buiten in de sneeuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusie22

buiten in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 12:04

heey iedereen,,

ik weet dat het nog niet zo ver is gelukkig maar ik vraag het toch maar even.. :brr:

als er sneeuw ligt in de winter, ga je dan nog buitenritjes maken?
waar moet je rekening mee houden?
heb je ijzers onder of niet?
kun je op een weg waar zout is gestrooid?
kan je dan wel galoperen?

het lijkt me heel mooi om in de sneeuw deze winter een buitenrit te maken. maar wil dus toch nog wat dingen voor de zekerheid weten.. :+

alvast bedankt :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:29

Ik ben vorige winter wel naar buiten geweest. Ik hoef maar 200 meter over de weg, en dan zit ik in het bos. Ik heb alleen gestapt en gedraafd maar een galopje door verse, stevige sneeuw zou denk ik ook wel moeten kunnen, mits je paard rustig is.
Mijn paard staat overigens op blote voeten. Met ijzers heb je speciaal sneeuwbeslag nodig zodat er geen klonten komen onder de ijzers.

Silence

Re: buiten in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:36

Ik rij in de sneeuw ook gewoon buiten :j
Ijzers gaan er in de winter af.
Ik vermijd wel de harde opgevroren wegen, maar in de verse sneeuw kun je gewoon alle gangen rijden als je paard niet ontploft van de energie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:38

Het eerste stuk over de weg loop ik er voor de zekerheid naast. Maar op lange rechte stukken gras word er heeeeerlijk gegalopeert hoor!
Je moet er idd gewoon geen ijzers voor hebben. :j

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:40

En in de mulle sneeuw blijven! Maar er is niets mooiers dan rijden door een besneeuwd bos!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:47

Zolang er onder de sneeuw niks opgevroren ligt kan je prima in de sneeuw rijden :j
Het word gevaarlijker als het dooit, vriest en er valt weer sneeuw. Dan zie je niet meer waar het glad is en krijg je ongelukken.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:49

Mooi, hier was ik ook benieuwd naar :D
En kan je dan ook bijvoorbeeld in het weiland met de slee erachter?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:00

Heyy allemaal,,

bedankt voor de info!!
maar hoe zit het met gestrooide wegen? moet je de hoeven na afloop nog met iets invetten of goed afspoelen??

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:02

Ik moet als ik in het bos wil komen en heel lang stuk over de weg. Wij doen dus meestal niet tijdens de sneeuw bosritjes want er hoef maar een beetje sneeuw plat gedrukt te zijn de auto's dan is het al mis. Maar zit je dicht bij het bos dan zou ik het erop wagen. Wel zonder hoefijzers of speciale.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:04

Haha nu alweer een sneeuwtopic! We hebben nog niet eens een goede zomer gehad haha.
Om even terug te komen op je vraag, als je geen ijzers hebt kun je prima rijden in de diepe sneeuw. Als je wel ijzers hebt kun je denken aan sneeuwbeslag.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:08

haha.. candace,, tja.. maar je kan er maar beter mooi vroeg mee zijn,, dan laat... :P.. dan kan ik nu bijvoorbeeld nog dingen bekijken qua wegligging bijvoorbeeld :P...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:13

Verse sneeuw is super fijn om in te rijden.
Na een beetje dooi is het doodeng vind ik, er liggen dan vaak ijsplaten onder de sneeuw die je niet ziet.
Ik heb vorig jaar aardig wat rare schuivers gemaakt die maar net goed gingen omdat het paard zo slim was om zijn benen wijd te doen en niet te spartelen.

elsemiekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:22

je hebt ook van die speciale ijzers voor als het gesneeuwt heeft. dan kan je pony bijna niet uitglijden ;)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:47

nog iemand die wat weet over het zout op de weg?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:51

Langdurig blootstellen aan zout lijkt me niet zo goed voor de hoeven, maar een stuk over de weg moet gewoon kunnen lijkt me.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:52

Ik moet 20 minuten over de weg en doe dat met sneeuw ook alleen als de weg gestrooid is.
Heb na het rijden niet extra de hoeven afgespoeld, alleen standaard afgeborsteld met de hoeven krabber en eerlijk gezegd heb ik geen gevolgen gezien van het zout.

