Friezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanneRex

Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:44

Beste mensen,

Ik help een goede kennis van mij in de dressuur.
ze rijd op een fries dat erg hoog opgooit.
Nu hoor ik wel vaker dat er jury`s zijn die minder punten geven bij friezen.

toen ze nog op het B-niveau reed.
1e proef keurig netjes gereden lichtjes aan de teugel - 165 punten!!
2e proef bij een andere jury iets minder gereden - 185 punten??

Wat kun je hier aan doen?
En hebben jullie dit ook wel eens gehad?

Het is duidelijk dat er wel eens groot verschil zit tussen 2 jury`s maar zo groot verschil met punten en weinig verschil met het rijden.

Graag wil ik jullie mening hierover horen

Groetjes Sanne

QueenE

Re: Friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:54

Onzin :)

Er is altijd wel eens een jury waarbij je punten krijgt waar je je niet in kunt vinden. Maar dat is bij elk ras/kleur/grootte/enz paard wel zo ;) En hier doe je niks aan..

SanneRex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:59

Ik hoor vaak van mensen die ik wel eens spreek dat ze het heel oneens zijn met jury`s.
Maar goed het ligt altijd aan de jury toch?? (niet dus)
Nee je doet er inderdaat niks aan maar het is toch erg jammer

Lianne24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:00

De ene jury is dol op friezen, de andere vind dat ze niet in de sport horen.
En de ene jury geeft al een 7 als je je paard redelijk lekker aan het lopen heb, de ander is wat strenger.
Ik heb het zelf ook wel eens maar je kan er niks aan veranderen.

xxDressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:38

Tja, Jurysport, Ik snap er ook niks van..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:41

Tien jaar geleden misschien, toen Friezen nog niet zo algemeen geaccepteerd waren in de sport.
Tegenwoordig in ieder geval niet meer. Friezen zijn zeer geschikt voor de dressuursport. En bovendien komen er ook steeds meer andere rassen op wedstrijden kijken, denk aan Haflingers, Tinkers etc etc.
Een jury let daar zeker niet op.

Voor iedereen die niet begrijpt waar een jury nu echt naar kijkt, ga eens kijken of je kunt schrijven bij een jury. Leer je ontzettend veel van!

SanneRex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:35

Ik schrijf al een tijdje bij dressuur jury`s en die zeiden dat er een aantal bijzaten die inderdaat niet zo voor friezen waren!! En die uitspraken hoor ik wel vaker. misschien zullen ze tien jaar geleden er helemaal tegen geweest zijn weet ik niet ik heb het over nu 2011.

Dus vandaar deze stelling.
Ik ben echt voor friezen en ik vind ze helemaal geweldig.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en die zullen er altijd ook blijven.
Ik weet waar een jury naar kijkt en dat is dus niet de kleur/ras ect.
Wel wat je draagt en of hij netjes is ingevlochten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:28

Natuurlijk kan een jury een fries niet leuk vinden, of een ander ras. Maar daarom jureren ze nog niet op ras...

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:25

Als je je paard goed voor elkaar hebt,(actief,voorwaarts,los door het lijf, enz)
dan maakt het niet uit welke kleur of welk ras je rijd!!
Ik rij zelf KWPN en Fries en soms scoort de fries hoger terwijl ik een beter gevoel heb over mijn KWPNer...

ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:10

Onzin!
Als een paard echt goed loopt kunnen ze er niet om heen.
Er zijn zat andere KWPN paarden die ook hoger op gooien.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:20

Ik vind dat ook echt onzin. Ik rijd met mijn fries zowel Friezenwedstrijden als gewone wedstrijden.
En bij beide wedstrijden krijg ik gewoon mijn punten die ik hoor te krijgen.
Ik heb zelf op een gewone wedstrijd 214 punten gereden in de klasse M2.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:28

Ik maak het jammer genoeg nog best vaak mee dat ze een proef minder punten geven, puur omdat het een fries is. Dus ja, het komt nog regelmatig voor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:30

Onzin en het punten verschil, ach dat heb je ook wel eens met 1 proef en 2 jury's.
Aan het eind van het jaar al je punten optellen en dan gemiddelde nemen, heb je aardig beeld.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:32

Als je je paard goed voorelkaar hebt, kan een jury echt niet om je heen. Fries of KWPN.

