Voel jij je aangevallen als een ruiter na de proef komt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Voel jij je aangevallen als een ruiter na de proef komt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:15

Onlangs was ik een keertje op wedstrijd.

Voor het eerst naar mijn idee eens echt fijn gereden, en reuze enthousiast :D Nu vielen de punten helaas voor mijn gevoel wat tegen, maar goed, ik rijd vaak met de insteek, liever niet zomaar een wp, wat daar loop ik straks alleen maar harder tegenaan omdat ik dan nog niet klaar ben voor de volgende klasse...

Maar toen ik mijn coupons ging nalezen, stond er vooral op mijn eerste coupons erg raar commentaar. Volgens de jury zou mijn paard zijn tong eruit hebben gestoken, nu doet mijn paard dat zowiezo eigenlijk nooit, maar goed, dan nog betekend dat niet dat het nu niet toch zo zou kunnen zijn.

Gelukkig had ik mijn proef op film staan :P ik heb dus tot 3x toe mijn proef op film bekeken en ben tot de conclussie gekomen dat er geen tong te zien was :P

Na afloop van de jurering ben ik direct na de laatste combinatie even naar de jury auto gelopen, met mijn coupon en de videocamera... netjes gevraagd of ik iets mocht vragen, en dat mocht dus ik gevraagd, goh kunt u mij ook vertellen waar ik de fout maak dat mijn paard zijn tong eruit gaat gooien...

Nou ja om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk had ik een discussie met de SCHRIJVER van de jury, want mijn paard had zijn tong eruit, en als ik gewapend met camera kwam vertellen dat zij ongelijk hadden, was ik niet slim....

nadat ik 3x heb geprobeerd uit te leggen dat ik helemaal geen discussie over wel of niet tong wilde uitlokken, maar vooral wilde weten of ik niet toevallig de verkeerde coupon voor mij had. Werd zowel jury als schrijver pisnijdig,om verder gedoe te voorkomen heb ik toen gezegd dat ik op deze manier niet wedstrijden wilde rijden, en ook geen zin had in ruzie of iets dergelijks, omdat ik nogmaals geen discussie wilde opgooien, maar mocht het dan toch mijn paard zijn met volgens hun zijn tong eruit, vooral graag wilde weten wat ik dan volgens de jury anders moest doen om het paard zijn tong binnen te laten houden. Vervolgens wist jury niet meer welk paard zijn tong eruit gooide, maar ze wist wel zeker dat het die van mij was :+

Nou ja, prima, toen was ik er klaar mee, ik rij voor mijn lol, en was blij met mijn paard, volgende keer beter.

Nu vroeg ik me af, voelen de juryleden op bokt zich bij dit soort dingen ook zo aangevallen? Ik twijfelde namelijk al om naar de jury toe te gaan, er stonden namelijk wel meer rare dingen op mijn coupon, maar na dit akkevietje zal ik het zeker niet snel weer doen, het was helemaal niet mijn bedoeling om iemand kwaad te maken, maar vooral om (mocht mijn paard dan toch zijn tong eruit gehad hebben, wat ook op groot scherm niet te zien is) te leren van wat ik dan blijkbaar fout doe.

Vesceron

Re: Voel jij je aangevallen als een ruiter na de proef komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:20

Zeker blijven doen, en in dit geval ook een klacht indienen... als ze gelijk hebben, hebben ze gelijk, maar ze kunnen best even aangeven waar het volgens hen fout ging en zeker als jij een filmpje heb, meekijken.

Verder geloof ik best dat sommige juryleden zich aangevallen voelen, je hebt er namelijk ook bijzitten die wel gaan mierenn**ken om niks... en dat lijkt me voor jury's ook erg lastig. Maar in jou geval vindt ik het nogal duidelijk dat je gewoon duidelijkheid wilde en niet liep te zeuren om een puntje extra.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:23

Klacht indienen ga ik niet doen hoor, gaat me veel te ver, neem aan dat iedereen het voor zijn hobby doet, zo ook deze jury.... Alleen vond de reactie nogal uhm apart...

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:24

Ik voel met niet gauw aangevallen dus heb er geen enkel bezwaar tegen als een ruiter/amazone iets wil weten over zijn of haar proef.
Ik sta achter wat ik jureer en weet ook vaak nog wel wat ik gezien heb.
Zeker bij iets duidelijs als een tong.

Wat ik wel jammer vind is dat er vaak word gefilmd uit een heel andere hoek dan waar ik vanuit jureer !
Je kijkt dan uit verschillende invals hoeken en kunt dingen dan net wel of niet zien.

Als jij je overgang bv bij C moet maken en je paard steekt zijn tong er aan de buitenkant uit dan is dat alleen te zien als je van achter mij uit filmt !

Dan kan je al snel een "inzichtsverschil" krijgen.

Ik heb er ook geen enkele moeite mee als er van naasr de auto gefilmt word want dan zie je in iedergeval het zelfde.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:27

Kan me voorstellen dat je idd moeite hebt met een andere zichtlijn.. Dat was in dit geval ook het geval..

