mijn nieuwe paard reageer angstig op naam.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maranba

mijn nieuwe paard reageer angstig op naam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 13:26

hoi mijn paardje als je haar roep dan rent ze weg. roep in je haar stal leg ze de oren plat. heb haar nu een week. Maar dit is niet goed ze hebben heel weinig aandacht aan haar gegeven en verder gaat haar gezondheid en karakter met sprongen vooruit. Van angstig tot vertrouwen. Erg fijn. Maar haar naam daar reageer ze heel raar op.
Zoek nu naar een nieuwe naam.

Herken iemand dit. Zelf heb ik dit nog nooit mee gemaakt. Ze is lief en geniet enorm van het knuffelen en knijp haar oogjes dicht. Het lijk of ze trauma's heeft aan haar naam. Klink bizar. maar helaas is het zo.

AdnerB

Re: mijn nieuwe paard reageer angstig op naam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:27

mischien werd haar naam geschreeuwd als ze iets fout deed?
ik denk inderdaad dat een andere naam de beste oplossing is in dit geval..
sommige mensen :(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:27

Ehm tja hoe heet ze dan? En hoe roep je haar (met welke toon)

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:28

Kan je niet was koosnaampjes of een bijnaam voor haar verzinnen totdat ze je helemaal vertrouwt? Misschien kun je daarna het vertrouwen opbouwen met haar echte naam.

Denk dat het met zo'n paard wel belangrijk is om vanaf de grond het vertrouwen op te bouwen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:30

Als het puur om de naam gaat is het niet zo lastig op de lossen lijkt mij:
rustig naam zeggen als je emmer voer neer zet, naam zeggen tijdens het borstelen etc. dus alleen naam rustig uitspreken bij goede dingen, niet om paard te roepen. En anders een andere naam geven?

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 13:40

Isha is haar naam
een naam zeg je enthousiast en liefdevol zoals het hoort. In mijn mening werd haar naam gebruikt dat het negatief werd. Ik ken haar nu een week en ze heeft het nu erg naar haar zin. Ze is bijgekomen haar mok is al erg verminderd. haar voetjes zijn de helft korter gemaakt. De mensen bij wie ze vandaan kom ken ik niet. zijn geen bekende van mij. Maar ik denk dat Isha gewoon heel gevoelig is en die het vertroetelen en dergelijke echt gemist heeft. Het is puur naam er moet een nare associatie opkomen want ik merk nooit iets aan haar. Eerst mocht je bijv: niet aan de benen komen en nu kunnen we de mok behandelen. In nog geen week tijd mochten wij dit wel. Terwijl wij compleet vreemd zijn. Maar een naam voor haar verzinnen vind ik lastig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:51

Moet ze niet gewoon wennen aan haar nieuwe omgeving? Dat ze daardoor wat gevoeliger reageert? Kan best dat het met een maand gewoon over is.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 13:59

Sorry geloof ik niet. bij hun liep ze ook weg en trapte ze erg en was ze minder in de hum dan hier. Ze ziet er waar ze ingereden word veel gelukkiger en gezonder uit. Als ze door haar nieuwe omgeving gevoeliger is waar om gedraagt ze zich veel beter dan bij haar oude huis. In alles gaat ze in sprongen vooruit. Waarom dan alleen zo op haar naam reageren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:09

Tja, geen idee!
De komende tijd de naam blijven koppelen aan goede dingen (zeggen tijdens borstelen, eten geven etc) en dan bestaat er wel een kans dat het over gaat. Als je troetelnaam gebruikt, hoe reageert het paard er dan op?
(als het zo eenvoudig is zou een andere naam anders ook niet zo gek zijn om te proberen toch?)

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:11

als ik of zij tegen haar zeg koetje of ezeltje is het goed. niks aan de hand. zeggen we op een normale en zelfde manier. Dat is raar maar vind het lastig om haar een leuke naam te geven.
Afbeelding
dit is ze.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:46

PP > OPG

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:48

Apart verhaal.
maar goed, paarden verstaan geen mensentaal, maar ze reageren puur op klanken.
Hoe reageert bijv op Pistache? Of Mika? Of andere dingetjes die op haar naam lijken in klank, maar nét even anders zijn?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:52

Een goede naam komt vanzelf, als je haar wat langer hebt weet je exact wat wel bij haar past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:56

maranba schreef:
Isha is haar naam
een naam zeg je enthousiast en liefdevol zoals het hoort. In mijn mening werd haar naam gebruikt dat het negatief werd. Ik ken haar nu een week en ze heeft het nu erg naar haar zin. Ze is bijgekomen haar mok is al erg verminderd. haar voetjes zijn de helft korter gemaakt. De mensen bij wie ze vandaan kom ken ik niet. zijn geen bekende van mij. Maar ik denk dat Isha gewoon heel gevoelig is en die het vertroetelen en dergelijke echt gemist heeft. Het is puur naam er moet een nare associatie opkomen want ik merk nooit iets aan haar. Eerst mocht je bijv: niet aan de benen komen en nu kunnen we de mok behandelen. In nog geen week tijd mochten wij dit wel. Terwijl wij compleet vreemd zijn. Maar een naam voor haar verzinnen vind ik lastig.

