Ben ik nou gek of???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Ben ik nou gek of???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:31

Door een vervelende samenloop van omstandigheden, en een ietwat verkeerde inschatting van mijn kant, dat geef ik eerlijk toe, is het gisteren zover gekomen dat vzpaard me eraf bokte, op buitenrit. Shame on me, ik baal ervan, heb ervan geleerd. Ik had mijn eigen paard als handpaard, maar omdat m'n rijpaard over mij heen is gewalst en ik het heel druk had met hoeven ontwijken. (Wat helaas niet gelukt is...) heb ik ze niet vast kunnen houden.
Reacties hierop mogen via pb, zal ze netjes beantwoorden als je vragen hebt. :j

Moeders gebeld, zodat die contact op kon nemen met de mensen op stal ook, en bij een toevallige voorbijganger (zo'n geluk mee gehad, normaal zie je daar nooit een auto) achterin gesprongen. Geen politie oid gebeld, ze komen onderweg geen drukke weg tegen, en tegen de tijd dat die politie er is staan die beesten al een kwartier voor de poort van t erf te wachten. Ben gewoon meteen naar stal gereden, onderweg kwamen we ze inderdaad tegen, ze waren netjes uit aan het stappen. "Hé baas, jij ook hier?"

Gelukkig goed afgelopen, geen gewonden gevallen, paarden ook helemaal heel.
Wat ik echter niet snap.
Onderweg kwamen we een mevrouw op de fiets tegen, die inderdaad vrolijk zei: ohja ze gingen in draf die kant op.

WAT? En je doet niks? Als je 2 paarden zonder begeleider over de openbare ziet rennen, dan handel je niet? Je vraagt je niet af waar de begeleider is? Wat nu als ik bewusteloos in de bosjes lag.... Neehoor je fietst gewoon de andere kant op. Er even achteraan fietsen om auto's etc op afstand te houden gaat ook niet blijkbaar. Laat staan de politie bellen.
Het was gewoon iemand van middelbare leeftijd, daar snap ik zo'n reactie echt niet van. :n
Hoop dat dit echt de eerste en de laatste keer is dat er ooit een paard van mij zonder mij vandoor gaat, want als mensen zo reageren... Je hoeft toch geen verstand van paarden te hebben om te snappen dat dit niet oké is?
Het is natuurlijk mijn schuld dat ze loslopen, voor hondert procent, maar ik bedoel maar te zeggen, ik had ergens gewond in de bosjes kunnen liggen. Ik snap het niet. :n
Ja ik begrijp dat je ze niet gaat vangen, helemaal, dat kan gevaar voor jezelf opleveren. Maar helemaal niets doen?
De huidige maatschappij mischien? Iemand hier ooit iets soortegelijks meegemaakt? Is het tegenwoordig normaal om je overal maar niks van aan te trekken soms...

lisetteexx

Re: Ben ik nou gek of???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:34

jeetje dat is schrikken.
raar dat ze niks deed ik zou op ze minst de politie bellen of iets dergelijks.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:37

Ben inderdaad heel erg geschrokken. Ben nagegaan hoe dit heeft kunnen gebeuren, dus overkomt me mooi geen tweede keer. De val op zich en dat de paarden losliepen, daar kan ik nu een beetje mee leven. Hoewel ik me wel ontzettend schuldig voel. Ze zijn toch een klein stukje over de weg gegaan, naast alleen het ruiterpad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:39

Vervelend.. :(:)
Ik hoop dat je niet teveel pijn hebt.

Dit gebeurd ook bij andere ongelukken.
Mensen staan erbij te kijken en doen niks.
Begin dit jaar heb ik een oude man uit het kanaal gehaald die met zijn scootmobiel in het water was gevallen.
De man die erbij stond keek alleen maar en zelfs toen ik geïrriteerd riep dat hij de politie moest bellen, schudde hij zijn hoofd.

