Ik ben normaal niet zo actief op bokt maar ik wilde toch eens een poging wagen.
Ik heb sinds enkele maanden een 5 jarige drum horse.
Toen ik hem leerde kennen was het een grote vriendelijke bink en echt de rust zelf.
Hij liep eerst op een manege maar omdat zijn toenmalige eigenaresse niet tevreden was en nog meer paarden had en zij de mogelijkheid had om een eigen weide te huren is zij vertrokken. Mijn lieve paardje stond toen heerlijk 24/7 buiten met zijn groepje.
Ik kon heerlijk met hem werken, over het algemeen bleef hij 80 % van de tijd los staan tijdens het poetsen , hij genoot er zichtbaar van en was kei relaxt. Het rijden ging goed, aan de hand werken ging goed. Ik ging hem vaker weg halen bij de andere paarden omdat hij dit nog niet kon maar uiteindelijk ging dat ook heel goed.
Toen werd het tijd voor ons om te vertrekken, ik had besloten om hem te kopen en moest dus ook naar een nieuwe stalling uit gaan kijken, in de weide was gewoon weg geen plaats voor zoveel paarden en al helemaal geen wei vol koudbloeden. Ik kon niks vinden bij mij in de omgeving waar hij evengoed die 24/7 weidegang had, en in de winter wel beschikking voor een stal.
Laatst heb ik wel een poging ondernomen om toch weer een keer opzoek te gaan maar zonder resultaat. Hij staat nu dus gestald op een manege en ik begin verandering in zijn gedrag te zien en langzaamaan vindt ik het niet meer leuk.
- Hij wordt enorm ongeduldig en blijft bijna niet op de poetsplaats staan , erger nog als er hooi wordt uitgedeelt zou die de hele poetsplaats nog mee trekken. Heeft hij dan werkelijk zo'n honger ? ik moet wel zeggen de paarden gaan om ongeveer 09.00 uur naar buiten en rond 15.00 uur komen ze naar binnen. Er ligt dan geen maaltijd klaar in hun stal en de voertijden zijn niet vast soms zijn ze al optijd en soms ook heel laat , het kan soms zelfs zo zijn dat ze al 5 uur op stal staan zonder hooi.
Maar buiten dat wordt hij steeds ongeduldiger met alles.
- longeren dat wordt ook een ramp hij wilt alleen nog maar naar de uitgang rennen, gister liep hij zelfs bijna 2 mensen omver, ik heb een hele strijd met hem gehad voordat hij het opgaf, normaal longeerde ik hem met effe zogezegd een los touwtje, hij kent de freestyle en de longe ontzettend goed. Hij heeft het mij nog nooit zo ontzettend zwaar gemaakt en hij luisterde normaal perfect. Zelfs toen ik met hem ging oefenen om weg te gaan bij andere paarden en ik hem longeerde gaf hij niet 1 rukje aan de longe terwijl het voor hem enorme spanning opleverde waarom testte hij me toen niet en begint hij nu ineens zo te doen. Ik had hem altijd onder controle.
- het enige wat hij lijkt te willen is in zijn stal staan, daarbuiten is het net een stresskanon.
Misschien is het wat vroeg beoordeelt , we staan pas 2 maanden op de nieuwe stal. Maar ik begin toch steeds meer te twijfelen of dit wel iets voor ons is. Ik vindt al die drukte ook niet prettig maar het lijkt alsof mijn paard ook moeite heeft met al die aanpassingen, laatst was zijn oude eigenaresse op stal en ze wilde ergens naar kijken omdat ik het vroeg en hij stampte gewoon, en hij heeft al een paar keer tijdens het poetsen me bijna platgedrukt tegen de wand, ik ken hem zo niet en ik ben al langer met hem bezig. Hij blijft gewoon niet meer staan het is een en al ongedult en stress en spanning.
Ik weet dat hij er nogal op achteruit is gegaan van 24/7 weidegang naar meer stal als weide maar ik zag even geen andere oplossing, zou een paard daar echt zo ongelukkig van kunnen worden ? en zo'n gedragsveranderingen?
Ik hoop op reacties die mij kunnen helpen om misschien andere inzichten te krijgen in deze situatie, ik weet dat hij nog jong is met zijn 5 jaar maar hij heeft echt een perfecte opvoeding gehad en heeft nog nooit een vlieg kwaad gedaan zelfs tijdens het rijden heeft die nog nooit iets raars gedaan behalve hard rennen
maar dat was het ook.
Honger, tsja, dat zit er wel in ja... Paarden zijn erop gebouwd de hele dag door te eten. Die van mij heeft 24/7 wat te knabbelen, wordt altijd gezorgd dat er ruim voldoende goed ruwvoer is, ideaal
Mijn paardje was als driejarige en stoere bink en kwam in een voor hem te drukke manege terecht. Hij werd er heel veel vervelend van. Na anderhalf jaar is het geëscaleerd en is hij verhuisd naar een andere manege met meer rust. Daar heeft hij uiteindelijk 5 jaar gewoond en is hij een fijn en rustig paardje geworden. Hij mocht naar huis, omdat ik verwachtte dat hij thuis net zo fijn zou blijven en na een half jaar had ik weer een stresskip op stal. En nu woon ik sinds een half jaar elders en heb ik dat zelfde rustige fijne paardje weer in de wei staan. Hij kan af en toe zo maar over het hek kijken, de ruimte in en dan weet ik dat hij op zijn plek staat, dus houdt de ogen open en vindt deze plek voor je maatje!