wat zou jij doen in dit geval?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithBerkel

wat zou jij doen in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:18

ik heb zo'n 3 weken geleden met mijn verzorgfjord voor het eerst naar het bos geweest.
Ze was erg zenuwachtig en stopte snel bij iets wat ze eng vond.

Onderweg naar het bos is ze zo'n 8 keer gestopt, daarbij stond ze plotseling stil en
verroerde zich niet meer.
Als ik aanspoorde om naar voren te gaan ging ze naar achter lopen, omdat ik naast de slootkant
liep vond ik dit niet zo prettig.
ik heb dr tweemaal geprobeert met verhefde stem en een tik om haar naar voren te laten gaan, dit deed ze niet en ze liep alleen maar harder naar achter.

wat heb ik nu gedaan.
Elke keer als ze stopte stapte ik gelijk af, nam haar mee en gelijk toen ze liep stapte ik weer op, dit een aantal keer herhaald en daarna liep ze weer gewoon door.

Nu wil ik binnenkort weer met haar naar het bos,

wat zouden jullie doen?

Caira

Re: wat zou jij doen in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:15

je hebt het keurig opgelost!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:16

Ik zou ook afgestapt zijn en paardlief even aan de teugel meenemen en dan weer opstappen.. Je hebt t imo prima opgelost..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:09

Ik zou niet zijn afgestapt. Je paard leert nu een heel handig trucje: als hij ergens geen zin in heeft, gaat hij naar achteren lopen, want dan stap jij af. :)* Ook bevestigt dat afstappen voor haar dat er dus kennelijk iets "engs" is. Ik zou rustig blijven zitten, even een rustmoment inlassen, vervolgens been eraan houden, kalmerend toespreken, en voorwaarts vragen. Paard is niet gek en zal (indien niet in paniek) niet zomaar een sloot in lopen. Gewoon afwachten, ze gaan 'vanzelf' weer voorwaarts - duurt nooit langer dan drie uur. Dan belonen en alsof er niets is gebeurd verder gaan.

Is het niet een idee om voorlopig samen met een stalgenootje buiten te gaan rijden totdat jullie beide iets ervarener zijn? :)

Wat vond ze eng? Kun je dat niet in de bak oefenen voordat je naar buiten gaat?
Laatst bijgewerkt door Elanor op 29-08-11 19:17, in het totaal 6 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:11

Ik heb ook een keer zoiets gehad... Ging vriendlief te paard ophalen bij de supermarkt waar ie werkte, dus veel langs woonwijken enz. Ben ook flink aantal keren afgestapt, met alle geparkeerde auto's langs de weg.... Of het de allerbeste manier is, ik weet het niet. Denk dat voorlopig even samen met iemand anders gaan niet onverstandig is, je kunt natuurlijk niet af blijven stappen elke keer.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:13

@Elanor maar ze is daarna wel verder gaan rijden dus paard lost er niks mee op.
Ik heb een zogenaamde slootloper :') Met been, zweep etc gingen we alleen maar harder achteruit en dan moest ik er wel af want wou liever droog en heel thuiskomen. Bij hem werkte het om gewoon 2 min. stil te laten staan en heel tegenstrijdig belonen gaf ik dan been liep die gewoon door. Zo niet stonden we weer 2 min. stil etc. Inmiddels *klopt heel hard af* dit al een tijdje niet meer meegemaakt.

Als hij nu stil staat om iets te bekijken laat ik hem ook staan want als ik direct been geef gaat alleen de achterklop in werking :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:15

Je hebt het prima opgelost!
Je zult merken dat je steeds minder vaak hoeft af te stappen tot uiteindelijk helemaal niet meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:17

Ik zou ook afstappen, als een paard oprecht bang is heb ik daar geen probleem mee. Maar daarna, vlot doorlopen en als ze langs het enge zijn meteen weer erop. :) Ik zie niet wat daar voor een paard te winnen valt.

