Paard vermoord je zo ongeveer met scheren, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Paard vermoord je zo ongeveer met scheren, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 23:53

Jaja,

mijn paard is niet zo lief met scheren. Eigenlijk gewoon een monster. Ze schopt gericht.

Wat moet ik doen? Volgens mij is het namelijk gewoon angst. Vorig jaar heb ik haar helemaal geschoren, na een hele verdovingspuit + praam was ze alsnog niet erg lief. Ze kon toen vrij weinig, maar was nog steeds geen mak lammetje.

haar straffen heeft geen zin, ze word dan alleen maar kwader.

Wat moet ik doen?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:54

niet scheren

fienaaa

Re: Paard vermoord je zo ongeveer met scheren, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:56

Is het niet mogelijk om een sterkere verdoving toe te dienen? (in overleg met DA?) Want dit lijkt mij de enige optie...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:56

quartel schreef:
niet scheren

Precies mijn gedachten. Als je paard er zo'n hekel aan heeft om wat voor reden dan ook. Zou ik hem gewoon niet scheren.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 23:57

Quartel;
ik wil toch af en toe wel haar beentjes toilleteren.

Ik ga vroeg beginnen met dekens om te proberen haar niet te moeten scheren, maar ben bang dat dit niet gaat werken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:58

ik deed bij mijn merrie de beentjes gewoon met een schaar.
Ik zag het nut iet zo om haar er mee te pesten.
En in de winter nam ik gewoon wat langer de tijd om haar weer droog op stal te hebben

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:01

Misschien komt het paardje moeilijk uit de vacht, word hij/zij hele jaar intensief getraind en droogt slecht op?
wat dat laatste betreft kan je het beste scheren, en dan een deken op doen!

TS; scheer je, je paard helemaal of voor een gedeelte? wat ook wel wil helpen is al vrij vroeg (ik weet niet hoe vroeg daar heb ik geen verstand van) beginnen met de winter dekens, want dan hou je de haar groei van de wintervacht tegen, doet de eigenaresse van mijn lease paard ook, ze heeft alleen wat meer haar op haar hals maar is goed droog te stappen, en staat dus niet met een kleffe vacht op stal, of in de weide!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 00:02

Ik snap je wel hoor, maar mijn vorige paarden waren allemaal stuk voor stuk zo lief. Bijna alle paarden die ik ken, waarom moet ze nou weer zo'n monster zijn?

Ik wil gewoon tips krijgen, van mensen die het bijv stap voor stap hebben geprobeerd. Ik ga haar zeker geen pijn doen ;)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 00:03

Lillian__ schreef:
Misschien komt het paardje moeilijk uit de vacht, word hij/zij hele jaar intensief getraind en droogt slecht op?
wat dat laatste betreft kan je het beste scheren, en dan een deken op doen!

TS; scheer je, je paard helemaal of voor een gedeelte? wat ook wel wil helpen is al vrij vroeg (ik weet niet hoe vroeg daar heb ik geen verstand van) beginnen met de winter dekens, want dan hou je de haar groei van de wintervacht tegen, doet de eigenaresse van mijn lease paard ook, ze heeft alleen wat meer haar op haar hals maar is goed droog te stappen, en staat dus niet met een kleffe vacht op stal, of in de weide!

Ze zweet altijd erg veel, en train het hele jaar door. Ik wil haar dus niet ziek hebben, als de vacht dus te lang word moet het er toch echt af. Ik ga ook vroeg beginnen met dekens, hals deken ed, maar dit heeft vorig jaar ook niet gewerkt vandaar

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:06

Haar eerst laten wennen aan een scheerapparaat, zonder te scheren.
Scheerapparaat aan, paard erbij, tot ze aan het geluid is gewend.
En zo ga je telkens een stapje verder.
Hoe precies, heb ik in een boek gelezen, wat ik heb.
Het schijnt wel goed te werken, zelfs de bangste paarden lieten zich scheren.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 00:11

Kijk zoiets bedoel ik dus. Heb je een naam of een site waar ik dat kan vinden?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:15

