Moeilijk bij de Hoefsmid, wat zou helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rowan91

Moeilijk bij de Hoefsmid, wat zou helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:00

Hoi! Bedankt voor het lezen.

Ik heb een paardje dat moeilijk is bij de hoefsmid.

Ik zal het verhaal even vertellen.

Mijn paard heeft best gevoelige hoeven en vind het getik en getimmer op zijn hoeven niet leuk. Hierdoor gaat hij hangen en trekt hij zijn hoeven weg. Bekappen gaat meestal prima maar zodra zijn ijzers aan de beurt zijn is het mis! Ik heb echt het idee dat hij het doet omdat het hem gevoelig is en niet om te pesten/uit te proberen. Hij is in de omgang altijd wel een beetje sensibel (een echte meut!) en heeft een verleden met wat moeilijk lopen op harde ondergrond en dergelijke. Hij kan helaas niet zonder ijzers anders was dit mijn perfecte oplossing geweest maar voor de welzijn van zijn hoeven is ijzers echt beter!!! (Lees: op de wei slijten zijn hoeven al als gekken!).

Dit gaat nu al 5 jaar zo....... Ik durf bijna mijn hoefsmid niet meer te bellen!

Deze heeft er echter niet zoveel problemen mee en vind bijvoorbeeld een praam ook niet nodig. Toen ik hem laatst vroeg of hij het niet erg vind zo'n vervelend paard zei hij dat hij natuurlijk liever makkelijke paarden doet maar dat het bij zijn vak hoort dat ze niet allemaal ja en amen zeggen.

Ik vind het zelf echter vervelend voor de smid... Die man wil zijn rug en knieën vast ook nog wel langer houden dan vandaag!!!!

Nu vraag ik mij af: Ben ik de enigste met dit probleem? Hoe lossen jullie het op als je paard niet zo mee wilt werken?
Kom maar op met tips... Ik sta overal open voor!

Ik vind het echt moeilijk... ALs ik het vanuit mijn paard bekijk snap ik ook dat als het hem zeer hij zijn voeten weg trekt of weg wil lopen.

Alvast bedankt voor jullie tips!
Groetjes Rowan

Caira

Re: Moeilijk bij de Hoefsmid, wat zou helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:02

Wat bedoel je met slijten op de wei? Want anders zou je hoefsschoenen kunnen overwegen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:05

Caira schreef:
Wat bedoel je met slijten op de wei? Want anders zou je hoefsschoenen kunnen overwegen.

Maar die zijn toch niet bedoeld om 24/7 te dragen?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:07

Als hij echt vervelend is zal je smid er echt wel een praam opzetten, de meeste smeden zijn wel wat gewend.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:07

nee vandaar mijn vraag wat er met slijten op de weide bedoeld wordt, daar kan ik me geen voorstelling bij maken. Mocht dat meevallen dan is hoefschoenen voor het rijden een optie.

Ja Henkjan, fijne lange termijnoplossing ook.... :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:10

@Caira
Zand schuurt nu eenmaal... mijn paardje kan niet zonder ijzers aan de voorzijde, maar achter ging vorig jaar ineens ook hard toen ze op het zand (en klein gedeelte beton) kwam te staan. Zo erg dat er wel ijzers onder moesten.

@TS
En als je je paardje niet vastzet, maar aan de hand vasthoudt?
Gaat hij dan ook draaien en hangen? Wordt hij warm of koud beslagen?

Rowan91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:11

Hij heeft vrij zachte weke hoeven. Als hij op de wei loopt worden zijn hoeven al heel kort.... Dan loopt hij nog niet eens op de straat (wat wel nodig is om hem van en naar de wei te brengen vanaf stal).
Ik heb het echt geprobeert omdat ik zelf ook aan hoefschoenen gedacht heb. Maar na 2 weken (serieus zo kort!) Kon de hoefsmid komen om er ijzers onder te slaan omdat ze al heel kort waren... Toen had hij alleen op de wei gestaan zonder rijden omdat ik zijn hoeven wilde laten wennen aan ijzerloos zijn.... Kan je nagaan als ik ook nog zou gaan rijden! En hij 's nachts weer binnen zou staan en dus over de straat zou moeten 2 keer per dag! (Is met die 2 weken rust ook niet gebeurd).
Volgens de hoefsmid heeft hij te onvolgroeide hoeven voor zijn leeftijd (8 jaar). Door een vreemde afwijkende vorm slijten ze harder. Dit zal waarschijnlijk ook niet helemaal goed meer gaan komen omdat hij al 8 is en dit volgroeien meestal tussen 2 en 4 jaar gebeurt. Met ijzers gaat het goed maar voor zonder zijn ze gewoon te zacht

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:12

Andere situatie, maar ik had 2 jonge (onopgevoede) hengsten op de opfok lopen en een daarvan brak ook de keet af als ie de smid in beeld kreeg (dat had niets met gevoelig voetjes te maken ;-)), maar die sedeerde ik altijd als de smid kwam. Niet ideaal, maar bij gebrek aan beter en respect voor de smid (ik vind niet dat hij mijn probleem moet oplossen) heb ik daar voor gekozen. Smid blij, geen ge-emmer met 't paard in kwestie en binnen een half uurtje klaar. Maar goed, daar kan je natuurlijk geen jaren mee doorgaan.