Zou wel adviseren om voorlopig met een ander paard gaan, of aan de hand te gaan wandelen. Tot het paardje meer vertrouwen in jou heeft.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:17

Ik vind ook dat je het goed hebt opgelost. Ga je wel eens wandelen met je verzorgpaard? Gewoon met hoofdstel en longeerlijn. Vindt ze dan ook vanalles eng? Dan moet je misschien wat meer met haar oefenen en vindt hij het eng omdat ze het niet kent.

lovetimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:58

Ik zou hem gewoon naar het gene wat hij eng vondt hebben laten kijken !!
Want dan ziet ie snel genoeg dat er niets eng is en loopt hij door :P :D

JudithBerkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:19

haha ja het is en blijft soms lastig wat je in zo'n geval doet.
zelf ben ik wel zeker ervaren genoeg, heb hiervoor 4 jaar lang alleen maar in het bos gereden met me vorige verzorgpaarden. Alleen dit paardje ging voor het eerst echt naar het bos toe! je moet toch ergens beginnen.
Ik rijd haar nu 3 maanden intensief, zo'n 3/4 dagen in de week en ben al een aantal keren gaan wandelen met haar, dan kijkt ze ook veel maar omdat ik er naast loopt vind ze het OK.
Natuurlijk heb ik met haar minuten lang gestaan/gewacht totdat ze vond dat ze weer doorkon gaan, dit heeft 1 malig gewerkt en daarna vond ze het toch wel eng.
Ik ga gewoon vaker met haar alleen naar het bos nu en het lijkt mij dat uiteindelijk de problemen vanzelf wel oplossen. We zullen het zien!
Ik blijf gewoon geduldig en vind ze iets eng dan zorg ik dat ze daar rustig naar kan kijken, frapant is dat ze dan kaarsrecht stil blijf staan en geen vin verroert haha, ik moet er wel om lachen.

Iemand zei al tegen mij dat ik haar moest slaan en schoppen en naar voren moest laten gaan, omdat ze dan inderdaad denkt van ow. als ik stil sta stapt ze af, maar zelf ben ik niet voor zo'n manier en probeer het met geduld op te lossen, je weet wel of je paard je in de maling neemt of niet en bij haar had ik niet het idee dat ze me in de maling nam.
gelukkig heeft het na een paar keer gewerkt, maar of ze het weer gaat doen als ik ga daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

IK hou jullie op de hoogte, ik ga van de week weer proberen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:28

Ik ga mee met Elanor, die van ons heeft hier ook een handje van, is 1.75 dus als ik daar steeds af moet en er weer op is er geen lol meer aan. Wat ik eruit op maak is het gewoon uitproberen en neemt hij een loopje met je. Ik ben wel van de harde aanpak omdat dit bij ons paard het beste werkt. Als hij merkt dat de ruiter niet consequent is en onvoldoende been eraan heeft als hij kijkerig is gaat de handrem erop en als je dan been geeft gaat hij in de achteruit en komt omhoog. Enige wat helpt is bij de les blijven, op tijd been en zweepje eraan zodat hij doorloopt. Beste is om goed op te letten zodat je het stilstaan voor kunt zijn. Ik stap alleen af als het echt niet anders kan en het gevaarlijke situaties op zou leveren als hij achteruit gaat lopen. Staat hij toch stil dan geef ik been, tik met de zweep en geef ruimte van voor net zo lang tot hij weer voorwaarts gaat. Dan gelijk belonen.

JudithBerkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:33

daar geef ik je ook helemaal gelijk in, ieder paard heeft weer wat anders nodig om vooruit te gaan ^^

helaas is bij ons alleen maar slootkant naar het bos toe, met een drukke weg ernaast -_-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:58

Het wisselt heel erg per paard, of afstappen wel of niet werkt.
Mijn vorige (wedstrijd)paard was een schijtlijster buiten, tot ik een keer een hele winter lang minimaal 1x per week met hem aan de hand ging wandelen. Toen werd hij veel zekerder buiten, hem kon niets gebeuren, want hij vertrouwde volledig op mij.
Als ik dan later met hem iets engs tegen kwam als ik op zijn rug zat en hij durfde er niet langs, sprong ik er ook van af. Dan ging bij hem het knopje 'vertrouwen in vrouwtje' weer aan en liep hij zo met me mee.
En ik hoefde er steeds minder vaak af, kennelijk werkte dat vertrouwen langzaam door in het feit dat als ik op zijn rug zat en hem ergens langs wilde hebben, dat hij dat best kon, omdat vrouwtje erbij was.

Gewoon volhouden en niet erafstappen heb ik daarvoor dus ook geprobeerd, maar resulteerde vaak in aardig wat rodeo-achtige activiteiten, afstappen wekte vertrouwen en een niet gestressd paard.

