Merrie Castreren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meliszy

Merrie Castreren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:03

Hallo Iedereen!

Jullie zullen wel even raar gekeken hebben toen jullie mijn titel lazen.
Ik zit namelijk met het volgende probleem:
Ik rijd/verzorg paarden bij een hele goede kennis van mij, mag bijna alles met de paarden doen.
Daar heb ik ook een merrie, deze merrie is naar mij vernoemd en dat is denk ik de grootste fout :))
Ik ben namelijk zelf een enorme puber geweest, maar mijn merrie slaat echt alles.
Ik heb haar trouwens omgedoopt tot Lizzy, want ik vond het zo raar om steeds mijn eigen naam te zeggen.
Mijn merrie is nog erger dan een wilde hengst... Ik heb dit echt nog nooit meegemaakt, niet zoals zij het heeft.
Heb best veel ervaring met paarden en met het inrijden en ''mak'' maken maar met deze merrie lukt het mij niet :?
10 jaar geleden had mijn kennis een manege, hier heb ik ook altijd paarden zadelmak gemaakt en doorgereden. Ook hengsten.
Dit ging altijd erg goed en ik voelde altijd wel aan welk paard meer tijd nodig had en bij welke het eigenlijk vrij vlot ging.
Nadat mijn kennis de manege verkocht had heb ik hem 6 jaar niet gezien. De merrie waar ik het over heb, is op de manege geboren, zij is nu ong. 7 jaar.
Vorig jaar belde mijn kennis mij op, of ik misschien zin had om weer te komen!
Ja natuurlijk had ik daar zin in dus zo gezegd zo gedaan.
Daar ook weer een paar paardjes onder het zadel gemaakt en lekker mijn grootste hobby weer opgepakt.
Maar de merrie (Lizzy) daar was dus nog nooit wat mee gedaan, die is nooit in handen geweest. Ze heeft wel in de opfok gestaan maar verder is er eigenlijk nooit wat mee gedaan.
Toen ik dus ook met haar begon vorig jaar was er geen land mee te bezijlen, zo erg was het.
Dit klinkt misschien absurd, maar ik heb haar in een jaar tijd eindelijk zo ver dat ze aan de hand mee naar de wei kan, en weer terug. Dat ik haar kan poetsen buiten stal, stukje met haar aan de hand kan lopen. En dat ze naar achteren loopt in de bak en in het weiland en ook rustig gaat eten (voorheen was ze alleen maar aan het rennen voorin het weiland of de bak, en dan steeds heen en weer)
Ik heb gewoon heel veel geduld met haar gehad, alles stukje bij beetje gedaan.
Op den duur gelongeerd wat dus ook haast niet wil, want dit paard is echt levensgevaarlijk en nergens bang voor.
Toen maar eens een zadel erop. Ze wou geen stap verzetten wat we ook probeerden. Dus heb haar daarna eerst niet weer onder het zadel gehad omdat ik dacht dat het misschien te snel ging voor haar.
Dit jaar heb ik haar weer onder het zadel gehad en dit ging echt al stukken beter. En het longeren gaat ook al wat beter alleen is het gewoon echt een heel gevaarlijk paard zoals ik al zei. Ze trapt gericht naar je, stuift er vandoor en walst gewoon boven over je heen. Hoe hard ik ook schreeuw, haar een tik geef met de longeerzweep. Het boeit haar allemaal niet.
Ik heb het met een harde hand geprobeerd, met een zachte hand geprobeerd. En nu doe ik een combinatie van beide want ik ben ten einde raad.
Als je met haar loopt bijt ze naar je handen en schraapt ze heel erg woest met haar voorbeen, dit doet ze sowieso erg vaak.
Vorige week wou mijn vriend haar uit het weiland halen en op stal zetten, maar Lizzy begon zo te trekken en naar hem te schoppen dat mijn vriend nu zijn hand helemaal onder de blaren heeft zitten door het touw.

Nee, dit paard heeft geen hekel aan ons. Het tegenovergestelde juist. Ze vertrouwd alleen ons en is bij stal echt verschrikkelijk lief, dan heb ik er geen kind aan. Daar heb ik echt totaal geen problemen met haar.
Dan kan ik lekker met haar knuffelen, haar vastzetten aan stal om te poetsen, ze drukt haar neusje altijd lekker in mijn gezicht en doet nooit echt raar bij stal.

