Orun, niet voor iedereen mogelijk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Orun, niet voor iedereen mogelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 18:49

Hallo,

Er zit me iets dwars en ik hoop dat ik via bokt een goede oplossing kan vinden.

Ik wil HEEL GRAAG een cursus volgen om instructrice te worden. (op basis niveau, het liefst kinderen).
De toekomstplannen zijn om een manege in het buitenland te beginnen en ook al heb je in dat land geen certificaten nodig, voor mijn eigen vaardigheden vind ik dat erg belangrijk.

Ook hoop ik dan met dat certificaat nog tijdelijk wat geld te kunnen verdienen hier in Nederland en meer ervaring op te doen.

Nu heb ik enkel 1 probleem.. of eigenlijk 2.

Ik heb wel een eigen E-pony, maar zij begint al ouder te worden en is altijd recreatief gereden. Ik rij dus geen officiële wedstrijden. niet omdat ik dat niet kan, maar puur omdat ik er het geld niet voor heb, het rijbewijs niet heb, de trailer niet heb etc. de wedstrijdsport is helaas niet voor iedereen weggelegd. En om die reden kan ik dus ook niet wekelijks met mijn paard zo'n cursus bezoeken.

Nu lees ik op internet dat je minimaal op L niveau wedstrijden moet rijden en dat je je pony moet meenemen of een combinatie moet meenemen. Dus gaat het oruncertificaat helaas aan mij voorbij. Terwijl ik wel erg gemotiveerd ben, veel ervaring heb in het coachen en onderwijzen van jongeren en eigenlijk al mijn hele leven tussen de paarden loop.

Zijn er andere instanties waar je een dergelijke cursus kan volgen? waarbij je dus zelf geen wedstrijdervaring moet hebben of een trailer en E rijbewijs?
Ik zal het jammer vinden als deze cursus voor de 'degelijke burger' ontoegankelijk is en ik kan me haast niet voorstellen dat er in zo'n verzadigd paardenland als nederland geen mogelijkheid is om legaal les te mogen geven.

HarmanyL

Re: Orun, niet voor iedereen mogelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:51

Ik kan me hier alleen bij aansluiten. Ik heb helemaal geen paard, dus kan niet eens starten en dus is een cursus jury/instructeur onmogelijk... Ik ben wel inmiddels een FNRS jurylid. Maar dan mag je wel alleen op FNRS/manege wedstrijden jureren. Maar goed beter iets dan niets, maar jammer vind ik het wel.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:56

De Orun basis kun je makkelijk volgen als je geen eigen paard hebt. Toen ik de Orun deed waren er meer mensen die geen combinatie konden regelen en zelf geen paard hadden. Konden ze gewoon de cursus doen. Andere cursisten hadden eventueel meerdere combies die ze konden laten komen.
Tot slot hoef je als cursist voor de basiscursus geen wedstrijdervaring en/of niveau te hebben. Wel moet je lid zijn van een (recreatie)vereniging die bij de KNHS is aangesloten.

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=231& ... le=11&men=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:57

met basis hoef je geen wedstrijden te rijden hoor. Je moet dan wel een combinatie meenemen om les te geven, dat lijkt me logisch. Dan valt er vast wel iemand te regelen, toch? :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 18:57

Hoi sim, bedankt voor je reactie, op welke site kan ik informatie vinden over deze basiscursus? ik ben al aan het zoeken geweest op de site van oa de knhs en helicon maar ben dit nog niet tegen gekomen!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:59

Zie de link die ik onderaan mijn bericht plaatste. Site van de KNHS.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:00

Voor de basis kan je inderdaad kiezen met rijden of zonder rijden ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:03

Er zijn wel andere cursussen, maar daar krijg je geen erkend certificaat.

Verder vind ik de orun eis van minimaal L niveau al veel te laag. Er is echt wat mis met de opleidingsstructuur van instructeurs in nederland. Die leveren namelijk doorgaans gewoon slechte instructeurs af. Als je in die opleiding dus het 'vak' moet leren. De betere instructeurs die gediplomeerd zijn konden al heel goed rijden/lesgeven voordat ze aan de opleiding meededen.

Verder is mijn mening dat als je nooit officiele wedstrijden/altijd recreatief hebt gereden je zowiezo onvoldoende achtergrond hebt om instructeur te kunnen worden. Als je je lessen tenminste een beetje op niveau/met een beetje inhoud wil geven.