Dan is het echt zo; :x :x :x :x

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:39

ongeluk zit echt in een klein hoekje ik heb het ook eens gehad je schrikt je rot en dan je paarden zo los op de weg.
die van mij moest over ee rotonde en alles gelukkig is het toen ook goed gekomen maar je moet er toch niet aan denken dat ze onder een auto komen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:40

Eerlijk gezegd snap ik wel dat die mevrouw niets deed.
De meeste mensen hebben geen verstand van paarden of zijn er zelfs bang voor dus wat moet je doen?
Vangen is dan geen optie en als je ze wel zou hebben gevangen waar moet je er dan mee heen? Weet jij veel waar die paarden thuishoren. De politie bellen zou ik ook niet snel gedaan hebben. Ja je zou gewond in de bosjes hebben kunnen liggen maar in de meeste gevallen staat de ruiter gewoon weer op. Dan zou ik ook niet onnodig polite mensen willen hebben laten komen.

Als ik zie dat iemand gewond ergens ligt of van zijn paard valt of hulp nodig heeft dan reageer ik natuurlijk wel.

Eigenlijk vind ik het verstandiger om altijd met minimaal 2 mensen te gaan rijden. Dan is er altijd iemand die in geval van nood kan handelen als de ander wat overkomt.

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:41

Een vriendin van me heeft ooit ook zoiets gehad....
Was er ook niemand die even hielp... VReemd!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:43

Je moet er wel rekening mee houden dat het grootste deel van de mensen niet vertrouwd is met paarden en er ook niet bij stilstaat wat voor inpact een loslopend paard kan hebben. Verder vind heel veel mensen een paard toch wel behoorlijk imponerend en gaan ze er, vooral als ze loslopen, er liever met een boogje omheen dan er te dicht bij in de buurt te komen.
Ik verbaas me er soms ook over hoe weinig mensen er voer nadenken wat een paard kan aanrichten, ik rij voornamelijk buiten en heb regelmatig honden onder mijn paard met baasjes die er bij staan te kijken en zeggen 'hij doet niks' ik waarschuw ze dan toch altijd wel even voor wat er kan gebeuren. Ik heb ook wel kinderen er lettelijk onderdoor gehad met ouders die vertelden dat de kids toch zo gek op paardjes waren... En ik heb ook al twee keer iemand gehad die tegen hem aan fietste zonder daarbij te beseffen dat ze heel veel geluk hadden dat er niks gebeurde (ik reed helemaal aan de kant maar ze moesten persee met z'n drieen naast elkaar blijven). Mensen begrijpen gewoon weinig tot niks van het wezen paard, het enige wat je kunt doen is je paars zo goed mogelijk africhten en geen risico's nemen.

Ik hoop dat je niet teveel aan je val hebt overgehouden.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:45

oh ja honden heel vaak die hangen altijd zowat in je staart van je paard ik herken dit heel erg.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:46

Ik heb het ook een keer meegemaakt toen ik met mijn paard aan het wandelen was in het bos. Ik kwam een vrouw tegen met een hond en vanuit het niets begon die hond als een idioot te blaffen en te springen naar mijn paard, mijn paard schrikt zich natuurlijk een ongeluk, en als vluchtdier vlucht je.. Logisch! Ik kon haar natuurlijk niet houden en ze ging aan de kletter, gelukkig hoef ik niet lagns een drukke weg om terug te gaan naar stal. Toen ik terug liep, kwam ik die vrouw tegen, zegt ze doodleuk: Je paard rende me net voorbij, volgens mij staat ze daar nu ergens te grazen (langs de weg).. En bedankt!

De mensen van tegenwoordig, soms snap ik er niks van. Al zitten er natuurlijk ook wel behulpzame mensen tussen, maar soms.................

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:47

Nee je bent gek ...

Natuurlijk gebeurt dit vaak . veel mensen hebben wel schrik van dieren / paarden en zeker zo'n reuzen ...
Dat laat niet staat dat het niet jammer is hoor ... er kon vanalles voorkomen zijn door dat gekke mens

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:48

lisetteexx schreef:
oh ja honden heel vaak die hangen altijd zowat in je staart van je paard ik herken dit heel erg.

