Paard staat reeds in een beginnende wintervacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard staat reeds in een beginnende wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:17

Is dit normaal?

Mijn oudste merrie van nu 23 heeft het altijd wat moeilijk gehad om zich warm te houden.
Ze heeft tot half juli in haar wintervacht gestaan, stond nu 6 weken in een glad vachtje, en nu vanochtend viel mijn oog erop dat ze toch weer een dikkere vacht aanmaakt!

Moet ik dan nu al beginnen met dekens of kan ik haar beter even op eigen houtje laten aansterken zodat ze deze winter een hele sterke wintervacht aanmaakt?

Pashon

Re: Paard staat reeds in een beginnende wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:22

doe je nog wat met der? Hoe is haar gezondheid verder, vertoond ze al wat mankementen of niet? Als dat niet het geval is zou ik der lekker laten als ze toch al wat kleine mankementjes heeft zou ik der onder de deken zetten.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:23

Ja, de dagen worden alweer duidelijk korter en voor de paarden betekent dat dat de winter er weer aan zit te komen en dat ze vast een dikker vachtje moeten.
Het is nu overdag toch nog vrij warm om al een deken om te doen. Ik denk dat het beter is om het gewoon even zo te laten.
Misschien weet je dit al, maar zeg het toch maar als tip. Het verharen gaat vaak beter met lijnzaadolie of lijnzaadbrokken. Mijn oude paard, 29, heeft ook altijd wat moeite maar hierdoor gaat het een stuk beter.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:25

Mijn merrie van 17 begint ook al..dit heeft niet alleen met kou te maken hoor...maar ook met het "licht"....de Dagen worden al weer korter.
Omdat ik nooit meer dan 200 gram opleg (inde koudste maanden) overige maanden gewoon 0 gram. Leg ik nu nog niets op.... Dat duurt nog wel even. Maar goed ene paard is de ander niet en hangt ook van jezelf af...wat je er nog allemaal mee doet en wilt.

Die van mij mag best zelf een beetje vacht aanmaken;) dan hebben ze ook wat van bescherming van zichzelf. Ti's alleen wanneer je gereden hebt dat je iets langer moet uitstappen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:34

Nee het paard staat alweer een paar jaar op rust, ze staat 24/7 buiten.

In de winter gaat ze op stal als het 's nachts koud wordt, maar niet te vaak en geen 2 dagen na elkaar ivm stijfheid ten gevolge van artrose.

In het voorjaar krijgt ze lijnzaadbrokjes en lijnzaadolie bij over haar eten (niet beide samen) maar dat helpt niet geheel.

Normaal krijgt ze als het kouder wordt (overdag niet boven de 10 graden) overdag een regendeken en 's nachts een 200gr.
Als het echt gaat vriezen krijgt ze een 400gr met een regendeken.

Ik heb 1 jaar gehad dat het in België een paar nachten -20 is geweest, toen kreeg ze onder haar 400gr nog een oud dekbed ook.

Van mij mag ze uiteraard een eigen vacht aanmaken, maar ik moet ervoor zorgen dat ze niet té veel vacht aanmaakt,
aangezien ze elk voorjaar moeite heeft met deze te lossen.
Dat vraagt zoveel energie van haar dat ik toch elk voorjaar weer moet vechten om haar erdoor te krijgen.
Ik heb al gevraagd aan de DA of het niet eerlijker is om haar te laten inslapen dan, maar zij zegt dat mijn paard hier nog veel te gezond voor is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:38

Gelukkig wel! Zodra de dagen korter worden wordt de vacht alweer langer om zich voor te bereiden voor de winter. Volkomen normaal dus.

edit: gewoon vacht aan laten maken en in het voorjaar het scheerapparaat eroverheen. Veel gezonder.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:41

Ik ben niet voor scheren, maar zo'n oudere dame kun je misschien in het voorjaar helpen door te scheren als ze echt niet door die vacht heen komt?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:41

ik zie meerdere paarden alweer wintervacht aanmaken, dagen zijn aanmerkelijk korter en tja de temperatuur is ook niet zo denderend, dus het verbaasd me niets.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:42

ik zou der toch onder de deken zetten zeker omdat je zelf al aangeeft dat ze atrose heeft, geef haar dan dat beetje extra door der lekker een deken op te doen. Ik zou zo'n oudje niet scheren zeker niet omdat je er niks mee doet, dan haal je in een klap haar lekker warme vacht weg kan ze een flinke klap van krijgen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:49

Mijn dierenarts raadde me dit voorjaar al aan om te scheren.
Ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb!
Kort erna is het nog een flink pak beginnen vriezen, dat kan haar oude hart echt niet aan :n

Bestaat er misschien een patroon waarmee je haar slechts zodanig miniem scheert dat ze haar warmte kwijt kan,
maar als nog warmte genoeg ophoudt indien nodig?

Misschien kan ik om te beginnen haar regendeken (ongevoerd dus 0 gram) al opleggen 's nachts als ik weet dat het echt koud gaat worden?
Of moet ik haar gezondheid stimuleren en haar 's nachts even laten doorbijten?

Ik heb vanochtend (toen ik zelf ijskoud had!) bij haar gevoeld en ze had het echter wel lekker warm en ze voelde zich zo te zien best comfortabel!