Je kan het beste in mulle, nog niet geplette sneeuw rijden, dan is een galopje ook helemaal geen probleem. Kijk gewoon hoe je paard reageert en als je het idee hebt dat het toch glad is hou je het gewoon bij stap!
Ik ben vorige winter per ongeluk zelfs in rengalop geweest. Het plan was een stukje rustige galop, was eerder ook goed gegaan dus ja, waarom niet. Maar vlak na het aanspringen kwamen er ineens 2 enorme herders van de zijkant die blaffend mee renden. In combinatie met de kou, spanning van de sneeuw en mijn schrikreactie was dat net teveel voor mijn paard die er in rengalop vandoor schoot, door 20-30 cm sneeuw. Het is helemaal goed afgelopen, ze heeft geen een glijder gemaakt en we hebben weer bijtijds kunnen remmen. Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat er beste een hoop kan in de sneeuw, zolang het losse sneeuw is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:55

IndianLady schreef:
Zolang er onder de sneeuw niks opgevroren ligt kan je prima in de sneeuw rijden :j
Het word gevaarlijker als het dooit, vriest en er valt weer sneeuw. Dan zie je niet meer waar het glad is en krijg je ongelukken.

Klopt als een bus :)) De leukste buitenritten die ik in mijn leven gemaakt heb zijn toch wel die in de sneeuw geweest. Gezellig kletsen en lachen met schaatsers onderweg, standaart mensen die hun auto stilzetten en vragen 'of ie wel winterbanden heeft' _O- of alleen al het geweldige geluid van het ploegen door de sneeuw in galop!

Je kunt prima rijden in de sneeuw, maar het vereist wel enig inzicht in het buitenrijden, de kennis van het pad waar je op rijdt en de toestand van het weer. Alleen met een vierkant beslagen paard zonder specifiek sneeuwbeslag moet je niet mee in de sneeuw gaan rijden, dus of geen ijzers of sneeuwbeslag.

Met betrekking tot de strooiwagens is het handig om na het rijden wel even de voeten af te spuiten (of gewoon het laatste stuk in de diepe sneeuw te blijven rijden). Ik weet het niet, maar denk dat dat zout misschien wel kan irriteren in de kootholtes als je het zou laten zitten.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:02

verse sneeuw ga ik wel in naar buiten, paard staat op blote voetjes. Ik smeer de kootholte en vetlokken in met vaseline tegen het aanklonten van sneeuw en ijs. platgereden sneeuw durf ik niet, maak zelf dan met de fiets/auto/lopend al bijna een glijer, durf het dan niet aan met paardje :n

als er gestrooid is zou ik oppassen, pekel gaat erg irriteren, dus zou oppassen met wondjes, en na het rijden goed afspoelen (en afdrogen natuurlijk)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:03

Zeker rij ik in de sneeuw, heerlijk. Echter alleen als het vers is en er geen ijslaag onder ligt. Daarnaast zorg ik ervoor dat voor de winterperiode de ijzers eraf zijn, anders komen er klonten in en gaat ze glijden. Ook maak ik dan een rondje over de goede paden, waar geen kuilen oid zijn. Aangezien mijn pony van het type 'ik ben een bommetje' is, maak ik in de sneeuw een staprit. :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:48

is sneeuw niet schadelijk voor je zadel etc?,, doe je je paard of pony een deken op?? of uitrijdeken tijdens de rit??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:58

Denk dat het net als regen is, niet heel goed dus maar als je zadel van goede kwaliteit is moet het tegen een stootje kunnen. Maar met een aanhoudende sneeuw of regenbui ga ik niet buitenrijden, mocht het eens een keer gebeuren worden we er echt door overvallen.

Als het heel koud is doe ik mijn geschoren paard wel een fleecedeken om, allebei lekker ingepakt op pad. Maar 9 van de 10 keer is dat helemaal niet nodig als je lekker doorstapt aangezien ze het snel genoeg warm krijgen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:19

Suusie22 schreef:
is sneeuw niet schadelijk voor je zadel etc?,, doe je je paard of pony een deken op?? of uitrijdeken tijdens de rit??

Je moet je zadel natuurlijk niet in de sneeuw leggen, natuurlijk, maar verder is sneeuw inderdaad niet schadelijker dan regen.
Ik rij zonder deken in de sneeuw, maar mijn paard is ook niet noemenswaard geschoren (alleen een streep onder de hals). Als je paard geschoren is, is een uitrijdeken waarschijnlijk wel aan te bevelen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 07:09

oke, dus dat kan geen kwaad?

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:46

Op naar de sneeuw want je kan ook hele leuke dingen doen bv skieeen achter je paard aan.

DaisyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:04

Enkel in de losse sneeuw.. Nooit op hardgevroren ijsplekken..
Levensgevaarlijk!