bitloos rijden op de weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beautytje37

bitloos rijden op de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 19:13

hallo,
wat denken jullie van bitloos rijden op de weg?
is dat veilig genoeg? want als je paard nu van iets heel hard schrikt, dan zal je hem toch niet zo goed kunnen houden zoals met een bit?
ik rij af en toe eens bitloos maar dan wel in de piste. mijn ouders vinden het te gevaarlijk om bitloos te rijden op straat.
in de omgeving komen er niet zeer veel auto's maar wel zeer veel tractors waar ze soms durven van schrikken.

Sjors

Re: bitloos rijden op de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:15

Tja ikzlef denk, dat je hem dan minder goed kan houden dan met bit.
maar veel bokkers denken hier anders over ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:16

Toevallig deze week voor het eerst bitloos over de weg geweest, zadelloos ook maar gelijk :')
Met bit hou je ze ook echt niet willen ze iets doen.

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:19

Als een paard er vandoor gaat dan maakt het niet uit of je nu wel of geen bit hebt.
Mijn pony loopt eigenlijk beter zonder bit langs de weg dan met bit

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:21

mijn pony is sneller ontspannen zonder bit, ik rijd dus ook gewoon buiten bitloos :) hij schrikt heus niet minder erg als hij een bit in heeft :') Mijn paard schrikt ook wel eens van bijvoorbeeld een fazant, aanhanger met klapperend zeil en dat soort dingen, dan springt hij even omhoog, het is niet dat als je geen bit in hebt je paard meteen in galop er vandoor gaat. en het lijkt me dat als je paard zo ontzettend schrikt van bijvoorbeeld een vrachtwagen of tractor dat hij er in een rengalop vandoor gaat, hij niet genoeg verkeersmak is.

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 19:33

Balou_k# je zegt dat je op de weg gaat zonder zadel? is dat in Nederland toegelaten van de wet? ik zou dat ook zeer graag eens doen maar weet niet als dat hier in België mag. en ben je dan verzekerd als je valt of zoiets?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:51

Al ga je in je blote kont naar buiten, zonder zadel en zonder uberhaupt een optoming, dan nog is er niks aan de hand. Och vooruit hoogstens een boete voor naaktlopen....
Neehoor TS geen zorgen maken, als jou paardje goedaan de hulpen staat moet je je echt geen zorgen maken. Lekker naar buiten dan!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:55

Ik rij altijd bitloos dus ook gewoon op de weg :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:58

Imo is er geen verschil tussen bit of bitloos met buitenrijden
dus gewoon lekker doen!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:58

Ik rijd altijd bitloos, ook op de weg, en het gaat mega goed. Maar het is natuurlijk niet slim om als je altijd met bit rijdt, opeens een bitloos hoofdstel om te doen en op de weg te gaan rijden. Je paard en jij moeten er eerst aan wennen, dat is natuurlijk voor iedere combi verschillend. Maar in principe is het gewoon even veilig als met bit, mijn paard is zelfs een stuk kalmer zonder bit. :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:02

Ik rij overal bitloos. Dus ook langs de weg. Ik zeg niet dat iedereen dat moet doen. Ga op je gevoel af. Krijgt hij in ieder geval geen klap in zijn mond als hij ergens van schrikt en dus plotseling zijn hoofd omhoog doet of als de ruiter achterblijft in de beweging. Ik ken mensen die bitloos zijn gaan rijden en aangeven dat hun paard veel minder schrikkerig is geworden. Een paard dat er echt vandoor gaat omdat hij doodsangsten uitstaat gaat er met een bit in ook van door. Omdat hij liever pijn in zijn mond heeft dan dat hij dood gaat.....

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:41

Ik rij buiten gewoon met bit, omdat mijn verzorgpaard nogal heet word en alle kanten op stuiterd dus nu nog wel zo veilig ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:46

beautytje37 schreef:
Balou_k# je zegt dat je op de weg gaat zonder zadel? is dat in Nederland toegelaten van de wet? ik zou dat ook zeer graag eens doen maar weet niet als dat hier in België mag. en ben je dan verzekerd als je valt of zoiets?

Uhm volgens mij ben ik gewoon verzekerd dat ben ik ook als ik er naast loop namelijk..
Met of zonder zadel met of zonder bit een als een paard echt er vandoor gaat hou je die toch niet, en als je een beetje een redelijk zit hebt kun je best eens een sprongetje overleven.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:49

Als een paard er eenmaal vandoor gaat, houdt een bit hem echt niet tegen hoor ;)

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar had het graag willen proberen.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:54

Laura_x_ schreef:
Als een paard er eenmaal vandoor gaat, houdt een bit hem echt niet tegen hoor ;)

Klopt, maar vlak voordat hij ervandoor gaat kun je hem misschien nog net houden zodat hij dat niet doet en bitloos heb je iets minder controle ;)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:01

Het zoveelste topic..