Ik reed een keer in het bos en op afstand zag ik al 2 mensen met een hond mij tegemoet lopen Dus ik bleef rustig stappen. Toen ik ongeveer 20 meter bij hun vandaan was gooiden ze opeens de bal van hun hond richting mij :? Ik was bijna weer terug op stal _-:(

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:48

Pijn valt gelukkig mee. Hoewel je mij ook pas hoort klagen als ik iets gebroken heb. :=
Dat topic las ik ja, ik vond dat zo bizar... Maar blijkbaar werkt het dus echt zo!!!

Ben dan iig niet de enige lisette. Kan ik het al iets relativeren. Ik heb expres niet te veel geschreven over hoe het gebeurd is, ik weet hoe graag bokt daar op in haakt.

Jeetje wat erg dat ze bij jou vriendin idd ook niet holpen.

Oké Lindsey, dat zal dan de gedachtegang van die vrouw zijn geweest. Maar, je moet even weten, op stal was er niemand thuis, en soms rijd ik op plekken waar iig urenlang geen mens komt. Wat als ik ergens lig, bewusteloos ben dus niet kan bellen oid, en niemand mij vind? Dan is mijn enige kans dat iemand die paarden ziet, en denkt hé hier klopt iets niet.

Ik snap, zoals ik al zei, voor hondert procent dat niemand die beesten gaat vangen. Je moet ook aan je eigen veiligheid denken, daar geef ik niemand de schuld van. Maar gewoon de andere kant op fietsen alsof er niks gebeurd is???

Natuurlijk, als ik zeg ik ben 2 uurtjes weg en ik ben er niet na die 2 uur, dan gaan ze wel zoeken. Maar wat als ik zeg ik ben een hele dag weg? Dan betekend dat dat ze me s'avonds laat vinden, wanneer het wie weet als het al te laat is.

Ik vind het gewoon zo'n enge gedachte...

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:55

Ik vind het nogal onverantwoord om alleen de weg op te gaan met 2 paarden waarvan er blijkbaar 1 niet zo mak is dat je erop kan blijven zitten.
Je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook andere weggebruikers. Jij kon de hoeven niet ontwijken en als de paarden in paniek waren geraakt hadden ze ook over de mevrouw op haar fiets kunnen denderen.
En de paarden zelf hadden zich ook lelijk kunnen bezeren want nu was er wel toevallig een auto waar jij mee mee kon rijden maar er had ook een paard over de motorkap kunnen vliegen.
Ik denk dat je van heel veel geluk mag spreken dat het zo afgelopen is en zeker niet de verantwoording van je gedrag bij andere mensen mag neer leggen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:00

ik heb 2 keer gehad dat mn pony in paniek de weg op is gegaan, de eerste keer ging ik ze met zn 2en tegelijk zoals altijd (ze konden niet alleen staan) binnen halen, en dan moet je een stukkie over de dorpstraat, komt er zon stomme fietser aan op een kapotte rammelende fiets, pony's er vandoor,en ik moest ze loslaten, ze gingen recht op de rotonde af met spitsuur, en die fietser: probeerde ze nog in te halen ook!!! |o alle auto's zijn stil blijfen staan tot ik ze beide weer te pakken had, daar was ik echt heel blij mee! :)

2de keer was ernstiger maar toen hielden de mensen gelijk rekening met hem, en hebben 2 onbekende mannen hem gevangen.

Sommige mensen snappen idd helemaal nix van het juiste handelen!! miss als je dr nog een keer tegenkomt kan je dr op een rustige manier uitleggen wat ze zou kunnen/moeten doen als dit nog een keer gebeurt.

en dat je alleen rijd, snap ik heel goed! dat je een 2de paard vast houd, dat zal ook geen probleem zijn als je die daar goed mee heb opgevoed, neehoor! ik snap je.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:00

ik heb wel eens gehad dat ik samen aant buitenrijden was en er een miscomunicatie tussen paard en mij ontstond. Hierdoor ben ik er uiteindelijk vanaf gevallen maar door de snelheid heb ik de teugels niet vast kunnen houden. Eigenaar kwam niet met de paarden bij mij omdat t dier me eng vond zoals ik op de grond lag, voorbijganger wilde in eerste instantie niet helpen..

