Pony dood andere dieren, normaal, of gestoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Pony dood andere dieren, normaal, of gestoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 14:19

Hallo ik ben even benieuwd naar jullie mening, ik ga niet het hele verhaal uitleggen want het heeft geen meerwaarde.

Het gaat om een jonge shetlander hengst, met jong bedoel ik onder de 5.
Weet niks over de hengst (hij is namelijk ''gedropt'', achter gelaten met een briefje zoek het maar uit)
Pony bijt en is een echt hengst.
Nu word er gezegd dat de pony een schaap en een gans dood gebeten heeft.
De pony zou met de gans als een hond met een stok er mee in ze mond gelopen hebben.

Wat zeggen jullie?

Draadje los, vekeerde opvoeding, geen opvoeding?
Ik heb geen idee, uit angst heb ik de pony niet mee genomen.
(ze vroegen of ik hem misschien wilde want zelf zagen ze het niet zitten.)

Even voor de duidelijkheid, het is niet mijn pony weet ook niet wat er mee gebeurd is wil ik eigenlijk ook niet weten!! Ik wil alleen weten wat de reden kan zijn van dit gedrag.

Yessy

Re: Pony dood andere dieren, normaal, of gestoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:22

Ik vind het geen heel vreemd gedrag, maar leuk is anders. Laat mijn paard met wat kippen los en ik denk dat die het niet overleven. Ze had ooit een kip in haar stal en toen ze die wegjoeg, bleek de kip een ei gelegd te hebben. Die vond ze erg lekker en sinds die dag heeft ze een paar keer flink fanatiek op kippen gejaagd...

Het enige wat je kan doen is de pony uit de buurt van dergelijke dieren houden (sowieso: wie laat een hengst met een schaap op de wei lopen?), dan is er verder weinig aan de hand toch?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:23

En toen kwam er een olifant met een hele grote snuit....

Even zonder dollen, er wordt zoveel gezegd, eerst zien dan geloven.

Het zal best een galbak kunnen zijn, ballen eraf en weer in het gareel brengen en je zult er best een fijne pony aan kunnen hebben.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:46

Mijn hengstje van 2 heeft ook al wat doden op zn lijstje staan ;( jonge vogels die vliegles kregen van mammavogel..

Hij vond t interesant om die beestjes in t gras te zien fladderen, dus ging n kijkje nemen, en toen *hap*.. en ging ie ook de wei ermee rond.. Maar je zag gewoon aan hem dat ie t besef gewoon niet had dat zo'n beestje dat niet trekt 8)7

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:51

mijn toen net gecastreerde shetlander viel ook schapen aan, achteraan rennen en bijten, schaap belande op ze rug met een flinke wond. Haalde hem vaker uit de wei met opgedroogd bloed op ze hoofd en borst.
hij stond ook met me geitjes en daar rende die ook achteraan maar hij kon er ook weer samen mee dutten.

Ook haalt hij uit naar honden, maar daar is die al een keer door aangevallen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:51

Dekhengst op mijn oude stal deed het ook. Alles wat klein was en bewoog viel hij aan (en ja soms gingen er ook dieren dood)... Waarschijnlijk terratoriumgedrag?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:53

Jeetje, wat een monsters van pony's allemaal hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:55

Achter mijn huis stond vroeger ook een hengst die gelukkig geen dieren heeft doodgebeten, maar als hij de kans had, had 'ie dat misschien wel gedaan. Volgens mij was het bij die pony puur territoriaal gedrag. Hij tolereerde gewoon geen andere levende wezens in zijn wei, dat was 'ie dan ook niet gewend. Misschien is dat bij deze ook zo?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:56

Ik sta er idd ook van te kijken chaos!

Mijn ukkie haalt het niet in zn hoofd... Hij wil nog wel eens uitslaan naar een hond maar dan moet die hond hem echt enorm op zn zenuwen werken, maar voor de rest... Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat paarden dat deden. Bis heeft met kippen in zn stal en paddock gestaan enz enz. Loopt er wel bloednieuwsgierig heen maar that's it..

Ts, zou het niet weten, maar denk idd ook gevalletje hakkie-takkie en goed opvoeden :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:58

Als je hem niet bij o.a. schapen/geiten en dergelijke in de wei zit, zou het voor mij geen probleem zijn! Wij hebben ook wel eens een pony gehad die daar absoluut niet bij kon.
Zo en zo zou laten casteren ook zeer bevoordelijk kunnen zijn tegen het bijtgedrag naar mensen :P

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:00

Is er nooit overwogen om de pony in kwestie te castreren?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:01

Ik denk dat het heel naar gedrag is maar dat het niet perce betekend dat het verder een vervelend paard is. Het kan in de omgang met mensen en andere paarden misschien best een prettig beest zijn. De meeste mensen willen hun pony toch niet samen met schapen of vogels houden.

Ik weet ook niet waar dit gedrag vandaan komt misschien is het territorium gedrag, ontstaan uit angst voor het vreemde beest of een beetje een verdraaide manier van speelsheid. Ik kan me wel voorstellen dat een paard uit frustratie dus bij gebrek aan sociale contacten en speelmaatjes misschien andere beesten gaat proberen te benaderen maar die reageren niet normaal en zijn misschien ook een stuk minder stevig als een ander paard waardoor het verkeerd loopt. Of is er sprake van een tekort waardoor het paard hele rare dingen wil eten?? Zoals dat paard met dat ei dat lijkt me niet helemaal normaal, normaal eet een paard ook geen eieren als hij ze tegen komt in de wei.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:06

Bedankt voor de antwoorden.

ik dacht echt met een terror pony te maken te hebben maar blijkbaar doen meerder pony's dit.