Ja, dat is het boek 'Begrijp uw paard' schrijver: Michael Peace & Lesley Bayley

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 00:17

Oke dankjewel :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:23

In het kort, wat ik even snel heb opgezocht:

Geef het paard ongeveer twee meter touw zodat hij de ruimte heeft, voordat je de tondeuze aanzet.
Houd de tondeuse zo, dat hij niet bang wordt.
Je moet de tondeuse laten lopen, totdat hij zijn hoofd laat zakken en ontspannerder wordt.
Dan zet je de tondeuse uit.
Dit herhaal je enkele keren voordat je dichter bij het paard komt.
Neem de tijd hiervoor.
Bedenk dat je hem nu niet gaat scheren (kun je dus nu al gaan oefenen) maar om je paard de tondeuse te laten accepteren.
In de loop van de keren, verklein je de afstand. Als het paard weg wil lopen, houdt hem niet meteen tegen, dit brengt alleen maar spanning in het paard.
Het beste is hem in het rond te leiden dan, zodat hij wel kan bewegen, maar jij ook dicht bij hem kan blijven.

De makkelijkste plek (als je hem eenmaal aanraakt met de tondeuse) is op het onderste deel van de nek.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 00:29

Dankjewel :D Dit ga ik de komende tijd maar even doen, zodat ik (als het nodig is) in oktober denk ik toch wel rustig kan scheren..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:32

In het boek staat het nog uitgebreider, hoor.
En misschien zijn er nog wel andere mensen, die andere ideeën hebben, wat ook goed werkt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:35

mika11 schreef:
Haar eerst laten wennen aan een scheerapparaat, zonder te scheren.
Scheerapparaat aan, paard erbij, tot ze aan het geluid is gewend.
En zo ga je telkens een stapje verder.
Hoe precies, heb ik in een boek gelezen, wat ik heb.
Het schijnt wel goed te werken, zelfs de bangste paarden lieten zich scheren.

Inderdaad. Maar mocht het pure dominantie zijn, dan zal dit niet werken, en omdat je aangeeft dat ze bij het straffen juist kwader wordt, niet angstig probeert weg te komen kan het ook een dominantiestrijd zijn. Daar komt het gericht slaan nog bij. Daarnaast tempert een verdovingsmiddel de angst behoorlijk, en blijkbaar is de fysieke reactie toch hinderlijker voor het paard, maar de gedragsmatige reactie minimaal, wat eerder naar agressie dan angst wijst. In dit geval is grondwerk gericht op "de mens als leider" een betere optie. Als je het met normaal loswerken en alle bijbehorende middelen nog echt helemaal niet kan redden, dan is de laatst mogelijkheid een join-up, maar dat is erg heftig, en dan moet je helemaal zeker weten dat het dominantie is en geen angst, want een join-up met een zeer angstig paard kan het dier psychisch helemaal ten gronde richten. In het geval dat het daarop aankomt is een ervaren adviseur wel aan te raden, maar omdat de dagelijkse omgang met de eigenaar is ben ik er persoonlijk wel voorstander van dat de eigenaar het werk zelf doet, het grondwerken, maar ook alles wat erop volgt.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 00:45

Ik denk persoonlijk ook dat het een beetje dominantie is, een beetje een bitch is ze ook wel. Ik ga het eerst maar eens zo proberen denk ik, mocht het dan nog niet lukken ga ik het zelf ook niet proberen, maar zorg ik voor hulp. Ik ga zelf bijv geen join-up proberen, bang dat k haar dan verkloot :j

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:47

Gewoon platspuiten door de veearts. Sommige paarden hebben gewoon een hekel aan scheren, leg je er bij neer en spuit het dier plat.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 01:21

ik zeg training proberen platspuiten kan altijd nog. en als ze het trainen goed doet af en toe iets lekkers en dan op stal

