Jury: aftrek bij kleurige kleding?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Jury: aftrek bij kleurige kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:33

Nav mijn topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=29&t=1529554&view=unread#unread

vraag ik me af hoe blij de juryleden zijn met het loslaten van voorgeschreven kleuren (jasje e.d.)

Dus geachte juryleden: wat vinden jullie van de kleurige outfits?
Zie je ze veel in de ring?
En ook dingen die echt niet kunnen?

Wel eens aftrek gegeven ervoor of juist hogere punten voor een creatief mooi iets?

Anoniem

Re: Jury: aftrek bij kleurige kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:47

Nou zal hier dan ook maar ff reageren nog ;) (Gelukkig) zie ik het niet veel, eigenlijk nooit.. De meesten blijven gewoon bij Zwart, bruin, grijs en blauw.. Met witte dekjes en witte of beige rijbroeken. Blouses zijn vaak wel gekleurd, maar met jasje zie je dit niet :n

Verder is het een kwestie van de reglementen volgen, dus 'dingen die echt niet kunnen' kunnen wel als het reglement het toestaat..

Verder is het niet echt een schoonheidswedstrijd, dus ik zou er zeker niet meer punten voor geven :n Ik zou er eerder punten afhalen als ik het geheel storend en to much vind..

Kijk een zwart jasje met een rose kraagje is prima.. Maar kom aub niet aan met rose jasje, dekje, hoofdstel, enz :n Bespaar mij dit please ;) :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:51

Maar relaxed, als alles voldoet aan de reglementen kan je er toch geen punten afhalen omdat jij persoonlijk het to much vind?

(niet dat ik in het fluorroze ga starten hoor :') )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:52

Relaxed schreef:
Kijk een zwart jasje met een rose kraagje is prima.. Maar kom aub niet aan met rose jasje, dekje, hoofdstel, enz :n Bespaar mij dit please ;) :D

:')
Ach in de Bixie is het wel schattig toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:07

Zooist schreef:
Maar relaxed, als alles voldoet aan de reglementen kan je er toch geen punten afhalen omdat jij persoonlijk het to much vind?

Als het geheel toch druk en heel erg storend is, dan kun je er imo net zo goed een punt afhalen dan wanneer iemand slordig heeft ingevlochten en dr haar in een slordige knot heeft gedraaid.. Bijvoorbeeld..

Maar goed, ik heb me voorgenomen om niet meer in discussie te gaan over het ene onderdeel verzorging ;)

Suus, ik doe dus geen bixie :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:13

Ik doe wel bixie en dan vind ik het best geinig als zo'n combinatie met roze chaps, trui, dekje en hoofdstel aan komt zetten. Helemaal als de vlechtjes dan ook nog roze elastiekjes blijken te hebben :+ Maar als je 'echte' concoursen gaat doen dan mag het wel een beetje serieus :o

Verder zie ik in het springen ook de kleurigste combinaties, maar puntenaftrek heb ik er nog niet voor gegeven in het B.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:55

Je ziet ze nog niet veel, ik vind het zelf ook lelijk. Maar je mag er geen punten voor aftrekken, het is immers toegestaan.

Ook zie ik de meest afgrijselijke combinaties met verschillende kleuren bruin, echt zo lelijk. Kies dan helemaal geen bruin als je het niet in dezelfde kleur kunt krijgen.
Ook lelijk: bruin met een blauwe cap of laarzen.
Ik ben van de ouderwetse stempel en vind de standaard outfit met zwart/wit nog het mooist. Hoewel donkerblauw/champagne ook wel mooi is.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:07

ik ben volgens mij een van de weinige die het juist leuk vind :D

is toch leuk wat meer kleur in de ring oke het moet geen kleurenfestijn worden op 1 combinatie zoals bijv. paars jasje, geel dekje

stiekem wil ik zelfs nog een roze jasje :o

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:07

Ik vind het allemaal leuk, en hou wel van iemand die durft...maar goed dat cijfer staat wat mij betreft al vast nog voordat je de ring ingekomen bent, dus van invloed is het niet :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:31

Als de kleding correct is volgens het wedstrijdreglement (dus juiste type jasje, blouse, cap, handschoenen, etc), nergens stuk, niks los flapperend, etc, dan kan het mijn persoonlijke smaak als jury wel niet zijn, maar dan heb ik er niets van te vinden.
En dan resulteert het niet in een ander cijfer dan dat een combinatie in het zwart/wit of blauw/wit in correct tenue van mij krijgt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:28

Nu ben ik tot nu toe gewoon gestart in zwart/wit, maar ik heb (voor de winter, het is wat warm) deze combinatie eventueel nog liggen:

Afbeelding

Tweed-jasje, beige rijbroek, bruine rijlaarzen erbij en een blauwe cap.

Voor Hollandse begrippen een niet veel voorkomende combi, maar in Engeland zie je eigenlijk niet anders. Aangezien ik op een Engels paard rij zou dat wel mooi passen bij elkaar.

Ik begrijp echter van de aanwezige juryleden dat ik het beter kan houden op gewoon zwart/wit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:32

Kleur van de outfit mag niet uitmaken, als alles maar schoon, heel en functioneel is.
Uiteindelijk behoor je te kijken hoe iemand rijdt, en niet naar de kleur of ras van het paard, en de kleur en merk van de outfit.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:35

Ik vind dat juist heel erg mooi, Apple :) Het is toch ook een kwestie van persoonlijke voorkeur en misschien ook wel van de combinatie. Bij de een past het wel, bij de ander helemaal niet.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:37

Cassidy schreef:
Kleur van de outfit mag niet uitmaken, als alles maar schoon, heel en functioneel is.
Uiteindelijk behoor je te kijken hoe iemand rijdt, en niet naar de kleur of ras van het paard, en de kleur en merk van de outfit.

