Paard laat zich niet pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Paard laat zich niet pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 18:43

Sinds eind mei heb ik er een paard bij, heel leuk en gezellig, tot dat je haar uit de 'wei' moet halen. De paarden staan bij mij 24/7 buiten, dus ze moet altijd uit de wei/paddock gehaald worden. Ik ben nu 3 maanden bezig, en we krijgen haar steeds slechter te pakken. Opjagen, wachten, insluiten, clicker, voer, ik heb al veel geprobeerd, maar het werkt allemaal 1 of 2 keer. Daarna is het weer vangen. Dus, heeft iemand hier de gouden tip? Als ze echt zo'n bui heeft kan je niet eens meer bij haar in de buurt komen om te aaien of een snoepje te geven, ze is meteen weg.

T3mptati0n

Re: Paard laat zich niet pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:45

Ik lees even mee, mijn pony heeft af en toe ook van die dagen......

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:25

Waar moet ze naartoe als je ze wilt vangen? Is er een mogelijkheid om ze in een kleiner stuk te zetten? Zodat het pakken wat makkelijker wordt? Allerlei methodes uitproberen helpen niet, paard moet duidelijkheid krijgen hierin. Dus houdt je bij 1 methode die goed voelt en houdt je daar dan bij.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 20:46

Een kleiner stuk werkt ook niet. Dan draait ze alsnog steeds weg. Ik kan wel 1 methode proberen, maar het wordt alleen maar erger als ik 1 methode blijf aanhouden.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:11

haal je je paard alleen op als hij moet werken of ook eens voor alleen een poetsbeurt ??

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:15

Ga in de wei zitten en wacht tot ze komt , dan beloon je haar met wat lekkers je kan haar ook dan weer laten gaan en een andere keer haar wel meenemen of alleen borstelen en weer terug zetten. dus niet altijd werken ook al wil je dat wel. Maak het leuk voor haar.
Een paard kan meestal zn nieuwschierigheid niet bedwingen, al kan het wel even duren.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 21:22

Ik heb laatst 1,5 uur in de bak gezeten, maar ze bleef mooi voor zich uit staan staren. En ik moet toegeven, dat 1,5 uur in de bak zitten mijn geduld wel erg op de proef stelt. Ik haal haar vaker op om bijv de vliegendeken op te doen of te borstelen dan om echt te werken. Ook pakken we regelmatig wat VD mee.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:25

Mijn paard heeft dit ook (gehad). Heb dit aardig kunnen oplossen door andere dingen te gaan doen. Ze blijft nl wel bij me in de buurt, maar ze komt niet naar me toe. Zo heb ik haar een paar keer ''gelongeerd'' zonder touw eigenlijk. ze bleef rondjes lopen om mijn heen, en alles wat ik zei deed ze. tot ik zei; braaaaf goeedzo.. Kom maa ( doe ik met longeren ook altijd) en toen kwam ze voor een beloning. Toen dit niet meer werkte deed ik, als ze bij me in de buurd was, vragen voor een kunstje. Jambette, flemen, kusje geven, en dan kwam ze om een beloning en kon ik een touw om haar nek doen :D Probeer haar dus af te lijden en probeer niet met het 'vangen' bezig te zijn, :) Hopelijk kan ik je zo een beetje op weg helpen :)

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:35

oke dan is het alleen werken als ze opgehaald word dus niet het probleem. die 1,5 uur in de bak zitten moet ook lang genoeg geweest zijn. zelf zou ik dus ook kiezen voor het nieuwgierig maken, ben geen voorstander van jagen en insluiten. en als je de andere paarden wat lekkers gaat voeren, word ze dan wel nieuwgierig ?? en komt ze naar je toe ?? mocht je het gaan proberen pak haar dan niet bij het halster, gewoon alleen het lekkers geven en evt een aai over haar lijf. volgende dag weer herhalen of evt dan mee nemen als je wil rijden ofz.

Donar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:27

Rustig blijven en door blijven oefenen. En niet elke keer als ze uit de wei gehaald wordt aan het werk zetten, maar ook af en toe alleen eens ophalen voor een poetsbeurt, of gewoon een knuffel in de wei, of een wandelingetje aan de hand, een buitenritje of, als het je ding is, grondwerk en spelletjes in de bak zonder erop te zitten. Dan hou je jezelf ook interessant voor je paard. Die weet immers nooit van te voren wat je van plan bent, en als je regelmatig dingen doet die je paard ook leuk vind blijf je ook interessant genoeg om te komen als je dat vraagt. Als ze weten dat je er toch wel een zadel opgooit en gaat rijden vinden sommige paarden het niet bepaald nog de moeite om te komen. En geef ze eens ongelijk?

