Verkoop/aanschaf vraag, is dit vreemd of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Verkoop/aanschaf vraag, is dit vreemd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:47

Een tijdje terug zag ik een paard op MP te koop staan wat me wel aansprak.
In de advertentie stond "bieden vanaf ______ euro" naar mijn idee is dat bedrag dan het minimum wat je voor het paard wilt hebben.
Na wat heen en weer gemaild te hebben heb ik een afspraak gemaakt en ben wezen kijken en proefrijden.
Leuk paard met wat voors en tegens, dus ik zat wat in twijfel.
Afgesproken dat ik thuis eerst de filmpjes zou bekijken en erover zou nadenken, het onderwerp vraagprijs is niet aan de orde gekomen.
Thuis nagedacht en besloten nog een keertje te willen kijken en rijden en daarna beslissen of ik het dier wel of niet wilde.
Gebeld en afspraak gemaakt voor de volgende dag, 's avonds zag ik echter dat de advertentie was aangepast en dat het "bieden vanaf" nu 500 euro meer was dan eerst >;) , ik vond dit een onaangename verrassing.
Volgende dag gebeld en om uitleg gevraagd, ik kreeg te horen dat de vraagprijs in totaal 1000 euro hoger lag dan het bedrag "bieden vanaf" wat er in eerste instantie in de advertentie stond, en dat ze voor het eerste bedrag absoluut niet weg zou gaan, maar dat de eigenaar dit er alleen maar in gezet had om hele lage biedingen te voorkomen.
Heb de afspraak om opnieuw te komen kijken toen afgezegd.

Baal er zelf enorm van dat ik niet gelijk tijdens het mailen heb gevraagd wat de vraagprijs was en er gewoon vanuit gegaan ben dat dat het minimum bedrag was wat men ervoor wilde hebben.

Ben wel benieuwd wat andere bokkers hiervan vinden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:55

Simpel, je hebt je onderzoekplicht niet voldoende uitgevoerd.
Wanneer je meteen naar een vraagprijs had gevraagd, per mail, had je helder gehad waar het op uit ging komen. Had je meteen kunnen beslissen of je voor die prijs het paard wil gaan bekijken, of niet....

Anoniem

Re: Verkoop/aanschaf vraag, is dit vreemd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:00

Het is natuurlijk vervelend..
maar als je een paard écht super leuk vind, heb je dat er toch voor over? :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 13:10

Misschien is mijn vraag niet helemaal duidelijk, ik dacht altijd dat als je een advertentie plaatst met een bedrag waar vanaf geboden mag worden, dit bedrag het minimum is wat je ervoor wilt ontvangen, maar blijkbaar heb ik dit helemaal mis?
Tuurlijk ik snap ook wel dat als je daarna in onderhandeling gaat de verkoper kan zeggen ik had toch wat meer in gedachten, maar 1000 euro vind ik best wel veel, kun je dan niet beter in de advertentie zetten vraagprijs _______ bieden vanaf _________

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:11

ik vind de prijs die bij bieden vanaf staat de minimumprijs die mensen willen hebben.
Als ze niks verkopen ondereen bepaald bedrag dan hadden ze die prijs erbij moeten zetten.
Ik vind het raar dat ze de minimumprijs omhoog hebben gedaan

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:13

Ik ben het met je eens TS :j als ze voor dat bedrag 'absoluut' niet weg zou gaan, moet je het ook niet als startbedrag noemen. Verder heeft dit natuurlijk helemaal niets met onderzoeksplicht te maken :')

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:19

Ik vind het wel raar dat ze nu ineens 1000 euro meer voor hun paard willen hebben.
Blijkbaar kwam jij erg geïnteresseerd over en denken ze dat jij die 1000 euro extra ook wel zal betalen.
Dan is het goed dat jij de afspraak hebt afgezegd. Als er binnen korte termijn geen andere mensen geïnteresseerd zijn komen ze er misschien nog wel op terug.