Ja, dat hoort wel zo... Maar de discussie is of het ook gebeurt. Relaxed is er blijkbaar al geen voorstander van.

Ik vind het wel leuk om een 'samenhangende' kleurencombi te zien :) Dus donkerpaars jasje en dekje, maar dan neutrale kleur rijbroek en cap :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:44

Relaxed schreef:
Nou zal hier dan ook maar ff reageren nog ;) (Gelukkig) zie ik het niet veel, eigenlijk nooit.. De meesten blijven gewoon bij Zwart, bruin, grijs en blauw.. Met witte dekjes en witte of beige rijbroeken. Blouses zijn vaak wel gekleurd, maar met jasje zie je dit niet :n

Verder is het een kwestie van de reglementen volgen, dus 'dingen die echt niet kunnen' kunnen wel als het reglement het toestaat..

Verder is het niet echt een schoonheidswedstrijd, dus ik zou er zeker niet meer punten voor geven :n Ik zou er eerder punten afhalen als ik het geheel storend en to much vind..

Jij bent jurylid? Juist dan moet je toch weten hoe of wat? En dat smaken verschillen? Best wel vreemd dat als het toegestaan is je er een punt af zou halen omdat het jouw smaak niet is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 15:38

Punten moet je toch verdienen met rijden en niet met de verzorging. Ik kan me best voorstellen dat als iemand er kakelbont bij loopt en tegelijkertijd een los tuigonderdeel, dat dat dan gelijk een reden zou zijn om er een punt af te halen.

Apple, waarom een blauwe cap bij die combi? Vind ik persoonlijk echt lelijk, kun je dan niet beter op zoek naar een cap in de kleur van je laarzen? Dan is het wel een mooie combinatie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:03

Een blauwe cap 'hoort' bij die combi aangezien het van oorsprong een combi is zoals gedragen in het najaar bij de 'hunt'. Dames hebben dan een blauwe cap op.
Vandaar :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:14

O, vandaar. Maar ja, je rijdt geen hunt in Nl. maar een dressuurwedstrijd ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:21

Ik ben geen jury, maar heb ooit iemand gezien met een zwart paard, wit tuig, witte laarzen, zwarte broek, zwarte handschoenen, wit jasje en een witte cap zien rijden, dat vind ik wel érg gaaf!

Zelf rijd ik in champagne - bruin. Aleen geen bruine laarzen want daar heb ik geen geld voor :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:25

Kom eens bij Western Pleasure kijken :+

Nee okee, maar mij lijkt het dat zolang het totaalplaatje er mooi uitziet, het alleen maar een positief effect kan hebben. :) Ik weet niet hoe dat bij dressuur zit, maar bij western wil je júíst opvallen door er niet uit te zien zoals alle anderen! Dus als je eens iets anders doet dan het standaard zwart-wit blijf je in elk geval hangen bij de jury :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:27

Of dat dan in positieve zin is, is maar weer afwachten ;)
Stel je hebt een kleurige of afwijkende outfit en je rijdt bagger. Dat zal een jurylid zeker bij blijven. O, daar heb je die weer. Het kan dus averechts werken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:45

Fitzroy schreef:
Stel je hebt een kleurige of afwijkende outfit en je rijdt bagger. Dat zal een jurylid zeker bij blijven. O, daar heb je die weer. Het kan dus averechts werken.

Elke keer dus maar een andere outfit aan _O- Duur grapje :')

Ik heb afgelopen weekend mijn wedstrijdsetje bij elkaar geraapt, wat ook niet het standaard zwart is. Ik rij sporadisch wedstrijden (lees: 1 a 2x per jaar) maar vond het toch wel leuk om wat afwijkends te hebben. Dit is mijn jasje, met creme dekje met bruin randje, creme broek en (helaas) zwarte cap en laarzen, ik heb geen geldboom in de tuin..

http://www.hm.com/nl/product/92370?article=92370-A

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:44

Ik start compleet in het bruin en ik krijg er alleen maar positieve reacties op. Met het paard wat ik M1 start, rijd ik ook met een bruin dekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:17

MamboBeach schreef:
Relaxed schreef:

Jij bent jurylid? Juist dan moet je toch weten hoe of wat? En dat smaken verschillen? Best wel vreemd dat als het toegestaan is je er een punt af zou halen omdat het jouw smaak niet is.

Mijn eerdere reactie ;)
Relaxed schreef:
Zooist schreef:

Als het geheel toch druk en heel erg storend is, dan kun je er imo net zo goed een punt afhalen dan wanneer iemand slordig heeft ingevlochten en dr haar in een slordige knot heeft gedraaid.. Bijvoorbeeld..

Maar goed, ik heb me voorgenomen om niet meer in discussie te gaan over het ene onderdeel verzorging ;)

Suus, ik doe dus geen bixie :D

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 00:29

Fitzroy schreef:

hahaha maar dan geef je dus aan bevooroordeeld te zijn over de volgende rit van degene (die bijvb helemaal in paars) de vorige x bagger reed.... :)) terwijl degene nu misschien wel een goede rit maakt. Wat punt je dan nog als objectieve jury?! :o