Pony niet te benaderen tijden het eten(dominantie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Pony niet te benaderen tijden het eten(dominantie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 19:53

:wave:

Ik heb een verzorgShetlander waarmee ik al eerder dominantie problemen heb gehad, dit is nu grotendeels opgelost, op één ding na. Ze is nauwelijks te benaderen als ze in de schuilstal staat te eten. Zoals laatst, ik wil haar pakken, huppa, oren in de nek en een schijnbeweging naar voren. Toen heb ik haar met m'n stem flink gewaarschuwd. Daarna nog eens geprobeerd, mevrouw draait zich om om te trappen, toen heb ik haar een knal met halstertouw verkocht( ze heeft al eens eerder een schop gehad omdat ze gericht trapte, heeft nooit meer getrapt in de wei). Nog een waarschuwing in lichaamstaal geven. Daarna ben ik weggegaan en met een andere pony doorgegaan.

De enige manier om haar dan te benaderen is met een plastic zakje kraken(= gelijk aan eten voor haar). Dan komt ze weer met haar liefste blik en hinnikje naar me toe, dan doen ik snel het halster om en geef haar een snoepje.

De eerdere dominantie problemen waren: dreigend naar je toe draven('wegjagen'), gericht trappen, bijten, niet meer te benaderen ect. Dit is opgelost door veel grondwerk en ook even laten voelen wie de leider is(dat is haar eigen manier: wie niet horen wil zal voelen).

Maar wat moet ik hier aan doen, ze is een dominant kreng, ik ben dit moment wel de baas, maar er zijn momenten dat ze wil vechten voor die rol...

Alvast bedankt,
Esmée

Ibbel

Re: Pony niet te benaderen tijden het eten(dominantie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:04

Tja, je kunt je ook afvragen waarom je je paard wilt storen tijdens het eten. Het is een leuke test om te kijken of ze je als leider accepteert, maar niet echt de juiste plek om dominantie uit te vechten...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:06

Nee, dat weet ik, maar ze moest eenmaal gepoetst worden.
Als ze op het gras staat kan je haar btw meestal wel benaderen, bij het hooi eten niet...

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:07

doet ze dit als je haar eten heb gegeven of als ze gewoon hooi staat te eten in haar schuilstal.
en je zegt dat je haar wel kan benaderen met een plastic zakje, ze is dus verzot op eten.
maar als je haar dan te pakken hebt dan moet je haar niet belonen met een snoepje.
dan beloon je haar juist voor haar agressieve gedrag.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:09

Meestal als ik heb gegeven en dan haar een uurtje later kom pakken...
Maar ze doet het vaak ook als ik niet heb gegeven.
Ze is inderdaad verzot op eten...
Ik zal geen snoepje meer geven...

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:11

Ibbel schreef:
Tja, je kunt je ook afvragen waarom je je paard wilt storen tijdens het eten. Het is een leuke test om te kijken of ze je als leider accepteert, maar niet echt de juiste plek om dominantie uit te vechten...

ik vind dat je een paard/pony's gewoon moet kunnen benaderen als ze staan te eten, ook al is het maar
om ze een aai te geven.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:12

en als je haar eten geeft en er dan bij blijft staan, wat doet ze dan

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:14

Nooit uitgeprobeerd, ik geef ze niet zo vaak hooi, meestal verdeel ik gewoon een paar plakjes(meerdere pony's) en ga daarna nog wat andere dingen doen op de boerderij, ik geef ze dan de tijd om te eten voor ik verder met ze ga.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:15

Ik vind dat je een paard/ponie met rust moet laten als deze aan het eten is. Ik zelf word hels als ik telefonisch gestoord word door een of ander callcenter als ik aan het eten ben. En ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die ook graag dan hun 5 minuten van rust willen hebben.
Ik zou zeggen heb er gewoon respect voor en hou daar gewoon rekening mee. Er is NIKS wat je MOET doen met een paard in die paar minuten dat die aan het eten is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:16

Ik zeg ook dat ik ze meestal gewoon met rust laat, maar soms moet het even.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:17

EskeGirl schreef:

wat MOET even? Stikt ze in haar eten en moet je EHBO uitvoeren? staat de stal op instorten en moet ze er direct uit? Is er brand op stal?

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:20

tjoppie schreef:
EskeGirl schreef:

wat MOET even? Stikt ze in haar eten en moet je EHBO uitvoeren? staat de stal op instorten en moet ze er direct uit? Is er brand op stal?

Maar een paard moet toch ook normaal reageren als je bij het eten komt? of ben ik nou raar?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:21

paddy schreef:
Ibbel schreef:

ik vind dat je een paard/pony's gewoon moet kunnen benaderen als ze staan te eten, ook al is het maar
om ze een aai te geven.

