Trailer laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

P3TR4

Trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 17:26

Eigenlijk heb ik een vreemd probleem met mijn nieuwe paard :') .

Even kort info over mijn paard:

Zijn naam is Bo, hij is 5 jaar oud en is maar liefst 1.82 m

Een maand geleden mocht ik deze grote zwarte knuffelbeer, als mijn eigendom beschouwen. Ik was
helemaal in de wolken <3 . Hij is zadelmak, braaf aan de hand, (redelijk) braaf met rijden en trailermak.

Alleen dat laatste brengt toch wat problemen met zich mee :') !

Mijn grote vriendelijke reus, wil de trailer wel in! Maar hij wil er niet meer uit!!!

Een half uur lang hebben wij er over gedaan de eerste keer, het eerst op de vriendelijk manier geprobeerd, daarna met bitje in (kijken of we er dan iets overhand op hadden) en daarna hebben we hem met 3 man sterk de trailer uit moeten trekken.

2 weken later hebben we het maar weer geprobeerd, hij was immers gewend op zijn nieuwe stekje. Bo wederom makkelijk de trailer in, wederom komt hij er niet uit! Hij zet zich compleet op slot en een stap de plank af ziet hij niet zitten :n. Momenteel ben ik aardig door mijn iedeen heen en constant mijn paard met harde hand de trailer uit trekken, zie ik niet zitten. Bo lijkt het niet te deren, zodra je hem de trailer uit hebt en hem er weer opzet, doet hij net of het de normaalste zaak is, maar hij gaat er gewoon echt niet uit.

Aangezien het concoursterrein lonkt, hoop ik dus dat jullie mij wellicht kunnen helpen of een idee hebben :).

LauraSaskia

Re: Trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:27

misschien een trailer waarbij je hem er ook van voren uit kunt halen?

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 17:32

horsecookie schreef:
misschien een trailer waarbij je hem er ook van voren uit kunt halen?

Een nieuwe trailer aanschaffen zie ik niet meteen als een optie, aangezien wij deze net een paar maand hebben ;). Als er echt geen andere optie is komt hij er wel, maar eerst maar eens verder kijken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:19

oefenen, oefenen, oefenen, achterwaarts op een zeiltje, achterwaarts tussen balkjes door, achterwaarts over een plank....

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 18:21

achterwaarts aan de hand heeft hij totaal geen problemen mee. Hoef hem niet eens aan te raken, als ik hem een commando geef, dan gaat hij al. Ook over een plank of tussen balkjes is dan geen probleem.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:22

En achterwaarts over een schuin iets? Er is duidelijk iets wat hij spannend vindt, je zult moeten vinden wat, voordat je daaraan kunt werken. Ik kan dat vanaf een comp. schermpje niet zien natuurlijk..

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:34

Hmm lastig probleem :\

en durft hij wel over een soort wipje heen voor en achterwaarts?

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:22

mijn paard wou er ook nooit achterwaarts uit, wat hebben we daar een problemen mee gehad.... ik ben toen gaan oefenen met 2 stappen op de klep en dan weer achterwaarts, 4 stappen op de klep en op mijn teken achterwaarts en zo elke keer een stapje verder. in een uur had hij het door en heb er nooit meer problemen mee gehad. hij moet natuurlijk wel op jouw teken achterwaarts kunnen lopen aan de hand.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 01:51

Eigenlijk vindt ik dit het leukste van paarden, ze hebben een eigen karakter en misschien vindt hij het autorijden zo leuk dat hij eerst nog een "blokje" om wilt en er dus gewoon helemaal geen zin in hebt om er uit te gaan.
Hoop wel voor je dat je een oplossing vindt.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 03:20

Dit probleem is eigenlijk heel simpel op te lossen, zeker als je paard aan de hand in allerlei situaties al goed achterwaarts gaat.
Je moet wel goed overwicht op het paard hebben om dit te doen, dat is wel een voorwaarde (hij moet dus niet over je heen lopen, letterlijk):

Ga met het paard een paar stapjes de klep op...stop...en vraag achterwaarts op de manier die je altijd doet aan de hand en als hij het doet, dan gelijk de druk eraf. Braaf! (niet belonen met snoep).
Doe dit een aantal keren achter elkaar en daarna laat je hem wat verder de klep op lopen, tot de hoeven bij de rand van de klep zijn en het hoofd al een beetje binnen is...stop...achterwaarts...
Ook weer een paar keer doen.
Dan een klein stukje de trailer in...stop....en achterwaarts....
Net zo lang totdat je de trailer helemaal in kunt en dan achterwaarts.

Ter voorbereiding hierop kun je het beste eerst "droog" oefenen, waarbij je bijv. met balkjes of kegels voor jezelf de maten van de trailer nabootst en je steeds een stukje verder gaat. Je oefent zo de stop, terug...druk er af...even pauze...voorwaarts...stop....terug...druk eraf en even pauze...voorwaarts....etc.. Als hij het "droog" goed doet...dan ga je de volgende stap maken en doe je het met de trailer.

