Halthouden apart onderdeel en paard staat niet stil..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Halthouden apart onderdeel en paard staat niet stil..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:56

Vandaag moest ik de 2e proef L2 jureren en iedere keer loop ik er weer tegenaan.. Onderdeel halthouden is een apart onderdeel (D Halthouden) en van daaruit moet achterwaarts gegaan worden.. Aw is dus het volgende onderdeel. Combinatie maakt overgang naar het halthouden en paard vliegt, al dan niet op de hulp van de ruiter, meteen in de achteruit.. De ene keer is het overduidelijk het paard wat zelf al meedenkt, andere keer is het duidelijk de ruiter die inzet, maar vaak is het niet helemaal duidelijk wie het doet.

Punt is, wat doe je ermee.. In feite staat het paard niet écht stil.. Ik heb zelf altijd geleerd langzaam tot 3 te tellen en dan pas weer voor- of achterwaarts te gaan.

Dus wanneer vinden jullie dat een paard niet stilstaat en wat doe je ermee? Mijn gevoel zegt, niet stilstaan is een 1 en commentaar 'paard staat niet stil' Maar is dit niet erg streng? Meestal neem ik dus de middenweg, een dikke onvoldoende.. :+

Kyarahh

Re: Halthouden apart onderdeel en paard staat niet stil..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:59

Ik vind het niet te streng. Niet stilstaan is niet stilstaan, klaar. Als je wedstrijden rijdt hoor je dat te kunnen, evenals de andere onderdelen in de proef (waar je ook een dikke onvoldoende voor krijgt als het niet goed is, heb een keer voor het wijken bijvoorbeeld een 2 gekregen maar nu weet ik wel waar ik aan moet werken. Als je daar een 5 voor krijgt denk je toch sneller; laat maar zitten als je andere onderdelen wel goed zijn).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:04

Ik heb altijd geleerd om heel langzaam te tellen en daarna pas achterwaarts te gaan. Als je een laag cijfer met uitleg erbij geeft, dan moeten ze het wel snappen. Fout ligt denk ik ook bij hun instructie. Die hamert daar dan niet genoeg op.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:47

Ik ga voor een 1, als het paard tenminste op de aangegeven plaats (bijv X) is geweest.
Niet stilstaan is vrij duidelijk. Als het halthouden en groeten is maar het paard staat geen moment stil.
Of als het halthouden is met achterwaarts en het paard gaat vanuit de stap meteen achterwaarts.

Een paar tellen moet een combinatie toch wel stilstaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:03

er wordt toch niet gevraagd, halthouden, enkele seconden stilstaan, daarna achterwaarts? Er staat, halthouden, enkele passen achterwaarts. Bij halthouden hoort uiteraard dat je de overgang afmaakt tot je paard duidelijk stil staat, en dan ga je het achterwaarts inleiden. Maar je hoeft niet enkele seconden te wachten tot je daarmee begint, het klassieke 21, 22, 23, 24 zeg maar. Het lijkt me belangrijker dat de beide onderdelen correct en in rust worden uitgevoerd, dan of iemand nu 1 of 2 seconden stilstaat voor het achterwaarts gaan. En dan heb ik het dus niet over stil trekken, en meteen achterwaarts vliegen, dat is een ander verhaal, maar dan is de overgang naar het halthouden ook niet correct getoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:16

Lielle, het halthouden is een apart onderdeel. Het achterwaarts is weer het volgende onderdeel.. Maar op het moment dat een paard meteen achterwaarts gaat, heeft hij in feite niet stilgestaan en dus het halthouden niet getoond. Een 1 vind ik in die zin streng omdat de weg naar het halthouden toe, de inzet dus, ook meegenomen moet worden. Dat is dus een beetje mijn vraag.. Hoe beoordeel je dit?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:19

Het paard hoort eerst enkele seconden stil te staan voordat het op de hulp van de ruiter achterwaarts gaat. Vliegt het dier zonder halt te houden meteen achteruit dan is het halthouden niet getoond. Volgens de richtlijnen hoort er voor dat onderdeel dan een één gegeven te worden. Ik vind het dus niet te streng.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:23

dat snap ik op zich wel, maar als ik hierboven mensen zie opmerken dat ze echt enkele seconden moeten stil staan, vind ik dat niet logisch. Dat wordt nl niet gevraagd. Wel halthouden, maar op het moment dat het paard echt volkomen stil staat, is dat toch afgerond? En daarna leid je het achterwaarts in. Maar niet nog een paar seconden wachten voordat je daarmee begint.

