oudere hengt ruinen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

oudere hengt ruinen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:04

stel; je krijgt de vraag een wat oudere hengst op te nemen.
een paard die goed opgevoed is en erg fit is en ook braaf onder het zadel loopt.
een paard die wel gedekt heeft.
een paard die je overal kan zetten maar niet in kudde verband.

kan zo'n paard nog met goed fatsoen geruint worden?
kan zo'n paard nog zodanig in zijn gedrag veranderen dat hij wel in de kudde zou kunnen lopen.
zoja aan welk termijn te denken?

wie heeft hier ervaring mee en waarom zou jij het wel/niet doen.

heel erg bedankt voor het meedenken alvast.

mellamoshan

Re: oudere hengt ruinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:06

ken een geval van ruinen op 11 jaar, nooit gedekt.

hij werd rustiger in omgang, minder dominant maar kon nooit meer in de kudde. misschien verschilt dit ook per paard, maar als hij ook gedekt heeft ben ik bang dat het niet meer gaat werken om hem nog in een kudde te plaatsen...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:09

Ik ken een hengst die geruint is met 14 jaar. Puur uit nood.
Hengst heeft jaren in de dekdienst gezetten.
Maar na 1,5 jaar kon hij nog steeds niet met andere paarden los.
Want ondanks dat hij de hormonen kwijt was was hij nog steeds hengst.

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:10

ik denk ook dat dat dat niet kan!

Hij houd zijn hengst zijn wel nl!

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:19

Ik groomde vroeger bij iemand met tuigpaarden. Hij had een voormalig goedgekeurde dekhengst lopen, die op latere leeftijd was gecastreerd. Hij had dus wel een aantal jaren gedekt. Deze ruin liep zonder problemen bij verschillende andere paarden in, ook bij merries. Ik denk dat je moeilijk vooraf kunt bepalen hoe elke individuele hengst zich na de castratie zal gedragen.

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:23

volgens mij ligt dat gewoon aan het karakter van het paard. zoals ik hiervoven lees.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:26

ik heb net al navraag gedaan bij een dierenarts.
volgens hem is de kans van slagen groot zolang het om een ruinenkudde gaat.
bij merries zou het hengst zijn te veel blijven spelen.

ik hoop via bokt zoveel mogelijk ervaringen te vinden aangezien mijn gevoel nu alle kanten op vliegt. :+
ik wil deze mensen met alle liefde uit de brand helpen maar nooit te kosten van mijn kudde.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:31

Het hangt er denk ik ook vanaf bij wat voor kudde hij in zou moeten. Als het probleem is dat hij nog steeds merrie's probeert te dekken, dan kun je zeggen van: hij kan toch geen nakomelingen meer verwekken. Door te ruinen, als ze als dekhengst/hengst geen waarde meer hebben, kun je hem toch de mogelijkheid bieden van sociale contacten met andere paarden!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:32

in een ruinenkudde zou inderdaad waars nog een optie zijn, maar persoonlijk zou ik niet een nog dekkende ruin bij m'n merrie willen hebben.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:36

nee,het gaat om een ruinenkudde.
wel lopen er merries net aan de andere kant van het draad bij de buren.

maak ik me nou te veel zorgen als ik bang ben voor een knokpartij/strijd tussen de [ex]hengst en mijn ruinen?

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:37

heb wel eens gehoord dat als je het dekken af wil leren, je een net! gecastreerde ruin meteen moet laten dekken.

pijnlijk uiteraard, en daarom zou hij t daarna dus ook niet weer doen.

diervriendlijk? effectief? waarheid? :?

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:37

Mijn hengst stond al jaren met mijn merrie in de wei. Hij was wel erg opdringerig en dat vond de merrie niet zo leuk. Toen hij ongeveer 12 was is hij gecastreerd. Dat opdringerige was er vrij snel vanaf. Wel bleef hij het eerste jaar de merrie nog dekken, maar alleen als ze echt heel hengstig was en op een rustige manier. Mijn merrie vond dat juist wel leuk volgens mij en veulens komen er toch niet meer van. Tegenwoordig doet hij ook dat niet meer. Hij is wel meer geïnteresseerd in merries als mijn ruintje die als jaarling is gecastreerd, maar niet meer opdringerig en hij dekt niet meer. Dominant is de de mijne nooit geweest. En zijn beste maatje is het (inmiddels vierjarige) ruintje waar ik het hierboven over had.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 15-09-11 23:39, in het totaal 2 keer bewerkt

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:38

je kunt je nooit teveel zorge maken, vind het juist goed dat je er goed over nadenkt! het zijn wel je paarden ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:42

ReadTheRulez schreef:
heb wel eens gehoord dat als je het dekken af wil leren, je een net! gecastreerde ruin meteen moet laten dekken.

pijnlijk uiteraard, en daarom zou hij t daarna dus ook niet weer doen.

diervriendlijk? effectief? waarheid? :?

niet belangerijk. ;)
het enigste doel van ruinen zou zijn;in kudde veband kunnen staan.

maar het gaat hier dus wel om een paard wat jarenlang niet in een kudde heeft gestaan wegens dekdienst.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:45

Het is absoluut per karakter verschillend!! Weet ook niet wat je met oud bedoelt?! Anders moet je ook rekening houden met het risico van volledig onder zeil!!
Ik denk dat je een grotere kans van slagen maakt, wanneer er geen merries in de buurt staan, maar weet niet of dat haalbaar is??

