Mijn paard bijt soms een beetje. Niet echt dat ze wil doorbijten. Maar het is toch vervelend.

Ik dacht; misschien komt het, omdat ze brokjes wil.
Maar weten jullie iets, om het haar af te leren?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

peppert schreef:Ik gaf mijn hengstje eerst ook tikken op zn neus, hierdoor bleef hij happen.. Ik ben t gaan negeren, en dat heeft geholpen, hij hapt niet meer.
Hij zag het tik-op-zn-neus als een spelletje, waardoor hij door bleef gaan.. Hij heeft me een keer gehapt in mn vinger, hij schok hier zelf van, en ik zei niks.. Hij heeft nooit meer gehapt!
Citaat:Ik ben dan zelf bang dat ze minder respect voor me krijgt.![]()
Had jij hier geen last van?
) maar dit werkte wel voor haar paardje, haha.peppert schreef:Citaat:
Nee hoor, maar ieder paardje is anders.. sommige hebben baat bij afstraffen, andere juist weer bij negeren zoals mn draakje.
Je moet er zelf achterkomen wat het beste werkt. Een vriendin van mij had ook een bijterig paardje, zij beet een keer terug in zn oor (hoe gruwelijk het ook mag klinken) maar dit werkte wel voor haar paardje, haha.
Succes ermee!
petitparis schreef:of geen voer (brokjes, snoepjes) uit de hand geven of strikte voorwaarden hanteren zoals geen broekzakken besnuffelen, hals niet reiken, pasje achteruit bij het aannemen van een snoepje,...
paard pony moet ten alle tijde uit jou persoonlijke ruimte blijven tenzij jij hier anders over beslist. Negeren kan een optie zijn, maar als ze al geen respect hebben voor je persoonlijke ruimte ben je hier weinig mee, want ze staan al "boven jou"
Afstraffen kan van alles zijn: en tik, een kneep in de neus of hals, wegsturen, roepen, laten schrikken,... kortom alles wat eveneens de afstand tussen jou en je pony terug herstelt.
) ofwel ze gaat bewust een stapje verder en dat moet je ook niet willen..
Oor bijten is ook zo'n slechte nog niet hoor
amyz schreef:Een hengst of een merrie/ruin het happen afleren zijn 2 verschillende dingen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Mijn hengst zag die tik op zn neus elke keer ook als een machtig mooi spelletje, hoe ver kunnen we gaan en hoe goed kunnen we die tik ontwijken? Ook ik ben verder gekomen met het uiteindelijk te negeren. (plus rustigere stalling, beter hooi en beter naar hem luisteren maar das weer een ander verhaal).
Met een merrie zou ik niet zo gauw aanraden het te negeren. Het is wel iets wat je kunt proberen if all else fails, maar merries zijn toch totaal anders dan hengsten. Gewoon inderdaad consequent een tik geven als ze hapt en als je lekkers uit de hand voert, iig een tijd (en echt even volhouden hoor!) niet meer doen.
Ook happen mag niet, want vandaag of morgen zal ze zich ofwel vergissen in de afstand tot jouw lijf (das mij ook al eens gebeurd, ponybeest schrok zich lam dat ineens mijn jas tussen zn tanden zat) ofwel ze gaat bewust een stapje verder en dat moet je ook niet willen..
Succes iigOor bijten is ook zo'n slechte nog niet hoor

peppert schreef:Citaat:
Nee hoor, maar ieder paardje is anders.. sommige hebben baat bij afstraffen, andere juist weer bij negeren zoals mn draakje.
Je moet er zelf achterkomen wat het beste werkt. Een vriendin van mij had ook een bijterig paardje, zij beet een keer terug in zn oor (hoe gruwelijk het ook mag klinken) maar dit werkte wel voor haar paardje, haha.
Succes ermee!