Rijden in de winter maar alleen een buitenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Rijden in de winter maar alleen een buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 16:45

Ik hoop dat het hier goed staat zo niet sorry :D

Hallo allemaal!

Dit word mijn eerst winter dat ik mijn paard bij een pensionstalling neerzet.
Ik heb niet heel erg veel te besteden en kan deze stal net betalen (met sponsering van mn ouders :') )
Op mijn stal heb ik alleen een buitenbak en een binnen longeerbakje. De buitenbak is wel gedreineerd maar als het heel erg heeft geplenst is het wel erg modderig. Vraag 1 is kun je in een '''natte'' bak rijden? Dit is dus een probleem in de herfst.
En problem 2 is in de winter als er sneeuw is of het heeft gevroren kun je dan rijden in de buitenbak?
Wie heeft ook een pesionstalling met alleen een buitenbak en wat zijn jou ervaringen daarmee?
ik zou het leuk vinden om je ervaring hier neer te zetten. Ik ben al heel blij met een longeer binnenbakje zodat als het verschrikkelijk regent ik toch nog even kan longeren.

Dankje!

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:50

Ik sta ook op een pensionstalling met alleen een buitenbak! In de winter als het bevroren is dan rij ik er liever niet in omdat het dan erg hard is...Meestal organiseren wij dan met zijn alle om een binnenbak in de buurt op te zoeken waar we 1x in de week mogen komen lessen met onze instructrice! en als het heeft geregend kan je wel rijden hoor! vind het zelf niet zo fijn als er teveel grote plassen liggen dus dan kies ik altijd voor een rondje buiten rijden in de polder! Is namelijk daarna erg veel schoonmaken aan je paard en jezelf haha...ook vind ik het dan wat zwaarder voor me paardje!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:50

Wij hebben ook alleen een buiten bak en kunnen bijna altijd rijden. Er staan eigenlijk nooit plassen in de bak en als het zo hard heeft geregend dat er wel plasjes (groot zijn ze nooit) staan, dan zijn die na een halve dag ook alweer verdwenen. Wanneer het vriest kunnen we natuurlijk niet rijden, tenzij dit gebeurt na een droge periode en er niet zoveel water tussen het zand zit, maar dat komt in NL natuurlijk niet vaak voor. Als je de weersvoorspellingen in de gaten houdt en de bak gesleept is voor het begint te vriezen, kun je eventueel wel voorzichtig nog een beetje longeren. Maar ik zie in mijn omgeving ook heel veel bakken die erg snel in zwembaden veranderen, ook al ligt er drainage in.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:53

Hier ook alleen een buitenbak
Met veel regen rij ik gewoon door :j
Regenjas aan, rainlegs aan en gaan met die banaan :)
Onze bak is erg goed gedraineerd dus water loopt snel weg
als er plasje ligt in de bak
ontwijk ik die gewoon een beetje :j

In de winter hebben wij nog vrij lang door kunnen rijden
(Wat ik dan zelf doe is voornamelijk hoefslag rijden, stalgenoten ook, dus dat bleef redelijk begaanbaar)
Ik doe geen kleine figuren en de galop slaan we over

Met de sneeuw konden wij niet rijden
Dan gaan ze bij ons gewoon standaard paar keer per dag ff rondje stapmolen
(die houden we sneeuwvrij) :))

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:55

Heb de paarden thuis, maar heb ook alleen een buitenbak. De wei blijft in de herfst wel vrij droog en daar kan ik wel in rijden. Of een rondje buiten. Als het echt vriest dan blijft het bij een stapritje buiten, tenzij het vantevoren geregend heeft en alles spiegelglad is. Dan houdt het echt op.....Ik hoop dus op een niet te koude en natte winter :+

Elles

Re: Rijden in de winter maar alleen een buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:56

RT-P >> SV

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 16:59

oke als de bak nat is kun je dus meestal blijven rijden aan de reacties te zien :D en meestal is er ong 2 maanden sneeuw toch? Dat zou wel moeten kunnen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:01