Geen langetermijnoplossing dus, maar een van de mogelijkheden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:15

Wij geven ons paardje altijd Traingel ofzo iets, ze is dan een stuk minder sterk ;)
Maarja naar een tijdje moet hij het echt zonder kunnen, die van ons ook ;)

Rowan91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:15

@ Henkjan Dat denk ik dus ook maar ik vind het zelf vervelend, voor zowel mijn paard als de smid... ALs er een oplossing is wil ik die graag zoeken en gebruiken!

@Brainless Los vasthouden heb ik geprobeert maar dat maakt niet uit! Hij wordt warm beslagen. Met het branden doet hij totaal niet moeilijk maar zodra de smid de nagels erin gaat slaan of de lippen aan gaat tikken is het mis! Zou het toch helpen om eens koud beslaan te proberen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:16

Het nadeel van sederen is:
Bij angst kan het paard inwendig in paniek raken omdat hij wel de angst voelt, maar zich amper kan bewegen. Daardoor kan het zijn dat de angst voor bv de hoefsmid nog erger wordt.
Als je pech hebt kunnen ze zo in paniek raken dat ze omvallen.

Maar de HS van TS vind het niet leuk, maar niet super erg, omdat hij nog steeds het paard zonder praam/sedatie kan beslaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:18

De mijne was (toen zij bevangen was) juist gevoelig op het branden, vandaar dat ik het vroeg.

Hoe reageert hij als je normaal met een hamertje tegen zijn hoeven/ijzer tikt (dus bv tijdens het hoevenkrabben)?

Rowan91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:18

Ik heb zelf ook al gedacht aan iets geven waarvan hij rustiger wordt/minder gevoelig toont, maar kan je dat zelf geven dan? Ik heb een dierenarts die minstens 2 uur later komt dan de afgesproken tijd en ik kan niet mijn hoefsmid zo lang op mijn dierenarts laten wachten!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:19

Brainless schreef:
Bij angst kan het paard inwendig in paniek raken omdat hij wel de angst voelt, maar zich amper kan bewegen. Daardoor kan het zijn dat de angst voor bv de hoefsmid nog erger wordt.

Maar de HS van TS vind het niet leuk, maar niet super erg, omdat hij nog steeds het paard zonder praam/sedatie kan beslaan.

Bij ons werkt het echt niet, ze was alleen een beetje slaperig, maar nog wel sterk ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:21

Als de smid er geen probleem mee heeft, zou ik er geen probleem van maken.
Het kan aangeleerd gedrag zijn, temperament en/of gevoeligheid.
Het is belangrijk om het verkeerde gedrag te genegeren en het goede te belonen. Vandaar dat een rustige en consequente smid zeer waardevol is. Dat is onderdeel van zijn 'deskundigheid'.
Je zou met je smid/DA kunnen overleggen of je via voeding/supplement iets kunt doen aan het sterker maken van de voet.
Ik denk dat koud beslag wel beter is voor het voetenwerk van je paard.

Rowan91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:23

@ Brainless: Als ik zelf op zijn hoeven tik tilt hij ze ook gelijk op.... Misschien kan ik dat proberen? Niet elke keer (krijg ik hem daarlijk de wei niet meer uit ;) )
Maar eens in de zoveel tijd zelf wat op zijn hoeven tikken? Misschien raakt hij dan gewend aan het tikken en gaat hij er minder gevoelig op reageren?
Hij doet dit zo al 5 jaar, zolang als ik hem heb. Hoefbevangen is hij naar mijn idee nog nooit geweest. Of hij moet dit zijn geweest voor dat hij 3 jaar oud was. Zo oud was hij namelijk toen ik hem 5 jaar geleden kocht.

Rowan91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:25

@ Senna21 Dat van de voedingsupplement vind ik een goed idee! Zal ik navragen! Het koudbeslag wil ik eens aan mijn smid voorleggen!
Mijn smid blijft vriendelijk en rustig en neemt alle tijd als het mijn paard teveel wordt. Ik vind het zelf echter voor beide vervelend!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:26

Ik bedoel ook niet dat die van jouw bevangen moet zijn geweest hoor, maar daar was mijn paardje gevoelig door aan zijn hoeven.

