probleem met hoofdstel afdoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

probleem met hoofdstel afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 11:33

Mijn pony wordt altijd heel druk als ik het hoofdstel af doe. Zodra ik het over haar oren trek, gooit ze haar hoofd omhoog en loopt achteruit. Het bit blijft dan vaak achter haar tanden (?) hangen en ik ben bang dat ik op deze manier haar gebit beschadig. Het gebeurd als ik zo snel mogelijk het hoofdstel af doe, maar ook als ik wacht tot ze weer rustig naast me staat.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze rustig blijft met hoofdstel afdoen?
De tandarts komt elk jaar. Ze heeft naar mijn weten geen slechte ervaringen met een hoofdstel/bit. Ik heb haar gekocht toen ze 1 jaar oud was, het omdoen en laten wennen aan hoofdstel is altijd heel rustig verlopen.

delerium

Re: probleem met hoofdstel afdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:36

RT-D -> OPG

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:37

Hoe is het met een halster eigenlijk het geval?? Want als dat wel goed gaat, ga je andere adviezen krijgen als wanneer ze daarbij eigenlijk hetzelfde doet (maar dan zonder bit dat achter de tanden komt)

IlseF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:41

Het van af dat je het van haar oren haalt rustig doen veel tegen haar praten veel belonen als ze rustig blijft en het zo blijven broberen tot ze het toe laat suc6!! +:)+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 11:44

Met een halster doet ze dat niet! Het gebeurt trouwens wel als ik haar eczeemdeken over haar hoofd trek. Maar dan vind ik het nog wel logisch aangezien dan haar hoofd helemaal bedekt is...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:44

Voordat je het hoofdstel af gaat doen ga je met je rechterhand onder het hoofd langs,je legt je hand op zijn neus en haalt met je linkerhand het hoofdstel achter de oren langs en laat het zachtjes naar beneden glijden.
Je kunt dus met je rechterhand op zijn neus voorkomen dat hij zijn hoofd omhoog gaat doen.
Wanneer hij naar achteren loopt loop je gewoon mee en je houdt je rechterhand op zijn neus.
Zo doen wij het altijd met het jonge spul.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:47

Dan zou ik met een doek over het hoofd gaan oefenen tot ze dat helemaal goed vind. Een doek kan niet blijven haken, gaat er gemakkelijk overheen en eraf. Oefening baart kunst. Als dat helemaal goed gaat (de doek), maak dan een combi van de doek met het halster. Gaat ook dat goed, dan zou het hoofdstel zo ongeveer ook wel moeten gaan. Mocht het echt alleen het hoofdstel blijven, neem dan een hoofdstel waarbij je het bit eruit kan klikken om te gaan oefenen. dan kan het bit in ieder geval de tanden niet beschadigen.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:57

Ik heb hetzelfde probleem, ik volg met veel interesse!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:03

Hoofdstel rustig afdoen, zodra ze haar hoofd omhoog doet of naar achter loopt of ook maar de intentie heeft om dat te gaan doen, hoofdstel weer terug achter de oren leggen. Terug op de plaats zetten en weer rustig aan opnieuw. Dan krijgt ze in de gaten dat het juist langzamer gaat als zij zo doet..

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:06

Ik volg dit topic ook ff ik heb alleen het probleem andersom mijn paard wil zijn hoofdstel niet om zo gauw ik het probeer gooit die zijn hoofd omhoog en loopt hij achteruit!!

IlseF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:08

Ik denk dat het paard schrikt van dat het bit tegen de tanden valt\komt dus misschien kan je het van de buiten kant een beetje voorkomen

IlseF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:10

Romili schreef:
Ik volg dit topic ook ff ik heb alleen het probleem andersom mijn paard wil zijn hoofdstel niet om zo gauw ik het probeer gooit die zijn hoofd omhoog en loopt hij achteruit!!

Dan moet je je hand op zijn neus leggen en mee achteruit lopen

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:17

Ik zou denk ik eerst het riempje van het bit los maken (of een clip aan maken) zodat eerst het bit uit de mond kan laten zakken en daarna het hoofdstel af doen. Wie weet helpt dat en als ze naar achter gaat blijft iig het bit niet in de mond zitten!!
Succes!!

Kenjiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:33

Mijn paard doet dit ook, mijn vader gaat dan achter hem staat en tikt hem met zijn hand aan als hij naar achteren loopt. Dit werk best goed. En je zou de sperriem vast kunnen laten zitten, dat als ze haar hoofd omhoog doet dat het bit niet zo hard tegen haar tanden komt.