@ FrysWytske: hoe weet je zo zeker dat ze een proef minder punten geven omdat het een fries is? Staat dat dan op de coupon van degene ofzo?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:33

inderdaad een echte jury sport.... bij ons vallen de friezen erg in de smaak gelukkig :D laatst vroegen ze zelfs of ik weer mee wilde rijden...

ik had mijn (en zowel dat van mijn paard) onze eerste wedstrijd 181 en 183 vond ik voor eerste keer mooie score

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:14

Tegenwoordig worden Friezen echt niet benadeeld in de dressuursport.

irishcobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:49

of er nou wedstrijden gereden worden of keuringen gelopen worden het is en blijft toch een jury sport.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:52

En weer is het de jury die het gedaan heeft. "ik had lage punten want die jury houdt niet van Friezen."
Nee, je krijgt lage punten omdat het niet goed genoeg was, niet omdat het paard niet is wat de jury zelf zou willen hebben.

Ik ben ook geen fan van Friezen, maar dat wil nog niet zeggen dat ze bij mij geen punten kunnen rijden. Als het goed is is het goed, en dan punt ik daar ook naar.

Eerst kritisch naar jezelf kijken voordat je afgeeft op de jury.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:34

Tja, het is nou eenmaal een jurysport!
Het is wel makkelijk om meteen de jury de schuld te geven als je een keer lage punten hebt. Misschien krijg ik ook wel een keer een jury die niet van donkerbruine paarden houdt.... ;) Ik rij ook wel eens hele verschillende punten bij verschillende jury's. Het is maar net wat ze graag willen zien. Maar als jij je fries netjes rijdt dan krijg je echt wel goede punten. Een stalgenoot van mij heeft ook een fries en omdat hij hem netjes voor elkaar heeft krijgt hij van elke jury goede punten.

Maar het is wel zo dat iedere jury zijn eigen smaak heeft. Ik heb ook wel eens moeten schrijven bij iemand waarbij een haflinger de ring inkwam. Ze hadden nog niks laten zien en de man zei al "wat jammer dat zo'n meiske op zo'n beest rijdt in het M" Maar ze lieten een keurige proef zien, dus ze hebben wel de punten gekregen die ze verdienden.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:00

Ik denk niet dat uitmaakt, ik moet ook wel eens schrijven bij een jury,
En daar kwam een paardje een keer de ring in, echt een boeren knollenpaard zei de jury, maar ondanks dat de jury dat zei, was hij eerste met 203 punten, dus zelfs als de jury van die mening is, geeft hij als hij eerlijk is de punten wel!

Bocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:05

verschillen in de punten heb je al snel vind ik, als de 1 overal een 6 voor geeft en de ander een 7 of een 5 heb je al 30 punten verschil. En idd jury sport....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:06

Dat zie je aan het puntenaantal en in de uitslag terug. Is dan zeker wel heel toevallig als alle friezen onderaan staan. En ik kan mijn proeven altijd goed relativeren. Weet zelf echt wel of het de punten waard waren die ik heb gekregen of niet. Neem ook regelmatig mijn proeven op en laat deze aan een andere jury zien. En die is het in 9 van de 10 gevallen met mij eens.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:12

Misschien werden al die friezen wel niet goed gereden en zetten geen goede proef neer? Hier in Friesland helemaal zijn soms wel meer friezen dan kwpn-ers per rubriek.. In mijn ogen is het meer een excuus voor iemand die lage punten rijdt.

Als je super proef neerzet kunnen ze niet om je heen, waar je ook met je kont opzit!

Misschien is die jury het met je eens FriesWytske, maar een andere jruy weer niet...het is gewoon een jurysport en jury's zijn ook maar mensen.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:16

Ik heb altijd kwpners gereden en rijd nu voor iemand anders 2 Friezen :)

Afgelopen weekend op een redelijk groot concours een 4 jarige Fries gestart in de B..
Liep mooie winstpunten en ook nog in de prijzen terwijl het nog lang niet perfect was.

Afbeelding

Oftwel, als je gewoon goed rijd, kan je gewoon goede punten rijden.

Ook hier waren meer Friezen die gewoon slechte proeven liepen.. dus ja dan ook slechte punten. Dit ligt in mijn
ogen niet aan het Fries zijn.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:17

TS in welke regio start je?
Kan me voorstellen dat er in een regio waar friezen ongebruikelijk zijn, lijkt dat ze slecht scoren.

En als friezen dan zo benadeeld worden, is het mss verstandig over te gaan op een ander ras? ;)

Ik zie op wedstrijd veel mensen die hun paard niet voor elkaar hebben, of dat nu een Fries of ander ras is.
Tijd voor de ruiters om naar zichzelf te kijken. net als vroeger... toen werd er niet gezegd "het paard doet het niet" maar "de ruiter doet het fout"

Trouwens mensen met haflingers/fjorden/schimmels/whatever gebruiken dit ook vaak als soort smoesje ;)