Kan ook zijn dat er meer mensen geïnteresseerd waren dan ze verwacht hadden. Dan snap ik wel dat je hem niet aan de eerste de beste voor een lage prijs verkoopt als achteraf blijkt dat je veel meer voor je paard kan krijgen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 13:45

Opzich neem ik de verkoper niets kwalijk, ben wel teleurgesteld in de gang van zaken omdat zij de advertentie hebben gewijzigd zonder mij daarvan op de hoogte te brengen terwijl ik al aangegeven had echt belangstelling te hebben.
Uiteraard ben ik zelf ook schuldig door niet gelijk de eerste keer of zelfs tijdens het mailen over de vraagprijs te beginnen.
Daarnaast vond ik dit eerste bedrag een vrij redelijk bedrag voor dit paard en dacht dat ze daarom dit als startbedrag hadden genomen.

Ik heb nog een mailtje gestuurd waarin ik zeg dat het me spijt dat ik het niet eerder over de prijs van het paard heb gehad.
En dat ze contact met me op mogen nemen mochten ze toch besluiten het paard weg te doen voor het eerste bedrag.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze de advertentie aangepast hebben omdat ze haar juist niet aan mij willen verkopen :)

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:04

Snap zo wie zo niet dat mensen geen bedrag bij een advertentie zetten. Je weet toch wat je paard waard is en wat je er voor hebben wil. Zo weet je zeker dat er alleen mensen reageren die echt geïnteresseerd zijn.
Heb ook wel eens een advertentie geplaatst zonder bedrag. Eerste vraag was meestal wat is je vraagprijs en vaak was die al te hoog. En andersom heb ik ook vaak gehad dat ik dacht wat een leuk wat, wat zal ie kosten. En dan bleek de prijs voor mij ook veel te hoog. Erg vervelend.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:06

Ik vind het ook niet logisch dat mensen een heel andere 'vanaf' prijs hebben dan hun feitelijke vraagprijs. Wat heeft het voor zin om mensen voor 2000 euro te laten bieden en dan te zeggen, ja maar ik wil er eigenlijk 3000 euro voor.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:11

helaas gebeurd dit steeds meer wij gingen ook kijken bij een merrie helemaal mijn dier klikte ook prijs was goed(hun minimum prijs hebben we zowel via mail als in t echt besproken) tot dat we later nog maals wouden kijken werd doorleuk 3500 bij de prijs op gedaan :( nou heb vriendelijk bedankt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:05

Ik vind het niet zo vreemd dat ze de vraagprijs hoger hebben liggen dan de "bieden vanaf prijs". Alles onder het genoemde bedrag kun je meteen afdoen als onzinbiedingen en vanaf het genoemde bedrag verwacht je met onderhandelen wel bij elkaar te komen.
Als je wil weten wat mensen verwachten te krijgen voor hun paard, moet je dat gewoon direct vragen. Dan kun je daarna zelf beslissen of je wil gaan onderhandelen of niet.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 15:07

Ik laat nog even mijn instructeur de filmpjes zien en vraag hem wat hij een normale prijs voor dit paard vindt, al was het alleen maar om te kijken of mijn gevoel klopt of dat ik er helemaal naast zit qua prijs.
Hij heeft tenslotte meer verstand van paarden dan ik :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:16

ach kijk gewoon lekker verder er is echt meer dan genoeg te koop voor niet al teveel...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:00

Daarom vraag ik altijd bij het eerste bezoek naar de vraagprijs. Al die "brol" die er in advertenties kunnen staan (hogere prijsklasse, bieden vanaf, voor een goed tehuis is de prijs bespreekbaar,...) is voor mij eigenlijk blablabla. Mensen hebben altijd een bedrag dat ze voor het paard willen en daar vraag ik ook altijd meteen naar.
Wat de normale prijs is voor dat paard geeft jou geen toegevoegde waarde. Een paard dat hier leuk 2500 getaxeerd werd, is netjes voor 10.000 van eigenaar verwisseld. In de paardenwereld mag je het gezegde ' wat de gek ervoor geeft' heel letterlijk nemen hoor. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:05

Tja, bieden via marktplaats op een paard is natuurlijk sowieso onzinnig.. Ik had het als verkoper alleen anders opgelost (NOTK of zoiets). Blijft rot natuurlijk..

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:09

Daarom vraag ik altijd naar de prijs :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:16

Tja, misschien was je een heel klein beetje dom, je had belang bij het paard dus huppa, we doen er even wat bij op, jammer voor je maar als je hem toch wilt kun je mailen en vertellen dat je een bepaald bedrag er voor wilt geven en anders mogen ze hem houden, wieweet binden ze dan weer in.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:14

troi schreef:
Tja, bieden via marktplaats op een paard is natuurlijk sowieso onzinnig.. Ik had het als verkoper alleen anders opgelost (NOTK of zoiets). Blijft rot natuurlijk..

