is dit normaal in belgie of belazeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

matasja

is dit normaal in belgie of belazeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 15:35

hallo,
Ik vraag me iets af want is me nu al 2 keer overkomen met belgische "kopers"
afspraak gemaakt om de hengst te komen ophalen, ze wilde een proefperiode van 3 weken om te zien of hij paste.
dit vond ik prima dus ze kwamen kijken het weekend..
ze wilde hem direct meenemen en voorijden o.i.d hoefte niet, was meteen opladen.

thuis aangekomen om alles af te handelen wilde ze hem niet betalen, proefperiode van 3 weken was volgens hen in belgie heel gewoon om de pony op te halen en evt na 3 weken terug te brengen, of na 3 weken te betalen???
is dit normaal in belgie??

ze wilde wel alles op papier zetten maar wilde ook zijn paspoort meenemen voor evt grenscontrole.
dat zou betekenen dat ik pony en papieren kwijt ben, en misschien naar geld kan fluiten.
zeker omdat hij naar het buitenland gaat.

ze gaven aan dat je in belgie geen pony kan verkopen zonder papieren dus dan maar een kopie meegeven van het chipnr.
maar dan nog voelde het niet goed want dan kunnen ze hem verkopen als papierloos of zijnde dat de papieren nog bij het stamboek waren.
had er geen goed gevoel bij.

nu vraag ik me dus af of er mensen zijn die bekend zijn met belgische kopers, mag je inderdaad 3 weken een paard uitproberen en hem na 3 weken pas betalen??
wat dan als hij kreupel terug komt? heb ik geen cent achter de hand om hem op te knappen, en een kreupel paard betalen ze vast niet ook al is het hun fout, of zie ik dit helemaal verkeerd en zijn de regels echt zo??

little_birdy

Re: is dit normaal in belgie of belazeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:02

dat zou ik nooit doen hoor,
lijkt me een idioot plan zomaar paard meegeven en wachten op je geld,
dit staat verkeerd ik tem even

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 17:19

ok wist niet waar het hoorde, sorry mods

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:29

HK -> TAO

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:32

Daaaaag, je laat je paard/pony toch niet zomaar (met papieren zelfs?!) vertrekken zonder dat je daar ook maar 1 cent voor hebt gezien??

Nee hoor, klinkt me ook niet vertrouwd in de oren eerlijk gezegt.

Tenzij er een waterdichte overeenkomst wordt getekend door beide partijen, maar ik geloof niet dat de potentiele kopers het daar al over hebben gehad he?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:32

Nooit je paard zonder geld mee geven. Persoonlijk zou ik ook niet aan proeftijd doen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:34

Da's niet normaal in Belgïe hoor. Het is hier ook betalen bij ophalen en bij niet voldoen paard terug en geld terug.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:35

Klinkt erg onbetrouwbaar! Plus dat als dat zogenaamd gebruikelijk is in België, dan moeten ze daar maar een paard gaan kopen ;) Het is jouw paard, dus gelden jouw regels! Waar je ook woont...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:35

inderdaad noooooit je paard meegeven zonder dat ze vooraf betaald hebben.

als je en proefperiode wilt doen zorg dan dat je dit allemaal goed op papier zet. wat als de pony in die tijd kreupel raakt bijvoorbeeld? krijg jij dan een kreupele pony terug, of kunnen zijn hem dan niet meer terug geven? denk hier goed over na!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:36

Geen paard meegeven zonder betalen.
Werkt in Nederland zo, en in Belgie zo.
Je kunt het natuurlijk altijd proberen he?
Er zijn vast wel mensen die erin tuinen, heb jij paard met papier en paspoort en de verkoper kan naar zijn geld fluiten....
Laat me raden, waren het paardenhandelaars?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 13:55

ja inderdaad, hier heel verontwaardigd staan dat we hem niet meegaven want het was zo ver rijden, ja daaag dan als je er zo ver voor moet rijden dan zorg je dat je geld bij je hebt of het duidelijk afgesproken hebt van tevoren, niet achteraf!
@cassidy het waren handelaren volgens mij, ze hadden meerdere pony's te koop staan.
wij wilde het geld hebben en dan evt terug nemen als hij echt niet braaf zou zijn, maar wel op papier dat bij kreupelheid of wat dan ook hij niet meer terug mag komen, ga niet voor hun kosten opdraaien.
hij zou dan ook door een dierenarts nagekeken worden op hun kosten en dan pas terug, ben niet gek ;)

vond het een vreemd verhaal maar heb het al eens eerder meegemaakt, dus vroeg het me nu echt af of het echt zo is ja of nee, verder niet om iemand af te zeiken ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:14

