moeilijk verkoopbaar paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fojoe

moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:47

de titel zegt het al, ik wil een paard verkopen maar er is niemand geïnteresseerd.
het gaat over deze jongen: [EA-TK-PP] 14-jarige tinker ruin stokmaat 1,43 m - West-Vlaanderen (BE)

hij staat al te koop sinds eind mei, hier op bokt en op 2 belgische sites.
in totaal heb ik 2 reacties gekregen, waarvan slechts één serieuze.
het probleem is waarschijnlijk dat ik te eerlijk ben in de advertentie, maar mijn geweten laat mij niet toe om te liegen over zijn karakter.
ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als hij bij een beginner of kind terecht komt en er gaat iets mis ...
de hoofdprijs verwacht ik er niet voor, maar dan nog lijkt er niemand geïnteresseerd.
wat doe je in zo'n geval?

friesiszwart

Re: moeilijk verkoopbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:49

Als je hem echt kwijt wilt (of moet) zou ik hem naar een handelaar brengen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:49

Dan staat hij nog maar pas 3 maanden te koop, dat is helemaal niet zo lang tegenwoordig

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:50

Mijn eerste vraag is: WAAROM staat er in vredesnaam een foto van hem met een kind erop in de advertentie als je hem zo duidelijk niet als kinderpony wil verkopen?

Verder vind ik het een goede, eerlijke advertentie, als het een IJslander was geweest en ik op zoek was geweest naar een paard zou ik je nu aan het pb'en zijn geweest :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:54

Het is idd aan de ene kant een eerlijke advertentie maar aan de andere kant snap ik niet waarom er een kindje opzit? Beetje tegenstrijdig toch?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:54

friesiszwart schreef:
Als je hem echt kwijt wilt (of moet) zou ik hem naar een handelaar brengen.

ja, dat snap ik wel, maar dan heb je er helemaal geen zicht meer op waar hij heen gaat.
dat komt een beetje op hetzelfde neer als hem te koop zetten als een braaf recreatiepaard.

hestejente schreef:
Mijn eerste vraag is: WAAROM staat er in vredesnaam een foto van hem met een kind erop in de advertentie als je hem zo duidelijk niet als kinderpony wil verkopen?

Verder vind ik het een goede, eerlijke advertentie, als het een IJslander was geweest en ik op zoek was geweest naar een paard zou ik je nu aan het pb'en zijn geweest :)

daar heb je wel een punt :o
ik heb niet zo veel foto's van hem, al helemaal niet onder het zadel, en ik wou meteen ook laten zien dat het nu ook niet meteen een onhandelbaar monster is.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:01

Het is ook vakantie. Daarnaast staat er heeeeeeeeeeeeeel veel te koop en iemand moet maar net op zoek zijn naar dit ras en type.
Verkooptechnisch kan het wat zakelijker, weet niet of mensen op hele lappen tekst zitten te wachten.
Te sterk dominant voor huidige eigenaar oid.
Zijn verleden kun je toch altijd later nog vertellen, eerst intresse opwekken. En dat leftbrain *kuch* er zijn zat mensen die daar beetje sarcatisch tegenover staan.
Kan eerlijk maar wel waar het op staat, in het hier en nu en dat ie niet geschikt is voor beginners oid.

edit: met het paard zelf is niets mis, maar de advertentie loopt over met negativiteit

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:07

Ook kijken mensen hier gelijk in je profiel en daar staat letterlijk dat het wel een geschikte kinderpony is. Als je iemand niet kent, maakt dat een onbetrouwbare indruk. Zou voor mij al een reden zijn om niet te reageren.
Succes met de verdere verkoop.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 19:10

@mltex: eerst interesse opwekken en dan pas het hele verhaal, ik zal het onthouden :)

@TinePine: ik was helemaal vergeten dat die foto in mijn profiel stond, je hebt helemaal gelijk dat dit behoorlijk dubbel is :o

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:10

Marktplaats is your best friend :Y)
Of staat hij daar al op?

en @tinepine: Ja, maar dat is toch meer zoiets als "ik verkoop hem niet aan mensen die hem speciaal kopen voor hun kindje, maar dat hij er wel goed mee overweg kan , en voor af en toe een ritje met kinderen is hij prima geschikt"
Maar die manier van lezen kan ook incorrect zijn...
Laatst bijgewerkt door Naelarys op 17-08-11 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:11

Als je er echt spoed achter moet zetten, dan is er nog wel een kans dat je hem bij een handelaar kwijt kan, maar ook die zijn super voorzichtig met de aankoop van "moeilijke paarden", zeker nu zien ze liever de sportKWPNers, daar kom je nog wel weer vanaf, dus dan zit je al snel bij de luche handelaren, tenzij je veel geluk hebt, en daar zit je vast niet op te wachten.

