mijn paard verandert !! help.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eszsie86

mijn paard verandert !! help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 21:58

Hallo allemaal.

Ik ben normaal niet zo actief op bokt maar ik wilde toch eens een poging wagen.
Ik heb sinds enkele maanden een 5 jarige drum horse.
Toen ik hem leerde kennen was het een grote vriendelijke bink en echt de rust zelf.
Hij liep eerst op een manege maar omdat zijn toenmalige eigenaresse niet tevreden was en nog meer paarden had en zij de mogelijkheid had om een eigen weide te huren is zij vertrokken. Mijn lieve paardje stond toen heerlijk 24/7 buiten met zijn groepje.

Ik kon heerlijk met hem werken, over het algemeen bleef hij 80 % van de tijd los staan tijdens het poetsen , hij genoot er zichtbaar van en was kei relaxt. Het rijden ging goed, aan de hand werken ging goed. Ik ging hem vaker weg halen bij de andere paarden omdat hij dit nog niet kon maar uiteindelijk ging dat ook heel goed.

Toen werd het tijd voor ons om te vertrekken, ik had besloten om hem te kopen en moest dus ook naar een nieuwe stalling uit gaan kijken, in de weide was gewoon weg geen plaats voor zoveel paarden en al helemaal geen wei vol koudbloeden. Ik kon niks vinden bij mij in de omgeving waar hij evengoed die 24/7 weidegang had, en in de winter wel beschikking voor een stal.
Laatst heb ik wel een poging ondernomen om toch weer een keer opzoek te gaan maar zonder resultaat. Hij staat nu dus gestald op een manege en ik begin verandering in zijn gedrag te zien en langzaamaan vindt ik het niet meer leuk.

- Hij wordt enorm ongeduldig en blijft bijna niet op de poetsplaats staan , erger nog als er hooi wordt uitgedeelt zou die de hele poetsplaats nog mee trekken. Heeft hij dan werkelijk zo'n honger ? ik moet wel zeggen de paarden gaan om ongeveer 09.00 uur naar buiten en rond 15.00 uur komen ze naar binnen. Er ligt dan geen maaltijd klaar in hun stal en de voertijden zijn niet vast soms zijn ze al optijd en soms ook heel laat , het kan soms zelfs zo zijn dat ze al 5 uur op stal staan zonder hooi.
Maar buiten dat wordt hij steeds ongeduldiger met alles.

- longeren dat wordt ook een ramp hij wilt alleen nog maar naar de uitgang rennen, gister liep hij zelfs bijna 2 mensen omver, ik heb een hele strijd met hem gehad voordat hij het opgaf, normaal longeerde ik hem met effe zogezegd een los touwtje, hij kent de freestyle en de longe ontzettend goed. Hij heeft het mij nog nooit zo ontzettend zwaar gemaakt en hij luisterde normaal perfect. Zelfs toen ik met hem ging oefenen om weg te gaan bij andere paarden en ik hem longeerde gaf hij niet 1 rukje aan de longe terwijl het voor hem enorme spanning opleverde waarom testte hij me toen niet en begint hij nu ineens zo te doen. Ik had hem altijd onder controle.

- het enige wat hij lijkt te willen is in zijn stal staan, daarbuiten is het net een stresskanon.

Misschien is het wat vroeg beoordeelt , we staan pas 2 maanden op de nieuwe stal. Maar ik begin toch steeds meer te twijfelen of dit wel iets voor ons is. Ik vindt al die drukte ook niet prettig maar het lijkt alsof mijn paard ook moeite heeft met al die aanpassingen, laatst was zijn oude eigenaresse op stal en ze wilde ergens naar kijken omdat ik het vroeg en hij stampte gewoon, en hij heeft al een paar keer tijdens het poetsen me bijna platgedrukt tegen de wand, ik ken hem zo niet en ik ben al langer met hem bezig. Hij blijft gewoon niet meer staan het is een en al ongedult en stress en spanning.

Ik weet dat hij er nogal op achteruit is gegaan van 24/7 weidegang naar meer stal als weide maar ik zag even geen andere oplossing, zou een paard daar echt zo ongelukkig van kunnen worden ? en zo'n gedragsveranderingen?