Voor die mensen die nooit officieel gestart hebben, maar wel denken dat ze de basis voldoende onder de knie hebben (en dat is B tm Z niveau... Dat is namelijk de basis en die niveau's vertegenwoordigen alle aspecten van het skala, waar de dressuur dus op gebaseerd is) is het een koud kunstje om dat wp in de L te halen. Als je 5 wedstrijden 2 proeven in de B start zou je de B vol moeten hebben. Rijd je dubbele wp (zou makkelijk moeten kunnen in de B als jij je paard thuis al op Z niveau het afgericht) dan kun je met nog minder wedstrijden door de B komen.

Dus max. 6 wedstrijden en je bent L + 1 wp en je kunt toegelaten worden. De kosten van 6 wedstrijden en evt. huur van een trailer zijn nog te overzien. En tussen oktober en december heb een startkaart voor half geld (is 20,-). Is ook nog te overzien. Als je eigen paard het niet kan, dan kun je vast een paard lenen? Veel mensen vinden het niet erg om hun paard even uit te lenen aan een heel goed ruiter. Als je namelijk heel goed kunt rijden wordt hun paard er ook beter van. Maar dan moet je dus wel heel goed kunnen rijden....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:05

_Sim_ schreef:
De Orun basis kun je makkelijk volgen als je geen eigen paard hebt.

Kan, maar je moet wel ooit met minimaal een D pony L met een wp geklasseerd geweest zijn. Dat is volgens mij de toelatingseis. En TS heeft nog nooit officieel gestart als ik het goed begrijp.

Overigens vind ik het onbegrijpelijk hoe je zonder zelf wat rijtechtisch te hebben laten zien kunt slagen voor een instructeurscursus.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:06

jasmijn78 schreef:
Er zijn wel andere cursussen, maar daar krijg je geen erkend certificaat.

Verder vind ik de orun eis van minimaal L niveau al veel te laag. Er is echt wat mis met de opleidingsstructuur van instructeurs in nederland. Die leveren namelijk doorgaans gewoon slechte instructeurs af. Als je in die opleiding dus het 'vak' moet leren. De betere instructeurs die gediplomeerd zijn konden al heel goed rijden/lesgeven voordat ze aan de opleiding meededen.

Verder is mijn mening dat als je nooit officiele wedstrijden/altijd recreatief hebt gereden je zowiezo onvoldoende achtergrond hebt om instructeur te kunnen worden. Als je je lessen tenminste een beetje op niveau/met een beetje inhoud wil geven.

Voor die mensen die nooit officieel gestart hebben, maar wel denken dat ze de basis voldoende onder de knie hebben (en dat is B tm Z niveau... Dat is namelijk de basis en die niveau's vertegenwoordigen alle aspecten van het skala, waar de dressuur dus op gebaseerd is) is het een koud kunstje om dat wp in de L te halen. Als je 5 wedstrijden 2 proeven in de B start zou je de B vol moeten hebben. Rijd je dubbele wp (zou makkelijk moeten kunnen in de B als jij je paard thuis al op Z niveau het afgericht) dan kun je met nog minder wedstrijden door de B komen.

Dus max. 6 wedstrijden en je bent L + 1 wp en je kunt toegelaten worden. De kosten van 6 wedstrijden en evt. huur van een trailer zijn nog te overzien. En tussen oktober en december heb een startkaart voor half geld (is 20,-). Is ook nog te overzien. Als je eigen paard het niet kan, dan kun je vast een paard lenen? Veel mensen vinden het niet erg om hun paard even uit te lenen aan een heel goed ruiter. Als je namelijk heel goed kunt rijden wordt hun paard er ook beter van. Maar dan moet je dus wel heel goed kunnen rijden....

Ik ben het zo niet eens met jou verhaal... ik heb zelf nooit hoog dressuur gereden .. en serieus ik kan ook niet goed dressuur rijden!
Maar ik zie wel degelijk hoe een combinatie vooruit geholpen kan worden etc.
Er zijn genoeg mensen die Z zijn er niet kunnen vertellen wat er anders moet (of het niet eens zien) niveau waar mensen zelf op rijden zegt dus wel iets maar zeker niet alles ...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:08

Ik sluit me bij de TS aan. Heb hetzelfde probleem.

@jasmijn: op zich ben ik het wel met je eens, maar dan moet je ook eerst eens ergens beter kunnen leren rijden. Ik dacht dat op de cursus te doen... Waar moet je anders heen, naar een manege hoef je ook niet...

