de wei werd gezet ging ze eerst haar rondje lopen langs de afrastering soms bleef ze even staan en kijken dan liep ze weer verder...ik noemde het verkennen, het was dan ook alleen haar wei die ze niet hoefde te delen, door het vele lopen van iedere dag ontstond er een paadje. maar als er een heuvel of dijk is willen ze er graag staan omdat ze dan goed overzicht hebben! Maar in dit geval lijkt het wel echt op verveling als je het mij vraagt!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:34

Mijn opa heeft een stel shetten in een weiland lopen. Deze gebruiken ook gewoon het hele weiland om lekker te grazen of even achter elkaar aan te draven. Maar de routes naar het hek/voerplaats en schuilgelegenheid zijn ook van die standaard paadjes. Ze nemen blijkbaar elke keer dezelfde route en deze loopt niet altijd kaarsrecht( waarom zou ik niet weten) maar meestal met een kronkeltje fo een bochtje, en deze zijn helemaal '' ingesleten' dus er groeit ook geen gras meer. Maar als ze via zo route gaan lopen ze allemaal achter elkaar inderdaad.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:36

Ik noem het de muggendans...volgens mij gaan ze tegen de avond rondjes lopen om van de muggen af te komen. Bij mij doen ze het ook en er is geen sprake van stress.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:39

Ik kende 2 ijslanders die dit ook deken, in een circel. Het was of verveling of (ze hadden exeem) dus stress van de jeuk.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:42

Heb dat hier in de buurt ook gezien met een paard en een pony. Dat kwam door zomerexceem waar verder niets aan gedaan werd. Zodra het schemer werd en die vliegjes aktief ging het paard met exceem rondjes lopen en de pony liep er vaak achteraan. Die hadden ook een heel pad uitgesleten daardoor.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:43

Volgens mij is dit heel normaal.
De 2 fjorden maken in hun paddock een hoefslag, via dat lopen ze altijd heen en weer.
Ook de paarden in een natuurgebied (wild dus) lopen via paadjes, die ze zelf maken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:25

Ze hebben bij ons in de buurt ook koninkspaarden vrij lopen. Daar zie je ook allemaal paadjes lopen.
Deze paarden hebben natuurlijk niet echt ergens om naar toe te trekken, dus pakken ze de omheining ;)
Bij mijn paard in de wei zie je ook paadjes lopen van achter in de wei naar de waterbak, langs de omheining.

Heel normaal dus.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:31

Mijn paarden doen het ook op vaste tijden en paden. Ze wisselen wel van volgorde of gaan in 2 tweetallen verder. Ik zie het als de natuurlijke trek van ze. 's Avonds op weg naar rustplaatsen, in de ochtend op weg naar weides. Ik zie het juist als een terugkeren van hun natuurlijke ritmes.
Ze hebben hier een ruime weide en een paddock paradise. Ze zijn veel meer gaan bewegen vanaf dat moment en dit is een van die manieren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:24

Jullie lezen niet goed. Het gaat om paarden die een volte lopen in de wei. Net alsof ze daar gelongeerd worden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:48

ik denk dat ze ontvoerd zijn door aliens en door ''graancirkels'' te lopen dit aan ons duidelijk willen maken....

Maar verveling zou ook kunnen

dodelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:04

mijn paard doet dit enkel als er te veel vliegjes zitten. Uit stress en omdat in beweging de vliegjes niet blijven zitten. Heeft nu eczeemdeken en is al minder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:08

Grappig TS, ik dacht van de week hetzelfde om hier een topic over te maken.

Het land waar ik langs kom wordt 'bewoond' door inmiddels 5 paarden. Deze staan 24/7 buiten en op dit land sinds een maand of 4.

Inmiddels hebben ze echt een cirkel uitgesleten (maat longeercirkel) waarop ik er 2 regelmatig zie lopen. Ook geen idee van de oorzaak.

Stress en jeuk lijken me aannemelijk, verveling wat minder. Paarden lijken dat toch vaak niet met dit gedrag op te lossen?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:28

Mijn paarden kunnen met nat weer niet het land op, dus staan dan in de paddock. Vaak aan het einde van de dag zijn mijn paarden dan ook over de hoefslag rondjes aan het lopen in de paddock. Mijn pony voorop en mijn paard erachter. Ik denk het in mijn geval ontstaat vanuit verveling.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:32

Mijn paardjes hebben ook hun vaste route naar de stal. We staan op de klei en op sommige stukken is de wei licht onregelmatig opgedroogd. Dan zie je duidelijk een pad dat wel recht is tussendoor lopen. Overigens lopen die van mij niet de hele tijd neurotisch dezelfde rondjes, ze zijn vooral bezig met hooi eten en grasjes zoeken. Maar voorkeursroutes hebben ze wel.

Echt rondjes lopen dat lijkt me toch iets van stress of onrust.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:20

Cookies schreef:
Jullie lezen niet goed. Het gaat om paarden die een volte lopen in de wei. Net alsof ze daar gelongeerd worden.

Ik denk het toch wel!

Paarden hebben die bewegingsdrang. Ze kunnen geen kilometers lopen ergens naartoe dus lossen ze het zo op om toch de uren stappend bewegen te krijgen.
Vaste paden ergens heen is toch wat anders. Maar ik denk wel dat die rondjes daarvan een afgeleide zijn.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:25

Mijn vorige pony had ook al vast paadjes/rondjes die ze liep, bij haar kwam het daar het zomerczeem :j doordat ze zoveel jeuk had moest ze wel lopen. Daar gebruikte ze altijd de zelfde paden voor.. Toen ze een eczeemdeken op kreeg was dit gedrag over!