In mijn geval gaat dit nog niet eens om het filmen, maar gewoon de hele reactie van jurylid, en vooral van de schrijver van de jury........

het lijkt mij inderdaad dat als je iets beschrijft in de trant van een tong, dat je dan toch weet wat voor paard erbij hoort? En zowiezo zeggen dat je niet meer weet welk paard het wel was, maar wel met een strak gezicht zeggen dat het mijn paard was, dat kan dan toch ook niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:28

Jeetje wat raar.. :n Ten eerste zou ik mijn schrijver er zich nooit mee laten bemoeien, die had ik dan persoonlijk meteen zelf (als jury) de mond gesnoerd.. Dit is iets tussen jury en deelnemer en niet tussen jury, schrijver, deelnemer, ouders/aanhang van de deelnemer en weet ik het wie allemaal ;)
Verder zie ik het totaal niet als een aanval als iemand bij me komt, máár ik zou geen video's gaan bekijken.. Puur om het feit dat dat veelste tijdrovend is en als je hieraan begint je dat bij iedereen moet doen. Alhoewel ik het in dit geval misschien wel zou doen, omdat het een duidelijk feit is en ik dan wel zeker zou willen weten of ik wel de goede coupon voor me heb gehad..

Ik vin dhet juist jammer dat er zo weinig mensen naar me toe komen na de proef..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:30

Ik vond de hele situatie ook erg raar, en denk volgende keer wel 100x na voordat ik weer naar een jury ga...

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:33

ik ga altijd even samen met mijn pony na afloop van de proef naar de jury. Vraag ik om commentaar en tips, maar laatst was er een jury die zei gelijk: nee daar doe ik niet aan, staat op papier. Keek ik daarna op de coupon stond er amper wat op

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:35

Dat moet je juist niet doen, zoals relaxed al aangeeft, het is juist zo jammer dat zo weinig mensen (op een normale manier wel te verstaan) de jury benaderen! Het is voor hen ook een hobby, zoals je zelf al zegt, dus een beetje interactie met de ruiters is toch alleen maar fijn.
Als je de volgende keer een jury benaderd, die weer zo reageert, loop je weg, maar zeker niet nadenken voor dat je weer naar een jury toegaat, gewoon doen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:36

Hihi ik ben nu ook weggelopen..... Toch wel flink aangeslagen dat er zo weinig gesprek mogelijk was.....

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:38

Relaxed schreef:
Jeetje wat raar.. :n Ten eerste zou ik mijn schrijver er zich nooit mee laten bemoeien, die had ik dan persoonlijk meteen zelf (als jury) de mond gesnoerd.. Dit is iets tussen jury en deelnemer en niet tussen jury, schrijver, deelnemer, ouders/aanhang van de deelnemer en weet ik het wie allemaal ;)

Ik vin dhet juist jammer dat er zo weinig mensen naar me toe komen na de proef..

Ben ik helemaal met je eens !

En TS : Laat je niet uit het veld slaan door 1 ervaring !
Van vragen word iedereen wijzer !

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 15:40

Oh ik heb op een gegeven moment nog wel gezegd tegen de schrijver, dat hij volgens mij er alleen was om cijfers op te schrijven met commentaar, en dat ik met mijn vraag bij de jury kwam ;(

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:54

Niets van aantrekken, als ze zo reageren kan dat volgens mee alleen maar betekenen dat ze totaal niet zeker wisten of het jou paard was en dat niet willen toegeven..
Ik heb ook dikwijls een jury waar ik het niet mee eens ben hoor. Dit weekend nog ben ik 14de van de 17 geworden met 180 punten, de eerste had 200 punten. Moet je mij eens vertellen :P Alle combinaties stonden 1 of 2 puntjes verschil. Dus gewoon overal lekker een 6 en een 7 op gegeven. Dat noem ik niet jureren. En er stond ook helemaal niets van commentaar op, alleen: heel de proef blijven rijden.
Die jury's, het slaat de helft van de tijd nergens op :D Sorry aan alle jury's die wel moeite doen!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:02

ik ben het met alle bovenstaande eens als het gaat om het verhaal halen bij de jruy als jij het niet eens bent met het commentaal. al was het alleen maar om duidelijk te krijgen wat ze precies bedoelden en hoe ze het eigelijk zouden willen zien.

zelf zit ik in de organisatie van een concours en wij zouden het wel degelijk fijn vinden dat er bij ons gemeld word dat een jury niet goed functioneerd. het gaat dan niet om een schulden spelletje. maar als er meer klachten zijn dan kunnen we besluiten om dat jury lid niet weer te vragen.
plezier en leerzaamheid staan bij ons voorop