Ik heb wel gereden in een bak die 100% onder water stond :D Echt een enorme plas van 20x40, niet normaal meer. Maar nat is niet glad en ik wilde toch rijden, en het ging prima. Paard trok zijn benen alleen maar beter op en liep lekker verzameld.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 17:08

haha dat is ook wel een voordeel :) Ik kan ook net doen alsof ik op een strand ben op ibiza ofzo haha :p

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:26

Ik heb ook alleen maar de beschikking over een buitenbak en in de winter ben ik doordeweeks ook aangewezen op de bak. Wij hebben geen drainage, maar de bak is haast nooit te nat om te rijden. Onze stalhouder sleept de bak altijd vlak voordat het gaat vriezen, dan is het meestal nog wel te doen om een beetje te rijden. Dan wel alleen stap en een rustig drafje, galop durf ik dan niet aan.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:32

Wij hebben op stal gelukkig een bak die erg snel 'opdroogt', water stroomt goed af.
Daarnaast gaat er wel eens wat zout doorheen en wordt er (zeker bij vorst) zoveel mogelijk gesleept.
Bak is opzich goed te doen, maar als het echt flink gaat sneeuwen of er een heleboel regen valt en het vlak daarna begint te vriezen... dan houdt het hier ook op...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:34

Pion schreef:
Bak is opzich goed te doen, maar als het echt flink gaat sneeuwen of er een heleboel regen valt en het vlak daarna begint te vriezen... dan houdt het hier ook op...

Hier ook inderdaad. Gelukkig is dat niet zo vaak. Ik denk dat ik afgelopen winter in totaal 2 weken niet in de bak heb kunnen rijden.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:36

Mwah veel buitenbakken worden wel echt hard hierzo, dus ik weet niet of het dan zo lekker is om daarin te rijden, ik denk dat het dan slimmer is om over de weg te rijden mits deze beter is en niet glad.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:41

Elles schreef:
Ik heb wel gereden in een bak die 100% onder water stond :D Echt een enorme plas van 20x40, niet normaal meer. Maar nat is niet glad en ik wilde toch rijden, en het ging prima. Paard trok zijn benen alleen maar beter op en liep lekker verzameld.

:D

Waar ik nu sta met mijn paardje is wel een buitenbak maar die gebruik ik alleen om te longeren, om in te rijden vind ik hem niet geschikt (ook niet in de zomer :+ ) Verderop is een bak waar we gebruik van mogen maken, dat is een eb- en vloedbak die eigenlijk altijd goed te rijden is.

In de winter rijd ik sowieso minder, meestal 1, hooguit 2 keer per week. En als ik dan rij wil ik eigenlijk liever de weg op/bos in met 'm, daar kun je altijd wel rijden :) Wanneer ik les heb, bij mijn lesgever op het erf, rijd ik wel in de binnenbak, dat is wel heel lekker luxe in de winter moet ik zeggen :o

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:56

Ik heb thuis ook alleen een buitenbak. Nat is niet erg, zolang de bodem maar niet zuigt. Dat is erg slecht voor de pezen.

Als het gaat vriezen, ga ik naar een binnenbak in het dorp om te rijden.

lisanne66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:23

in een natte bak kan je makkelijk rijden. re moet dan alleen niet te veel gaan galloperen en heel hard gaan draven wat een natte bak is voor de paardjes heel vermoeiend. met sneeuw of ijs is het niet verstqandig om te gaan rijden buiten. je paard kan uitglijden en dan een blessure oplopen.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:45

Hier ook alleen een buitenbak. In een modderige bak kun je best rijden. Wel wat rekening ermee houden, want het is een stuk zwaarder voor de paarden. Ik rijd ook altijd wat voorzichtiger voor het eventuele uitglijden, maar dat is eigenlijk nog nooit gebeurd. In de sneeuw gaan rijden is niet erg verstandig. Wij laten ze dan gewoon stilstaan. Doen in de winter altijd de ijzers eraf zodat ze in ieder geval wel in de bak en paddock kunnen lopen. Afgelopen winter hadden we helaas wel een keer dat er een enorme laag ijs onder de sneeuw lag, gelukkig konden ze toen nog wel in de paddock. Als we horen dat het gaat vriezen, gaan we de bak altijd effe gelijk maken en los harken. Dan gaat het meestal wel goed. Als de bak wel hard is of er zitten harde stukken in, rijden we gewoon niet.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:37

