Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ook bevestigt dat afstappen voor haar dat er dus kennelijk iets "engs" is. Ik zou rustig blijven zitten, even een rustmoment inlassen, vervolgens been eraan houden, kalmerend toespreken, en voorwaarts vragen. Paard is niet gek en zal (indien niet in paniek) niet zomaar een sloot in lopen. Gewoon afwachten, ze gaan 'vanzelf' weer voorwaarts - duurt nooit langer dan drie uur. Dan belonen en alsof er niets is gebeurd verder gaan. 
Met been, zweep etc gingen we alleen maar harder achteruit en dan moest ik er wel af want wou liever droog en heel thuiskomen. Bij hem werkte het om gewoon 2 min. stil te laten staan en heel tegenstrijdig belonen gaf ik dan been liep die gewoon door. Zo niet stonden we weer 2 min. stil etc. Inmiddels *klopt heel hard af* dit al een tijdje niet meer meegemaakt.
Ik zie niet wat daar voor een paard te winnen valt. Celine1996 schreef:Het is eigenlijk beter om op je paard te blijven zitten zodat hij niet 'wint' want bij iets engs kan die nou wel zorgen dat jij afstapt. Neem anders gewoon iemand mee op de fiets. Als je paard dan stopt kan diegene je paard aan de hand meenemen.
Celine1996 schreef:Het is eigenlijk beter om op je paard te blijven zitten zodat hij niet 'wint' want bij iets engs kan die nou wel zorgen dat jij afstapt. Neem anders gewoon iemand mee op de fiets. Als je paard dan stopt kan diegene je paard aan de hand meenemen.