Ik rijd overal bitloos, in het dorp, in de stad, over het viaduct, onder een viaduct door. Mijn paard is juist zonder bit veel beter controleerbaar en veel relaxter. Kan er werkelijk alles mee!

Ik ben het er niet mee eens dat je zonder bit minder controle hebt want ik ken meerdere paarden die het tegendeel bewezen hebben.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:48

@ beautytje37 in België mag je op straat zonder zadel rijden, je moet er gewoon voor zorgen dat je je paard in alle omstandigheden onder controle hebt.
ik rij vaak bitloos op straat, ik vind het leuker voor mijn paard. en bitloos rijden wil niet zeggen dat je je paard minder goed onder controle kan houden. bitloos kan soms zelfs sterker inwerken dan met bit. het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe je het gebruikt! ik zou het gewoon eens uitproberen, en als je niet durft op straat dan leg je dingen in de piste waar je paard al eens schrik van kan hebben en dan probeer je zo eens bitloos er voorbij te gaan.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:57

IloveNikitaa schreef:
Laura_x_ schreef:

Klopt, maar vlak voordat hij ervandoor gaat kun je hem misschien nog net houden zodat hij dat niet doet en bitloos heb je iets minder controle ;)

Oh dat kan bitloos ook prima.

Ik rijd al mijn paarden zonder bit, 1 ervan past überhaupt geen bit in zijn mond, 1 word gevaarlijk met een bit in zijn mond (bit vasthouden en gaan), 1 word bang van het bit in haar mond. De laatste maakt het niet uit, maar ach, als de rest ook bitloos is, waarom hij dan niet?

Als je paard goed aan de hulpen staat, kan bitloos zelfs veiliger zijn op de weg. Als jij gespannen raakt en (bewust of onbewust) aan de teugels gaat trekken, veroorzaakt dit een pijn prikkel. Doe je dit bitloos, zal dat (bij de meeste hoofdstellen) geen pijnprikkel veroorzaken. Paarden lopen weg voor pijn, zie bvb. racepaarden, waarvan als stimulans om harder te lopen, de teugels aangehouden worden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 09:04

ik ben er wel eens met mijn wilde hengst er op uit geweest zonder zadel zonder hoofdstel (die hing om zijn nek) :+
ben ik dan levens moe ??

nee hoor als je paard gewoon goed onder controle is is het geen probleem

ik ken ze ook die er gewoon zo op stappen ook zonder ook maar iets er op
geen probleem

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 10:17

oké bedankt voor al jullie reacties, ik zal eerst een oefenen in de piste en dan eens proberen op straat met iemand op de fiets naast me en zo afbouwen tot het goed alleen gaat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:21

ik rij ook altijd bitloos, nooit problemen mee, behalve als er een ligfietser aankomt. als ze dan een sprintje trekt, begeleid ik der gewoon en doe zelf rustig. denk dat het niet veel uitmaakt of je dat met of zonder bit doet. trekken heeft toch geen zin!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:31

RT-P -> BRT

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:43

Ik vind bitloos veiliger dan met bit.
Veel paarden zijn meer ontspannen zodra het bit eruit is. Je kunt je paard ook geen pijn meer doen met het bit, dus een paard zal minder snel willen vluchten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:47

Tammy_ schreef:
mijn pony is sneller ontspannen zonder bit, ik rijd dus ook gewoon buiten bitloos :) hij schrikt heus niet minder erg als hij een bit in heeft :') Mijn paard schrikt ook wel eens van bijvoorbeeld een fazant, aanhanger met klapperend zeil en dat soort dingen, dan springt hij even omhoog, het is niet dat als je geen bit in hebt je paard meteen in galop er vandoor gaat. en het lijkt me dat als je paard zo ontzettend schrikt van bijvoorbeeld een vrachtwagen of tractor dat hij er in een rengalop vandoor gaat, hij niet genoeg verkeersmak is.

_/-\o_

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:50

Ik rijd mijn paard buiten ook bitloos.
Dit paard neem ik overigens mee in de optochten dus is wel behoorlijk bomproof.

Maar....Als je paard echt schrikt krijg je hem ook op een bit niet terug hoor.
Even testen in de bak of je bitloos genoeg controle hebt, en gaan. :) Is niet veel anders aan!