Ik hoop op reacties die mij kunnen helpen om misschien andere inzichten te krijgen in deze situatie, ik weet dat hij nog jong is met zijn 5 jaar maar hij heeft echt een perfecte opvoeding gehad en heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan zelfs tijdens het rijden heeft die nog nooit iets raars gedaan behalve hard rennen *D maar dat was het ook.

amyz

Re: mijn paard verandert !! help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:06

Ik ben met mijn pony een aantal keren verhuisd en heb bij elke stal heel duidelijk veranderingen in zn gedrag gezien. Na de eerste verhuizing vooral positief overigens hoor. Maar mijn ervaring is dat een stal een enorme impact op een paard kan hebben, zeker een ''verkeerde'' stal!!

Ik zou zeggen; snel verhuizen naar een ander plekje. Hoeft niet eens per se 24/7 buiten te zijn hoor (of je moet een paard hebben dat daar gewoon een duidelijke voorkeur voor heeft, dat kan natuurlijk ook heel goed). Maar zorg voor een stal waar een fijne, ontspannen sfeer is (gezien je aangeeft dat t iig voor jou wat te druk is nu, breng je over). Vooral een stal waar ze wat langer buiten komen en waar goed ruwvoer wordt gegeven! Een paard moet eigenlijk de hele dag wat te knabbelen hebben en 5 uur op stal zonder ruwvoer is gewoon echt not done.

Dus ja, het zit er dik in dat de veranderingen in zn gedrag veroorzaakt worden door de stal. Snel op zoek naar een ander plekje hoor!

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 22:15

ja ik vindt het gewoon moeilijk, ik dacht zelf van ja wel ideaal mega grote binnenbak ook erbij kan ik lekker het hele jaar door rijden blabla, nou ondertussen heb ik nog niet 1 rustig weekend mee gemaakt of wat dan ook.En als ik zijn reactie zie wordt het voor mij soms ook steeds moeilijker om de rust te bewaren.
Ja dit paard heeft bijna altijd vrijheid gehad.
En ik wil het beste voor hem en niet voor mijn eigen luxe die kan ik wel aan de kant zetten. Maar dit gedrag begint me gewoon op te vallen en ik ken hem , er zit geen greintje kwaadheid in. Ja hij staat vaak van ellende maar op zijn stro te knagen maar ik heb ergens gelezen dat overvloed aan stro voor koliek kan zorgen maar als hij zooo ongeduldig wordt als er hooi wordt uitgedeelt terwijl de rest netjes blijft staan zal dit toch wel enigzins een teken van honger zijn ?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:18

Gewoon snel een ander plekje zoeken dus waar ie lekker minstens de hele dag buiten komt :) Honger, tsja, dat zit er wel in ja... Paarden zijn erop gebouwd de hele dag door te eten. Die van mij heeft 24/7 wat te knabbelen, wordt altijd gezorgd dat er ruim voldoende goed ruwvoer is, ideaal :)

Verandering kan echt komen door de stal hoor! Na mijn eerste verhuizing veranderde mn pony van een chagrijnig, ietwat traag en zeer ongeïnteresseerd dier in een wakkere jonge hengst met de oortjes áltijd naar voren :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:18

eszsie86 schreef:
Ik weet dat hij er nogal op achteruit is gegaan van 24/7 weidegang naar meer stal als weide maar ik zag even geen andere oplossing, zou een paard daar echt zo ongelukkig van kunnen worden ? en zo'n gedragsveranderingen?

Ben bang van wel ja. Hij kan blijkbaar zijn energie niet kwijt, hij staat niet veel buiten, tja meer dan logisch dat zijn gedrag veranderd.

Het kan ook zeker aan de sfeer op stal liggen trouwens. Heb op een stal gestaan met maar 5 pensiongasten, maar waar de sfeer gewoon niet lekker was, onrustige mensen en daardoor nerveuze paarden. Heb daarna ergens gestaan met veeel meer pensionklanten, maar veel meer rust, wereld van verschil.