Aan de andere kant ken ik ook paarden die wel een loopje met je nemen als je erafstapt en als je dan nog pech hebt, heb je een loslopend paard zodra jij eraf gestapt bent.

Conclusie: paard aanvoelen en uitproberen wat werkt.

malle4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:04

ja inderdaad , afstappen en gerust stellen .

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:37

Wat ik doe bij mijn paard als die iets engs vind is het volgende: Diep in het zadel zitten goed been erbij houden, en als je ook maar denkt dat die stopt meteen been erbij ,ZE mogen niet stilstaan want dan gaan ze naar achteren lopen. wat je ook kan doen als de nood hoog is het stukje voorbij draven, het werkt erg goed bij ons op stal vooral bij de nerveuze paarden. owja en praten tegen je paard! dat doet ook wonderen~! Maar als je al een stapje verder bent kan je het paard er ook naar toe laten lopen ( mijn paard vond plastic heel eng en hij moest van mij op min. 1m afstand komen te staan en uiteindelijk moest hij met een hoef erop en nu schrikt die daar ook niet meer van.

Dit is puur op mijn eigen bevindingen gebaseerd:),
Hoop dat je er misschien iets aan hebt.

Celine1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:29

Het is eigenlijk beter om op je paard te blijven zitten zodat hij niet 'wint' want bij iets engs kan die nou wel zorgen dat jij afstapt. Neem anders gewoon iemand mee op de fiets. Als je paard dan stopt kan diegene je paard aan de hand meenemen.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:35

Ik zou eerst eens met een ander paard samen naar het bos gaan, of doet ie dat wel? Zodat ie alles al een keer gezien heeft en daarna pas alleen (wellicht nog iemand op de fiets erbij). Afstappen doen wij nooit.

__Kimberly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:16

Vind dat je het heel goed hebt Opgelost! ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 06:28

Celine1996 schreef:
Het is eigenlijk beter om op je paard te blijven zitten zodat hij niet 'wint' want bij iets engs kan die nou wel zorgen dat jij afstapt. Neem anders gewoon iemand mee op de fiets. Als je paard dan stopt kan diegene je paard aan de hand meenemen.

Waarom is het erg om af te stappen? Waarom wint je paard dan?
Als je nu naast je paard zoveel vertrouwen uitstraalt dat hij wel graag met jou langs iets engs wil, is dat toch prima?
Uiteindelijk zul je misschien moeten proberen al vanaf je paard zijn rug zoveel vertrouwen uit te stralen dat je er niet meer af zou hoeven.
Maar echt niet voor elk paard is het 'winnen' als je afstapt.
Lees mijn post hierboven ergens maar eens door.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:39

ik zou niet zijn afgestapt. misschien had je geen andere keus dan begrijp ik het wel. maar ik zou het niet snel doen.

Ik vind dat je het dan verkeerd gedrag aanleert. ik zou met een maatje van het paard gaan die het voor doet.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:51

Idd hoezo verkeerd gedrag? Er zullen straks momenten komen dat ze er niet meer af hoeft en vertrouwen vanaf bovenaf kan geven. Zoals ik eerder schreef stap ik ook weleens af in gevaarlijke situaties. Maar komt ook voor dat ik er maanden niet af hoef. Denk niet dat mijn paard de combi maakt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:54

Celine1996 schreef:

Ik doe niet aan "wedstrijdjes" met mijn paard, dus er is geen sprake van winnen. Maar doordrukken als er angst is bij het paard kan wel maken dat je heel veel verliest....... Maar goed, mijn paard heeft er geen bezwaar tegen dat ik erop zit en dus ook geen reden om te willen dat ik zoveel mogelijk afstap, misschien dat dit bij anderen anders is }>

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:20

Wedstrijdjes???? Je paard moet wel weten dat hij op jou kan vertrouwen en als je constant afstapt bevestig je alleen maar dat het inderdaad heel erg eng is allemaal. Ik zou alleen afstappen als het echt niet anders kan/onveilig wordt. Tip voor bij de sloot; richt het hoofd richting de sloot, moet het wel erg raar gaan als ie in de sloot springt!

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:25

Ik zou hem gewoon even laten stilstaan tot je ziet dat hij ontspant
en hem dan weer vooruit vragen.