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 16:04

Ik ben eerst bij het secretariaat geweest, deze stuurde mij door naar de jury :j

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:24

Inderdaad een beetje rare reactie van de Jury, en niet netjes dat de schrijfster zich ermee bemoeid. Zal bij mij niet gebeuren, ik ben jury en zij schrijft op wat ik constateer. Ik vindt het goed van je dat je er op af bent gestapt, nu moet ik wel zeggen dat ik af en toe na 30 combinaties ook niet meer weet wie bij welk paard hoort. Blijf in de toekomst gewoon naar jury,'s toegaan hoor!!! En ik heb je wel eens gejureerd en als ik me goed herinner had jou paard een constante aanleuning. Ik wou dat mensen eens wat vaker naar me toekwamen, soms roep ik iemand bij me met tips voor de volgende proef.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 16:31

Jij hebt mij idd wel eens gejureerd :D :j Normaal gesproken heeft mijn paard ook een constante aanleuning, daarom snapte ik ook niet waarom hij nu spontaan zijn tong eruit zou gaan gooien....

xvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:33

je hebt helemaal gelijk hoor.
de jury moet bereid zijn om je uitleg te geven duss (:

ik heb een keer op me staat je gehad dat k op t verkeerde been licht had gereden. en dat ik men beugels kwijt wasenzo.
dus ik ging dat ook nakijken op me staatje. en bleek dat hetook niet klopte.maar ben toen niet naar de jury gegaan waar ik nu nog steeds spijt van heb. dusja.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:54

sophie84 schreef:
ik ben het met alle bovenstaande eens als het gaat om het verhaal halen bij de jruy als jij het niet eens bent met het commentaal. al was het alleen maar om duidelijk te krijgen wat ze precies bedoelden en hoe ze het eigelijk zouden willen zien.

zelf zit ik in de organisatie van een concours en wij zouden het wel degelijk fijn vinden dat er bij ons gemeld word dat een jury niet goed functioneerd. het gaat dan niet om een schulden spelletje. maar als er meer klachten zijn dan kunnen we besluiten om dat jury lid niet weer te vragen.
plezier en leerzaamheid staan bij ons voorop

Zomaar een vraagje van een jury:), doen jullie dat ook bij ruiters die strontvervelend/onbeschoft zijn? Een inschrijfverbod?:)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:32

Nee, ik voel mij niet aangevallen als een ruiter bij mij komt na de proef. Ik ben altijd bereid om een toelichting te geven, maar het komt bijna nooit voor dat er iemand komt.
Het ligt er wel aan op welke wijze een ruiter bij je komt. Video's terug kijken dat doe ik ook niet, daar gaat erg veel tijd in zitten en ik ga ook niet verder in discussie.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:05

Dat is nou precies het punt, ik wilde geen discussie, maar gewoon even vragen, dat ookal heeft zij het gezien en ik niet, waar ga ik dan op dat moment de mist in aangezien hij zijn tong er uit zou gooien en hoe ik dat dan op zou moeten lossen aldus de jury...

Helaas wist ze op al mijn vragen geen antwoord....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:09

Damelza schreef:
ik ga altijd even samen met mijn pony na afloop van de proef naar de jury. Vraag ik om commentaar en tips, maar laatst was er een jury die zei gelijk: nee daar doe ik niet aan, staat op papier. Keek ik daarna op de coupon stond er amper wat op

Meteen na de proef kan idd vaak niet omdat het onwijs uit gaat lopen als iedereen dit doet.. Ik geef ook zelden commentaar meteen na de proef, maar na afloop van de ring vind ik dit geen probleem :n Ik zorg wel dat er genoeg op de coupons staat aan commentaar.. :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:13

Op zich voel ik me niet aangevallen als RUITERS naar me toe komen met vragen, die krijgen ook altijd netjes antwoord en ik ben prima bereid mijn fouten toe te geven als dat nodig is. Waar ik wel moeite mee heb, zijn de ouders van ponykindertjes die 'even verhaal komen halen'. Van dochterlief had zo'n ontzettend goede proef gereden en waarom kreeg ze dan zulke lage punten (177)... Of als je commentaar op de coupon zet waar pa of ma het niet mee eens is.
Ik heb wel altijd een ietwat zenuwachtig gevoel als ik een ruiter zie naderen, waarom weet ik niet, heel apart.

@CharleyT, ik ken secretariaten die dat doen ja, ruiters weigeren omdat ze zich niet fatsoenlijk kunnen gedragen op het wedstrijd terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:37

Hihi, zo kwam er laatst na de proef ook een moeder bij me, of ik nog tips gaf.. Nou gaf betreffende moeder me tijdens de proef veelsteveel aanwijzingen, dus heb ik er maar meteen gebruik van gemaakt en haar daarop aangesproken. Dat het eigenlijk reden tot uitsluiting was en uitgelegd dat hulp van derden niet mag ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:31

KarinvdM schreef:
Nee, ik voel mij niet aangevallen als een ruiter bij mij komt na de proef. Ik ben altijd bereid om een toelichting te geven, maar het komt bijna nooit voor dat er iemand komt.
Het ligt er wel aan op welke wijze een ruiter bij je komt. Video's terug kijken dat doe ik ook niet, daar gaat erg veel tijd in zitten en ik ga ook niet verder in discussie.

Hier hetzelfde. :)