Paard zonder toestemming eigenaar bij ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiesxAnne

Paard zonder toestemming eigenaar bij ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 20:21

Kom ik vanmiddag op pensionstal, hoor ik dood leuk van de staleigenaar dat mijn paardje van de week met een ander paard, wat nieuw is, heeft gestaan in de bak.

Mijn paard is erg dominant naar andere paarden en staat daarom ook altijd met hetzelfde paard in het weiland. Dit is echt haar maatje en kan ze erg goed mee!

Toen begon ik toch wel even te zweten want wat nu als dat andere paard mijn paard had getrapt en ze was hierdoor gewond geraakt of nog erger, ze had der been gebroken, wie was er dan schuldig? en andersom?

Jah zei de staleigenaar " maar het ging erg goed hoor en dat nieuwe paard is juist jou paard de baas " . En de eigenaar vond het wel goed dat haar paard bij die van jou ging!

Wat heb ik daar nu aan? ik was er toch niet bij, ik heb geen toestemming gegeven! Vond het allemaal maar erg raar en heb ook gezegd dat ik er voortaan bij wil zijn en dat we dan altijd samen kunnen beslissen of dat paard bij die van mij in het weiland kan.

Heb ik hier nu te moeilijk over gedaan of is het inderdaad raar dat de staleigenaar die heeft gedaan zonder mijn toestemming?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:23

Ik zou er niet veel van maken, ze zullen toch ooit bij elkaar moeten staan? Voordeel nu is dat je al weet dat het goed gegaan is zonder dat je je er druk over kon maken... De staleigenaar beslist toch wie bij wie in het weiland staat.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 20:27

Caira schreef:
Ik zou er niet veel van maken, ze zullen toch ooit bij elkaar moeten staan? Voordeel nu is dat je al weet dat het goed gegaan is zonder dat je je er druk over kon maken... De staleigenaar beslist toch wie bij wie in het weiland staat.

Het is niet zo dat ze ooit bij elkaar moeten! dat paard kan ook bij anderen die juist wel goed met andere paarden kunnen maar ze kiest juist die van mij uit! Ben idd wel blij dat het goed is gegaan ook al gaf de staleigenaar wel aan dat het nieuwe paard juist erg dominant was naar die van mij! Maar toch vind ik het raar dat ze niet even heeft gebeld om toestemming te vragen om het te proberen en daarom vroeg ik me dus af, wat als het wel mis was gegaan?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:29

Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn paard zonder dat ik er zelf bij ben bij een ander paard word gezet. En kan je reactie wel daarom begrijpen.

Zover ik weet ben je als eigenaar altijd aansprakelijk. Maar ik zou niet weten hoe dat zit wanneer iemand iets doet zonder toestemming van de eigenaar. Ik volg dit even.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:30

Ik zou daar ook absoluut niet blij van worden. :n Bij ons op stal gaat dat gelukkig wel altijd in overleg. Ik heb ook zo'n dominante rotzak die paarden waar hij niet mee op kan schieten echt de wei uit trapt. Hij is nogal kieskeurig. In zijn geval heb ik zelfs geregeld dat er geen paarden direct grenzend aan zijn weiland staan. Dat ging een paar maanden geleden nog fout, ging hij dagenlang over het draadje heen staan knokken met een nieuw paard. Ook een ruin. Ik was niet blij. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:33

cinn87 schreef:
Caira schreef:

Het is niet zo dat ze ooit bij elkaar moeten! dat paard kan ook bij anderen die juist wel goed met andere paarden kunnen maar ze kiest juist die van mij uit! Ben idd wel blij dat het goed is gegaan ook al gaf de staleigenaar wel aan dat het nieuwe paard juist erg dominant was naar die van mij! Maar toch vind ik het raar dat ze niet even heeft gebeld om toestemming te vragen om het te proberen en daarom vroeg ik me dus af, wat als het wel mis was gegaan?

Maar je paard kon er dus prima bij staan. Lekker toch dat je dat weet, kan ie de volgende keer ook bij andere paarden staan misschien, is ie misschien toch niet zo moeilijk als je dacht, valt dat al weer mee.