Herken je daar iets in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:25

Mijn paard reageert ook zo op een stal. Ik heb een tinker. Hij kan niet in een box, hij wordt er enorm onhebbelijk en klierig van en in zijn stal een hoopje ellende.
Niet eens om de drukte, want we staan nog steeds op dezelfde stal, maar om de box.
Nu staat hij samen met een andere tinker in de winter in een grote stal met erg grote uitloop, vaak inclusief bak. Dit gaat al stukken beter, maar de wei blijft nummer 1, daar is hij het meest happy, dus elke mogelijkheid gaat ie de wei in.
Ik sta op een kleine pensionstal bij particulieren.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:28

OP zoek gaan naar een wei! Dan wordt ie weer heel gelukkig.
Mijn paard verandert zelfs als hij in de herfst niet meer de wei op mag maar alleen in de paddock...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:42

Jouw paard is onzeker en erg gestressed door het feit dat hij waarschijnlijk te weinig voer krijgt en ook nog eens op onregelmatige tijden, eten is erg belangrijk voor hem en hij kan nu nergens van op aan. Hoe drammerig en onzeker zou jij worden als paard zijnde, niet wetende wanneer je volgende eten komt?
Zet je eigen luxe aan de kant en ga snel op zoek naar een stal met weidegang, rust en regelmaat.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 22:44

oke ik sta nu op een stal met 65 paarden zegt dat genoeg over de grootte haha.
Er is geen rust er zijn altijd mensen om je heen. En gister tijdens het longeren was er ook weer een ponykamp...het was keidruk. Er kwam iemand met de meeste goede bedoelingen aan, zal ik hem overnemen volgens mij snapt die het niet en toen knapte ik uit mijn vel , dat niemand zich met mij moest bemoeien, niemand mijn paard van me ging over nemen en dat ik verdomd goed wist waar ik mee bezig was en dat hij ook verdomd goed weet wat er van hem verlangd wordt en dat hij dit gedrag VERDOMME nog nooit heeft gehad....haha uiteindelijk uitgeraasd, de draad weer opgepakt, een hoofdstel ingedaan zodat ik iets meer controle had heb ik hem uiteindelijk zover gekregen dat hij toch rustig werd en gewoon netjes liep...
Ik wil blijkbaar toch rust maar mijn paard ook. Hij is die drukte niet gewend , die vele mensen en kinderen die steeds aan je staldeur staan, 20 paarden in de bak tijdens het rijden....ik wil ook rust , niet steeds mensen die allerlei vragen op je af vuren, die menen dat ze beter even iets van je over kunnen nemen het is notabene mijn eigen knol...die ik van haver tot gort ken dus ik weet zeker dat hij die knul naar de andere kant van de bak had gesleurd daar zit die van mij niet op te wachten even een vreemde die hem komt vertellen wat die moet doen....dus dan was het nog moeilijker geworden

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 22:47

bigone schreef:
Jouw paard is onzeker en erg gestressed door het feit dat hij waarschijnlijk te weinig voer krijgt en ook nog eens op onregelmatige tijden, eten is erg belangrijk voor hem en hij kan nu nergens van op aan. Hoe drammerig en onzeker zou jij worden als paard zijnde, niet wetende wanneer je volgende eten komt?
Zet je eigen luxe aan de kant en ga snel op zoek naar een stal met weidegang, rust en regelmaat.

Ik wil niet dat iemand mij verkeerd begrijpt maar ik zou alle luxe aan de kant zetten om mijn paard gelukkig te zien en weer te zien dat hij lekker zichzelf is.
Alleen ik heb wel een kans om hem ergens neer te zetten waar ze van april tot oktober 24/7 buiten staan en daarna van 's morgens vroeg tot donker en zelfs als het in de winter goed toelaat dan nog ook de nacht buiten en die paarden krijgen echt goed te eten...alleen dat is voor mij ver weg, heen en terug is samen 110 km, en ik wil er elke dag naartoe , maar nu met opleiding en werk lukt mij dit echt niet.

Ik ben wel bezig om te kijken of ik hier in de buurt bij een kleine accomodatie terecht kan, maar het is nog niet zeker of die persoon dit kan kopen, hier liggen maar 7 stallen dus rust genoeg.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:49

Kort en goed, deze plek is fout voor je paard. Zo snel mogelijk een betere plek voor hem zoeken waar hij voldoende buiten kan komen in een groep en met voldoende regelmaat in de ruwvoervoorziening zodat hij daar ook rust uit kan putten.
Of het de drukte is, of te weinig voer, of het opgesloten gevoel of nog iets anders is niet echt van belang, deze plek is niet goed, dus snel naar een andere plek verhuizen. Binnenbak is leuk als de rest van de stalling ook goed is voor je paard, maar als je paard onhandelbaar wordt, rij je ook niet lekker in die bak.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 22:51

ohw even om wat recht te zetten. Mijn boosheid heb ik NIET op mijn paard gericht, maar op de mensen om me heen.