Je advertentie is in ieder geval wel eerlijk. Ik denk dat, als het kan, je gewoon even geduld moet hebben. Overal hoor ik het, paarden die niet specifiek sportrassen zijn die erg moeilijk verkopen, helaas.

Ik zou inderdaad het parellistukje eruit halen, dat spreekt niet iedereen aan, en daar kan je mensen op verliezen. En vooral alles overzichtelijk op een rijtje: afstamming, gezondheid, trainingsniveau, verkeersmak en braaf buiten/ noem maar op.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 17-08-11 19:14, in het totaal 2 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:12

Eerst simpel houden.
Gewoon een rijtje met informatie: Naam, geslacht, leeftijd, stokmaat, stamboom, etc.
Kleine karakter omschrijving evt, en wat voor dingen hij al kent. (smid, tandarts, verkeersmak?)

Als iemand eenmaal verliefd wordt op de foto's, dan nemen ze zijn minpuntjes eerder voor lief. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:19

Wat is eigenlijk je richtprijs?? Veel mensen willen tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rij zitten
en haken al gauw af op sommige prijsjes...

Ik vind het een leuk ding als ik zo naar de advertentie kijken :)

Het is gewoon een moeilijke tijd om te verkopen had mijn haflinger jaarling ook een tijd te koop maar ik kreeg allemaal van die achterlijke reacties van mensen die hem het liefst gratis wilde.....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:35

Even heel simpel: Goede foto's zijn echt een must. Iemand valt er op of niet. Pas na de foto's te hebben bekeken gaan de meeste mensen lezen.
Het paard is vies op de foto's. Dat is zonde. Was de benen en staart van het paard en maak nieuwe foto's. Denk er bij het maken van de foto's aan dat je door je knieën gaat. Nooit van bovenaf fotograferen als je een klein paard voor volwassenen wilt verkopen. Zet er een volwassene op die kan rijden in plaats van een kind en zorg dat je hele paard op de foto staat. Zorg dat je bij een closeup de ogen goed kunt zien. Dat is lastig bij een zwart/witte. Maar het lukt je vast na een paar pogingen en eventueel een beetje bijwerken metde pc. Een foto van de zijkant van het hoofd spreekt vaak ook meer aan dan een 'ik kruip in je camera' foto.

Ik denk ook dat je minder hoeft te omschrijven. Wees bondiger en overzichtelijker. Dat het paard geënt, bekapt, ontwormd is en een paspoort heeft spreekt voor zich.

Ras:
Leeftijd:
Stokmaat: (ik zou niet zo vaak benadrukken dat hij klein is)
Onder het zadel: niveau, verkeersmak, beginners of niet etc. (in jouw geval: heeft een zekere ruiter nodig)
Gedrag: Zeer sociaal, op bekend terrein zo mak als een lam, op vreemd terrein erg stoer, tikkeltje brutaal
Vraagprijs:

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:40

nou ik vind je advertentie niet afschrikwekkend hoor.
Denk dat je geduld moet hebben. Zorg dat hij intussen er niet slechter op wordt en ververs advertenties zo nu en dan.. Nieuwe pics erbij (van iemand die leuk kan fotograveren) en zorg dat je meer positieve dingen te melden hebt.. (mensen onthouden vaak het negatieve). Niet dat ik zeg dat je moet liegen, maar denk erover na waar je de nadruk op wil leggen. Laat ze eerst maar komen kijken...

Ik heb ook niet exact gekocht waar ik naar op zoek was, maar mijn ruin is mijn beste liefste paard tot nu toe!
gewoon omdat ik ben wezen kijken.. en toch wel wat in hem zag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:41

IK vindt bij een advertentie filmpjes altijd een flinke pre. Hoe zijn zijn gangen bijvoorbeeld. Je schrijft geschikt voor trec en trail. Laat maar wat zien. Desnoods doe je met hem een schrikparcoursje in de bak en film je dat. Loop over een zeil, houdt iets engs vast terwijl je in het zadel zit, laat zien dat hij idd zo stoer is als jij omschrijft. En durf je dat zelf niet met hem vraag een vriend(in) om dat te doen terwijl jij filmt. Verder vindt ik de opmerking over de negatieve toon heel belangrijk. Bij het doorleze nvan deze advertentie kreeg ik ook een negatief gevoel. Je kunt precies dezelfde info ook positief verpakken, er zijn per slot zat mensen die dit soort eigenschappen (durf/karakter etc) juist heerlijk vinden in een paard en van zichzelf dermate dominant zijn dat die nooit problemen met dat aspect van zijn karakter zullen krijgen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:44

som op wat je van hem vind.. en stel een tekstje op met hulp van iemand die leuk schrijft.
Zorg er dan wel voor dat je bij kijkers niet alsnog de hele tijd negatief praat. Gewoon eerlijk realistisch..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:44

Ik zou betere foto's plaatsen. Standfoto's bijvoorbeeld waarop hij vierkant staat
Renfoto's vanop de weide
Dat brengt de mooiste kanten naar boven

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:48

De foto's maken alles. Echt, da's bij alles zo.