Hierboven staan verschillende tips ik zou ze gewoon allemaal een paar keer proberen en kijken wat werk voor jou paard!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:43

hoofdstel in stal afdoen en paard al met z'n kont in de hoek "parkeren" zodat die niet achteruit kan schieten. en 100x het kopstuk oplichten en over een oor lichten en weer terug

heeft heel goed geholpen met mijn 3-jarige. Die kwam bij mij en schoot zelfs bij het halster afdoen onmiddellijk weg. Eerst met het halster geoefend, hoofdstel was achteraf geen probleem. Als ze nu te ongeduldig wordt, moet ze wachten of "pest" ik haar door meermaals te doen alsof ik het ga afdoen. Als ze netjes blijft staan doe ik het volledig af

eropuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:56

Gesp een halster om de hals van het paard. Maak dan de neus-en de keelriem van het hoofdstel los. Schuif het kopstuk samen met de teugels over de oren van het paard. Vang het bit met één hand op terwijl u het hoofdstel afdoet. Nu kunt u het halster aandoen. Leg de neusrime over de neus van het paard. Met uw rechterhand legt u het kopstuk over de nek vlak achter de oren. Maak de bakriem vast, waarbij u een ruimte van vier vingers overlaat. En het tuig opruimen
Hopelijk heb je hier iets aan.

Berkel en Rodenrijs
www.eropuit-met-els.nl

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:27

IlseF schreef:
Romili schreef:

Dan moet je je hand op zijn neus leggen en mee achteruit lopen

Heb ik al geprobeerd maar dan gaat die steigeren.... :o
En als ik met hoofdstel oefen dan is het al zonder bit..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 15:27

Bedankt allemaal, ik ga jullie tips eens proberen, kijken wat het beste werkt :)

Nog meer ideeën? :):)

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:00

hé dat heb ik ook.
de oorzaak was dat er 2 meisjes dachten: 'laten we vliegenspray opdoen'
ze hebben hem vastgezet aan het hek en gingen sprayen.
gevolg: hoofstel kapot, hek eruit en een paard dat bang is voor het bit.
die meisjes zijn nu wel weg hoor;)
maar wat ik nu doe is dus eerst heel voorzichtig het hoofdstel over zijn oren halen.
dan laat ik het even zo. ontspant hij? --> voorzichtig naar beneden.
hij schiet dan nog een klein stukje omhoog maar ik kan het bit makkelijk uitdoen.
telkens als ik het hoofdstel afdoe praat ik tegen hem!(werkt ook)
hopen dat hij er later geen last meer van heeft!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:12

Leer je paard de head down cue aan. Als je het goed oefent en het een reflex wordt dat hij met zijn hoofd gaat zakken, kun je je hand op de hals houden en zo voorkomen dat het hoofd naar boven schiet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 15:36

head down cue? Nog nooit van gehoord. Hoe leer je zoiets aan?

Heb vandaag nog even weer geprobeerd. Hoofdstel omdoen - geen probleem. Met hoofdstel rijden - geen probleem. Riempjes losmaken van hoofdstel - onrustig worden. Ik zag ineens vuur in haar ogen. Ze stak mij een beetje aan met haar spanning. Heb eerst de teugels over haar oren getrokken, ze wilde haar hoofd al omhoog doen toen ze merkte dat ze nog vast stond (aan mij). Heb geprobeerd te wachten tot ze rustig was, het hielp wel een beetje. Wat ik gezien heb is dat ze haar mond volgens mij dichthoud als het hoofdstel afgaat. En ze doet haar hoofd nog steeds omhoog ;)

Het is wel altijd zo dat ze na het rijden even moet ontladen. ben aan het inrijden en ik merk dat het haar nog steeds veel inspanning kost... Hoofdstel af betekent natuurlijk klaar met rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 17:13

Even heel snel een linkje en een korte uitleg, heb niet veel tijd om hier nu uitgebreid op in te gaan

Head down cue:

http://clickryder.com/calm.html

Druk geven achter de oren tot het paard met zijn hoofd gaat zakken, en dan de druk laten varen alsof je je verbrand hebt. Niet stoppen met de druk als je paard tegendruk geeft. Ook niet het hoofd van het paard naar beneden duwen, druk houden, en het paard moet zelf zijn hoofd laten zakken.
En een laag hoofd = graaspositie = relaxed paard.

Als je gaat googlen op Head down cue, kom je nog meer tegen.

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:08

Bedankt voor de reacties.....
:D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:15

Mijn paard had dat ook. Niks was een probleem, alleen het bit uitdoen. Omdat hij als hij zijn hoofd omhoog doet te hoog was voor mij om erbij te kunnen heb ik het met een stukje brood gedaan. Hij deed zijn hoofd dan omlaag om het brood te pakken en dan terwijl hij daar mee bezig was liet ik het bit snel en voorzichtig uit zijn mond zakken.

Hoofdstel aandoen ging heel gemakkelijk, ik leerde hem gewoon 'hoofd laag' en dan kon ik het zo doen. Het halster stak hij zelf zijn hoofd al in.

Ik vermoed zelf dat hij ooit is geforceerd met het bit bij het keuringsklaar maken als tweejarige hengst. Hij had daarna meer van die rare overgevoeligheden; niemand mocht bijvoorbeeld aan zijn staart komen, omdat die (ineens?) heel erg sterk getrokken was.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:22

Je zou ook kunnen oefenen met een rubber bit, als dit dan tegen haat tanden aan komt , doet het in ieder geval geen pijn en het geeft geen geluid.
Ik leer de jonge dieren hier altijd eerst met een rubber bit, als zze dat braaf en relaxed doen , pas dan gaat er een metalen bit in.