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:08

Er is ook de Orun zonder rijden, daarvoor hoef je niet zelf te rijden. Moet je alleen soms combi mee nemen, maar net wat al gezegd werd als je die niet kunt regelen zijn er altijd wel anderen die meerder combi's hebben.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:10

jasmijn78 schreef:
_Sim_ schreef:
De Orun basis kun je makkelijk volgen als je geen eigen paard hebt.

Kan, maar je moet wel ooit met minimaal een D pony L met een wp geklasseerd geweest zijn. Dat is volgens mij de toelatingseis. En TS heeft nog nooit officieel gestart als ik het goed begrijp.

Overigens vind ik het onbegrijpelijk hoe je zonder zelf wat rijtechtisch te hebben laten zien kunt slagen voor een instructeurscursus.

Mee eens.... Al zijn er briljante ruiters die totaal niets weten over te brengen op leerlingen, en andersom ook mindere (minder ervaren) ruiters die dat wel kunnen. Goed lesgeven is een vak apart, goed paardrijden ook. De combinatie ervan is des te moeilijker te vinden. Wat mij betreft is de markt al aardig verzadigd, maar tis kwalitatief niet allemaal van hetzelfde niveau. Ik ken inmiddels ontzettend veel mensen die de ORUN-cursus gevolgd hebben. Ik weet echter ook precies van wie ik wel en van wie ik geen les zou willen hebben. En dat heeft dus niets met het papiertje te maken... Het blijft overigens moeilijk meetbaar.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:12

Ik heb ook de Orun van de knhs zonder rijden gedaan, Het enige "nadeel" van zonder rijden is, is dat je niet veder door kan met de vervolgopleiding van de orun niveau 3 en veder. Daarvoor heb je pas een eigen paard nodig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:13

Susyb schreef:
Ik ben het zo niet eens met jou verhaal... ik heb zelf nooit hoog dressuur gereden .. en serieus ik kan ook niet goed dressuur rijden!

Ik geloof daar dus niet in. Practice what you preach.

Ik vind het echt een manco van de paardensport dat iedereen zonder noemenswaardige ervaring kennis en kunde maar gaat lesgeven.

Iemand die zichzelf EN zijn lesklanten serieus neemt zorgt er allereerst voor dat diegene zelf een gedegen achtergrond heeft. Met vooral voldoende ervaring.

En dat er Z ruiters zijn die ook niet les kunnen geven is een dooddoener. Niet iedere Z ruiter kan goed lesgeven. Maar in mijn ogen moet een goed instructeur wel in staat zijn een paard netjes minimaal tot Z niveau op te leiden. Zolang je dat niet kunt, moet je niet in de bak gaan staan. Goede didactische vaardigheden compenseren nooit een gebrek aan rijkunst/ervaring.

Er je hoeft geen licht te zijn om te kunnen zien waar het bij een ander fout gaat. Alleen voor het aandragen van een goede oplossing moet je uit ervaring kunnen putten. Er als je die niet hebt, dan houdt het gewoon op. Dan sta je gebakken lucht te verkopen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:16

jasmijn78 schreef:
Susyb schreef:

Ik vind het echt een manco van de paardensport dat iedereen zonder noemenswaardige ervaring kennis en kunde maar gaat lesgeven.

Iemand die zichzelf EN zijn lesklanten serieus neemt zorgt er allereerst voor dat diegene zelf een gedegen achtergrond heeft. Met vooral voldoende ervaring.

En dat er Z ruiters zijn die ook niet les kunnen geven is een dooddoener. Niet iedere Z ruiter kan goed lesgeven. Maar in mijn ogen moet een goed instructeur wel in staat zijn een paard netjes minimaal tot Z niveau op te leiden. Zolang je dat niet kunt, moet je niet in de bak gaan staan. Goede didactische vaardigheden compenseren nooit een gebrek aan rijkunst/ervaring.

Er je hoeft geen licht te zijn om te kunnen zien waar het bij een ander fout gaat. Alleen voor het aandragen van een goede oplossing moet je uit ervaring kunnen putten. Er als je die niet hebt, dan houdt het gewoon op. Dan sta je gebakken lucht te verkopen.