Mee eens :) Vind het not done als je niet eens bij een pony in de buurt kan komen zodra ze staan te eten. Stel dat je niet persé bij je pony wilt zijn maar iets bij je pony, bijv een halstertouw die toevallig nog bij de voerbak ligt. Dan moet je maar wachten tot ie klaar is met eten zodat jij erbij kan?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:21

Ze moet gepoetst worden, en ik kan 2 uur gaan wachten tot ze klaar is ja, maar ik moet ook op tijd thuis zijn ect.
Het gebeurd niet super vaak dat het gebeurd, maar mijn mening is dat ze me er gewoon bij moet laten, etend of niet.

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:24

ben je de enige die bij deze paardjes komt, misschien heeft ze wel ervatringen met andere meisjes die bijvoorbeeld met haar emmer brok of weet ik wat gaan sjauwen..
misschien helpt het als je haar voert en er bij blijft staan zodat ze vertrouwen krijgt in jou en ze doorkrijgt dat jij haar eten niet weg pakt.. (ipv eten neerlegen en er daarna naar toe lopen)
ik vind ook dat je gewoon bij je paard moet kunnen komen als ie eet..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:26

HilD schreef:
ben je de enige die bij deze paardjes komt, misschien heeft ze wel ervatringen met andere meisjes die bijvoorbeeld met haar emmer brok of weet ik wat gaan sjauwen..

Dan NOG. Ik heb ook mijn paard zijn bak opgepakt en ergens anders neergezet, terwijl die stond te eten. Tja, meneer moet even opzij, er moet een ander paard langs, of wat dan ook. Natuurlijk loopt ie zelf gewoon mee en krijgt ie het meteen weer, maar ik moet gewoon de bak kunnen verplaatsen als dat nodig is.

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:28

dat begrijp ik wel dat is bij mijn paard ook, ik bedoel alleen ik zie vaak zat kinderen die jong zijn die met shetjes omgaan ze vinden het leuk als de beesten gaan rennen etc en ze dan achter hun eten aan laten rennen.. ik bedoel niet dat je de bak niet op mag pakken.. ik bedoel maar misschien heeft haar pony bepaalde ervaringen waarvan zij denkt laat me met rust.. en dat verklaart haar gedrag.. niet dat het goed is dat ze zo doet.. maar misschien kan ze dan aan vertrouwen gaan werken

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:29

Ben ik nou de enige die het debiel vind dat je je etende paard niet normaal zou kunnen benaderen..
Bij ons op stal kan je ze allemaal benaderen als ze aan het eten zijn, geen probleem niks.
Zouden het ook niet moeten flikken om dominant te doen, als er een de baas is zijn wij dat.

Paard moet gewoon benaderd kunnen worden :j

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:30

_Belleke_ schreef:
Maar een paard moet toch ook normaal reageren als je bij het eten komt? of ben ik nou raar?

Nee hoor, een paard mag best vertellen dat die dat helemaal niet prettig vind en dat die liever met rust gelaten word. Aangezien zo een dier het je niet vriendelijk kan vragen zal die zijn lichaamsuitdrukkingen in moeten zetten om je dat duidelijk te maken. Ik vind dat OK en ik hou daar rekening mee. Het is het paard zijn moment in het paard zijn veilige haventje, en daar moet je je op dat moment niet mee bemoeien

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:31

ilovetrusha schreef:
Ben ik nou de enige die het debiel vind dat je je etende paard niet normaal zou kunnen benaderen..
Bij ons op stal kan je ze allemaal benaderen als ze aan het eten zijn, geen probleem niks.
Zouden het ook niet moeten flikken om dominant te doen, als er een de baas is zijn wij dat.

nee je bent niet de enige??

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 20:31

ilovetrusha schreef:

Ik vind het dus ook debiel, de andere kun je allemaal wel benaderen, maar deze Shet is de baas van de kudde zegmaar.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:32

waar is het respect voor het paard gebleven.

LisaD

Ja, daarom. Ik denk dat hij gewoon of voernijd heeft, of denkt dat hij de baas is..

HilD

naja je kan het allemaal wel debiel vinden het paard zal er wel een rede voor hebben..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:33

Allemaal waar, maar als je al wéét dat je een dominantieprobleem hebt, dan is dat uitvechten over een voerbak het domste wat je kunt doen. Heb je geen dominantieprobleem, heb je ook geen voerbakprobleem. Voordat je echter zover bent moet je eerst die dominantie oplossen en dat doe je níet als je paard extra gemotiveerd is om te vechten omdat-ie eten krijgt.

Poetsen MOET verder nooit - er is nog nooit een paard doodgegaan door niet te poetsen.