@Koetjesreep geen idee ik weet verder niks over de eigenaren van de pony, de pony is namelijk letterlijke en figuurlijk bij de mensen in de tuin gezet met een kaartje om de hals.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:09

Mijn pony heeft ook ooit een schaap doodgebeten en sleurde hem door de wei. Sinds dien weten wij dat we hem niet bij kleine dieren moeten laten. Dat schaap was overigens ontsnapt en bij onze pony in de wei gegaan. Dit is inmiddels al zo'n kleine 20 jaar geleden. Pony is nog steeds in ons bezit en heeft nooit een mens kwaad gedaan.

Miepjee8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:59

Raar maar waar.. Mijn shetlander merrie van nu 4 jaar stond met allerlei diertjes in de wei zoals bokjes, geitjes, kippen, gansen en eenden.
Dit ging een lange tijd goed.

Maar toen ... Steeds als wij weer kwamen lag er weer een kip of een eend dood in de wei, met vaak de kop eraf.
Wij dachten in eerste instantie dat er mogelijk een vos steeds in de wei sloop om de diertjes van het leven te beroven.
Tot dat mijn lieve shetlander op heterdaad is betrapt met een grote haan in de bek, ze pakte het arme beestje zo bij de kop vast en schudde er een paar keer flink mee heen en weer en dood was die!

Sindsdien staat ze apart met enkele jonge bokjes, hier doet ze dan weer niets mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:05

Yep, ook ik heb het zien gebeuren: paard pakte een lam op en kwakte het zo op het hek... nek gebroken. (en daarna wou mevrouw even de andere schaapjes te grazen nemen, maar dat werd gelukkig nog op tijd gezien dus de rest is alleen echt geschrokken)
Was verder echt een normaal paard in de omgang, maar kon blijkbaar niet met andere kleine dieren staan in de wei. Dat zinde mevrouw niet :+
(was een merrie)

Tja, het komt voor helaas!

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:10

Mijn paardjes groeien tussen de dieren op.

Ik denk dat het verkeerd gedrag is een soort bazig gedrag zon pony hebben we ook gehad.
Begon ineens mensen aan te vallen.zon mini pony nog wel.
Voel de blauwe plekken nog steeds ;(
Het was echt een bazige draak en dan echt bazig,
Andere paarden moesten perse met hem manen krauwen zo niet werden ze gebeten en geslagen.
Ik werd het zo zat dat ik hem aan een handelaar kado gaf.
Bij hem zal het er wel hebben ingezeten denk ik zo.
Laten helpen een optie,en een pony dumpen is ook zielig.

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:16

je kent die pony niet,je weet niet wie die is.. dus je weet ook niet of het waar is!

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:20

Ik denk dat het overgaat als hij gecastreerd wordt. volgens mij is het terretoriaal gedrag.
Het is ook iets wat ik wel meer heb gehoord hoor, al maakt dat het natuurlijk niet goed.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:22

Dit kan heel goed, wij hadden een merrie die heel graag lammetjes vermoorde. Ze rende dan achter de moeder aan en dan ging ze het lammetje wegdrijven van de moeder, rende ze over het lammetje geen en beet ze die. Eerst wisten wij dit niet en lagen er in een keer 2 dode lammetjes in de wei, maar toen we de pony gingen poetsen zat er gewoon bloed in haar manen :(:) Sinds dien staat ze niet meer bij schapen in. Nu is ze verkocht en hoorde ik dat ze wel bij geitjes in staat, dus het kan wel veranderen, maar ik zou er mee oppassen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:24

Tijn8 schreef:
Ik denk dat het overgaat als hij gecastreerd wordt. volgens mij is het terretoriaal gedrag.
Het is ook iets wat ik wel meer heb gehoord hoor, al maakt dat het natuurlijk niet goed.

Er zijn ook merries en ruinen die dit gedrag vertonen.. dus dat wil niet zeggen dat castreren zou helpen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:24

Caira schreef:
En toen kwam er een olifant met een hele grote snuit....

Even zonder dollen, er wordt zoveel gezegd, eerst zien dan geloven.

Het zal best een galbak kunnen zijn, ballen eraf en weer in het gareel brengen en je zult er best een fijne pony aan kunnen hebben.

Zal ik je uit de droom halen.... hier hebben er ooit 2 staan ballen met een duif! De lucht in gooien,wegtrappen het kon niet gek genoeg.... gelukkig was het beest wel dood!
Geen fijn gezicht natuurlijk en we hebben ook ingegrepen, maar het komt dus wel voor dat ze andere dieren dood maken.

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:26

Hier idem dito, onze buurman(naam van de pony) moest ook weg omdat hij de schapen in de sloot flikkerde en de geiten vondt hij ook maar zo zo, nou hier heeft hij zijn zakgeld (balletjes) in moeten leveren, en er is nog nooit meer 1 probleem mee geweest, hij was ook ong. 5 jaar.

Dus onze Buurman is nu ons knuffelpoppetje.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:28

Hangt er vanaf waar ze mee opgroeien denk ik. Bekende heeft een shetlanderhengstje in een wei staan met een paar schapen, wat fladderende kippen en een geit. Nooit een probleem geweest, kent ie vanaf dat ie een maand of 4 was. Honden is ie agressief tegen :+

De hond kwam toen hengst al een paar jaartjes oud was, hoorde er blijkbaar niet bij en was ook niet welkom in de kudde.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:29

Ik ken genoeg jonge ponys (toevallig waren het allemaal hengsten) die kippen of ganzen vingen. Gecastreerd en probleem was opgelost. Niet bij allemaal, eentje daarvan vangt nog steeds als hij de kans krijgt (ofja, de kippen niet snel genoeg zijn). Mijn eigen ruin vangt ook honden als die niet vlug genoeg zijn wei uit zijn.