Hem heb ik er volledig uit gelaten en hij stond op dat moment stil in de bak. Ik heb me even afgesloten voordat ik weer met hem verder ging om verdere stress te voorkomen. Hierna hebben we het werk weer opgepakt en heb ik hem toch nog even lekker kunnen laten lopen.

Ik heb het daarna ook maar voor de aardigheid even uitgepraat met die persoon

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:51

Hmm.. denk dat je het antwoord zelf dus al geeft. Lekker op zoek naar een ander plekje, dat beter bij jou en je paard past. Tot die tijd zou ik maar niet te veel verwachten van je paardje..

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 22:56

xDreamerx schreef:
Hmm.. denk dat je het antwoord zelf dus al geeft. Lekker op zoek naar een ander plekje, dat beter bij jou en je paard past. Tot die tijd zou ik maar niet te veel verwachten van je paardje..

Ik heb totaal geen verwachtingen eigenlijk om eerlijk te zijn. Tijdens het rijden ook, iedereen zegt maar dat ik me moet ontspannen, en ik weet soms niet wat ik dan nog meer moet doen om te ontspannen maar hij ontspant echt niet mee hoor, ja af en toe maar hij houd dit niet vast, het is soms net een kanon waar ik opzit en het ligt altijd alleen maar aan mij. Hoe kan het dan dat ik hem eerst wel fijn kon rijden, tuurlijk het is een jong paard die schiet er soms wel eens wat sneller door , maar ik krijg hem echt niet meer stil, hij wil alleen maar rennen rennen en nog eens rennen..dat deed die eerder echt niet hij was liever lui dan moe en als die stond dan kreeg je er geen beweging meer in..en nu het tegenovergestelde.
En op stal durf ik er met niemand over te praten want ja de roddels gaan snel he

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:58

Mijn paard was overigens anderhalf toen ik hem kocht. Hij heeft eerst anderhalf jaar lekker op de wei paard mogen worden en ik had toen al veel met hem gedaan, om hem een beetje in de hand te krijgen. Toen hij 3 werd heb ik hem bij iemand laten beleren. Daarna ging hij naar zijn eerste pensionstal. Bij deze eerste manege was ik uiteindelijk de enige die hem nog op de wei kon zetten. Niemand durfde dat nog. Hij deed dan..niks. Een beetje springen achter me als hij een veulen zag, maar nooit mij voorbij en mijn touw heeft nooit strak gestaan. Zijn rustpunt ben ik al ruim 10 jaar. Dus toen hij als 3-jarige naar die manege ging, was ik al bekend terrein voor hem. 8-) Mijn paardje was als driejarige en stoere bink en kwam in een voor hem te drukke manege terecht. Hij werd er heel veel vervelend van. Na anderhalf jaar is het geëscaleerd en is hij verhuisd naar een andere manege met meer rust. Daar heeft hij uiteindelijk 5 jaar gewoond en is hij een fijn en rustig paardje geworden. Hij mocht naar huis, omdat ik verwachtte dat hij thuis net zo fijn zou blijven en na een half jaar had ik weer een stresskip op stal. En nu woon ik sinds een half jaar elders en heb ik dat zelfde rustige fijne paardje weer in de wei staan. Hij kan af en toe zo maar over het hek kijken, de ruimte in en dan weet ik dat hij op zijn plek staat, dus houdt de ogen open en vindt deze plek voor je maatje!