Bovendien werkt het wandelen en los in de bak dingen doen ook nog eens heel erg goed om een band te krijgen, wat het ook weer makkelijker maakt om haar te pakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:38

Dit is aan te pakken, maar of je het met de manier eens bent, weet ik niet.

De eerste methode die ik zou proberen is dat ik, op momenten dat ik het paard moet hebben, daar een dag voor uittrek, en niet stop tot ik het paard te pakken heb. Dat betekent dat je hem niet met rust moet laten, niet moet opjagen maar altijd achter parralel met het paard mee lopen. Op momenten dat hij stilstaat, niet naar zijn ogen kijken, in een boog op hem aflopen, eerste contact maken door bij de schoft te kriebelen. Loopt hij weg, weer rustig mee lopen. Op momenten dat je hem te pakken hebt, uitvoerig belonen, desnoods met voedsel, en (HEEL BELANGRIJK!!!) daarna METEEN weer loslaten en het hele spelletje van voren beginnen. Het zal de keer daarop minder lang duren om hem te pakken te krijgen.

Belangrijk is dat je niet stopt voordat je hem te pakken krijgt, want dan leert het paard het verkeerd aan. Dus niet stoppen omdat je honger of dorst krijgt, je voeten zeer doen, of omdat het gaat regenen of je een afspraak hebt, of omdat het donker wordt. Iedere keer dat jij opgeeft, heeft het paard gewonnen.

Tweede oplossing is: ontzeg het paard toegang tot water. Jij bent de enige die hem water geeft. Op momenten dat paarden doorhebben dat jij komt = water, is het probleem ook snel genoeg opgelost. Moet het alleen niet zo regenen zoals het de laatste tijd heeft gedaan, want als hij zijn dorst kan stillen uit plassen in de greppels of op het land heeft het nog geen nut.
En er zijn genoeg mensen die beginnen te steigeren als je met dergelijke methodes aankomt. Het is er alleen wel een die werkt.

Derde oplossing: ga grondwerk met je paard doen om de band te verbeteren. Als de band goed is zal hij hinnikend op je af komen galopperen. Ik zou Parelli adviseren...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:47

wat nog wel eens wil werken is,,,,,alle paarden uit het land halen en haar laten staan.....alle kans dat ze het daar helemaal niet mee eens is,en de volgende keer als eerste komt.... :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 01:05

Naar mijn idee werkt er maar één methode (uitgezonderd natuurlijk bij paarden die psychisch te erg beschadigd zijn) en dat is erachteraan lopen. Niet opjagen, niet insluiten, niet lijmen met snoepjes. Gewoon achter je paard aan lopen. In staptempo. Tot je 'm kunt pakken (en dan belonen)

Een beetje slim paard heeft gauw genoeg door dat je toch niet opgeeft tot je 'm hebt en dat het veel minder vermoeiend is om zich maar gewoon te laten vangen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 03:03

ja maar hoe doe je dit dan als je in een wei staat met tien hupelende jonge meries om je heen en meneer de ruin van 2,5 wil niet komen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:53

Andere paarden eruit. Op het moment dat je paard zich achter een ander paard kan verschuilen heb je een probleem.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:13

Cassidy schreef:
Andere paarden eruit. Op het moment dat je paard zich achter een ander paard kan verschuilen heb je een probleem.

dat gaat niet het zijn er heel veel en allemal jaarlingen die laten zich ook niet pakken
wie nog een andere tip?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:45

@ Nagano: misschien is het wel zou fijn voor de ts als je een eigen topic opent voor je probleem.
In mijn ogen is het een groot verschil of je een ouder paard hebt wat al ingereden is, of een kudden met 2,5 jarige paarden die nog weinig basis hebben.
In het laatste geval kun je het beste de hele kudde verplaatsen en daar zijn meer mensen voor nodig.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:12

Ik sluit me aan bij Cassidy en Hestejente. Het idee hierachter schuilt overigens in reverse psychology, jij brengt het paard eigenlijk in een oncomfortable positie door zelf er de hand in te hebben dat hij weg loopt.

Let trouwens wel op dat je niet gelijk richting zijn hoofd loopt om het halster om te doen als hij richting jou komt of zich omdraait naar je terwijl je hem achterna loopt. Wanneer hij dit doet, loop dan van hem weg! Alleen wanneer hij dan begint met jou te volgen kan je stil gaan staan en hem bijvoorbeeld een aai geven, hem krabbelen enzovoort. Doe dan het halster om, beloon hem nogmaals uitvoerig en geef hem indien je paard erg gespitst is op voer een snoepje. Dan het halster weer af, laat hem stilstaan en loop ZELF als eerste weg.

Succes! Laat je even weten hoe het gaat?
@Nagano, als het inderdaad de hele kudde is die niet wil komen, is het lastiger maar probeer alle eigenaren te verzamelen en doe hetzelfde!