zo ook eens gehad dat mn honden loskwamen, ze luisterde niet op mn geroep (woonde er pas en vonden t buiten nog allemaal spannend)
1 liep richting grote weg maar kwam een oude man tegen, waar ze heel vrolijk omheen stond te lopen, meneer vond het maar wat leuk en lachte maar diep ondanks dat de hond hem achterna liep als een schaduw gewoon doodleuk door naar de grote drukke weg. Dit terwijl hij mij in paniek zag rennen in mn pyjama en roepen... Erg duidelijk dus dat ze niet luisterde! Hij hoeft ze niet te pakken maar hij was er duidelijk niet bang voor dus had op zn minst kunnen blijven staan zodat ik haar kon mee nemen inplaats van doodleuk verder lopen naar een weg waar t nogal druk is

Vervelend dat ze niks gedaan heeft echter denk dat heeeeel veel mensen t zelfde gedaan hadden als ze een paard voorbij zien rennen, zo ook een hond...Ben maar blij dat t gewoon goed gekomen is

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:18

Ik ben vorig jaar ook van mijn paard gevallen (zadel schoof onder zijn buik) en paardlief ging er vandoor. Mijn nichtjes reden mee en zijn naar stal gegaan. Helaas was het paard 180 graden de andere kant op gerend. Ik had gelukkig mijn telefoonnummer aan het zadel hangen en werd na 20 minuten gebeld door een man die mijn paard had gevangen. Hij was aan het mountainbiken en al een kwartier erachter aan het fietsen. Ik kon die man wel zoenen :)

Ik ken heel veel mensen die echt niet voor een (rennend) paard springen om 'm te stoppen hoor!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:21

Ik vind het niet raar. Net als een aantal reacties hierboven mij, weet ik dat het gros van de mensen niets met paarden heeft en er zelfs bang voor is, als paarden in een flinke draf (of galop) voorbij komen, zullen ze echt geen poging ondernemen om ze te vangen. Het is ook niet even wat, 500 kg paard (of meer) dat aan je voorbij komt stormen, daar spring je als leek echt voor aan de kant, ipv ervoor!
Daarnaast is het voor iemand die gewoon is met paarden, een logische reactie om te redeneren dat als er 1 gezadeld paard bij is, dat er ergens een ruiter zonder paard achtergebleven moet zijn, maar voor de meeste niet paardenmensen is 1+1 in dit geval echt geen 2. Die leggen die link niet. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze er gewoon echt niet bij stilstaan.

Je kunt de mensen hun onwetendheid niet kwalijk nemen.

Wat niet wegneemt dat het heel vervelend is voor jou.

Wees blij met alle hulp die je in zo'n geval krijgt, dat is eigenlijk meer bijzonder in de huidige individualistische maatschappij, dan mensen die je niet helpen (en in dit geval niet eens beseft hebben dat er hulp nódig was).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:28

Gypsy schreef:
Pijn valt gelukkig mee. Hoewel je mij ook pas hoort klagen als ik iets gebroken heb. :=
Dat topic las ik ja, ik vond dat zo bizar... Maar blijkbaar werkt het dus echt zo!!!

Ben dan iig niet de enige lisette. Kan ik het al iets relativeren. Ik heb expres niet te veel geschreven over hoe het gebeurd is, ik weet hoe graag bokt daar op in haakt.

Jeetje wat erg dat ze bij jou vriendin idd ook niet holpen.

Oké Lindsey, dat zal dan de gedachtegang van die vrouw zijn geweest. Maar, je moet even weten, op stal was er niemand thuis, en soms rijd ik op plekken waar iig urenlang geen mens komt. Wat als ik ergens lig, bewusteloos ben dus niet kan bellen oid, en niemand mij vind? Dan is mijn enige kans dat iemand die paarden ziet, en denkt hé hier klopt iets niet.