Je kan hem altijd sensibiliseren voor het tikken, door dit zelf te oefenen (mits het geen pijn is natuurlijk).

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:27

die van mij heeft precies het zelfde probleem, gelukkig staat hij nu weer op zijn blote voeten, maar moest vorig jaar noodgedwongen op ijzers omdat hij een hoefbeenbreuk had! de eerste keren is hij op de kliniek ongeveer plat gespoten en dan ging het wel aardig het beslaan, bh. dan dat de smid een heel paard omhoog moest tillen, omdat hij zo versufd was! Na een keer of 4 hebben we het thuis geprobeerd zonder sedatie en dat ging zowaar wel aardig. Alleen wel nageltje voor nageltje, tussendoor neerzetten. de smid moest erg snel slaan. maar op die manier ging het wel. Duurde wel wat langer, maar goed zonder veel gehang en gestress alles vast kunnen zetten. Veel tijd ervoor genomen en het paard zijn tempo aangehouden! Ben bang dat je er verders niet zo veel aan kan doen, bh de tijd ervoor nemen! En niets overhaast doen! Sommige mensen vinden kriebelen onder de voeten ook niet fijn, andere maakt het niets uit! Denk dat je het daar een beetje mee kan vergelijken! Suc6
Laatst bijgewerkt door thunderking op 12-09-11 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:28

Brainless schreef:

Hmm ik geloof niet dat helemaal klopt....
Het sederen is om juist net de scherpe randjes eraf te halen, zo ook paniek. je paard is op dat moment gewoon suffer, maar kan zich nog prima bewegen.
En juist omdat je paardje niet in paniek raakt, kan hij/zij op deze manier wennen en merken dat de hoefsmid echt niet eng is. Bij sommige paarden werkt dat, bij andere ook niet!

Als je paard bijna om valt heb je je paard ws gewoon iets teveel gegeven!! ;)

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:31

Cindyrella schreef:
Brainless schreef:

Het sederen is om juist net de scherpe randjes eraf te halen, zo ook paniek. je paard is op dat moment gewoon suffer, maar kan zich nog prima bewegen.
En juist omdat je paardje niet in paniek raakt, kan hij/zij op deze manier wennen en merken dat de hoefsmid echt niet eng is. Bij sommige paarden werkt dat, bij andere ook niet!

die van mij moest zoveel krijgen dat hij bijna omveel, anders kwam hij over de sedatie heen, is een soort van olifant wat dat betreft denk hihi!
Als hij te weinig krijgt wordt hij zelfs een soort van link! En is dan opeens vliegensvlug met zijn achterbeen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:32

Cindyrella schreef:
Brainless schreef:

Een paard in paniek kan zich evengoed laten vallen (gesedeerd of niet).
Maar over dat sederen en innerlijke angst/paniek was een DA die dit vertelde in een clinic, ook Annemarie erkende dit probleem bij paarden die met sedatie op de trailer waren gezet.

Rowan91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:33

@Cindyrella: Ik dacht er zelf ook zo over, wat betreft het wennen, maar als mensen echt een paniekpaard hebben gehad door sederen vind ik dat ook wel weer een eng idee!
Maar kan je dat zelf doen dan? Sederen? Moet de dierenarts dat niet doen? Op mijn stage kwam de dierenarts daar altijd voor?
Daarbij ging het wel om een drachtige merrie, kan me voorstellen dat sederen dan moeilijker is mbt het veulen. Deze werd gesedeerd omdat ze door reuma/artrose nogal lastig kon zijn voor de smid.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:39

Sederen lijkt mij een 'uiterste noodgreep', welke je alleen toepast als andere alternatieven op zijn.
Zoals jij het schetst, reageert je paard op een pijnprikkel. Dan lijkt mij sederen waarschijnlijk contra-productief. (paard voelt wel pijn maar kan niet reageren).
Het lijkt me beter om te concentreren op de waarschijnlijke oorzaak; gevoelige voeten.

Rowan91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 17:46

@Senna21: Ben ik het helemaal mee eens! Tips met betrekking tot gevoelige en zachte voeten zijn ook van harte welkom!
Ik zal ook eens in de wereld van de voedingssuplementen duiken en koud beslag voorstellen!
Maar na 5 jaar mijn hoefsmid te hebben zien vliegen......... Maar sederen opzich gaat mij idd ook nog wel wat te ver hoor.
Maar ik kan mij voorstellen dat als het gevoeligheid is het ook moeilijk is om daar echt een oplossing voor te vinden. Hij is namelijk al geen voorstander van schouderklopjes!!! :')