Voordat ik een paard aan een handelaar meegeef moet er toch heel wat gebeuren.
En in geval van, handje contantje. Werkt andersom namelijk ook zo.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:11

Nou, dat is echt niet gebruikelijk in België... Goed dat je er niet ingetrapt bent..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:13

Volgens mij is dat helemaal niet de normale gang van zaken in België. Ik zou er nooit mee akkoord gaan. Zoiezo zou ik erg twijfelen over een proeftijd. Helemaal als het handelaren zijn zou ik hun manier van handelen dus 3 weken proef en dan pas betalen helemaal niet vertrouwen. Denk dat ze het gewoon proberen. Er zullen vast wel mensen zijn die er in trappen. Maar geloof ook niet dat hun op die manier hun paard verkopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:20

Dat is niet normaal in België hoor. We hebben ondertussen al drie paarden gekocht, dat was toch netjes op voorhand betalen en dan pas ophalen ;)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:40

leek mij ook al stug maargoed je weet nooit hoe het in de buurlanden geregeld is, ik ben er in ieder geval niet in getrapt, en ze hebben nu een andere gekocht, deze is dus wel meteen betaald dus ik had naar mijn geld kunnen fluiten neem ik dan maar aan.
zag pas later dat ze meerdere pony's te koop hadden, ik dacht dat ze alleen hun b pony verkochten om daarna een d pony te kopen maar ze hadden geen plek voor hem omdat er 3 andere stonden, dus inderdaad ben ik achteraf blij dat hij nog hier is.

ik had hem sowieso niet meegeegevn, ook niet op contract basis, eerst betalen.
rijden ze hem kreupel of onderweg gebeurd er iets in de trailer, of paard eet iets verkeerds daar en hij komt ziek teru heb ik geen euro achter de hand om hem te "redden" of hem niet terug te nemen. vind dit een rare regeling en neem aan dat er weinig tot geen mensen zijn die hierin trappen.
mijn gevoel is nu wel bevestigd dat het verhaal niet klopt, bedankt allemaal!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:39

ja die vent heeft jou echt iets wijsgemaakt hoor :p
Ik woon ook in blegië en dit wordt hier echt niet gedaan

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:09

en het was niet eens een vent :p maar een meisje van 18 met papa en zusje

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:16

ik geloof niet dat ik mijn pony op die manier had meegekregen als ik 'r zo was gaan halen. :=
Ook voor mij als Belg, klinkt dit gewoon als oplichterij. Goed dat je er niet op ingegaan bent.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:52

Jij heb nu toch genoeg ervaring met oplichters hahaha

maar goed datje het niet heb gedaan..naar je geld had je kunnen fluiten!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:54

Ik zou ook nooit mijn paard zomaar meegeven. Wie weet verkopen ze hem zelf door ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:56

Ik dacht dat het normaal was dat je het paard betaalt en dan meekrijgt voor de proefperiode en als binnen die proefperiode blijkt dat je het paard niet wilt dan doe je het terug en krijg je je geld terug, althans, zo is het met de aankoop van mijn paard wel gegaan.
(ik heb hem wel gehouden trouwens)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:10

Ik met met hierboven akkoord ;-)
Mijn mama had dit gedaan toen ze een pony wou kopen, maar toch bleek ze niet te passen bij me en de klik was er ook niet en dan gewoon netjes terug gebracht en ook netjes geld trg gekregen

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:12

Nee dat is niet de gewoonte.. Proefperiode wel, maar dan betaal je het paard eerst (volledig of gedeeltelijk) en maakt je een contract op waarin staat dat als je het paard na de proefperiode wilt houden, je de rest betaald. En als je het paard niet wilt kopen, de eigenaar het paard terugneemt voor de afgesproken prijs, of het betaalde voorschot terugggeeft.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 22:21

@ miekemuis_ gedeeltelijke betaling zou ik ook niet graag doen, ik woon zelf in duitsland, als ze mijn paard meenemen "de grens over" word het voor mij al een stuk lastiger om actie te ondernemen mochten ze niet willen betalen.