Kun je niet lid worden van een vereniging zodat je in de winter daar naartoe kunt? Zitten natuurlijk ook wel weer extra kosten aan verbonden, dus weet niet of je je dat kunt veroorloven?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:41

Ik kom met sneeuw het terrein hier ook niet af :n
jullie wel dan?
zou ook niet durven rijden dan... met een trailer.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:52

Of je in een ondergelopen bak kunt rijden, hangt van de bodem af. Voorheen had ik een bak waar ik niet in kon rijden als het na een tijd van droogte had geregend. De bodem was dan niet verzadigd en werd 'zuigerig'. Niet geschikt voor de pezen dus. Na een tijd van veel regen kon ik er wel prima door de plassen rijden. De bodem was dan verzadigd en hard onder het water.
Deze bak was niet geschikt om met vorst in te rijden, dan werd hij meteen te hard.
Ik ben nu net verhuisd naar een nieuwe stal, met een geweldig gedrainde buitenbak. Tot nu toe geen plas gezien, dus hoe deze zich houdt met vorst is nog even afwachten..
Het beste is om het zelf te testen: loopt het voor jou makkelijk, dan is het voor het paard ook geen probleem. Kost het jou zelf moeite om je voeten uit het zand te trekken, dan zou ik er niet in gaan rijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:55

Wendy1978 schreef:
jullie wel dan?

Tuurlijk wel, opstijgen en hobbelen maar. Mijn paard vindt sneeuw geweldig, gaan we lekker het bos in :):) Hij is voorzichtig, voelt goed aan waar hij gerust een galoppie kan trekken en waar hij moet opletten. Desnoods stijg ik af. Zodra hij op een glad stuk komt staat hij stil.

Wanneer er sneeuw ligt rijd ik, behalve wanneer ik les heb, eigenlijk helemaal niet in de bak. Veels te leuk om over een mooi pad met verse sneeuw te scheuren :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:57

Verse sneeuw is inderdaad prima te doen! Maar zodra het gaat dooien en dan weer opvriezen is het echt oppassen geblazen.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:00

Wendy1978 schreef:
jullie wel dan?

Op mijn vorige stal ging ik in de winter met vorst en sneeuw 4x per week met de trailer weg om in een binnenbak te kunnen rijden. De stal lag vlak bij de ringweg en deze is natuurlijk altijd goed gestrooid en geveegd, dus geen problemen. Ik heb alleen wel eens in de kapschuur moeten laden vanwege een glad erf.
Mijn nieuwe stal ligt midden in het bos, dus dat gaat vast iets minder makkelijk.

Rijden in de sneeuw gaat bij die van mij op 4 ijzers helaas niet. Deze winter komt er sneeuwbeslag, dus dan kunnen we hopelijk ook winters boshobbelen :D

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:03

Ook ik durf het niet aan met de sneeuw. Wanneer hij een sprongetje maakt(en dat gebeurd zeker), lig ik onderuit... Helaas ook niet de beschikking over een binnenbak, dus ik heb een winterstop met vries/sneeuw.
Verder rij ik wel altijd door in de regen, van modder smelt je niet!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:08

In de regen rijden doe ik dan weer niet, als ik ergens een hekel aan heb... met sneeuw maakt 't natuurlijk ook uit wat voor paard je hebt, mijne komt in de winter helemaal tot leven maar wel op een prettige manier, lekker levendig en een stuk minder ik-ben-een-hoogsensitief-paard-achtig dan in de zomer. Hij is verstandig in de sneeuw en op ijs, en heeft een heel stabiele wegligging. Staat robuust op de pootjes en wanneer hij het niet vertrouwt gaat hij gewoon in ezelstand (= staat stil) tot ik naast 'm sta en dan schuifelen we samen heel voorzichtig naar waar we weer grip hebben. Vaak genoeg moet hij mij dan overeind houden, hij kiept echt niet zomaar om. 't is een paard met snow sense :D En hij heeft een heerlijk vachtje en dikke manen waar je je verkleumde vingers in kunt opwarmen :)

Op andere paarden dan mijn eigen zou ik het ook niet zomaar aandurven, behalve op het liefste lespaard van mijn lesmevrouw.