Als dat moment van volkomen rust er niet is geweest, kom je op een mager punt voor het halthouden uit, maar als de overgang op zich netjes was, vind ik een 1 buiten alle proportie. Persoonlijk zou ik op 1 of 2 punten aftrek komen, met een opmerking erbij dat het achterwaarts te vlug is ingezet, voordat het halthouden is afgerond.

Esplendido, waar staat dat? ik heb het reglement en de proef erop nageslagen, en dat wordt dus nergens gezegd. Nogmaals, meteen achterwaarts vliegen is ook niet gevraagd, maar als je eenmaal echt stil staat hoef je niet nog 21, 22, 23, 24 te wachten voordat je het acherwaarts inleidt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:24

gewoon afstraffen en die dikke vette 1 erop! heel makkelijk als een paard al niet een paar seconden kan stilstaan is het gewoon fout en dus die 1 erop. niet te moeilijk over doen. als een paard tijdens de middendraf in galop aanspringt straf je dat toch ook aan? is in principe hetzelfde.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:25

Ik heb het ook niet over van 21 tot 24 tellen. Maar het moet wel echt duidelijk zijn dat het paard even stil staat voordat het achterwaarts ingezet wordt, oftewel enkele seconden.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:26

Wat staat hierover in het proevenboekje?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:27

maar daar ben ik het helemaal mee eens, en dat heb ik ook al een paar keer gezegd. Maar hierboven wordt echt gesproken over enkele seconden volledig stil staan, en dat wordt volgens mij nergens voorgeschreven. 'gewoon' je overgang rijden, echt tot stilstand komen en dan het achterwaarts inleiden.

/edit
ik heb wel eens geschreven bij jury's die in het gewone halthouden, 4 seconden stilstaan, echt zaten mee te tellen en als het minder dan 4 was meteen een onvoldoende gaven :x En dat gevoel krijg ik hier ook een beetje bij sommige reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:35

Lielle, ik zeg nergens dat het zo moet, ik zei dat ik het zo heb geleerd en altijd zo heb gedaan ;) Ik verwacht het niet perse zo in de proef, maar die gevallen die meteen in de achteruit stormen of staan te dribbelen op hun plek.. Maar ik ga het maar eens wat strenger meenemen, want slaat natuurlijk nergens op dat die paarden gewoon niet stil (kunnen) staan.. Net als die combi's die na het achterwaarts gaan stilstaan.. Zie je ook nog wel eens..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:38

Paard hoort een moment stil te staan. Er staat nergens hoelang. Maar het paard moet even een moment stil gestaan hebben. Dat is vaak een discussiepunt.
Meestal punt ik daar niet heel streng op. Wel een onvoldoende als het paard meteen naar achteren gaat maar geen 1.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:41

Ik heb ook altijd geleerd om bij het halthouden tot 2 of 3 te tellen, juist om te voorkomen dat er bij de jury onduidelijkheid ontstaat of je nou wel of niet hebt haltgehouden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:44

Ik bedoelde ook niet dat hij lang moet stilstaan. Maar als je hem netjes eventjes stil zet en dan pas achterwaarts gaat. Dan laat je beide onderdelen zien.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:45

De wending hoort er 9 van de 10x ook bij, dus een 1 vind ik erg streng. Ik ga eigenlijk nooit lager dan een 5 als er verder geen storingen in zitten (zoals tegen de hand, tactverlies, etc.).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:46