Maar na 2 maanden moet je er ook rekening mee houden dat je paardje ook wil weten wie jij bent. Tot nu toe merk ik dat je met elk paard zeker een jaar moet uittrekken om elkaar helemaal te leren kennen.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 24-09-11 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:59

Maar... Jij voelt je duidelijk ook niet op je plek op die stal... Wat denk je dat dat alleen al met je paard doet? Je boosheid richten op die persoon is logisch, maar daar pikt hij ook een hoop van op hoor! Als ik niet lekker in mn vel zit komt mijn uk met zn oren in zn nek naar me toe en blijft zo staan tot ik eerlijk toegeef dat ik niet lekker in mn vel zit :+

110 km heen en terug is niks idd... Geen andere opties nog in je omgeving dan die ene die nog niet zeker is? :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:05

Heb je overigens ook wel eens goed naar zijn zadel laten kijken? Ontspanning is moeilijk als je zadel knelt of je hoofdstel niet prettig zit. Of je tanden in de weg zitten.. Heb je dat allemaal uitgesloten?

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 23:08

Nou het is de allereerste keer dat dit gebeurde , normaal trek ik me nergens iets van aan en doe ik gewoon mijn ding omdat ik gewoon mijn handen vol heb aan hem. Tuurlijk kreeg hij dit ook mee dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar ik had het dacht ik naast me neergelegd. Maar nja ik vindt het soms heel storend dat er altijd mensen bij moeten zijn als ik met hem bezig ben, of die weer iets komen vragen , en dan ook nog al die kinderen die er rondlopen...
Op stal zeggen ze ja hij begint gewoon te puberen maar ik weet het niet.

Ik ben normaal de rust zelf dus niet zo opvliegend als die reactie van gister maar als ik in die zogenaamde strijd zit met mijn paard heb ik GEEN behoefte aan mensen die menen het altijd even beter te weten en dan zomaar je paard van je willen overnemen. Ik vindt dat je die mensen altijd op dat moment met rust moet laten met hun paard zodat ze het zelf uit kunnen vechten wie baas boven baas wordt.

Ik was vandaag ook daar, en had ik hem losgelaten in de binnenbak, nou hij ging als een razende tekeer door die bak, rennen rennen rennen en ik stond er gewoon ik deed niks...hij zocht alleen maar naar een uitgang....dus ja ik weet daarom niet of dit gedrag nou ineens met mij te maken heeft dat we elkaar nog even moeten leren kennen. Hij wilde echt weg...en er is dus ponykamp..en die kinderen kwamen ineens van buiten door de binnenbak gelopen...levensgevaarlijk , terwijl de leiding wist dat ik daar was...die kinderen schrokken zich wezenloos voor hem en hij dartelde rond als een gek...terwijl ik er rustig stond ... hij werd pas kalm na een beetje rondlopen en in zijn veilige stal

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 23:10

Zijn zadel is op maat gemaakt voor hem die past super. En dan zou die meer problemen hebben tijdens het rijden, zijn gedrag is erger buiten het rijden om.
En de tandarts was al geweest dus daar ligt het ook niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:12

Plaats een advertentie op bokt dat je een fijne stal zoekt. Ik weet niet in welke regio je zit, maar misschien weet iemand iets?

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 23:14

Het is voor hem ook goed als ik er ben.
Hij zal me niet zomaar mee sleuren over het terrein...maar als ik hem bijvoorbeeld even in de bak zet is het goed als ik erbij blijf, maar ik hoef niet weg te gaan om bijvoorbeeld even zijn stal uit te mesten want hij raakt helemaal in paniek als ik hem alleen achterlaat.
Hij luistert ook zeker niet zo goed naar andere mensen als wat die naar mij doet.
We hebben altijd veel wederzijds respect voor elkaar.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 23:16

Mindim schreef:
Plaats een advertentie op bokt dat je een fijne stal zoekt. Ik weet niet in welke regio je zit, maar misschien weet iemand iets?

Ja ik kijk even of er iets uitkomt met die hier in de buurt , en anders zal ik toch idd even verder kijken.
ik kom uit noord limburg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:19

Ik wou dat ik je kon helpen, maar zit in de kop van groningen, dus dat gaat helaas niet :D
Maar je kunt een advertentie plaatsen bij eenmaal andermaal.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 23:28

nee haha dat is wel heeeeeeel erg ver weg :P

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:35

ik woon in kessel(heb helaas geen plek anders was het ideal hier geweest) en nabij venlo wonen nog een heel stel bokker meschie dat hun iets weten?

[WWW] bokkers uit of omgeving venlo