Zichtbaarheid in het donker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Zichtbaarheid in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:58

Hoi,

Ik sta tegenwoordig op een nieuwe stal, direct aan een 60km weg. De weg is slechts 1 auto breed, de berm is smal en hellend en de weg is ook nog eens slecht verlicht. Kortom, een drama om hier veilig met je paard te kunnen rijden.

Moreno en ik gaan dan ook gewapend met veiligheidshesjes, reflecterende bandages, reflecterende staarthoes en knipperde lamp (rood achter, wit voor) op mijn laars op pad. Van deze laatste knipperende lamp hebben we er in 2 weken tijd al 4 (!) versleten, doordat het plastic om de haverklap afbreekt. Superfijne (goed zichtbare!) dingen, maar helaas niet bestand tegen een gemiddeld stap/draf ritje.

Wie heeft de ultieme tip om ECHT goed zichtbaar te zijn op en langs de weg?

Alle tips zijn welkom!

Chann_

Re: Zichtbaarheid in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:02

ik heb een hesje aan met achterop een rode lamp, een reflectiedeken om, om mn cap een lampje en aan mn kuit een lampje dat naar voor wit is en naar achter rood. wij zijn goed zichtbaar haha :Y)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:30

Ik heb van die hardloopbandjes met leds erin. om elk been 1.
En vaak ook nog twee fietslampjes (wit voor, rood achter) om een reflecterende sjerp, zodat de lamptjes op buik en rug zitten.
1 lamp aan 1 laars geeft maar beperkt licht, je bent vanaf de andere kant dus alleen zichtbaar als mensen zelf licht op jou schijnen en de reflecterende materialen dat weerkaatsen.
Ik heb ook

beschuitman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:13

Die knipperende lamp hebben wij ook, maar zo vaak gaan ze bij ons niet kapot :n Verder kan je kijken naar ledlichtjes voor op de fiets en minimaal aan beide kanten een lampje dragen. Je bent sneller niet goed zichtbaar dan wel goed zichtbaar. In de auto kan je dan ook beter een wandelende kerstboom tegemoet zien komen dan een vaag lampje waarbij je afvraagt of er iets gaande is.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:16

Je hebt een hesje met lampjes erin, die zie je echt heel goed.
De gewone reflecterende hesjes willen nog wel eens erg slecht reflecteren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:04

ik reed vroeger ook regelmatig bij schemering buiten.
Mijn paard had dan refelectiebeengeschermers, tevens reflectie om de staartwortel met een lampje eraan, een reflectieband om zijn hals.
Zelf had ik een hesje aan met een lampje op mijn rug, een reflectieband om mijn laars en een fietslampje op mijn linkerbeen en linkerarm (beiden voor wit licht, en naar achter toe rood licht en van opzij was het oranje licht). Ik werd altijd de kerstboom genoemd. Maar niemand heeft ooit hard voor mij moeten remmen oid omdat zij mij te laat zagen. De meeste van deze spullen gewoon gekocht in een fietswinkel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:06

Ik heb een reflecterend hes waar ook licht in zit.
Verder heb ik een reflecterende uitrijdeken die ook voor de borst langs gaat en reflectoren voor om de benen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:08

Ik heb ook een hesje met lampjes, komt bij de hippo keten vandaan. Daarnaast knoop ik altijd een led lampje in staart en om de hals (1 of 2€ bij de hema) of van die andere fietslampjes op batterij.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:10

Ik had afgelopen winter een hoofdlamp op mijn cap (Xenos, niet duur) en een fietslampje achterop. Ik heb verschillende haakjes aan de achterkant van mijn zadel waar ik hem zo op kon klikken. Je hebt ook van die armbanden die je om je arm kan klikken, reflecterend met lampjes.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:05

@ wendy
wilde ik ook al zeggen. misschien lichtje op de cap :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:03

zo'n klimlampje op je hoofd, en dan kan je op de achterkant een rood fietslampje
Wit fietslampje op je frontriem.
Knipperende lampjes vallen meer op dan lampjes die niet knipperen.
benen van het paard worden vaak niet gezien (te dicht bij de grond) en hoe hoger hoe opvallender.
Er zijn hesjes met flikkerende lampjes erin en reflecterende teugel hoezen, refelcterend borsttuig. Er is geneog te vinden!

Liever als kerstboom de weg op dan niet gezien worden!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:07

Mri schreef:
zo'n klimlampje op je hoofd, en dan kan je op de achterkant een rood fietslampje
benen van het paard worden vaak niet gezien (te dicht bij de grond) en hoe hoger hoe opvallender.
Er zijn hesjes met flikkerende lampjes erin en reflecterende teugel hoezen, refelcterend borsttuig. Er is geneog te vinden!

Hier ben ik het niet mee eens. Juist de benen van het paard zitten vol in de schijnwerpers van koplampen van auto's, dat is dus juist dé plek om relfectiemateriaal omheen te doen.
En mijn knipperlampjes om de benen trekken ook echt wel de aandacht.

Reflecterend hesje of uitrijdeken doet juist weinig, de koplampen van auto's schijnen zo hoog niet (dan zouden ze nl tegenliggers teveel verblinden). Vergeet niet dat je hesje ruim 1,50 m boven de grond 'zweeft' en je hoofd nog eens de lengte van jouw lichaam daarboven, is dus ruim boven de twee meter, dat is niet echt in het zicht van een gemiddelde auto-bestuurder (ok, vrachtwagenbestuurders buiten beschouwing gelaten).
En ook als ruiter zit je vele malen hoger dan het hoofd/gezicht van een bestuurder.