Duidelijk zichtbaar halt en duidelijk zichtbaar achterwaarts op de hulp.
Een 1 vind ik wat streng als het paard wel na blijft geven en geen verzet toont.Maar geen sec stil staan en zelf achterwaarts gaan is gewoon niet aan de hulp en op dit niveau vind ik dat dan een 3 waard als hij daarbij niet ook nog eens heel zijn huig laat zien...

paardsoepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:15

Niet lager dan een 5 als een paard helemaal niet stil staat? Ik geef dan wel een 3 of een 4, de nadruk ligt in die oefening op het halthouden. De wending + rechtrijden naar X levert dan de eerste 3 punten op.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:17

nogmaals ik ben voor afstraffen. Sowieso mag er veel strenger gejureerd worden, het niveau is om te janken en als je ziet wat voor prutsers er in de Z rond rijden vraag ik me af hoe ze de voorgaande klasses doorgekomen zijn.

Van mij mag je die 1 er met een ! op zetten, je kan het wel mild afstraffen maar dat komt de boodschap niet over.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:21

Pashon schreef:
nogmaals ik ben voor afstraffen. Sowieso mag er veel strenger gejureerd worden, het niveau is om te janken en als je ziet wat voor prutsers er in de Z rond rijden vraag ik me af hoe ze de voorgaande klasses doorgekomen zijn.

Whahhaha nou geloof me. Het wordt je niet in dank afgenomen als je dan als jury komt die de Z combi's gaat vertellen dat ze daar niet thuishoren. En ik kan het weten...
Het is een hondenbaan eigenlijk. In ieder geval zolang er zoveel jury's rondlopen die met punten strooien bij combinaties die totaal niet Z waardig zijn. Want dan ben jij degene die het gedaan heeft, jij bent de boeman.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:26

Suzanne dat geloof ik direct! tegenwoordig denken de mensen in de B al dat ze aan de top mee draaien.

Geloof ook best dat het echt een hondenbaan is, maar wat je zegt zolang er nog genoeg juryleden met punten blijven strooien zal het niveau alleen maar verder achteruit gaan en het is al zo ontzettend slecht!
Ik zeg op de schop met die punten stooiende juryleden en terug naar de niet willen horen dan maar voelen aanpak en dat houd in dat die dikke vette 1 zonder pardon weer terug mag komen. oh sorry zeg ik nou terug "mag" komen ik bedoel natuurlijk, terug "moet" komen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:28

tsja.....het is natuurlijk wel zo dat als je van voor,naar achteruit gaat,je een moment stil hebt gestaan....dat kan niet anders.......hoelang dat is lijkt me niet zo belangrijk als het maar een herkenbaar moment is waarop het paard vierkant staat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:30

Pashon, met alle respect, ik ben het helemaal met je eens dat er combinaties in klasses zitten waar ze niet thuis horen, maar je moet wel een beetje perspectief houden. Een 1 geven, alleen omdat iemand niet lang genoeg stil staat maar verder wel een correcte overgang heeft gereden, gaat nergens over. Wat doe je dan met iemand, die in de overgang volkomen tegen de hand komt en op D gaat staan te steigeren? Je hebt nog een 0 over, dat klopt, maar het verschil met de eerder gegeven 1 is dan veel te klein.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 13:33

Pashon schreef:
Suzanne dat geloof ik direct! tegenwoordig denken de mensen in de B al dat ze aan de top mee draaien.

Geloof ook best dat het echt een hondenbaan is, maar wat je zegt zolang er nog genoeg juryleden met punten blijven strooien zal het niveau alleen maar verder achteruit gaan en het is al zo ontzettend slecht!
Ik zeg op de schop met die punten stooiende juryleden en terug naar de niet willen horen dan maar voelen aanpak en dat houd in dat die dikke vette 1 zonder pardon weer terug mag komen. oh sorry zeg ik nou terug "mag" komen ik bedoel natuurlijk, terug "moet" komen.

Dit wordt mede in de hand gewerkt door het winstpunten systeem....iedereen kan met wat geluk,in 40 proefjes 10 punten halen,als hij af en toe eens 180of181pnt scoret.....beter zou het zijn als je 4 aaneengesloten proeven boven de 190 zou moeten rijden om te promeveren.