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 23:53

zo wat een reacties al,super!

nee,ik kan niet om merries heen.
de buren hebben nu eenmaal merries staan en helaas grenst dat letterlijk aan mijn wei.
meer dan een halve meter/meter zit daar niet tussen.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:58

Merries in de wei ernaast leveren voor de mijne geen problemen op. Hij hinnikt lief naar ze en komt voor het hek staan snuffelen, maar gedraagt zich verder keurig. Toen hij nog hengst was en er geen stroomdraad maar hout tussen de weiden stond probeerde hij ze zelfs over het hek heen te dekken, maar nu hij gecastreerd is bedenkt hij zich wel drie keer voordat hij dat doet. Stond laatst nog naast een super hengstige merrie en dat vond hij wel interessant, maar heeft verder geen problemen opgeleverd.

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:59

gaat die hengst er niet doorheen dan? :P

zou de mijne wel doen :P

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:01

Harrypotter schreef:
gaat die hengst er niet doorheen dan? :P

zou de mijne wel doen :P

Heb je het nu tegen mij? Toen hij nog hengst was, en hij de merrie aan kon raken zo dicht bij stond die, probeerde hij dat wel. Maar nu is hij geen hengst meer en levert het geen problemen meer op.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:07

De haflinger van mijn nicht is ook pas op 14 jaar geruind ( omdat ik liever niet een hengst op de wei had staan). Ik merk niet echt problemen ( hij staat nu bij mijn ruin op wei). Hij heeft geloof ik wel nooit gedekt en heeft ervoor bij jaarlinghengstjes op wei gestaan. Dus op dat gebied heb ik geen ervaring ermee. De genezing duurde ook wat langer als bij een jongere hengst ( kan ook zijn dat dat puur bij hem was, maar hij is er echt slecht van geweest).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 00:12

dat klopt tempus. de DA vertelde mij ook al dat de kans op ontstekingen groter was dan bij een jong paard waardoor je intensiever moet behandelen in de genezing. maar het kan zeker.

nu weet ik nog steeds niet wat ik nou moet doen,de ervaringen zijn zo wisselend.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:18

blijft lastig. ligt ook aan karakter van de hengst. op de ponykampmanege waar ik zomers veel ben zijn deze lente een aantal jonge hengsten geruind (3), die liepen al in een kudde samen tot dat ze ingereden werd. daarnaast hadden ze nog 5 hengsten die ouder zijn meeste van 6-10 en 1 van 15 (geen idee of die gedekt heeft, maar wel op wedstrijd z2 gelopen, was als hengst niet moeilijk in omgang en liep met ervarende ruiter gewoon in de les mee). De meeste staan nu in de groep van ex jonge hengsten (6), 2 nog niet, waaronder die van 15. Die schopt ruzie met andere dominante ouderen ruinen en een ondanige oudere ruin(leeftijd 7jaar denk ik). de laatste heeft ook in de bestaande groep merries en al geruinde groep (22) gelopen, maar ook daar werd die niet geaccepteerd. Terwijl in die groep een nieuwe merrie of ruin weinig problemen geeft. die oudere hengst/ruin reageert ook nog steeds op de merries die naast de bak lopen als hij daar los loopt, door er dringend tegen het hek aan te gaan staan.
het gaat hier om een groep friezen, tijdens het rijden gaat het allemaal goed en kunnen ze ook gewoon naast merries op de poetsplaats staan enzo.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:26

poe...dat is een lastige vraag hoor.....

Ik ken wel een dier van toen 6 jaar jong die gedekt had meedere malen toen hij jonger was.
Best een mannetje met een grote mond hoor, heel stoer ding.
Op zijn 6de geruint en het duurde een paar maanden voor hij rustiger werd.
Nu loopt hij in een groepje maar is wel de dominantste.
Je kan er ook niet zomaar een andere leider meer bij gaan zetten, dan gaat het zeker mis.
Hij loopt met ruinen maar er loopt ook 1 merrie bij.
Op zich gaat dat prima.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 00:30

als het een makkelijke vraag was hoefde ik hier geen topic te openen. :D

ik vind het ook heel heel erg moeilijk.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 00:37

Wij hebben een 19 jarige gecassteerd, na 16 jaar dekdienst. Hij heeft wel gewoon in de kudde gedekt en gelopen. Omdat hij verminderd vruchtbaar werd, hebben we besloten om hem te ruinen. Zo kon hij gewoon in de kudde lopen met de jonge merries. Anders had hij dus apart moeten staan. Hij heeft geen hengsten gedrag meer vertoont, zoals dekken dus. Zelfs als de hengstige merries zich opdringen, gaat hij er niet meer op in. Wel is hij nog steeds de leider van zijn kudde met jonge merries. Maar hij heeft natuurlijk wel altijd in een kudde gestaan, is dus heel sociaal. Dat is natuurlijk wel anders dan een hengst die altijd alleen heeft gestaan.