Probleem met rijden in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RomySjaan

Probleem met rijden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:38

Hoi allemaal!
Ik heb een probleem en zou graag jullie mening/tips willen horen...

Ik sta met mijn KWPN pony op een manege. De binnenbak is alleen van 18.00 uur tot 19.00 uur vrij, de rest van de dag zijn er lessen. Als het lekker weer is, is het natuurlijk geen probleem, er is namelijk ook een buitenbak. Ook hebben we een longeerbak waar vaak water in staat en in de winter ijs. De weides zijn na oktober gesloten.
Mijn probleem is dat ik 's winters mijn pony veel te weinig beweging kan geven. Zodra het heeft geregent en het gaat vriezen zit ik met een probleem. Ik heb dit nu een hele lange winter elke dag meegemaakt en ik wil dit niet nog een keer.
Ik doe ook nog 4VWO, dus heb erg veel huiswerk. Als de bus te laat is kan ik al niet meer rijden.

Weet iemand een oplossing hoe ik toch mijn pony lekker kan laten bewegen als het vriest?

Alvast bedankt!
Groetjes Romy

Angela

Re: Probleem met rijden in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:42

Hoe staan de paarden overdag buiten? Komen ze wel buiten/los? Is dat niet het geval, dan zou ik om te beginnen een stal zoeken waar je paard wel in de basisbehoeftes voorzien wordt.

Komt je paard overdag wel meerdere uren los en gaat het echt alleen om de training, dan zou ik verzoeken of ze de buitenbaan willen slepen voor de vorst. Dan vriest hij recht aan, en dan kun je redelijk lang blijven rijden.

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 17:45

Ze komen elke dag in groepjes in de paddock, tenzij het een grote ijsbaan is. Dan wordt meestal de binnenbak in kleine bakjes verdeeld en dan gaan ze ook nog een uurtje los.

Dat van dat slepen is een goed idee! Ik hoop dat ze het even voor me willen doen... :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:13

Ik zou een andere plek zoeken waar ze nog meer buitenkomen, zodat je niet verplicht bent om te rijden

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 18:15

Ja dat is ook weer een probleem.... Ik woon echt in een uithoek van Nederland, dus ik heb geluk met waar ik nu sta... :o

HorsexxDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:18

rijden in de winter is echt niet fijn alles is dan glad!!!!!!!!

rottig!!!!!!!!

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:20

RomySjaan schreef:
Ja dat is ook weer een probleem.... Ik woon echt in een uithoek van Nederland, dus ik heb geluk met waar ik nu sta... :o

Tja de ene keer roepen mensen dat ze echt niks anders kunnen vinden omdat ze in de randstad wonen. En kennelijk is het in de uithoeken ook al lastig.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:22

Arabesk schreef:
RomySjaan schreef:

Tja de ene keer roepen mensen dat ze echt niks anders kunnen vinden omdat ze in de randstad wonen. En kennelijk is het in de uithoeken ook al lastig.

Inderdaad..
Het is nooit goed.
Randstad is duur, maar als je goed kijkt valt het mee.
Na goed zoeken heb ik toch een pensionstalling gevonden voor 100 euro excl. voer. :)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:25

Arabesk schreef:

En toch snap ik dat niet.... Er zijn echt wel stallen, mischien wat verder dan je hoopt. Maar dan maar iets verder toch?

De stal waar ik werk komen ze met slecht weer ook alleen in de molen.

Maar dan kijk ik naar een stal waar ik gewerkt heb hiervoor (waar ik mijn paarden liever heb staan) die genoeg paddocks/weiland heeft zodat ze elke dag gewoon buiten staan.

En ik woon echt in de randstand. Vlakbij Amsterdam onder de rook van Schiphol ;)

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:20

Citaat:
Na goed zoeken heb ik toch een pensionstalling gevonden voor 100 euro excl. voer. :)

@ Lizzyy: Waar sta je? En wat krijg je dan voor die 100 euro?

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:21

Citaat:
Maar dan kijk ik naar een stal waar ik gewerkt heb hiervoor (waar ik mijn paarden liever heb staan) die genoeg paddocks/weiland heeft zodat ze elke dag gewoon buiten staan.

En ik woon echt in de randstand. Vlakbij Amsterdam onder de rook van Schiphol ;)

En waar is deze stal? Klinkt ook goed!

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:22

Tja, beetje rondkijken hoe de prijzen/faciliteiten liggen.. kan nooit kwaad.

