Paard is 2,5, kruising Fries met Oldenburg, hengst. T is een flinke jetser met een paar stevige stappers iig
Beessie kent nog vrijwel niets maar is erg vriendelijk.Gisteren kroop ie al onder een draad door om vervolgens over een hek te springen. Vandaag was t helemaal vrij bizar, en ik vraag me af wat jullie ervan denken..
Paard staat in een omheinde paddock, echt hoog hek, met schrikdraad erlangs ook nog. Uiteindelijk zou hij in de paddock komen te staan waar mijn pony staat (stal met 4 hengsten dus allemaal eigen stuk), dat is een deel van de (grote!) bak, afgezet met prikpaaltjes en 3 rijen stroomdraad, maar mn pensionhoudster had er nog even geen goed gevoel bij. Paard is dus eerst in de paddock gegaan waar eerst haar eigen hengst stond met als doel hem eerst achter een wat stevigere omheining te laten wennen.
Anyway, daarin staat oa de mestkar, en die moest vandaag geleegd worden. Iedereen aanwezig zodat t nieuwe paard onder toezicht achter de stroomdraadjes kon, die van mij in de omheinde paddock. Mocht t paard door t draad gaan waren er iig genoeg mensen.
Eigenaresse ging de paddock in om t paard te pakken, lukte niet. Dus pensionhoudster en haar vriend erbij. Rustig benaderd, echt geen gekke dingen, allemaal heel vriendelijk en niet dreigend oid. Nu staat er in die paddock ook een strandhuisje, staat in een hoek met de achterkant tegen het hek (dat dus weer grenst aan de bak), de zijkant staat heel krap langs het hek, echt maar een heel erg smal paadje (die vriend moet er eigenlijk zijwaarts langs, zo smal). Paard liep richting die hoek... En liep dat paadje langs! Een doodlopend, verschrikkelijk smal pad. Pensionhoudster wist er vóór te komen en probeerde hem rustig in zn achteruit te zetten omdat er vooruit echt no way out was. Paard dacht er anders over. Sprong half over het hek, brak daarbij het stroomdraad en sloopte het halve hek, dat ging echt niet in een vloeiende beweging (in de eerste instantie raakte hij het draad, schrok, en ging dus toch). Vervolgens stond hij in ''mijn'' paddock (gelukkig stond ik al buiten het erf eventjes om hem de ruimte te geven). Stond daar eigenlijk vrij rustig, dus eigenaresse erin om hem alsnog te pakken. Paard kijkt, kijk nog een keer en rent vól het draad in. Heeft t draad echt best lang tegen zn lijf gehad en ging maar door. Grote chaos natuurlijk, wonder boven wonder iedereen, ook het paard, ongedeerd.
Maar het is maar bizar.. Paard liet zich daarna denk ik vrij makkelijk pakken (kon t niet zien van waar ik stond) en is op stal gezet, waar ie rustig is gaan staan eten. Geen stress, niks! Maar t was een pure kamikazeactie langs dat strandhuis... Een paard, een prooidier, dat een doodlopend smal paadje in gaat? Hij had makkelijk langs de mensen kunnen glippen.... Dat paadje is echt belachelijk smal, echt niet dat je verwacht dat een paard daar in zal lopen, no way.
Er wordt overigens een gedragstherapeut ingeroepen en paard wordt zsm gecastreerd (stond sowieso op de planning maar zij wilde hem even langer hengst laten voor het uitgroeien). Hij kan nu alleen helaas niet meer naar buiten, we weten niet wat hem dan wél tegen zal houden en het is nu niet bepaald zo dat er immens veel ruimte is om iets te realiseren. Heel sneu, maar het is gewoon niet anders.
We kunnen er allemaal niet over uit dat t paard zich zo gedroeg.. Gooien het erop dat t een dommekracht is. T is verder echt een lief beest en geloof niet dat er kwaad in zit hoor, maar dit?
Iemand die hier ervaring mee heeft? Zn eigenaresse kwam niet op bokt oid, vandaar dat ik het hier plaats
Wellicht hebben jullie nog tips of advies waar zij iets mee kan... T is gewoon zoiets raars.. Nog nooit een paard zoiets zien doen.. Ik bedoel, hij liep een doodlopend stuk in, das heel bizar voor een prooidier.. Mn eigen pony is ook wel eens over zn zeik geweest maar dit soort acties? Nee. Ben in elk geval benieuwd wat jullie er van denken

Dat exact. Kan hem helaas op deze stal niet geboden worden, t is heel kleinschalig en er is geen mogelijkheid om hem in een veilig stuk te zetten. Hoop dus ook echt dat zn eigenaresse snel een plekje vindt waar ie tot rust kan komen en alles kan leren zonder dat er gekke dingen kunnen gebeuren.