Ik wil eigenlijk gewoon dat ze een beetje discipline krijgt, en dit ga ik dus echt niet doen door mijn paard half in elkaar te slaan (wat ik sommige mensen dus te vaak zie doen) Ik wil absoluut niet dat ze bang voor mij wordt, ik wil dat ze weet dat ik de baas ben en niet zij.
Ik ben ook wel streng voor haar wanneer dit nodig is, en dan heeft ze ook wel enigzins respect voor me want ik ben niet bang voor haar. EN eigenlijk zou ik dat wel moeten zijn want als mijn vriend en mijn kennis mij soms met haar bezig zien dan knijpen ze hun ogen dicht omdat ze bang zijn dat ik elk moment een schop tegen mijn hoofd krijg van dr.
Ze is gewoon roekeloos. En het is echt niet omdat ze mij of wie dan ook kwaad wil doen hoor. Maar soms heb ik ook gewoon het idee dat door het feit dat ze nooit in handen is geweest en veel op stal heeft gestaan dat ze daardoor niet graag bij haar stal weg gaat omdat dat haar vertrouwde plekje is.

Ik kan het niet helemaal goed uitleggen, maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Ik heb nu al zoveel geduld gehad en al zoveel geprobeerd.
Ik hoop dat er iemand is die mij tips kan geven, die dit soort gedrag bekend voorkomt.
Want ik weet het echt niet meer.

Als er dingen onduidelijk zijn mag je altijd vragen stellen en dan probeer ik ze zsm te beantwoorden *D
Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Melissa!

Caira

Re: Merrie Castreren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:08

Neem les van iemand die goed bekend is met de principes van freestyle of parelli en die het paard goed kan lezen. Geweld is niet de oplossing, grenzen stellen wel.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:10

@ Caira,
Ik ben niet bekend met freestyle of parelli.
Ik zal me er eens in verdiepen:D
Ben het zeker weten met je eens dat geweld niet de oplossing is en grenzen stellen wel!

Dankjewel!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:10

Ik zeg: grondwerk!!
T klinkt overigens wel als een sujet zeg, sodeknetter.. :=

Komt over als heel dominant en met grondwerk kun je dan ontzettend veel bereiken, lees ook niet in je verhaal dat je dat al geprobeerd hebt dus misschien is het een goede optie :) Zou dan wel echt gelijk met goede instructie doen als je er geen ervaring heeft want dit paard is geen sinecure als ik het zo lees :n

Succes iig! Respect voor je geduld..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:11

Slimme merrie, ze heeft jullie goed afgericht.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:12

O ja, Grondwerk ben ik ook al wel bezig mee geweest! Maar is ook haast onbegonnen werk met haar. Ik probeer het vertrouwen op die manier ook zeker op te bouwen maar soms werkt het en ineens is het net of ze een kronkel in haar hoofd krijgt en schiet ze weer weg!

Ik vind geduld hebben met een paard niet meer dan normaal, mijn paarden zijn echt mijn alles en doe het met alle liefde:D

Bedankt voor je opmerking!

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:13

@ kuggur:

Ze heeft ons idd goed afgericht :') Maar wat ik ook doe, hoe hard ik ook schreeuw, hoe streng ik ook ben. Het boeit haar niet
Het paard is denk ik ook veel te slim zo af en toe ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:14

waarom is dat onbegonnen werk? Wat maakt het zo moeilijk, hoe reageert ze precies? Maak eens een filmpje voor me, dan kan ik je lichaamshouding zien en haar reactie daarop.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:16

Toch denk ik dat het de beste manier is om dit recht te breien... Daarom zei ik al; neem instructie :) Grondwerk kent vele vormen en methodes.... Ik ben er heel handig mee maar met een paard als dit zou ik toch ook instructie inschakelen, hier heb je gewoon even een extra zetje bij nodig.
En inderdaad; grenzen stellen. Geweld is absoluut de weg niet, maar dat geldt ook voor de merrie... Mijn pony krijgt ook een mep als ie zich gevaarlijk gedraagt, dat weet ie ook en inmiddels is een opgeheven vinger vaak al genoeg. Consequent zijn en niet bang zijn om stevig te corrigeren. Je moet écht even op je strepen gaan staan.

Enne... Als ze wil rennen in de bak, lekker laten rennen. En stoppen als jíj zegt dat ze mag stoppen. (moet je dr niet net zo eentje hebben die door t hek gaat natuurlijk, die heb je dr ook tussen zitten). Werkt altijd prima, paarden staan je dan stomverbaasd aan te staren dat ze niet eens mógen stoppen en bedenken zich vaak wel 2x voor ze het nog eens doen :+

Maar nogmaals, zoek goede instructie bij grondwerk...