Kijk maar eens zelf (hoeft niet eens om paarden te gaan) op welke advertenties je valt ;-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:56

ik zou ook de advertentie een stuk beknopter maken,
Gewoon iets dat het paard vrij dominant is, maar dat een zekere consequente ruiter hier wel mee overweg kan (wat wss ook zo is)
de foto's, vind ik nergens op lijken, foto 1 is geen schattige foto, foto 2 staat hij wat raar op, ziet eruit alsof hij week is in zijn rug en/of overbouwd is
en foto 3 er zit maar een kind op en paardje loopt met zen oren in zen nek, is geen fijn beeld vind ik zo.
probeer nieuwe foto's te maken, met de oortjes vooruit
maak enkele (goede!) rijfoto's, durf je zelf niet, pleur er iemand anders op ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:27

Ik zou de goede punten van het paard meer benadrukken en de waslijst aan negatieve punten anders verwoorden. Je maakt er een heel moeizaam verhaal van terwijl je in feite kan volstaan met:

"het paard heeft karakter en kan dominant zijn (mn onder het zadel), vooral op vreemd terrein maar een consequente, ervaren ruiter zal er zeker mee overweg kunnen"

Nu lijkt het net alsof het paard staatsgevaarlijk is en héél uitzonderlijk is (en dat zal in alle eerlijkheid toch wel meevallen met een ervaren paardenmens? Toch?)

En dan alle positieve punten:

-Er kán blijkbaar met begeleiding een kind op rijden dus het dier geeft niet standaard een rodeo weg (zo klonk het eerst wel)
- hij is sterk, wendbaar, heel sociaal in de kudde (dat hij niet pest in de kudde of dominant is in de kudde is echt niet relevant, sociaal zegt genoeg), braaf op eigen terrein, fit, gezond etc etc etc

Hou het zakelijk, je bent iets aan het verkopen, geen roman aan het schrijven over je paard.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:33

Volgend jaar in het voorjaar een advertentie erop zetten.
Laat eens iemand komen met een spiegelreflex, doe je paard een hengstenvlecht in en zet hem eens lekker aan het werk.
Als hij netjes loopt op de foto's en er een naampje op de foto's staan lijkt het ineens een duur paard ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:42

Er staat in je advertentie dat hij in zijn hoofd nog hengst is, daar knappen al veel mensen op af. Je kunt het beter onderin je advertentie zetten, zodat de mensen eerst de 'leuke' dingen lezen en dan pas de 'minder leuke'.
''Bij vorige eigenaars heeft hij geleerd dat je je zin kan krijgen als je maar brutaal genoeg bent.''
De vorige eigenaar was niet consuquent waardoor hij steeds zijn zin kreeg. oid :)
Zet er ook bij dat het paard in de lage/normale/hoge prijsklasse zit en veel mensen komen af op de titel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:45

Je bent heel eerlijk in je advertentie. Dat is heel goed, maar je benadrukt niet genoeg zijn positieve punten en daar zou ik een advertentie dan ook mee eindigen. Het einde van een advertentie blijft vaak het langst hangen bij potentieel geinteresseerden.

Verder: paard in de was, iemand met een spiegelreflex erop loslaten en een aantal negatieve punten die hierboven zijn opgenoemd uit je advertentie verwijderen. Je hoeft niet te liegen, maar op deze manier hou je de aandacht van mensen ook niet vast. Het is goed dat je eerlijk bent, maar wees dat ook over zijn positieve punten ;) Het is een leuke Tink om te zien!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:40

je kan ook eerlijk zijn met iets minder negatievere dingen, als mensen dan intresse hebben, dan kun je de rest altijd nog mededelen
Nu haak je vaak al af na de 3e zin

Intresse wekken is het belangrijkste, duidelijke foto`s, stand hoofd, onder zadel, richtprijs, en wat informatie, maar niet teveel, dat schrikt alleen maar af en als ze dan intresse hebben, kun je meer over het karakter vertellen, maar laat ze eerst eens verliefd worden