Succes!

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 06:39

Het lijkt erop dat je paard gewend is om op de vrachtwagen te staan. Heeft hij niet de neiging om om te draaien als hij eruit moet?
Het is wel erg lastig, maar inderdaad zou ik ook op de klep al pasjes achteruit oefenen en zo verder.
Succes!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:54

de voorwaards achterwaards tip is een hele goede.
Ik dacht, misschien dat het helpt als hij hulp heeft van een ander paard.
Tweepaardstrailer en een paard dat super makkelijk is op de trailer. Zet hem op de trailer met dat paard en laat dat paard een paar keer op en af lopen, misschien dat hij het overpakt.
Maar ik zou idd eerder voor de op-en-af manier gaan als eerste.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 07:56

Je handen over zijn neusgaten leggen.
Hij zal snel genoeg merken dat als hij adem wil halen, hij toch echt achteruit moet...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:27

Laaavo schreef:
Hij zal snel genoeg merken dat als hij adem wil halen, hij toch echt achteruit moet...

ik denk dat ze een vriendelijke manier zocht om hem te leren gewoon netjes achteruit te gaan.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:38

Ja, ik denk dat ik die net genoemd heb...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:42

Laaavo schreef:

:? :n

Ben je niet goed wijs ofzo? wat zijn dit voor idiote ideeen? Ik ga temmen, stel je voor dat kleine kinderen dit lezen en op een idee komen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:44

Laaavo... ik denk dat we dan verschillen over diervriendelijk... Dat is niet samenwerken met het paard, maar dwang en dat is precies wat TS niet meer wil.

loveFlicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:48

Vraag aan de vorige eigenaar of hij dat ook had bij hun?

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:54

Mensen houd het aub vriendelijk. Ik vraag om tips en ieder heeft zo zijn of haar eigen visie erover.

Ik zie tips langs komen waar ik wel wat mee kan, ga het vanmiddag direct proberen. Breng later verslag uit :j.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:11

Een paard loopt heel makkelijk omhoog.
Naar beneden is moeilijk voor hem, ze kunnen de grond voor de voeten niet goed zien.
Dus achteruit is dubbel moeilijk.
Eerst aan de hand leren achteruit lopen, zoals al diverse malen vermeld is.

Een leuk verhaaltje.
Bij mij op stal heb ik een lange smalle zadelkamer, ongeveer 10m lang en krap 1,5 m breed, met aan een kant ook nog grote western zadels.
En wat gebeurd er een keertje, een veulen schiet die lange zadelkamer in.
Dus ik, ooh mijn zadels die kleine wil gaan keren en stuitert over de zadels weer terug.
Maar wat doet ze, ze staat aan het eind en komt gewoon achteruit weer terug lopen.
Er is van ons ook niemand achter haar aangegaan, het veulen is zo slim geweest om rustig achteruit te gaan lopen.

Misschien ook nog een idee.
Zet trailer met paard in de bak of paddock en maak het paard los, stang ook weg.
Iedereen weg, laat hem het zelf uitzoeken.

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 12:06

Zo ik weet niet wat Bo had vandaag, maar hij had een goede bui met trailerladen :D.

Eerst ff op de plank gezet en weer achteruit gedrukt, ging top :j!!

Toen op de trailer ff 10 min laten staan. Klep weer open en heb hem achteruit gedrukt, iets zweepje erbij als verlengde van mijn arm, dat hij achterwaarts ging (want normaal gaat hij dan constant zijwaarts) en stond binnen 10 sec buiten !!!! Hij heeft geen tik nodig gehad en heb geen 1 keer moeten schreeuwen tegen hem :D *\o/*!!!! Van de week nog even een paar keer oefenen en dan ook een stukje rijden en als hij dat dan helemaal goed doet, ga ik concoursen opgeven :j !!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:10

Klinkt goed :-) Met wat tips en oefenen ben je dus al een aardig eind op de goede weg :-)

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 12:13

Apple schreef:
Klinkt goed :-) Met wat tips en oefenen ben je dus al een aardig eind op de goede weg :-)

Klopt idd :j. In de toekomst gaat de zweep absoluut nog weg :), maar hij moet er eerst vertrouwen in krijgen dat hij meteen achterwaarts gaat en niet zijwaarts en mij dan plat drukt tegen de zijwant :'). Dit is iig al een zeer positieve ontwikkeling :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:15

Mijn hond wil de auto ook niet uit.....
wat een lastig probleem! misschien oefenen door de laadklep 1 stap op te gaan en dan weer terug, dan 2 stappen enz enz en dan als hij erin staat ook er meteen weer uit als laatste!?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:16

sjorry... had alleen de eerste berichten gelezen... zie nu dat je al aan het oefenen bent!!