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:17

Onbegonnen werk is misschien een heel groot woord, soms lukt het en dan win ik haar vertrouwen ook zeker. Maar zoals ik al zeg dan ineens rent ze keihard weg... En dan duurt het weer een paar minuten om haar bij me te krijgen. En dan probeer ik het steeds maar weer...
En beloon haar ook met een handje gras of iets dergelijks.
Daardoor heb ik ook al met haar bereikt dat ze helemaal achter in de bak komt, vorig jaar leek mij zoiets onmogelijk.
Ik weet niet echt hoe je een filmpje moet uploaden hier op bokt, ik kan wel 1 op youtube zetten binnenkort en dan jou het linkje geven?

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:19

amyz schreef:
Enne... Als ze wil rennen in de bak, lekker laten rennen. En stoppen als jíj zegt dat ze mag stoppen. (moet je dr niet net zo eentje hebben die door t hek gaat natuurlijk, die heb je dr ook tussen zitten). Werkt altijd prima, paarden staan je dan stomverbaasd aan te staren dat ze niet eens mógen stoppen en bedenken zich vaak wel 2x voor ze het nog eens doen :+

Maar nogmaals, zoek goede instructie bij grondwerk...

Haha, dat is een goeie, maar ik weet dan helemaal zeker dat ze ten eerste helemaal gestresst word en ten tweede gaat ze me dan dwars door het draad heen!
Wat zijn ong. de kosten van grondwerkinstructie? Ik wil dolgraag wel hulp aannemen maar kan niet alles betalen.
Ga naar school en krijg niet zoveel studiefinanc. en aangezien ik nu stageloop kan ik er ook niet meer bij gaan werken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:21

lowerken begint juist met het werken op de cirkel, het bij je zjin is dan ook pas later belangrijk. Ze moet leren MET jou te werken ipv tegen, dat kost tijd. Zorg eerst eens dat ze rondkomt in de cirkel. Eerst bepaal je de richting en als dat goed gaat begin je met het tempo te bepalen. Je kunt met je lichaam het ritme van de gangen aangeven. Schouder sluiten en arm ervoor omhoog is remmend, schouder openen en arm erachter is stuwend.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:22

Vindt ze vast een heel leuk spelletje :D Wegrennen na een handje gras :P Grondwerk hoeft ze niet meteen voor naast je te staan, daarom zei ik al, kent heel veel vormen en methodes :) Denk aan de hand van wat je schrijft dat het niet zo zeer een kwestie is van vertrouwen, maar van dominantie.

Hihi nee, dan is dat geen optie. Daarom schreef ik al dat t wel net moet kunnen.. Die van mij weet bijvoorbeeld heel goed dat een hek een hek is en dat ie daar respect voor moet hebben :+

Je zou even moeten kijken wat er in je omgeving te vinden is... Ik had een instructie waar ik 10 per half uur voor betaalde, t is vaak goed te doen hoor :) Tenzij je Voest himself ofzo erbij wil hebben :P

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:25

@ Amyz:

Jaa vind ze zeker een leuk spelletje, en ze is inderdaad verschrikkelijk dominant hoor, maar ook echt een paard van vertrouwen. Buiten mijn vriend en mij om durf ik niemand haar vast te laten houden.
Als we haar in de bak zetten en mijn vriend blijft bij haar (alleen laten is sowieso not done) en ik loop weg, dan wordt ze niet meer rustig, dan is het echt totale paniek bij haar.
Rennen totdat ze er haast bij neervalt en echt kletsnat is van het zweet.
Ik ga me echt eens goed verdiepen in grondwerk, en het eerst zelf proberen. Lukt dit niet dan ga ik hemel en aarde bewegen om hier instructie bij te krijgen.

@Caira:
Dit doe ik ook al bij haar, alleen is het niet altijd vertrouwd. Het is soms ook maar net wat voor bui ze heeft.
Ik ga echt geen paard longeren die continu naar me schopt of ineens een hele scherpe wending maakt waardoor ze bijna over me heen loopt.
Want ik zit er echt op te wachten dat dit een keer verkeerd gaat.
Daarom wil ik juist nog een stapje meer terug doen en nog niet gaan longeren maar eerst met andere dingen bezig.
Zelfs de bak rondlopen aan het halster en touw is onmogelijk met haar.
Als dit soort dingen mogelijk zijn dan wil ik de overgang wel maken naar het longeren.
Tenminste, dit lijkt mij beter (ik kan natuurlijk fout zitten)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:31

Mmm... leuk zulke leermeesters die je creativiteit bijbrengen :P

Clickertraining is misschien een optie. Leert je paard nadenken, ook over de gevolgen (geen beloning al dan niet eetbaar).
Succes. :7

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:32

@ Ranna:
Ik heb wel wat aan alle ideeën!
Zal me ook eens verdiepen in clickertraining.

