[OPG] 2 jarig paard slaat om niets (kopen??)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

[OPG] 2 jarig paard slaat om niets (kopen??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:44

Hallo,

Graag jullie mening.
Ik ben op zoek naar een jong paard (tussen de 2-4) Nu ben ik afgelopen weekend bij een paard wezen kijken.
De merrie was de laatste maandag al enkele malen van stal gewisseld en ook deze mensen wilden weer van dit paard af omdat ze er toch geen plek voor hadden, en het paard iets te snel voor hun was. Toen ik aankwam zag ik een schraal paard, dat wel heel vriendelijk naar ons toe kwam lopen.
De eigenaar vertelde ons dat het wel een lief paard was, maar dat je haar niet aan de benen mocht komen. Ik heb het dier even door de bak laten draven, daarna ben ik een kwartiertje met haar aan de slag gegaan (aaien) ik kwam tot de hals, als ik vervolgens haar wat verder wilde aaien stond ze dat niet toe en sloeg ze met het achterbeen en draaide weg. Het paard staat wel hoog in het bloed. Een simpel buigproefje is dus ook niet te doen.
Graag hoor ik jullie mening en ervaringen,
Zeggen jullie, waag de gok, het is nog een jong dier (2jaar) en dit valt af te leren, of moet ik hier gewoon niet eens aan beginnen.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Soetekind op 26-09-11 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [OPG] 2 jarig paard slaat om niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:54

Tja het kan link zijn maar dit si wel de leeftijd dat je er nog iets mee kunt. Tenzij het natuurlijk hanentred is oid, dan heb je een groter probleem.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:12

Hanetred? Dat denk ik niet, je hoeft alleen al te wijzen naar zijn benen, en het paard loopt bij je vandaan. Heel imo toch niets met hanetred(kramerigheid) te maken. Het lijkt mij meer te komen door iets wat hij in het verleden heeft meegemaakt. want verder is het een vrij cool dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:18

tinaaz schreef:
Hanetred? Dat denk ik niet, je hoeft alleen al te wijzen naar zijn benen, en het paard loopt bij je vandaan. Heel imo toch niets met hanetred(kramerigheid) te maken. Het lijkt mij meer te komen door iets wat hij in het verleden heeft meegemaakt. want verder is het een vrij cool dier.

Ok, nja had zomaar gekund :) Wat het banketstaaf is, is dat als jij misschien niet zou kiezen voor dit paard, dat ie nog beroerder terecht komt. Ik zou denk de gok wel durven nemen.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:32

Tsjah, dan kun je heel martplaats natuurlijk wel leegkopen.
Ik heb de laatste jaren erg veel pech gehad met de paarden, blessuren, inslapen, dood geboren veulens.
Ik ben nu ook op zoek naar een leuk en gezond jong dier waar ik nog alle kanten mee op kan.
Daarom hoor ik ook graag mensen die ervaringen hebben met een soortgelijke situatie.
Laatst bijgewerkt door Soetekind op 26-09-11 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Re: [OPG] 2 jarig paard slaat om niets (kopen??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:34

Zou er niet aan beginnen
dalijk raak je gewond....

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:40

Ik zou er niet aan beginnen, je kunt zo niet achterhalen of het paard iets mankeerd of dat het door de leeftijd komt. En wat Shilady ook zegt, je loopt zelf ook een risico.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:41

Als je op zoek bent naar een leuk gezond jong dier klinkt dit niet echt als het ideale paard. Ik zou nog even verder kijken als ik jou was. Als je over een tijdje nog twijfelt staat ie er vast nog wel.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:44

Je zegt dat dit paard al een paar keer verhuisd is, op zo'n jonge leeftijd. Bij mij zou er dan een lampje gaan branden.

Aan de andere kant: als je zo'n 'paardenfuisteraar'tiepje bent en ervaring hebt met probleempaarden is dit misschien een hele mooie uitdaging!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:45

lekker laten staan. Je weet niet waarom de merrie dit gedrag vertoont en voor je het weet zit je al weer met zo'n dier in de medische molen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:46

als je al zoveel ellende hebt gehad, zou ik echt voor een paard kiezen die nietst mankeert.
Eentje die al slaat als je naar haar benen wijst komt er bij mij niet in..
Ik heb hier een 2jarige staan die ook niet veel in de hand is geweest, en daar kan elke debiel alles mee..
En dat is toch ook een bloedbeest, maar wel gewoon eerlijk.
Geen hand vol maar een land vol goede jonge paarden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:48

Tjaa.. het is wat je wilt he? ik weet niet hoeveel ze er voor vragen, maar er zijn veel beter paarden dan dit. Kwa gedrag is dat gok ik gewoon jongigheid. Ik gok dat ze een keer niet al te vriendelijk is bekapt en nouja.. als ze nog nooit heeft geleert om vietjes enz te geven. Er gaat wel veel werk in deze merrie zitten ben ik bang :o