Maar ja, eigenlijk zou ik ook zeggen tegen TS, misschien toch kijken of er niet iets anders is. Misschien wat verder weg, maar dat je niet zo tijdgebonden bent?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:23

Ik rijd ook weinig in de winter, zeker als er sneeuw ligt of als het heeft geijzeld. Helaas is het de waarheid.
Mijn paarden staan wel overdag buiten, dat scheelt wel, weer of geen weer.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:35

De TS zit nog in 4VWO he? Een stal 'iets verder weg' is leuk als je een auto en rijbewijs hebt, maar als je moet fietsen of met het OV zit je vaak toch al een stuk moeilijker qua mogelijkheden. Niet dat ik de situatie waar ze nu staat ideaal vindt, en misschien zijn er inderdaad betere mogelijkheden, maar hou er wel rekening mee dat niet iedereen de auto naar stal kan pakken.

Hoe zijn je buitenrij-mogelijkheden TS? Of is er niet ergens een binnenbak in de buurt waar je tegen betaling gebruik van zou kunnen maken?

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:19

Ik dacht ook aan OV (of brommertje?). Weet zelf hoe dat is in the middle of nowhere.
Maar misschien liever langer reizen dan geen beweging voor je paardje?

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 16:25

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Het dichtst bij waar ik kan staan met beter faciliteiten is hier drie kwartier vandaan, waar ik nu sta is om de hoek. Ik heb ook echt geen tijd om verder te reizen dan een kwartiertje op de fiets. Ik kan dus ook niet ergens anders naar een binnenbak.
Ik zit er nu over te denken om van die hoefschoenen te kopen zodat ze toch met glad weer ook buiten kan lopen.
Toch heel erg bedankt iedereen!
:)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:00

Dogr818 schreef:
Citaat:

En waar is deze stal? Klinkt ook goed!

www.westernwranglers.nl

Is al bijna vol geloof ik, willen veel mensen staan. Staan voornamelijk westernpaarden maar ook 1 springpaard en 1 dressuurpaard. Vriendelijke mensen, en kan je veel van leren :)

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:07

ik ken je probleem,
het paard wat ik rijd is dan wel niet mijn eigenh paard maar rijd er ook actief wedstrijden mee,
maar wij hebben wel een bak aan huis alleen is er geen verlichting bij de bak!
ik werk tot 6 uur en als ik dan thuis ben is het donker,
de beste man is 83 jaar en ik zie hem nog niet zomaar licht aan leggen bij de bak,
heb het nu 2 winter overleefd haha maar het was erg behekpen en toen werkte ik nog niet full time nu wel:ss

Bella_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:31

Wat vervelend zeg!!
Ik zou niet weten wat je zou moeten doen.
Inderdaad misschien wat Angela zei. ;)
Ik zou het echt niet weten. :x

Jolijneniris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:38

misschien in een weiland als het daar niet gevroren heeft (:
srry ik weet het niet

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:37

We zijn het er allemaal over eens, bewegen is noodzakelijk voor onze paarden ! Ook in de winter en kunnen hoefschoenen een goed alternatief zijn om toch lekker naar buiten te gaan. Stappen/buiten zijn is goed voor zijn (en onze) gezondheid. Vergeet echter niet dat onze paarden vier benen hebben en niet zo snel en gemakkelijk zullen uitglijden dan wij zelf ..

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:50

die mij staat in de winter ook op ijzers in de sneeuw maar dat is geen pretje met dooien ne weer vriezen.
het was een ijsbaan. ga deze winter denk ik over op winterbeslag als het weer zo mocht zijn . heeft ze iets meer grip.

DaisyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:50

Worden ze door de dag niet buitengelaten?
In de winter is het inderdaad lastig om te rijden!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:07

Wij hebben geen binnenbak en de buitenbak vriest 's winters ook aan bij ons. Ik heb dan de mazzel dat mijn pony ook in de winter heel de dag buiten loopt, maar qua rijden ga ik dan gewoon lekker naar buiten.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:35

als je super graag wilt blijven staan waar je staat en je vind het echt super belangrijk dat je paard beweging krijgt kun je evt overleggen of je paard 2x per week een uurtje mee loopt in de les van de manege? dat is natuurlijk iets wat je liever niet doet maar het kan je wel helpen door de winter heen. zo heb je tijd voor je huiswerk en je paard loopt. en kun je `s avonds nog even heen om hem te verzorgen en te controleren.... het is maar een idee....