(voel me zo hopeloos dat als iemand zei dat op mijn kop staan zou helpen dan zou ik dat zelfs doen :') )

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:38

Kan het me voorstellen. Soms kom je ze tegen... van die paarden waarbij je telkens 2 stappen terug doet juist als je heel voorzichtig denkt dat je 1 vooruit hebt gemaakt.

Ik schreef dat CT je paard leert nadenken en dat klopt maar het leert ook jou nadenken en focussen op de dingen, ook de heeele kleine dingen, die goed gaan.
Als je merrie daar plezier in heeft kan het opeens heel snel gaan. Gewoon een kwestie van proberen.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:39

@ Ranna:

Klopt helemaal, ik ga het proberen!
Ga me er eens goed in verdiepen in alle tips die ik gekregen heb.
Proberen kan nooit geen kwaad toch!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:45

Ik dacht ook aan clickertraining, zelf doe ik deze methode niet omdat mijn ik Haf te opdringerig vind voor de beloningen :+
Ik doe met haar Parelli, maar als ik jouw verhaal lees denk ik ook dat je met de clicker verder gaat geraken...als ze iets goed voor jou doet, krijgt ze wat lekkers in de plaats... het proberen waard zou ik zeggen!
Het is wel de kunst om op het juiste moment te belonen, vandaar dat je mss best wat begeleiding kan zoeken.
Ik vind het echt super dat je hiermee doorgaat...het is een grote uitdaging en een prachtig levenswerk :j Je gaat er zoveel voor terug krijgen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:49

Als je iets wil doen met hormoonregulatie; er zijn kruidenmengsels die ondersteunend zijn voor paarden,
zoals bijv. 'moody mare of provarium breeding. Dit is verkrijgbaar bij o.a. de paardendrogist.nl en ruitersport/speciaalzaak.
Maar ik denk dat dat alleen helpt wanneer het patroon ook verband houd met de hengstigheid.
Het gedrag veranderen zal idd door training moeten plaatsvinden, maar misschien helpt dit jullie even uit een dalletje.
Ik denk dat het sowieso verstandig is om begeleiding te zoeken. Doordat jullie al langer op deze manier 'samenwerken', zit er een bepaald patroon in. Om dat te doorbreken is het handig als iemand anders jullie ondersteunt.
Succes.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:48

ik haal er even 1 dingetje uit:

Meliszy schreef:
Als je met haar loopt bijt ze naar je handen en schraapt ze heel erg woest met haar voorbeen, dit doet ze sowieso erg vaak.
Vorige week wou mijn vriend haar uit het weiland halen en op stal zetten, maar Lizzy begon zo te trekken en naar hem te schoppen dat mijn vriend nu zijn hand helemaal onder de blaren heeft zitten door het touw.

En dit is na een jaar (!) met de merrie bezig zijn. Het klinkt mij in de oren alsof dit paard een maatje te groot voor je is. Je geeft aan dat het dier gericht naar je trapt. En je geeft ook aan dat het roekeloosheid is en dat ze echt niemand kwaad wil doen. Het maakt mij niet uit wat de oorzaak van het gedrag is, een paard dat gericht trapt is heel hard aan het schreeuwen dat er iets heel erg verkeerd gaat. Er kan iets tussen de oren niet goed zitten, er kan iets in het lijf niet goed zitten, of allebei, maar feit is dat dit paard gevaarlijk gedrag vertoont en hulp nodig heeft. Grondwerk is prima, maar een gevaarlijk paard is geen geschikte kandidaat om grondwerk mee te leren. Zoek - voor je eigen veiligheid én die van het paard - iemand die dit dier wél aankan (en met aankunnen bedoel ik niet in elkaar slaan, maar iemand die beter en sneller is in het interpreteren van en reageren op paardengedrag dan jijzelf). Met de beste bedoelingen proberen een probleem op te lossen dat je niet aan kunt leidt in combinatie met paarden gemakkelijk tot verschrikkelijke ongelukken. Ik heb je profielfoto's bekeken en je ervaring met paarden gelezen en ik heb de indruk dat je uitstekend met paarden kunt omgaan en ook een prima ruiter bent. Juist daarom lijkt het mij een goed idee om met dit paard naar een goede professional te gaan en geen risico's te nemen met welwillende grondwerkinstructrices die je voor een paar tientjes per uur de ideale band met je paard beloven. Sommige paarden vereisen een foutloze behandeling en dit zou er best eens zo eentje kunnen zijn. Het goede nieuws is dan wel weer dat als het lukt om zo'n paard op de rails te krijgen, het vaak hele goede paarden blijken te zijn.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 13:41