Pff elk jaar opnieuw dezelfde twijfels en vragen, het zou fijn zijn mocht ik eindelijk vinden wat het best voor haar is :j

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:52

er zijn veel patronen om te scheren waarbij ze enkel de warmte op de meest voorkomende plekken kwijt raken (google eens) zelf zou ik dat nooit doen op bepaalde plekken scheren en geen deken opgooien, je haald toch op plekken het haar weg waardoor ze toch vatbaarder worden voor verkoudheden endergelijke

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:53

Ik zou haar nu gewoon de wintervacht aan laten maken.
Vervolgens zou ik haar rond 1 mei scheren. Is het net zo'n prutzomer als dit jaar dan kun je het altijd nog opvangen met een deken, maar kan ze zo wel die hogere temperaturen baas.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:58

Ik zou iig geen 0 grams deken opleggen.. Ze kan dan dr vacht niet omhoog zetten en gaat het dan koud krijgen. Een licht gevoerde regen deken zou ik dan eerder voor kiezen. Maar het is echt nog niet koud, mss beginnen als het echt flink blijft regenen. bedoel dan echt dagen regen geen buitje ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:00

Mijn 3 jarige begint ook al met aanmaken hoor, niet gek ook aangezien de dagen al beduidend korter worden

marise83 schreef:
Ik zou iig geen 0 grams deken opleggen.. Ze kan dan dr vacht niet omhoog zetten en gaat het dan koud krijgen. Een licht gevoerde regen deken zou ik dan eerder voor kiezen. Maar het is echt nog niet koud, mss beginnen als het echt flink blijft regenen. bedoel dan echt dagen regen geen buitje ;)

Idd

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 09:27

Goh, in principe, ze heeft een ruime inloopstal waar ze wel gaan schuilen,
dus eigelijk kan de regendeken best nog wel een tijdje de kast in.

Dan ga ik haar nog even zo laten staan en wachten tot ze laat zien dat ze het best frisjes vindt?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:30

Ja idd even kijken wat je paardje aangeeft.. Als ze moeilijk gaat lopen vanwege dr atrose en het weer, of kou aangeeft, dan zou ik een licht gevoerde regendeken opdoen.. Maar echt geen 0 grams doen hoor ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:37

Ik heb een oudje van over de 30 met cushing en die moet ik echt 2 x scheren 's zomers. Een keer in april en een keer in augustus. Die ontwikkelt in de zomer ook weer gewoon een megavacht. Eigenlijk het hele jaar door.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:41

Wij hebben ook 3 jarige pony due al dikke vacht heeft. De rest nog dun in vacht

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:42

Mijn 19jarige is ook alweer lekker teddy! Ik ben er alleen maar blij mee, ze kan zich gelukkig nog goed warmhouden in de winter, dus wij gaan nog niet aan de dekens :-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:42

Maeve schreef:
Mijn 19jarige is ook alweer lekker teddy! Ik ben er alleen maar blij mee, ze kan zich gelukkig nog goed warmhouden in de winter, dus wij gaan nog niet aan de dekens :-)

Behalve als er hete nazomer komt met een week tegen de 30 graden.... dan is jouw paardje zo blij niet meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:44

Ik heb een 6jarige haflinger die ook al aardig teddy wordt.
Staat dag en nacht buiten. Ik laat hem nu gewoon zijn vacht aanmaken. Hij heeft het altijd wel snel warm, dus zodra ik merk dat het té warm voor hem is ga ik hem scheren.

Je zou haar hals kunnen scheren en dan met de haren mee. Dan heb je een laagje eraf, kan ze haar warmte kwijt, maar blijft er nog wel iets over om warm te houden.
Maar als ze het nu genoeg warm heeft en niet zweet zou ik het even afwachten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:49

hier beginnen de paarden ook stilaan te ruiven en sommigen krijgen ook al echt een iets "donsigere" vacht

ons oudje heeft al serieus lange haren, die hebben we in mei van miserie geschoren, die stond te zweten in de weide en op stal... maar van de scheerbeurt is nu niets meer te zien. Die krijgt deze winter waarschijnlijk ook geen deken meer op, aangezien ze het dus makkelijk te warm krijgt. Als zoals hier boven gezegd er een warme nazomer komt, zal ze misschien terug geschoren worden en toch dekens...

nu al afdekken voor een dunnere wintervacht helpt niet meer, zeker als ze cushing hebben is de thermostaat wat ontregelt. En niets zo "ongemakkelijk" voor een paard dan het te warm hebben en je warmte niet kunnen afvoeren. Daar voelen ze zich slechter bij dan te koud...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 30-08-11 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:50

die van mij begint ook al weer een vachtje te krijgen! Ik gooi er vanavond ook weer een deken op!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:51

Suzanne F. schreef:
Maeve schreef:

Behalve als er hete nazomer komt met een week tegen de 30 graden.... dan is jouw paardje zo blij niet meer.

... daar heb je een punt. Maareh, heb jij nog hoop dan? Ik heb me alweer op herfst ingesteld eigenlijk :o

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:52

Ook mijn merrie staat reeds al in een wat dikkere vacht.

Ik zou haar nog even, tot dat de temperatuur overdag ook gaan zakken , zonder deken laten lopen.
Het is nog te warm om overdag een deken op de doen.

Mijn merrie van 15 jaar, krijgt pas een deken op, zodra de temperatuur overdag rond de 10 graden is en blijft.