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:53

ik heb er een vreemd truukje voor:)
ik laat Nero rondjes rennen en op de gegeven moment heeft hij geen zin meer. dan roep ik hem en voilà hij komt:)

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:57

Mijn paard liet zich ook niet vangen.
Totdat elke keer als ik kwam en ik haar had, ze eten van mij kreeg.
Als ik nu kom, loopt ze hinnekent naar het hek toe

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 15:34

@Daantjee12; dat werkt dus niet. Dat kan ze eeuwig volhouden, en ze blijft alleen maar rennen.
@nijntjes; het andere paard voeren, of daar iets mee gaan doen werkt ook niet. Dat werkte 2 keer, en daarna had ze het door en kwam gewoon niet meer.
@Cassidy; bedankt voor de uitleg! Maar wat doe je, als ze zodra je ook maar in haar richting loopt/kijkt meteen begint te draven/galopperen? Het is zeker niet zo dat ik er geen tijd in wil stoppen, maar als ik 1,5 uur in de bak heb gezeten en niet eens weet of het uberhaupt wel werkt, dan vind ik het lang zat. Als er meer mensen (wat ik hier al lees) van overtuigd zijn dat dit werkt, dan loop ik er een week achteraan, geen probleem.
Het lastige van het water verhaal is dat ik maar 1 keer per dag kom. En dat vind ik toch iets te weinig. Zeker omdat mijn andere paard dan ook zonder water komt te staan.
@papagroom; ze staat met 1 ander paard, en als ik haar weg haal, blijft Tequila gewoon staan.
@hestejente; voor jou dezelfde vraag als voor Cassidy, wat doe je als ze sowieso al gaat lopen rennen als ik bij haar in de bak loop?
@paqune; dat werkt dus niet :n
@CorryR; ik voer de paarden zelf, dus altijd als ik er ben krijgen ze voer.

Heel erg bedankt voor de tips! Ik houd jullie op de hoogte :)

AicileF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:42

Probeer eens de wei in te gaan en geen aandacht te schenken aan je paard.
Dus niet roepen of naar je paard toe lopen, maar ga mest verwijderen uit de wei o.i.d.
Vaak komen paarden dan na een tijdje uit nieuwsgierigheid naar je toe.
Als het paard komt niet meteen de wei uit halen, maar belonen voor het feit dat je paard contact zoekt.
Dus haal je paard niet alleen uit de wei om te werken, maar ook eens voor een poetsbeurt of wandeling buiten etc.
Verder rustig blijven en veel geduld hebben! Succes ermee..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 15:49

Werkt niet FeVi :n Ze blijft mooi op een afstandje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:52

Als je anderhalf uur zitten al te veel vindt, dan moet je er niet aan beginnen. Als het paard al gaat hollen als ik er aan kom, dan blijf ik gewoon achter haar aanlopen. Ik word niet kwaad, ik ga niet schelden, schreeuwen of slaan. Zij maakt zich moe, niet ik. En als ik zou beginnen, dan zou ik doorgaan tot ik haar te pakken heb.
Trek er een hele dag voor uit. Begin heel vroeg, als het net licht wordt. En als je haar eenmaal te pakken hebt, uitgebreid belonen (niet met snoep) en meteen weer loslaten en van voren af aan beginnen. En dan de volgende dag weer, en de dag daarop weer. Desnoods trek je er een maand voor uit. Je paard mag echter niet winnen, want dan is alles voor niets geweest.

De aanhouder wint. Er zit geen klok op een paard. Als je dit voor eens en voor altijd de wereld uit wilt hebben (en dan is het nog geen garantie dat het niet nog een keer de kop opsteekt op momenten dat je wel even een uurtje hebt om je paard te doen) dan moet je de tijd nemen die nodig is, zodat het uiteindelijk minder tijd vraagt.

Take the time it takes, so it takes less time.

Wij mensen denken dat we geen tijd hebben om iets goed aan te pakken, maar uiteindelijk zijn we meer tijd kwijt omdat we iedere keer weer voor hetzelfde probleem komen te staan.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 15:58

_Kiki_ schreef:
Het is zeker niet zo dat ik er geen tijd in wil stoppen, maar als ik 1,5 uur in de bak heb gezeten en niet eens weet of het uberhaupt wel werkt, dan vind ik het lang zat. Als er meer mensen (wat ik hier al lees) van overtuigd zijn dat dit werkt, dan loop ik er een week achteraan, geen probleem.

Ik wil er dus zeker wel tijd in stoppen, en 1,5 uur vind ik niet 'teveel' als ik weet/hoor dat iets werkt, dan heb ik het er zeker voor over. Ik ga er ook zeker mee aan de slag :j Zondag heb ik de hele dag, dus dan ga ik er voor het eerst mee aan de slag! :)