Iedereen heel erg bedankt hoor voor de goede tips :D
@Maura, Ik snap je reactie heel goed. Een maatje te groot wil ik niet zeggen... Ik pak haar wel goed aan en geef mijn grenzen ook wel aan bij haar.
Dankjewel wat je zegt over mij, dat ik uitstekend met paarden om kan gaan etc. zo voel ik dat zelf namelijk ook.
En daarom ook dit topic, ik wil ook graag hulp. Als ik het zelf probeer en het lukt niet zal ik het toch een keer uit handen moeten geven aan iemand die dit precies weet aan te pakken.
En ik ben idd al een jaar met haar bezig, maar het is niet zo dat ik een jaar lang iedere dag met haar bezig ben,,, vaak is de bak te nat (helemaal met dat sjeikweer van de laatste tijd) en kan ik eigenlijk niet veel met haar.
En ze is trouwens 10x zo erg als ze hengstig is! Dan is het echt op het toppunt en doe ik ook niks met haar. Jaa dan zet ik haar wel buiten ofzo maar dan ga ik haar niet longeren, ik denk niet dat dat verstandig is met haar als ze hengstig is want dan valt er echt niks met haar te beginnen...
Aggg, vrouwen blijven vrouwen,, paard of mens :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:02

Meliszy schreef:
@Maura, Ik snap je reactie heel goed. Een maatje te groot wil ik niet zeggen... Ik pak haar wel goed aan en geef mijn grenzen ook wel aan bij haar.

Waarom heb je dan problemen met haar?
Het kan best zijn dat jij denkt dat je "haar goed aanpakt, en de grenzen wel aangeeft bij haar", blijkbaar denkt je merrie daar héél anders over.
Het gedrag dat jij accepteert van dit dier is vér over de grens, tenzij jij het natuurlijk prima vindt dat er gericht naar je getrapt wordt, en je paard uitmaakt wanneer er wel en niet gewerkt wordt...

NB. Als jouw methode juist is en er valt toch geen land met haar te bezeilen is er namelijk maar een oplossing om de veiligheid van jou en anderen die met dit paard in contact komen te verzekeren....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:04

Tsja, het is jammer dat mannen zo’n beroerd alternatief zijn, maar ik ben eerlijk gezegd ook niet heel goed in het omgaan met vrouwen, haha.

M’n compliment was welgemeend hoor, ik heb bewust eerst goed je profiel en je post gelezen voordat ik reageerde (als ik niet het idee had gehad dat je best prima met paarden kunt had ik helemaal niet gereageerd). Ik begrijp goed dat je hulp zoekt, en ik begrijp ook goed dat je je daarvoor tot bokt wendt als je niet de (financiële) ruimte hebt om ‘klassiek’ te beginnen bij de DA. Maar zeker nu je zegt dat ze nog veel erger is als ze hengstig is denk ik dat het geen kwaad kan om toch eens te kijken of ze niet een probleem in de damescategorie heeft. Ze zou het eerste paard niet zijn dat vanwege hormonale problemen het stempel ‘onhandelbaar’ kreeg en na een hoop ellende eindigde in de salami (of, er is ook een positieve variant, na een veulen ineens prima hanteerbaar blijkt te zijn). Ik zou daarom bij de eigenaar toch eens heel serieus aandringen op een onderzoek in de eierstokregio. ’t Zou toch jammer zijn als jij je nek breekt vanwege een merrie met PMS. Wanneer dan de hormonen getemd zijn (of als oorzaak/bijdrage aan de problemen uitgesloten) zou ik onder begeleiding (!) aan de slag gaan op de grond. Een goede paardentrainer word je alleen door er veel tijd in te steken, heel goed op te letten, open te staan voor andere mogelijkheden en – en deze laatste is naar mijn idee de belangrijkste terwijl de meeste mensen dit vergeten – een gezonde dosis angst te behouden voor wat een paard een mens aan kan doen. Als je iemand gaat zoeken om je te helpen, vraag ze dan eens of ze die angst kennen (en angst voor wat een paard een mens aan kan doen is iets anders dan bang zijn voor paarden). Tref je iemand die die angst niet kent, zoek dan verder. Mocht je daar behoefte aan hebben dan kan ik je - per PB – eventueel ook iemand aanraden.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 12:56

@Maura:

Ik pb je even;)