Mijn paard was ook altijd de dominanste in de wei. Beschermde haar ponymaatje tot op het bot. Maar staat nu ook prima in een kudde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-11 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 20:33

Gelukkig kan mijn paard wel naast andere in het weiland staan en op stal ook.
Maar bij sommige, zodra ze te dichtbij komen en mijn paard loopt los, dan trapt ze ze ook het weiland of bak uit :=

Fijn om te nu al te lezen dat ik dus niet enige ben die er zo over dacht!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:34

dat is nou iets waar ik helemaal geen problemen mee heb.
Maar mijn paard staat op de pensionstal ook in een groep en ja ze hebben zo nu en dan wel wondjes maar dat weegt IMO niet op tegen de lol die ze elke dag weer hebben met z'n allen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:35

cinn87 schreef:
Gelukkig kan mijn paard wel naast andere in het weiland staan en op stal ook.
Maar bij sommige, zodra ze te dichtbij komen en mijn paard loopt los, dan trapt ze ze ook het weiland of bak uit :=

Fijn om te nu al te lezen dat ik dus niet enige ben die er zo over dacht!

Had beter die andere eigenaar zich zorgen kunnen maken dus, ipv jij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:35

hier zijn we er ook nooit bij, bij wisselingen in de groep. Wel staan de nieuwe paarden er altijd 2 dagen naast (dus met draadje ertussen) en komen ze op de grote wei bijelkaar voordat ze in de paddock komen.
De nieuwelingen zijn eigenlijk altijd het bokje de eerste paar dagen, maar voor mijn gemoedsrust zou ik het wel fijn vinden om het te weten ivm oude deken opgooien bijvoorbeeld.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:37

Phoe ik ben op mijn vorige stal een keer goed tekeer gegaan dat ze bij t verkeerde paard stond..
Daar had ze vaker bij gestaan, maar daar speelt ze te ruig mee, niet erg maar daar kwam bij dat ze met een flinke wond stond die niet teveel mocht rekken..

Mijn nieuwe stal zou zoiets niet doen. Alles gaat in goed overleg en ze hebben super veel verstand van paarden. Nu kan die van mij bij alles wat haar niet opeet dus zo'n probleem zou ik het nu ook niet vinden, maar liever dat ik het gewoon eventjes weet!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:37

Nou zonder toestemming was ik ook niet al te blij geweest hoor. Ik hou daar ook allemaal niet van om dat zomaar uit te gaan proberen. Kijk dat er wondjes ontstaan tuurlijk dat snapt iedereen maar dan ben je er wel zelf bij.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:38

Ik weet zeker dat de stal eigenaar de situatie goed heeft ingeschat.
Die beste man loopt de hele dag naar de paarden te kijken, hoe ze zich gedragen.
En heeft genoeg ervaring om een situatie te kunnen inschatten.

Tooske

Re: Paard zonder toestemming eigenaar bij ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:38

Ja nou en dat het goed is ingeschat? Het is jou paard jij bepaalt daarover vind ik punt uit.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:41

Ik zou me daar dus echt niet druk om maken.

En daarbij...als mijn paard zó dominant zou zijn dat ze/hij andere paarden het land of de bak uit jaagt dan wist ik het wel;
Dan kwam er een nóg dominanter paard bij in die mijn paard maar eens laat zien wie er de baas is :o

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 20:51

TanteSabien schreef:

En daarbij...als mijn paard zó dominant zou zijn dat ze/hij andere paarden het land of de bak uit jaagt dan wist ik het wel;
Dan kwam er een nóg dominanter paard bij in die mijn paard maar eens laat zien wie er de baas is :o

Niet echt een goeie oplossing vind ik :(

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:55

Ik wel :o

Een paard is een kuddedier dus in de kudde heeft hij zich te gedragen.
Zo niet, dan word hij aangepakt door de rest.

Simpel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:55

"Zou er niet blij mee zijn" ???? Ik was gigantisch uit mijn slof geschoten. Dat hadden ze echt niet met mijn paard moeten doen. Het is mijn paard, ik ben verantwoordelijk als er iets gebeurd, en als er iets gebeurd en de mijne richt schade aan bij het andere paard terwijl dat voorkomen had kunnen worden, zouden die kosten op mij verhaalt worden........ Nee de tent was te klein was geweest. Kan de stalhouder nog zo goed de boel inschatten, het is en blijft wel mijn paard waarmee hij "speelt".