Weet je dat of neem je dat aan.

liecke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:18

Je hoort wel vaker dat een dier (onbewust) traumatische ervaringen koppelt aan zijn/haar naam. Het is wel mooi dat ze bij deze nieuwe start een nieuwe naam kan krijgen. Ik denk ook dat je vanzelf wel op de juiste naam komt. succes ermee

darlindixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:21

nieuw begin, nieuwe naam, succes met kiezen!! ;-)

jantina1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:27

Noem haar Beauty !! :P
Ze is toch mooi ;);)
ik vind haarin iedergeval mooi dier!
gr ;)

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 16:42

PP > OPG wat beteken dit hihihi voel me oud nu.

Wat denk je als ik dit vertel of ik dit weet of denk. ik betaal die mensen een hoop geld om mijn paardje goed te beleren. Denk je dat die mensen dromen of dat ze al bij elkaar al 140 jaar ervaring hebben. En ik kom er elke vrije dag die ik heb dus ja het is zo heb het zelf ook uitgeprobeerd is puur op naam. klink raar maar verzin het niet.

Ik sta er ook echt van te kijken. als hun de naam zeggen doet ze het maar ook als mijn man, ik of mijn dochter het zeggen dat doet ze raar.

ik zoek dus een naam die er niet op lijk.
als hun zeggen ezeltje of koetje doet ze heel vriendelijk.

bedankt dat je haar mooi vind. ze is inderdaad een beauty, maar heb daar een rare link mee. vroeger reed ik op de manege vaak een vos kleurige paardje met die naam ze steigerde in de stal heb er nog steeds een litteken van hahahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:20

Je zegt net in je OP dat je het paard een week hebt en nu gaat het ineens om een trainingsstal waar je het dier naartoe hebt gebracht :?

Is dit de drie jarige waar je het over had in het tinker topic over manen? het paard welke beleerd is door je nicht?
(ik heb ook een tinker, vandaar dat ik daar wel eens kijk ;) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-11 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:24

Ben ook de draad even kwijt... -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:30

Dit kan wel degelijk. Mijn merrie had dit ook.
Die was in beslag genomen door de dierenbescherming nadat ze op een handelsstal nogal uhh.. laten we zeggen conservatief getraind was voor de springsport. Hier zijn rapporten van, foto's van de materialen die zijn gebruikt, foto's van de verwondingen en littekens en de handelsstal is gelukkig ook veroordeeld :)

Zodra je haar naam riep "Lady" kromp ze ineen en ging als een idioot rondjes draaien in haar box. Heel vervelend om te zien. Nou is "Lady" ook een vrij harde naam wanneer je dat roept, dus misschien dat ze daarom sneller de link legde. Het was in ieder geval duidelijk een uiting van stress.
Toen ik haar kreeg heb ik daarom besloten om haar met een nieuwe start, ook een nieuwe naam te geven. Dat werd toen Cayenne. Helaas heb ik haar maar 3 weken gehad omdat ze op een hele vervelende manier is verongelukt, dus echt kunnen wennen aan haar nieuwe naam heeft ze helaas nooit gekund.

Na haar dood heb ik haar naam ook officieel op de papieren laten veranderen in Cayenne. Dat was meer voor mezelf omdat ik dit een mooi gebaar vond naar haar. Zelf had ze er natuurlijk niets meer aan maar ik wilde dat ze met die naam zou worden herinnert na alles wat ze had meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:39

Ik geloof pima dat het kan hoor, maar ik vind het verhaal wat vreemd.
Mijn eerste reactie kwam eigenlijk omdat ik net een ander topic had zitten lezen:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1541142

Vandaar mijn vraag, weet je zeker dat ze bij haar vorige eigenaren zo behandeld is of denk je dat.
Vervolgens krijg ik als antwoord dat die mensen een hoop geld krijgen om he paard te beleren, maar ze heeft het dier net een week en het paard is beleerd door haar nicht. Oke, dan is bij mij de logica uit het verhaal weg en zou ik zo zeggen, ga klagen bij je nicht.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:45

yfke, ina, idee?

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 21:56

het klopt mijn nicht is een professional. Zij werkt met haar collegaas inderdaad samen. Maar dat moet wel betaald worden. Hun hebben een stal die fokt en paarden trainen alleen dan dressuur op campri niveau. Ik mag van geluk spreken dat ze dat op de stal daar kunnen doen en dat ik de weekenden welkom ben om daar te slapen. Maar het is en blijft voor mij een hoop geld, maar heb het er voor over omdat ik wil dat het niet door iemand gedaan word die denkt dat die het kan.
Snap dat het voor jullie onduidelijk is maar zo zit het in elkaar. En ja ik betaal net zo als andere klanten. stal en de mensen daar moeten ook hun boterham verdienen. Ik ben alleen erg blij dat ik het door hun kan laten doen. Ik vertrouw hun en andere mensen hebben me wel bedonderd en hun nog nooit.
Dus ja in de twee weekenden en daarvoor bij die mensen thuis waar ik ze vandaan heb gehaald heb ik het ook gezien. Maar toen zocht ik er niks achter.
Als een paardje bij de oude eigenaren zich niet laat behandelen en nu al wel zeg dat heel veel in mijn mening en toen ze vertelde over hoe raar ze reageert op haar naam en we daarover aan de praat raakte vielen de stukjes in elkaar.

Dus ze staat nu 2 weekende daar om te beleren ze moet nog 6 weken en dan komt ze bij mij op stal. En is zo veranderd. ik zie nu een paardje dat al minder schraal is, de mok is bijna weg. en haar lieve karakter en ze is op haar gemak. haar hoefjes zijn nu eindelijk zo als het hoort. een en al top.

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:00

nieuw begin, andere naam.