Topic voor holistisch instructeurs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Topic voor holistisch instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:03

Zijn er op bokt nog meer holistisch instructeurs aanwezig? Ik zou graag eens van gedachte wisselen over graag gebruikte technieken, oefeningen en methodes.

Ben je meer ''van 1 leest en er nog wat bij' of werk je echt over de gehele linie holistisch? Hou je je met specifieke zaken bezig of ben je veelzijdig?

Onder holistisch versta ik in deze : gericht op het hele plaatje (dus bijvoorbeeld niet alleen de correctheid van de gereden oefeningen, maar ook het lichaamsbewustzijn van de ruiter, de voeding van het paard, de emotionele vaardigheden van de ruiter etc) en gebruikmakend van diverse methodes/stromingen.

Wie biedt?

BabbieB

Re: Topic voor holistisch instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 21:42

Helemaal niemand die verder kijkt dan rijden alleen en meerdere methoses combineert?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:46

Geen instructeur maar wel iemand die zich hier erg mee bezig houd. ;-)
Het gehele plaatje, gedrag,voeding,huisvesting,lichaamstaal, houding,etc.
Ik zou hier graag meelezen/deelnemen.altijd leerzaam!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 11:39

Ha, ben ik in ieder geval niet helemaal alleen! Kon ik me ook al niet voorstellen. Er zijn zoveel mensen die bijvoorbeeld NH conbineren met andere disciplines.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:41

Ik krijg instructie van een topper met een holistische visie en werkwijze!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 17:28

Nou zijn we natuurlijk reuzebenieuwd wie dat is ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:31

ja,ik geloof dat ik ook wel op deze manier lesgeef,ik zit nog na te denken hoe je dat met voeding uit legt maar de rest absoluut

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:11

Nouja, ik weet ook niet zoveel over voeding hoor. Maar als ik een paard in de les heb dat van gekkigheid niet weet wat hij met zichzelf aan moet, dan zal ik toch eens vragen hoe vaak hij buiten komt en wat hij te eten krijgt. Of hoe lang hij al op deze stal staat, bijvoorbeeld. Om het hele plaatje te hebben en daarop in te kunnen spelen. Dat vat ik voor t gemak ook maar even onder holisme ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:35

ok, ja dat doe ik idd ook wel, ik denk best veel af te weten van voeren en verschillende voeders, verdiep me er ook wel in,maar ga er iddd pas over beginnen als het gevraagd wordt of in dit soort gevallen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:36

meld zich :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:41

oh... noemen ze dat holistisch tegenwoordig? Ik nam altijd aan dan een goede instructeur je ook gewoon ondersteund/tips geeft als het gaat om voeding, stalmanagement, je eigen geestelijke gesteldheid etc? Deden de meeste instructeurs waar ik les van hebben gehad wel iig. Maar die noemden zich niet hiolistisch.

Maar meestal als ik de term 'holistisch' hoor dan krijg ik altijd associatisch met geitewollesokken, wichelroedes en meer van dat soort zweverigheid :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:44

@ Jasmijn78,

Vroeger werd eigenlijk alleen maar op deze manier lesgegeven. Omdat de betrokkenheid ene stuk verder ging dan tegenwoordig.
Nu is het heel doelgericht, en worden steeds meer factoren die zwaar mee kunnen wegen achterwege gelaten.
Het woord holistisch is niets meer dan een geheel.. Dus een geheel plaatje. Niets zweverigs aan in mijn ogen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:50

hihi, same here, maar de term wordt al jaren in de gezondheidszorg gebruikt, vandaar ken ik m wel . maar het heeft er gewoon mee te maken dat je naar alle onderdelen \omstandigheden rond een situatie-casus bekijkt.
lichaam\geest\huisvesting...bla bla het hele plaatje meenemen. nou als je het zo bekijkt kan dat in je instruktie ook

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:51

Ik denk dat je mij ook onder de noemer holistisch kunt plaatsen, al plak ik niet graag een stempel op mezelf.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:58

knollentuin schreef:
hihi, same here, maar de term wordt al jaren in de gezondheidszorg gebruikt, vandaar ken ik m wel . maar het heeft er gewoon mee te maken dat je naar alle onderdelen \omstandigheden rond een situatie-casus bekijkt.

Ik ken ook de betekenis van het woord en ik vind het uitgangspunt goed, maar ik vind het toch altijd bepaalde types die het gebruiken.

Ik heb 1 keer een holistisch paardenarts bij mijn paard gehad... Die kwam dus met een wichelroede aan. Ik was een klap geld armer en het probleem was nog steeds niet opgelost. Vandaar dat ik het dus niet zo heb op de term holistisch ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:05

:)) ik weet vast wie dat was...ja zo krijgt de term een andere betekenis ,denk ik..en niet de positieve.das jammer . want ik ben wel van mening dat t werkt, je hebt nu eenmaal somatische [lichamelijke] aandoeningen die vanuit psychisch onwelzijn voort kunnen komen eao

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 07:48

Holistisch wil ook zeggen dat je je bedient van verschillende technieken en methodes en dat je kennis hebt van alternatieven. Dat 'geitenwollensokken' imago is dus niet helemaal onverdiend.