Bij mijn dominante draak, en echt die is niet anders te omschrijven. Moet je zulke grapjes echt niet bij uithalen. Dan kan je het andere paard of uit de omheining trekken of hij heeft de benen kapot. Ik heb een jaar lang geprobeerd een paard te integreren in haar groep, en echt zelfs na een jaar ging dat nog steeds niet. Hij mocht zelfs niet in de buurt van de omheining komen waar zij achter stond. Ik zou dus ook echt niet blij worden als iemand/stalhouder maar even zou proberen of er iemand bij haar in de bak zou kunnen, en al helemaal niet zonder dat ik er vanaf wist of erbij was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:56

cinn87 schreef:
TanteSabien schreef:

Niet echt een goeie oplossing vind ik :(

Het werkt toch, jou dominante paard kreeg een nog dominanter paard te verduren en beide paarden hebben het er goed afgebracht, zie het punt niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:57

rina schreef:
"Zou er niet blij mee zijn" ???? Ik was gigantisch uit mijn slof geschoten. Dat hadden ze echt niet met mijn paard moeten doen. Het is mijn paard, ik ben verantwoordelijk als er iets gebeurd, en als er iets gebeurd en de mijne richt schade aan bij het andere paard terwijl dat voorkomen had kunnen worden, zouden die kosten op mij verhaalt worden........ Nee de tent was te klein was geweest. Kan de stalhouder nog zo goed de boel inschatten, het is en blijft wel mijn paard waarmee hij "speelt".

Bij mijn dominante draak, en echt die is niet anders te omschrijven. Moet je zulke grapjes echt niet bij uithalen. Dan kan je het andere paard of uit de omheining trekken of hij heeft de benen kapot. Ik heb een jaar lang geprobeerd een paard te integreren in haar groep, en echt zelfs na een jaar ging dat nog steeds niet. Hij mocht zelfs niet in de buurt van de omheining komen waar zij achter stond. Ik zou dus ook echt niet blij worden als iemand/stalhouder maar even zou proberen of er iemand bij haar in de bak zou kunnen, en al helemaal niet zonder dat ik er vanaf wist of erbij was.

Ik neem aan dat je dat dan ook met je stalhouder hebt overlegd.

We kregen hier eens een paard met een enorme gebruiksaanwijzing, alleen die waren ze vergeten ons mede te delen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:59

Nou, ik snap t punt wel.... T zou anders zijn geweest als een nieuw paard bijv achter een draadje zou hebben gestaan een paar dagen en dan zonder medeweten van de andere eigenaren bij de kudde was gezet. In dit geval is het paard van TS uitgekozen, uit de wei gehaald en in de bak gezet en is het andere paard erbij gezet. Bij mij valt dat toch onder zonder toestemming met een paard gaan sjouwen. Nee, was ik ook niet blij mee geweest :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:19

Bij mij had de stalhouder ook een behoorlijk probleem gehad. De mijne is geen dominante flikker maar juist altijd het pispaaltje die zich door iedereen in elkaar laat timmeren. In een stabiel groepje gaat dat goed maar met een nieuwe dan kruipt ze voor een lange tijd helemaal in haar schulp en zondert zich af.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:25

Ik zou zwaar pissig worden. Mijn paard mag altijd buiten gezet worden met paarden uit de vaste kudde van 11. Maar als ze mijn paard zonder toestemming los zetten met een paard wat nieuw en onbekend is voor hem dan zou ik echt furieus zijn.

Wat nou als mijn paard (welke ook erg dominant is) het andere paard net even verkeerd trapt en het andere paard z'n been breekt. Dan krijg ik dat op mijn bord.

Ik vind het echt niet erg als mijn paard "lakschade" oploopt. Daar is hij paard voor. Hij moet lekker kunnen ravotten op de wei met z'n maatjes. Maar zonder mijn toestemming zomaar mijn paard samen met een ander paard zetten gaat mij echt te ver.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:29

Mindim schreef:

O ja hoor. De stalhoudster heet Rina en die is het helemaal met mij eens ;) Ik heb mijn paarden thuis staan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:28

rina schreef:
Mindim schreef:

O ja hoor. De stalhoudster heet Rina en die is het helemaal met mij eens ;) Ik heb mijn paarden thuis staan :D

Dus je hebt geen stalhouder. Nou, ook geen probleem dan toch.