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:51

Ik vind het een lastige keuze, wel gaat ze als een veertje door de bak in draf en galop en stapt ze ook prima...
Ik heb er verder geen moeite mee om een paard met een klein draadje los te kopen, heb zelf ook nog een gestoorde merrie staan waar ik wel ver mee ben gekomen. Maarja, zou het ook karakter kunnen zijn? Ze is van stal gewisseld door terug halen van de opfok/zwangerschap en toen gekocht door iemand die zelf haar eigen paarden niet kwijtraakt en daarom het jonge spul ook maar te koop heeft gezet. Ook gaf ze aan dat het paard wat te vlug voor haar was (eigenaar heeft zelf een blessure)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:54

loveidefix schreef:
Tjaa.. het is wat je wilt he? ik weet niet hoeveel ze er voor vragen, maar er zijn veel beter paarden dan dit. Kwa gedrag is dat gok ik gewoon jongigheid. Ik gok dat ze een keer niet al te vriendelijk is bekapt en nouja.. als ze nog nooit heeft geleert om vietjes enz te geven. Er gaat wel veel werk in deze merrie zitten ben ik bang :o

Werk wil ik er wel aan hebben. Ik heb de hele herfst/winter/lente de tijd :-) ik kan er toch nog niet op ze is pas 2 (,5)
Verder kost ze niet veel. Maar door dit gedrag is ze imo ook niet veel waard, ook is ze nog heel schriel/jeugdig voor haar leeftijd.
Zijn er mensen die zo'n gok hebben genomen en er nu een fijn paard aan over hebben gehouden?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:56

Hoe dan ook laten keuren. Ik zou zeker niet zo kopen :n zeker de benen op de foto laten zetten! En dan is het maar net hoe handig jij bent met jonge beesten. Er staan heeeel veel jonge beesten te koop!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:00

PercyLeen schreef:
Hoe dan ook laten keuren. Ik zou zeker niet zo kopen :n zeker de benen op de foto laten zetten! En dan is het maar net hoe handig jij bent met jonge beesten. Er staan heeeel veel jonge beesten te koop!

Vanaf welk bedrag laat jij een paard dan keuren (aanschaf paard)?
En wat valt er nou te zeggen van een 2 jarige, hij kan nog wel cm's de lucht inschieten...
Laatst bijgewerkt door Soetekind op 26-09-11 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:01

Als ze verder alles is wat jij zoekt in een paard. En ze niet te veel kost. Zou ik de gok durven nemen. En is een buig proef ook niet te doen, met een kleine verdoving?

Anders misschien kopen op de voorwaarde dat ze over 2 maanden gekeurd gaat worden. En word ze niet goedgekeurd ze als nog terug mag? Dan heb jij nog 2 maanden de tijd om haar benen te leren optillen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:02

Ik laat altijd keuren :) Ik heb mijn vorige 2- jarige ook laten keuren en die koste echt de hoofdprijs niet. Ik koop een paard voor de sport en dan wil ik toch ook enige zekerheid. Ik heb ook een 2 jarige laten keuren en die werd me afgekeurd op OCD.

Je zegt dat je al veel pech hebt gehad dan zou ik niet weer een risico willen lopen :n (al geeft het je natuurlijk alleen nu zekerheid)

Er zijn ook handelstallen waar 2-3 jarigen al gekeurd zijn. Weet je iig wat je koopt!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:05

Met keuren bedoel je rondom op foto's? Dan praat je denk ik ook wel over 400-600euro??

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:08

Ja! Geen idee meer wat ik heb betaald..

Ik weet niet waar je woont? Maar hou Maarten zijn site anders eens in de gaten, hij laat zijn beesten zelf meestal al helemaal keuren: www.maartenkamphuis.nl

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:09

Ik denk dat dit paard met een beetje rust wel opknapt hoor.

Het lijkt me heel waarschijnlijk dat ze gewoon weinig vertrouwen in de mens heeft.

Het is niet niks he voor een jong paard om zo vaak te verhuizen...

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:15

Nee dat dacht ik ook al, aan de andere kant. Zomaar slaan zonder reden... Moet ik daar overheen stappen omdat het zo'n jong dier is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:17

nogmaals is dit paard alles wat jij zoekt in een paard. Op het slaan met de achterbenen na? Dan zou ik niet moeilijk doen hem hem gewoon kopen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:18

Een buigproef doen met verdoving lijkt me niet echt handig.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:21

Als je het echt wilt
Voor heel weinig kopen en idd proberen rontgen te laten keuren :)

Wat is de vraagprijs als ik zo brutaal mag zijn?

Je zal er idd wel een uitdaging aan hebben