10 jarige tussen de paarden starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joykel

10 jarige tussen de paarden starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:22

Mijn dochters van 10 en 11 willen volgend jaar graag wedstrijden gaan rijden. Omdat ik ook rijd hebben we een paard. Ik kan het nergens terug vinden maar moeten mijn dochters dan tussen de paarden starten?
Weet iemand of dit zowel in België als Nederland zo is? we wonen in Nederland en ons paard staat in België en we twijfelen nog waar te starten. (is er verschil in beginniveau B?)

Reanlm

Re: 10 jarige tussen de paarden starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:23

ik heb laatst iets gelezen dat in belgie nog de junioren waren ? voor kinderen met paarden ?
weet niet of het klopt want woon niet in belgie haha :p

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:25

In Nederland (KNHS) geldt/gold dat: in het jaar dat het kind 12 jaar wordt, mag een paarden startkaart worden aangevraagd en mag er wedstrijden worden gereden.
Destijds gelezen op de KNHS site.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:31

ik kon er niks op vinden bij de KNHS. dat zou dus betekenen dat 1 dochter volgend jaar zou mogen starten bij de paarden. Gebeurd dat vaker dat er zo'n jonge kinderen meerijden bij de paarden?

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:33

In België (lrv) mag je pas vanaf 12 jaar bij de paarden rijden.
Ik weet niet hoe dat zit in Nederland..

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:36

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:58

bedankt voor de link. komt het in belgië vaker voor? en weet iemand iets over niveau verschil?

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:08

Inderdaad vanaf 12 jaar. Ik ben ook begonnen met m'n 12e bij de paarden, je bent inderdaad wel echt je jongste!

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:09

dat maakt in principe niks uit, dat ze de jongste is, wel?
Bovendien gaat het haar ook echt om de ervaring, niet om de prijzen.....

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:36

Rean_Pony schreef:
ik heb laatst iets gelezen dat in belgie nog de junioren waren ? voor kinderen met paarden ?

Junioren is een "categorie" in het hogere niveau ;-)

en voor de TS: ik denk dat het overal vanaf 12 jaar is. zowel nederland als belgie

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:38

Denk ook dat het voor je kinderen leuker is om dan bij de pony's te starten i.p.v. bij de paarden. Hebben ze veel meer leeftijdsgenoten.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:35

mohica schreef:
Rean_Pony schreef:

Junioren is een "categorie" in het hogere niveau ;-)

en voor de TS: ik denk dat het overal vanaf 12 jaar is. zowel nederland als belgie

dat snap ik ;)
maar las laatst ergens op bokt dat er voor kinderen tussen de paarden in belgie , junioren waren en voor volwassenen senioren .
correct me if i wrong .

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:19

en voor de TS: ik denk dat het overal vanaf 12 jaar is. zowel nederland als belgie[/quote]
dat snap ik ;)
maar las laatst ergens op bokt dat er voor kinderen tussen de paarden in belgie , junioren waren en voor volwassenen senioren .
correct me if i wrong .[/quote]

in nederland kun je junioren starten als je Z rijd en je bent onder de 18 van af je 18 tot je 21(volgensmij) kun je youngriders starten maar dan moet je volgens mij lichte tour rijden. en je rij senioren in de zware tour

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:23

In België mag je starten bij de paarden vanaf het jaar dat ze 12 worden.

Iemand in mijn club is ook 12 en rijdt jumping met het paard van haar papa. Ze is een leuke verschijning in de ring! Binnenkort mag ze naar de L :)

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:26

maar ik heb het niet over die junioren hoor haha :')
mijn 2ling zus reed ook toen ze 12 was al L springen met groot paard. dus het kan wel maar 10 is idd wel erg jong hoor , is een E pony geen optie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:27

nicky_rilana schreef:

dat snap ik ;)
correct me if i wrong .[/quote]

in nederland kun je junioren starten als je Z rijd en je bent onder de 18 van af je 18 tot je 21(volgensmij) kun je youngriders starten maar dan moet je volgens mij lichte tour rijden. en je rij senioren in de zware tour[/quote]

Ik denk dat Rean_Pony bedoelt dat je bijv. in de categorie B 2 types hebt: Junioren (kinderen op paarden) en Senioren (volwassenen).