Ik vraag me ook af hoe serieus je dat bieden op MP kan nemen.
Als ik zie hoeveel er op allerlei paarden geboden wordt, die maanden later nog steeds te koop staan.
Ik kijk nooit naar eventuele biedingen als ik interesse heb in een product op MP maar neem direct contact op met de verkoper.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:53

Ik zou het ook logisch vinden dat "bieden vanaf" de minimum prijs is. Als dat niet zo is dan zouden ze dat tegen jou gezegd moeten hebben. Zou dan ook vriendelijk bedanken voor dit paard.

Kyaral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:06

je eerste minimum prijs kan best wat hoger liggen dan die van de bieden vanaf prijs. Mocht het zo zijn dat je je minimumprijs niet kan krijgen omdat de animo wat minder of de prijs wat te hoog is dan kan je altijd kijken bij de biedingen die je gehad hebt.
Als wij de prijs willen weten vragen we het gewoon, dan weet je bijna zeker dat dat de verkoopprijs is, al heb je ook mensen die omhoog aanpassen omdat de belangstelling zo groot is. Maar ja hoe l....g ook dat moet ook kunnen vind ik. Uiteindelijk wil toch iedereen een leuk bedrag aan zijn paardje.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:21

Ik vind het ook verwarrend als de adverteerder 'bieden vanaf' erbij zet.
Dan is dat dus het minimumbedrag wat ze willen hebben en wie gaat er nou vrijwillig meer betalen?
Ik vind het ook belachelijk dat de verkoper de prijs verhoogd en hier verteld iemand je dat je je
onderzoeksplicht niet hebt gedaan maar dat vind ik onzin want je kan geen prijs bepalen vanaf
een plaatje op internet. Jij kan altijd zeggen dat hij voor een bepaalde prijs te koop stond en als
je vind dat hij de nieuwe prijs misschien niet waard is dan doe je het niet. Is ie dat wel dan kun je
de overweging alsnog maken maar ik heb meestal wel een beetje twijfels als een verkoper er zo
mee omspringt.

Ik kan wel begrijpen dat als het iemand om het geld te doen is (een handelaar oid) dat deze zegt
dat de hoogste bieder hem mag hebben maar dat is wat anders dan wat de TS vertelt.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 16:14

Het paard staat al een aantal weken te koop en er is niemand geweest die er via MP op geboden heeft, misschien wel via mail maar dat weet ik natuurlijk niet.
Ik bied zelf ook niet op een paard of pony, maar ga eerst info vragen via mail en beslis dan of ik ga kijken en naar aanleiding van het kijken en proberen beslis ik of iets voor me is.
Ik ging er gewoon eveel vanuit dat dit de min. prijs was, en dacht als ik besluit dat het paard iets voor me is dan gaan we om tafel en bespreken de voors- en tegens evt. keuren en de prijs, welke om en nabij dat bedrag ligt, maar niet 1000 euro hoger, dat verschil vind ik gewoon te groot.

Ben wel heel benieuwd wat mijn instructeur van het paard zal zeggen en wat voor prijs hij reeel zou vinden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:31

als er geen richtprijs bij staat maar bieden vanaf ga ik uit dat dit bedrag het minimum is en ik zou het vreemd vinden als ze een dergelijk bod niet zouden accepteren.

Afijn, volgende keer maar even vragen of de vanaf prijs wel de vraagprijs is.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:10

Ik zou er ook vanuit gaan dat dit het minimumbedrag is dat ze willen hebben. De minimale vraagprijs dus als er geen biedingen gaan volgen. Ik snap hun uitleg maar met deze uitleg vind ik het uiterst vreemd dat ze de prijs "bieden vanaf" dan in een keer met € 500.- verhogen... >;)

En je bent misschien niet "compleet" geweest in je eerste contact maar met onderzoeksplicht heeft het, naar mijn idee, ook helemaal niets te maken ;) . Weer een leerpuntje voor een volgend contact... (Zo blijven we leren van iedere tegenslag of verbazing!).