Dus juist rondom de benen moet je zorgen voor verlichting.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 02-09-11 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:13

Marije_jiplover schreef:
Mri schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Juist de benen van het paard zitten vol in de schijnwerpers van koplampen van auto's, dat is dus juist dé plek om relfectiemateriaal omheen te doen.
En mijn knipperlampjes om de benen trekken ook echt wel de aandacht.

Reflecterend hesje of uitrijdeken doet juist weinig, de koplampen van auto's schijnen zo hoog niet (dan zouden ze nl tegenliggers teveel verblinden).
En ook als ruiter zit je vele malen hoger dan het hoofd/gezicht van een bestuurder.
Dus juist rondom de benen moet je zorgen voor verlichting.

Het hangt van de situatie af denk ik :)
Bij ons was op de benen echt niet nuttig omdat er tussen de doorgaande weg en het fietspad waar we overheen moesten een berm met struikjes/planten was die tot knie hoogte kwamen... (zoals op deze foto een beetje te zien is http://www.mijnalbum.nl/Foto-8IIAKEHB.jpg)

Maar als je het zo zegt, dan is het inderdaad logisch om ze wel te gebruiken (tenzij je in gebieden zit zoals hier, met in de berm struikjes tot kniehoogte).
Maar zoiezo vallen (felle) knipperende lichtjes beter op dan lampjes die constant branden

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:48

Zoveel mogelijke reflecterende spullen XD. Nee, sorry. weet niet echt 'iets'

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:29

Ik heb voor mijn wekelijkse rijles, waar ik stappend heen rijd nu aangeschaft.

hesje met rood knipperende lichtjes
been lampje met voor wit en achter rood.
armband met knipperend rood.
andere arm reflectiearmband.

en voor paard.
4 reflectiebanden voor benen.
reflecterende borstband met daaraan een lampje wit bevestigd
en reflecterend bandje voor in de staart met daaraan lampje rood aan bevestigd.

zelf heb ik nog een zaklamp die ik kan gebruiken als het donker is zodat ik zelf de weg zie.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:32

Horze heeft trouwens ook veel reflectieprodukten voor niet veel geld, vind ik. IK heb het borsttuig, de hoofdstelbanden en de beenbanden: http://www.horze.nl/paarden-artikelen/r ... NL,sc.html

Ik vind vooral de beenbanden erg fijn. Lekker flexibel neopreen en goe dop maat te maken :j Ik had de hoofdstelbanden om de neusriem (zit zelfs een uitsparing voor de sperriem) en om de teugels.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:19

Ik heb ook het borstuig, hoofdstelbanden en beenbanden van Horze.
Wil daar komende winter nog de deken bij kopen.

Voor mezelf heb ik een lamp, hesje en beenbandjes.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:22

Ik haal deze even een beetje omhoog :o Ik zag bij de Lidl reflecterende banden, voor om je arm, met rode lampjes erin :)

DaisyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:07

Hesjes en fluoricerende banden zijn de beste methodes

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:11

Hesjes vind ik echt totaal zinloos. Tenzij je een hoge auto heb die met z'n koplampen op je schijnt. Zo reed ik een keer met de auto naar huis, kwam er een meisje op paard aangelopen welke netjes een hesje aan had. Helaas heb ik een iets lagere auto en m'n koplampen schenen op de benen van het paard en niet op het meisje zelf. Het enige wat ik zag was een donkere vlek en dat was dus het paard....

reflecterende beenbeschermers voor paard en lampjes overal aanhangen vind ik veel opvallender....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:18

Als automobilist moet ik zeggen, alles hoger dan de helft van je paard, is zo ongeveer pas zichbaar als je er boven op zit.
Reflectie zonder lampjes is ook bijzonder slecht zichtbaar, zie je ook pas als je autolampen er toevallig op schijnen. (strepen op dekens zitten vaak te hoog en zijn te klein)

Dus.....

Wij gaan op stap met (van onder naar boven)
Lichtjes om de benen (gele reflectie banden met 5 ledlichtjes van de Aldi of Lidl 4 stuks voor 5.99).
Horze oranje refelcterende deken, met achterop, 2 rode fietslampjes van de Action (deken ca 30 euro, lichtjes 1.29 euro per stuk incl. 2 batterijtjes)
Aan sperriem 2 fietslichtjes (a 1.29 van de action).
Aan been fiets lichtje zodat ze je knieen er niet afrijden of een reflectie band met lichtjes.
Hesje met ledlichtjes oranje met reflectie strip (was vorig jaar 12.95 bij de hypodrama, dit jaar 16.95 en ik wil een nieuwe, lichtjes gesneuveld.)

En dan hopen we dat ze ons niet dood rijden....

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:31

juist sjolvir, liever een kerstboom, dan niet gezien

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:35

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:02

Heb overigens die horze springschoenen ook, a 10 euro.
Echter refelctie is wel leuk, maar wordt toch vaak pas heel laat gezien, ze rijden hier echt hard!!!!
Dus vind ik lampjes beter optie.

Overdag, vind ik alleen reflectie wel prima optie, in het donker echt niet genoeg.