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:29

precies ! :D @liinn ik snap dat verder niet helemaal over belgie maaar heel toevallig las ik hetlaatst ergens op bokt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:30

Rean_Pony schreef:
precies ! :D @liinn ik snap dat verder niet helemaal over belgie maaar heel toevallig las ik hetlaatst ergens op bokt ;)

Ik snap ook niet hoe het in België precies zit :=
Maar wat je vertelde lijkt me wel eerlijk, hebben de starters met een paard onder de 18 meer kans lijkt me :)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:32

Rean_Pony schreef:
mijn 2ling zus reed ook toen ze 12 was al L springen met groot paard. dus het kan wel

Het gaat er mij niet om dat ze L rijdt, maar ze knalt veel "grote volwasse mannen" met hun paarden wel naar huis om het zo te zeggen :) Daarmee dat ik zei dat ze een leuke verschijning in de ring is, niemand verwacht zo'n klein meisje :)
(is LRV dat we rijden)
Laatst bijgewerkt door zwieke op 28-08-11 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:32

ja de junioren rijden met paarden maar dit is op hoger niveau ;-)
Junioren zijn van 12/14 tot 18 (als ik me niet vergis) en YR zijn van 16 tot 21
Ik ben 17 en kan me geen 1 vd 2noemen, omdat ik niet op dat niveau zit ;-)
Die jongeren springen nationaal en internationaal 1m20 tot 1m50 en hebben ook een andere licentie

overzichtje om mijn uitleg proberen te begrijpen moet het het geval niet zijn :/
http://www.vlp.be/Lidmaatschap-Nieuws/T ... ning-2011/

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:49

ik vind 10 nog wel heel jong ;)
maar als ze bij de junioren mag starten is dat welk leuk (:

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:40

bedankt voor alle reacties!!
ik vond dit stukje op vlp.
Kan alleen iemand me vertellen of dat dan ook geld voor lrv?

Art. 118 - Leeftijd van de ruiters:
118.1 De deelname aan proeven en kampioenschappen voor ponyruiters is toegelaten vanaf het begin van het jaar waarin de deelnemer de leeftijd van 8 jaar bereikt tot aan het einde van het jaar waarin hij de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt.
118.2 De deelname aan proeven en kampioenschappen voor scholieren (paarden) is toegelaten vanaf het begin van het jaar waarin de deelnemer de leeftijd van 10 jaar bereikt tot aan het einde van het jaar waarin hij de leeftijd van 14 jaar heeft bereikt.
118.3 De deelname aan proeven en kampioenschappen voor juniors is toegelaten vanaf het begin van het jaar waarin de deelnemer de leeftijd van 14 jaar bereikt tot het einde van het jaar waarin hij de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.
118.4 De deelname aan proeven en kampioenschappen voor jonge ruiters is toegelaten vanaf het begin van het jaar waarin de deelnemer de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt tot het einde van het jaar waarin hij de leeftijd van 21 jaar heeft bereikt.
118.5 Indien zij voldoen aan de leeftijdsvoorwaarden mogen deelnemers aan proeven voor ponyruiters, scholieren (paarden) juniors en jonge ruiters deelnemen tijdens éénzelfde jaar, maar zij mogen slechts aan één kampioenschap in dezelfde discipline deelnemen in de loop van het kalenderjaar.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:58

Je dochter zal moeten wachten tot het jaar waarin ze 12 wordt! :j

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:06

en laat haar nou in januari al 12 worden :D
maar het is toch niet zo dat ze meteen gaat beginnen hoor.
Ik heb alleen het idee dat bij de paarden als kind starten meer opvalt omdat bij de pony's ook vaker "echt" beginnende ruitertjes rijden, en bij de volwassenen toch geen echte beginners meer zitten.....

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:09

hoeft niet altijd op hoog niveau te zijn hoor. Bij kempische regionale (belgie) is het van 12j - 18j junior en ouder dan 18j senior. Proeven zijn in alle hoogtes, van 90cm tot 120cm. Enkel grote prijs (1.30m) moet je senior voor zijn.