Ik snap, zoals ik al zei, voor hondert procent dat niemand die beesten gaat vangen. Je moet ook aan je eigen veiligheid denken, daar geef ik niemand de schuld van. Maar gewoon de andere kant op fietsen alsof er niks gebeurd is???

Natuurlijk, als ik zeg ik ben 2 uurtjes weg en ik ben er niet na die 2 uur, dan gaan ze wel zoeken. Maar wat als ik zeg ik ben een hele dag weg? Dan betekend dat dat ze me s'avonds laat vinden, wanneer het wie weet als het al te laat is.

Ik vind het gewoon zo'n enge gedachte...

Ik denk niet dat het verstandig is te vertrouwen op: ik val van mijn paard en een voorbijganger gaat me wel zoeken. Helaas werkt dat niet zo.

Als ik bij ons op de heide een paard tegen kom die los loopt zal ik echt wel proberen het dier te vangen en rondkijken naar een ruiter. Maar in een groot bos of natuurgebied is het geen doen om te gaan zoeken. Weet jij veel hoe lang dat dier al los loopt.

Politie bellen in zo'n geval is wel een goede maar of iedereen dat doet??

Denk dat je het stuk veiligheid voor jezelf eens anders moet bekijken. Je bent blijkbaar erg afhankelijk van een toevallige passant als er iets mocht gebeuren. Ik zou dan niet lekker buiten rijden en al helemaal niet met 2 paarden en 1 ruiter. Dus of zorgen dat er iemand mee gaat, of zorgen dat er iemand op stal is zodat die gaan zoeken als je paard alleen thuis komt.

Overigens, fijn dat je er relatief 'heel' vanaf bent gekomen en de paarden ook.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:56

Ik ben vorig jaar, toen ik mijn Fjord nog niet zo lang had, met paard en al onderuit gegaan. Paard stond zonder mij op en ging terug naar stal (ik reed ook expres in een klein bosje rondom stal). Lopend, kwam ik een man met 2 honden tegen die me vertelde dat mijn Fjord idd terug naar stal was en dat hij was komen zoeken, want een gezadeld paard alleen...daar hoort vast een ruiter bij :'). Persoonlijk was mijn grootste zorg dat mijn paard, in paniek, wandelaars tegen zou komen (kreeg al visioenen van een kinderwagen...) en een ongeluk voor anderen zou veroorzaken. Les geleerd, ben met mijn jonge en onervaren paard niet meer alleen buiten gaan rijden.

Er zijn dus best mensen die gaan kijken. Ik vind ook dat je een beetje snel oordeelt over deze mevrouw want je weet niets van haar verdere omstandigheden (of waarheen ze op weg was). Jij hebt zelf de politie niet gebeld omdat ze geen drukke wegen tegenkomen en die gegarandeerd te laat zou komen, toch verwijt je deze mevrouw dat ze ook niet heeft gebeld?
Daarbij vind je dat ze jou zou moeten komen zoeken omdat jij gewond zou kunnen zijn, jouw paarden hadden echter haar serieus kunnen verwonden, tegen de auto kunnen botsen etc.

Jij oordeelt dus over deze mevrouw, over wat zij wel en niet had moeten doen....maar wees je ervan bewust dat er een heel lijstje te maken is over jezelf en de dingen die jij in dit geval wel en niet had moeten doen (al vanaf het moment dat je besloot om op deze manier (2 paarden, 1 ruiter (en jou "kennende (van bokt)" misschien wel zonder zadel e.d. ;) ) op pad te gaan ;) )

Gelukkig ben je zelf met de schrik vrijgekomen en is er ook niemand anders gewond geraakt :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:06

Ik snap dat je het heel vervelend vindt, maar ik snap het ook wel dat mensen niet direct achter je paard gaan aanrennen. Ze zullen toch het idee hebben, ja, wat moet ik met zo'n beest, hoe vang je dat dier, hij kan toch veel harder dan ik.

