Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
), maar die sedeerde ik altijd als de smid kwam. Niet ideaal, maar bij gebrek aan beter en respect voor de smid (ik vind niet dat hij mijn probleem moet oplossen) heb ik daar voor gekozen. Smid blij, geen ge-emmer met 't paard in kwestie en binnen een half uurtje klaar. Maar goed, daar kan je natuurlijk geen jaren mee doorgaan.Brainless schreef:Het nadeel van sederen is:
Bij angst kan het paard inwendig in paniek raken omdat hij wel de angst voelt, maar zich amper kan bewegen. Daardoor kan het zijn dat de angst voor bv de hoefsmid nog erger wordt.
Als je pech hebt kunnen ze zo in paniek raken dat ze omvallen.
Maar de HS van TS vind het niet leuk, maar niet super erg, omdat hij nog steeds het paard zonder praam/sedatie kan beslaan.
) Brainless schreef:Het nadeel van sederen is:
Bij angst kan het paard inwendig in paniek raken omdat hij wel de angst voelt, maar zich amper kan bewegen. Daardoor kan het zijn dat de angst voor bv de hoefsmid nog erger wordt.
Maar de HS van TS vind het niet leuk, maar niet super erg, omdat hij nog steeds het paard zonder praam/sedatie kan beslaan.
Cindyrella schreef:Brainless schreef:Het nadeel van sederen is:
Hmm ik geloof niet dat helemaal klopt....
Het sederen is om juist net de scherpe randjes eraf te halen, zo ook paniek. je paard is op dat moment gewoon suffer, maar kan zich nog prima bewegen.
En juist omdat je paardje niet in paniek raakt, kan hij/zij op deze manier wennen en merken dat de hoefsmid echt niet eng is. Bij sommige paarden werkt dat, bij andere ook niet!
Als je paard bijna om valt heb je je paard ws gewoon iets teveel gegeven!!
Cindyrella schreef:Brainless schreef:Het nadeel van sederen is:
Hmm ik geloof niet dat helemaal klopt....
Het sederen is om juist net de scherpe randjes eraf te halen, zo ook paniek. je paard is op dat moment gewoon suffer, maar kan zich nog prima bewegen.
En juist omdat je paardje niet in paniek raakt, kan hij/zij op deze manier wennen en merken dat de hoefsmid echt niet eng is. Bij sommige paarden werkt dat, bij andere ook niet!
Als je paard bijna om valt heb je je paard ws gewoon iets teveel gegeven!!