Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon89

Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 17:15

Hallo bokkers,
Ik zit heel erg te twijfelen of ik mijn 2 jarige paard een deken op zal doen.
Al is het maar een regen deken en straks als het min 10 is alleen 200 op.
Hij staat nu gewoon bloot in de wei, in de regen en wind.
Ik ben bezig met longeren met hem.

Angela

Re: Wel of geen deken voor 2 jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:17

2 jaar en al longeren?? dat is zoiezo veel te vroeg.. maar goed: nee, doe hem geen deken op, maar laat hem met de rest van de kudde lekker spelen. Een deken maakt bijna altijd dat het paard lager in rang komt te staan, en spelende paarden is vragen om gevaarlijke situaties met dekens..

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 17:19

Hij is 2 en 2 maanden, en ik longeer hem 2 keer in de Week 7 minuten zodat ie naar me stem gaat luisteren. Zoveel kan dat niet kwaad!

Maar bedankt voor je tip

Edit; het longeren is aan het halster

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:20

Dat kan wel degelijk kwaad ;)

Maar ik zou ook geen deken op doen. Nergens voor nodig. Zeker niet bij zo'n paard wat nog niet aan het werk is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:21

@ TS: Daarover verschillen we dan in mening. Maar hoe staat hij dan? In een wei met andere paarden, of alleen, of op stalling? En waarom een deken? Je geeft zelf aan dat het geen werk is.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:21

ik zou ook nog geen deken om doen als je hem echt gaat rijden zou ik pas met dekens beginnen als je dekens wilt gaan gebruiken.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:22

Als hij het heel koud heeft kan een 0 grams regendeken echt geen kwaad hoor..
Deed ik bij mijn haffie ook toen hij 2,5 was en als ik merkte dat hij het koud had buiten.
Het is nu gewoon heel slecht weer, mijn dravertje kwam eergisteren weer rillend op me af gerend en heb hem gelijk laten drogen en regendekentje erop gegooid, nu heeft hij nergens meer last van.

Ik zou geen gevoerde deken doen, maar een 0 grams regendeken, puur om je paard droog te houden, is in mijn ogen niks mis mee als je paard het nodig heeft.

( dit deed ik toen hij 24/7 buiten stond!)
succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:22

Mijn pony kreeg toen wel een deken op; maar alleen in de winter bij temperaturen van -10.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 17:46

Angela; hij staat overdag in de wei met andere paarden. Met een groep ruinen. Savonds om 7 uur komt ie binnen.
Wat bedoel je met dat ik zei dat het geen werk is?

Ik merk nu al aan me paardje dat ie een dikkere vacht begint aan te maken, hij heeft ook steeds een koud neusje. Daarom bedoelde ik dat ik hem dan een regen deken op doe, 0 gram idd.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:47

Sharon89 schreef:
Angela; hij staat overdag in de wei met andere paarden. Met een groep ruinen. Savonds om 7 uur komt ie binnen.
Wat bedoel je met dat ik zei dat het geen werk is?

Ik merk nu al aan me paardje dat ie een dikkere vacht begint aan te maken, hij heeft ook steeds een koud neusje. Daarom bedoelde ik dat ik hem dan een regen deken op doe, 0 gram idd.

Als hij staat te rillen, doe je hem toch op hele koude/regenachtige dagen buiten die 0 grams regendeken op, en in stal er weer af?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:48

Dan moet je wel weten of je paard rilt omdat hij het koud heeft, de meeste paarden rillen juist om zich warm te houden en dat gooi je met een deken helemaal door de war.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:50

Mijne krijgt straks ook een o grams regendeken op
ze is twee jaar en zes maanden en gaat de winter de wei op snachts op stal

ik zou ook niet longeren
kun je beter wandelen met ho en stap gebruiken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:51

Nee geen deken op doen. Als je paard rilt, maakt hij zichzelf warm, en werkt dat niet, dan zetten ze de vacht overeind. Als je daar dan een regendeken op doet, wordt de vacht plat gedrukt, en kunnen ze zich dus juist niet meer warm houden.

En ik zou ook stoppen met longeren, dat is funest voor de benen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:52

Silence schreef:
Dan moet je wel weten of je paard rilt omdat hij het koud heeft, de meeste paarden rillen juist om zich warm te houden en dat gooi je met een deken helemaal door de war.

Mijn warmbloedje stond echt te rillen omdat hij het vreselijk koud had ;)

Edit: Heeft ook een dun vachtje, en kan zichzelf bijna niet warm houden met erg slecht weer

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:53

nikilover schreef:
Silence schreef:

Edit: Heeft ook een dun vachtje, en kan zichzelf bijna niet warm houden met erg slecht weer

Heeft hij je dat verteld? :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:57

geen deken,waarom zou je dat willen doen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:00

Een tweejarige hoort op dit moment niet gelongeerd te worden, hoort in de opfok te staan en heeft dus geen deken op. In maart pas gaan longeren is vroeg zat.

Of hij moet hengst zijn en klaar gemaakt worden voor de hengstenkeuring...dan zou ik hem met deken op gaan zetten.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:03

nikilover schreef:
Silence schreef:

Dan zou ik even een Veearts erbij halen, want het is gemiddeld 15 graden en een gezond paard staat zelfs met 5 graden nog niet te rillen van de kou...

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 18:15

Ik heb ook niet gezegd dat die van mij staat te rillen he :P

Aan de hand oefenen met ho kent ie al.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:17

Voor die 7 minuten zou ik hem geen deken om doen, laat ze toch zo lang mogelijk paard blijven. Die jonge paarden slopen meer dan je lief is. Ik weet niet of hij elke dag op stal gaat snachts?

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 18:26

Snachts staat ie binnen ja.

Er zijn wel veel verschillende antwoorden zeg..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:34

Wat is je doel met die deken?

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:36

Nou, als hij ee 0 grams op krijgt heeft hij én niet meer de mogelijkheid om zichzelf warm te houden omdat de haren worden platgedrukt én hij heeft niet de warmte van het dek want er zit geen vulling in.. Dat lijkt me dus niet echt een optie om hem warm te houden als het buiten erg koud is.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:41

Ik zou hem gewoon een wintervacht aanmaken. Laat hem lekker spelen, hoef je je ook geen zorgen te maken over kapotte deken.

Oke ik weet dat dit offtopic is maar ik kan het niet laten.
Longeren voor een jong paard is niet goed. Je kan er wel naast lopen, maar die buiging is nog veel te zwaar.
Als je er dus naast loopt kan hij rechtuit lopen. Anders probeer je het een keertje in de bak zonder touw en kijken hoe hij dan reageerd. Maar laat hem alsjeblieft niet die rondjes lopen en persoonlijk zou ik pas wanneer hij 3 jaar is dit doen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:44

Zo'n jong dier moet je nog niet plagen met een deken en met longeren. Je maakt het dier er niet beter door. Eerst wachten tot die drie is en dan nog is het aan de vroege kant.
Als een paard niet aan een dek gewend is, krijgt hij het zeker niet koud. Lekker de ruimte geven zodat hij zichzelf warm kan lopen en lekker met andere paardjes laten spelen. Dan heb je er als hij groot is een topper aan die nog lang mee gaat en niet snel verkouden is.