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 01:59

Effe een simpele reactie....niet scheren, goed bijhouden met dekens en verder zo laten. Ieder paard heeft wel iets, het accepteren daarvan is vaak het grootste probleem van ons mensen.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 02:11

ik heb een tip hoe wij het deden bij ook zo een monster

IK WIL HIER GEEN COMMENTAAR OP IK WEET DAT HET NIET ZO PAARD VRIENDELIJK IS MAAR HET IS EEN GEVAL VAN NOOD!!!! NA 5 MAAL DEZE TIP TE DOEN WAS HET AL NIET MEER NODIG!!!!

je neemt een voor voet van je paard doet er een zacht touw om heen en deze laat je door iemand omhoog houden als er paniek is dat het los kan snap je?

bv de linker hoef en het touw laat je dan over de rug jaar recht lopen een daar houd een persoon hem vast
of je doet het touw aan de rechter hoef en over de rug onder de buik en terug over de rug als je dit los is het ook los! de 2de manier is voor als het paard echt de hoef op de grond probeert te zetten dat je het niet meer kan houden !

doordat een paard met 1 hoef omhoog staat kan hij niet slaan zegt het ook tussen 2 kettingen etc van zo kan gij ook niet bijten !

wissel wel tijdig doe voor hoeven af voor de bloedsomloop enzo.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 03:06

paarden115 schreef:

IK WIL HIER GEEN COMMENTAAR OP IK WEET DAT HET NIET ZO PAARD VRIENDELIJK IS MAAR HET IS EEN GEVAL VAN NOOD!!!! NA 5 MAAL DEZE TIP TE DOEN WAS HET AL NIET MEER NODIG!!!!

je neemt een voor voet van je paard doet er een zacht touw om heen en deze laat je door iemand omhoog houden als er paniek is dat het los kan snap je?

bv de linker hoef en het touw laat je dan over de rug jaar recht lopen een daar houd een persoon hem vast
of je doet het touw aan de rechter hoef en over de rug onder de buik en terug over de rug als je dit los is het ook los! de 2de manier is voor als het paard echt de hoef op de grond probeert te zetten dat je het niet meer kan houden !

doordat een paard met 1 hoef omhoog staat kan hij niet slaan zegt het ook tussen 2 kettingen etc van zo kan gij ook niet bijten !

wissel wel tijdig doe voor hoeven af voor de bloedsomloop enzo.
\

Wat jij hier aangeeft is eventueel een oplossing, houdt wel rekening met het feit dat dit niet door iedereen exact uitgeoefend kan worden met alle eventuele ellende van dien.

Ik vindt het persoonlijk ook geen probleem dat een paard zijn eigen onhebbelijkheden zou hebben. het scheren wel/niet is simpel op te lossen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:41

paarden115 schreef:

IK WIL HIER GEEN COMMENTAAR OP IK WEET DAT HET NIET ZO PAARD VRIENDELIJK IS MAAR HET IS EEN GEVAL VAN NOOD!!!!

Een geval van nood? Een geval van nood om te scheren of om de tip te geven? Kan me namelijk geen énkele situatie voorstellen waar het een geval van nood kan zijn om te scheren.

Er is niks mis mee om je paard te leren niet bang te zijn voor scheren. Maar persoonlijk snap ik niet waarom je een paard dat aan zou doen. Scheer je hem eerst kort en dan een pak dekens op? Laat hem dan gewoon z'n vacht houden en gooi een zweetdeken op na het rijden. Ze zweten ook niet zo heel veel in de winter.
Tja, dan kan het zijn dat het een halfuurtje duurt voor hij helemaal opgedroogd is, maar is dat nou echt zo lang?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:52

Rustig aan laten wennen, slecht gedrag negeren en goed gedrag belonen.
Gewoon eerst dat ding uit laten en hem eraan laten ruiken , als dat goed gaat beetje over zn lichaam terwijl hij uitstaat.
De volgende dag weer en als dat goed gaat zet je hem aan, als ze er rustig op reageert en beetje aan durft te ruiken/kijken stoppen. De volgende dag herhaal je weer alles & probeer je ook een klein plekje te scheren, heel rustig, praat tegen der, zorg dat je met zn 2en bent en goed belonen!
Succes