Ik denk ook inderdaad dat je de mogelijkheid moet hebben om vanuit je "gevoel" les te geven. Ik denk dat je je moet kunnen "inleven" in de ruiter, letterlijk het gevoel tevoorschijn moet kunnen halen dat een paard jou geeft. Er zijn genoeg mensen die theorie kunnen overbrengen. Maar creatief naar oplossingen zoeken is wat anders, en wel belangrijk. Dat is echter niet per definitie gekoppeld aan de klasse waarin je rijdt.
Laatst bijgewerkt door gummie op 14-09-11 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:17

jasmijn78 schreef:
Susyb schreef:

Ja maar ik rij geen Z maar heb wel lesklanten die tot makkelijk M2 komen.. (die ik vanaf B les heb gegeven... ) en nu overgaan naar de Z (gister hoedje wezen kopen).
Nu kan ik dat door lichamelijke beperking niet maar ik twijfel ook wel of ik het zou hebben gekunt als ik 100% goed zou zijn geweest...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:22

Ilzas schreef:
@jasmijn: op zich ben ik het wel met je eens, maar dan moet je ook eerst eens ergens beter kunnen leren rijden. Ik dacht dat op de cursus te doen... Waar moet je anders heen, naar een manege hoef je ook niet...

Nee, inderdaad. op een manege leer je het dus niet. Want daar staan al die 'gediplomeerden' les te geven die hun cursusje hebben gedaan allene obv de theorie. Dat is dus het gevlog daarvan....

De enige manier waarop je goed leert rijden is zorgen dat je een goed paard tot je beschikking hebt en heel veel les nemen bij mensen die verstand van zaken hebben. Veel oefenen, veel starten, veel clinics rijden en steeds je licht op steken bij mensen die iets noemenswaardigs hebben neergezet in de paardensport. Kost veel tijd en centen, maar dan heb je ook wat :D

Maar goed; leraar nederlands word je ook niet met een klein cursusje. Dat is ook een gedegen opleiding op HBO niveau van 4 jaar, met als toelatingseis HAVO of MBO4. :Y)

Susyb schreef:
Ja maar ik rij geen Z maar heb wel lesklanten die tot makkelijk M2 komen.. (die ik vanaf B les heb gegeven... ) en nu overgaan naar de Z (gister hoedje wezen kopen).

Sorry, maar dat zegt mij nog niks... Als je af en toe ziet wat er in het Z beland? Z starten of op Z niveau RIJDEN/TRAINEN is nog een heel verschil.

Dat is ook een beetje de pest in de paardensport in nederland. De toelatingseisen om jury te worden waren ook altijd erg discutabel vond ik. Het wordt nu beter, maar voordat je dat gaat merken. Daardoor glippen ook een hoop ruiters door naar de M en Z terwijl ze daar gewoon niet thuishoren.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:23

Susyb schreef:
Nu kan ik dat door lichamelijke beperking niet maar ik twijfel ook wel of ik het zou hebben gekunt als ik 100% goed zou zijn geweest...

Geluk is met de dommen? De uitzondering die de regel bevestigd. Of ze zijn Z geworden ondanks jou/ c.q. waren dat ook wel geworden zonder jou...
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 14-09-11 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:24

Ilzas schreef:
Geluk is met de dommen? De uitzondering die de regel bevestigd. Of ze zijn Z geworden ondanks jou/ c.q. waren dat ook wel geworden zonder jou...

ja maar misschien wel maar als ik dan geen les zou kunenn geven dan waren ze niet bij mij blijven hangen omdat ik dan het verkeerde zou vertellen...

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:25

en ik heb 10 lesklantjes en 8 daarvan zijn begonnen op B niveau en allemaal zitten ze boven M1 nu

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:25

Misschien vinden ze je gewoon heel aardig? :9 (zit je te fokken hoor, sorry!)

En kan het natuurlijk niet laten even op je eigen onderschrift te wijzen: B + 0?
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 14-09-11 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:26

Ilzas schreef:
Misschien vinden ze je gewoon heel aardig? (zit je te fokken hoor, sorry!)

haha ik ben ook heel aardig
(geeft niet.. ongeacht het bokt gehalte kan ik tegen een stootje ;) )

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:27

Ilzas schreef:
Misschien vinden ze je gewoon heel aardig? :9 (zit je te fokken hoor, sorry!)

En kan het natuurlijk niet laten even op je eigen onderschrift te wijzen: B + 0?

Ik heb een startkaart maar door mijn knieen mag ik niet meeer rijden :') alleen heb ik dat nooit gewijzigd.. hij staat al 2 jaar zo *\o/*

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:28

Susyb schreef:
ja maar misschien wel maar als ik dan geen les zou kunenn geven dan waren ze niet bij mij blijven hangen omdat ik dan het verkeerde zou vertellen...

Of je vertelt ze gewoon wat ze willen horen... Zo verdienen veel instruceurs hun centen. Maar dat blijft moeilijk beoordelen vanaf de pc.