Denk wel dat je van paardenmensen reactie mag verwachten en 't was natuurlijk leuk geweest (en ook wel logisch) dat ze in elk geval de politie o.i.d. gebeld hadden! Want 't klopt natuurlijk niet en voor't zelfde geld ligt er iemand gewond in het bos. Dus dat snap ik dan weer níet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 17:51

HannahFrouk schreef:
Ik snap dat je het heel vervelend vindt, maar ik snap het ook wel dat mensen niet direct achter je paard gaan aanrennen. Ze zullen toch het idee hebben, ja, wat moet ik met zo'n beest, hoe vang je dat dier, hij kan toch veel harder dan ik.

Denk wel dat je van paardenmensen reactie mag verwachten en 't was natuurlijk leuk geweest (en ook wel logisch) dat ze in elk geval de politie o.i.d. gebeld hadden! Want 't klopt natuurlijk niet en voor't zelfde geld ligt er iemand gewond in het bos. Dus dat snap ik dan weer níet.

Dit bedoel ik inderdaad. :)
Ik heb al drie keer (o.a. in de op) verteld dat ik voor hondert procent snap dat je die paarden niet vangt. En dat ik zelf alle verantwoording neem voor wat er gebeurt is. :j Dus de dommerikken die niet kunnen lezen (wedden dat ze zich nu aangesproken voelen en opeens wel reageren) bij commentaar mag je me een pb sturen, en over het wel/niet vangen ophouden. Als iemand dat dat is het natuurlijk wel fantastisch, maar je mag er niet op rekenen idd omdat het gevaarlijk kan zijn.

Als ik door een val zwaargewond ben (dus zelf geen hulp kan inroepen), wat niet onrealistisch is met paardrijden, zoals iedereen weet, vind ik het idd fijn dat iemand gaat zoeken en mij binnen 10 min vind en een ambulance belt, ipv dat men eerst de paarden op stal aan ziet komen (of wie weet niet als ik pech heb?) en pas gealarmeerd raakt wanneer ik er op de afgesproken tijd niet ben. Dat is toch niet vreemd mag ik hopen?

Zelf ben ik geen politie, omdat ik weet dat die paarden regelrecht naar huis lopen en daarbij geen drukke weg tegenkomen. En dat tegen de tijd dat die politie er eindelijk is, ik ze allang weer zelf te pakken heb, of ze bij 't erf staan.

Als ik zelf in de situatie van toevallige voorbijganger ben, bel ik meteen de politie en zeg ik ze zelfs een ambulance klaar te houden, wanneer ik een paard voorbij zie rennen.
-Het paard loopt dan immers nog los, kan ongelukken veroorzaken. Ik weet niet of hij al bijna bij stal is, of wie weet nog 10 km zo verder rent. Dus het zekere voor het onzekere.
-De ruiter kan wel weet ik het waar liggen, in de sloot aan het verzuipen, op het asfalt met gebroken botten en een gat in z'n kop.

Daar ging het mij even om. Wat koudbloedkim zegt klopt denk ik maar al te goed, dat mensen gewoon niet ingrijpen bij (mogelijk) gevaarlijke situaties...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:14