Op de holistische opleiding die ik heb gevolgd kregen we bijvoorbeeld naast rijles (klassiek en centered riding) ook vakken als TTEAM, vrij werken, longeren enzovoorts. En voor een vak als vrijwerken leerden we dan niet alleen over de methode van Monty Roberts, maar ook die van Hempfling, Irwin, Parelli enz..

Daardoor kan je toepassen welke discipline nuttig zou zijn in een situatie maar ook welke technieken uit vrschillende stromingen nuttig zouden zijn. Bij ons stond het zeg maar in het teken van een open mind en mixen &matchen zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:16

BBreedveld schreef:
Holistisch wil ook zeggen dat je je bedient van verschillende technieken en methodes en dat je kennis hebt van alternatieven. Dat 'geitenwollensokken' imago is dus niet helemaal onverdiend.

Moet eerlijk zeggen dat ik het wel een tikkeltje denegerend over vind komen als je zegt dat alternatieven dus een geitenwollensokken imago verdienen.
Ik ben ook benieuwd wat jij precies onder alternatieven verstaat.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:38

Meld zich ook!
Holistisch is voor mij kijkend naar het totaal plaatje.

- Dus een goed gegymnastiseerd paard (Skala der ausbildung)
- Een pijnvrij paard
- Goed passend harnachement
- Een ruiter die een onafhankelijke gebalanceerde zit heeft (en zelf ook recht gericht wilt worden door b.v. een chiropraktor)

Maar maar even mee te beginnen....
Dus geitewollen sokken imago.. Nou nee! (hoe-al-wel ik op die sokken leef, niks is fijner dan wol aan mijn voetjes :))

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:29

@[***]: Het was als gezonde zelfspot bedoeld hoor ;). Veel mensen vinden bijvoorbeeld alternatieve geneeswijzen al 'geitenwollensokken' dus in die zin slaat dat wel op mij. Als ik erbij vertel dat mijn oorspronkelijke beroep maatschappelijk werker is, is mijn 'geitenwollensokkenplaatje' voor veel mensen namelijk compleet ;)

Alternatieven zijn er in allerlei soorten en maten. Zo vind ik centered riding een leuke aanvulling op het doorsnee rijden en heb ik gemerkt dat oefeningen met een insteek a la Feldenkreis of Alexandertechtniek erg goed kunnen werken bij ruiters.

engel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:34

ik meld me ook,
mijn naam is Elge en onder de naam arua the natural way bied ik instructie, begeleiding en advies aan op een natuurlijke manier,
Laatst bijgewerkt door engel3 op 06-09-11 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:37

ben het helemaal met jullie eens mits er ook voldoende kennis van zaken is, hoor sommige mensen weleens dingen roepen waarvan ik denk "weet je zelf wel wat je zegt"
Ik denk dat je geen goed instructie kunt geven als je niet "holistisch" bezig bent. Het is het totale plaatje. Denk dat ik dan ook wel in die hoek zit

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:41

BBreedveld schreef:

Op de holistische opleiding die ik heb gevolgd kregen we bijvoorbeeld naast rijles (klassiek en centered riding) ook vakken als TTEAM, vrij werken, longeren enzovoorts. En voor een vak als vrijwerken leerden we dan niet alleen over de methode van Monty Roberts, maar ook die van Hempfling, Irwin, Parelli enz..

Daardoor kan je toepassen welke discipline nuttig zou zijn in een situatie maar ook welke technieken uit vrschillende stromingen nuttig zouden zijn. Bij ons stond het zeg maar in het teken van een open mind en mixen &matchen zeg maar.

Als je het zo omschrijft, dan ben ik ook holistisch bezig. Zal het alleen nooit zo noemen, want van de term alleen al krijg
ik de kriebels op de 1 of andere manier.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:42

BBreedveld schreef:
Zijn er op bokt nog meer holistisch instructeurs aanwezig? Ik zou graag eens van gedachte wisselen over graag gebruikte technieken, oefeningen en methodes.

Ben je meer ''van 1 leest en er nog wat bij' of werk je echt over de gehele linie holistisch? Hou je je met specifieke zaken bezig of ben je veelzijdig?

Onder holistisch versta ik in deze : gericht op het hele plaatje (dus bijvoorbeeld niet alleen de correctheid van de gereden oefeningen, maar ook het lichaamsbewustzijn van de ruiter, de voeding van het paard, de emotionele vaardigheden van de ruiter etc) en gebruikmakend van diverse methodes/stromingen.

Wie biedt?

Ik weet niet of ik mij de naam "holistisch" wil geven. Maar ik kijk altijd veder naar de paarden en ruiter. Kijk altijd meteen naar hoe het paard eruit ziet. En geef ook vaak tips over het huisvesten en voeding. Veder heb ik naast dressuur ook NH curssesen gedaan. Maar ik vind dit niet meer dan normaal...

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:43

Ook ben ik groot voorstander van Eric Laarakker en als het nodig is stuur in mijn klanten ook richting de Bilt.