Ik moet zeggen dat dit soort berichten me wel een beetje verbazen van jou met al je plannen om er langere tijd alleen met je paard op uit te trekken. Ik zelf zou daar inderdaad nooit voor kiezen i.v.m. het risico dat je dan loopt maar ik vind het een beetje vreemd dat je verwacht dat mensen het door jou gekozen risico (namelijk er alleen met twee paarden op uit gaan, of er straks voor langere tijd alleen in vreemd gebied met je paard op uit gaan) voor jou oplossen.
Ik zorg er persoonlijk altijd voor dat als ik alleen weg ga (wat vrijwel niet voorkomt) ik op stal vertel waar ik heen ga en hoe lang ik daarover verwacht te doen en ik mijn vriend bel als ik vertrek en terug kom en ook hem de route vertel. Op deze manier probeer ik het risico te minimaliseren. Langere ritten maken we sowieso altijd met zijn 2en.
Zoals ik eerder ook al aangaf zien mensen het risiso van loslopende paarden niet en koppelen ze ook niet zo snel een ruiter en het mogelijke risico wat de ruiter loopt aan de paarden. En zoals hier ook al eerder werd geschreven weet men niet waar de paarden vandaan komen en waar de ruiter zich bevind, voor hetzelfde geld zijn ze al kilometers aan het rennen.
Wat je wel kunt doen is zelf het risico minimaliseren, met jou plannen wordt dat wel een uitdaging maar je kunt Modena b.v. wel trainen om bij je te blijven als je valt (dat gaat makkelijker als je maar 1 paard bij je hebt i.p.v. 2) en moet je ervoor zorgen dat je ten alle tijde hulp in kunt roepen, ook als je ergens met een gebroken rug in the middle of nowere ligt.
Ik wil er wel even bij zeggen dat ik je plannen geweldig vind maar ik vind het eerlijk gezegd ook wel een klein beetje naief (al hoop ik van harte dat ik het mis heb en je een geweldige tijd gaat hebben en alles loopt zoals je het gehoopt hebt). Misschien kun je met deze ervaring in je hoofd je plannen toch nog wat bij gaan stellen zodat je het risico zoveel mogelijk minimaliseerd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 23:44

Swift, dit had dus via pb gemogen, aangezien het totaal offtopic is.
Modena blijft al keurig netjes bij me in de buurt, maar in dit geval ging ze achter het andere paard aan, wat logisch is natuurlijk. Wil ik haar zover krijgen dat ze dan ook bij me in de buurt blijft mag ik nog wel wat langer trainen.
Probeer me nergens uit te praten, ik geef in de op al toe, shame on me. Ik was de verantwoordelijke op dat moment, niks of niemand anders kan daar de schuld van krijgen. Wat wil je verder nog horen? (Dat mag via pb.)

Ik vertel meestal inderdaad waar ik heen ga, maar dan nog... Waar op die route ligt iemand?

Vind het jammer dat je hieruit opmaakt dat ik denk dat anderen het voor me oplossen.
Ik zou het enkel fijn vinden als in de maatschapij, mensen eens wat meer aan elkaar denken. Ik ga altijd uit van het ergste (daar houd ik iig rekening mee) en het doemscenario wat dan in mij opkomt is dus dat een ruiter zwaargewond is, en hij op stal pas over een uur terug word verwacht. Die ruiter ligt door de val een beetje ongelukkig, in/achter de struiken bv, en mensen zien wel dat paard lopen maar doen niks. Dan ligt iemand daar wel een uur te creperen. Dat is toch een gedachte om akelig van te worden?
Eigen schuld van de ruiter? Wie weet word je zelf morgen op buitenrit plots onwel, dan hoop je ook op alle hulp die je krijgen kunt.

Net als wat koudbloedkim heeft meegemaakt. Dat iemand die zowiezo al hulpbehoevend is in de sloot ligt, en niemand een vinger uitsteekt, behalve zij dan. Ik krijg daar gewoon de koude rillingen van.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:36

Dus alleen mensen die het totaal met je eens zijn mogen hier reageren? De rest via PB?
Er kan nu best een gewonde ruiter ergens liggen die 2 galopperende paarden zonder begeleiding is tegen gekomen en haar/ zijn paard niet meer kon houden. Daar heb jij niet naar gekeken want jij bent rechtstreeks naar stal gereden. Of wellicht een wandelaar of fietser.
Wat had die mevrouw tegen de politie moeten zeggen? Er lopen hier 2 paarden, ik weet niet van wie ze zijn, waar ze thuis horen en waar ze vandaan komen. Grote kans dat de politie dan zegt, mevrouw die gaan vast wel terug naar huis. misschien heeft die mevrouw wel gebeld, dat weet jij niet.
Wat als de politie wel je wel was gaan zoeken? Jij hebt ze niet gebeld dat alles oke was dus dikke kans dat je een rekening voor je kiezen krijgt voor het onnodig uitrukken van een hulpdienst.