Brutaler en stoerder rijden binnenkomen en in een proef?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Brutaler en stoerder rijden binnenkomen en in een proef?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 20:13

Hoi bokkers,

Ik heb eens een vraag. Ik heb weleens van een (bekende) ruiter te horen gekegen dat ik in mijn proeven "stoerder" en brutaler binnen mag komen, zo van "hier ben ik". :+

Ik heb een aantal proeven van mezelf bekeken en ik snapte precies wat ze bedoeld. Het ziet er wel netjes, maar erg braaf uit als ik de AC lijn op rijd en HH en groet.
Ik zit al een tijdje te bedenken hoe ik dat dan moet doen. Wat is nou brutaler en stoerder binnen komen? Moet ik dan rechter zitten, borst voorruit :+ in middendraf binnenkomen etc? Ik kom er zelf niet echt aan uit.
Ik ken wel ruiters die binnen komen, dat ik denk "ja gaaf" en dat ze mijn interesse wekken. Ligt ook zeker aan het paard, maar ook aan de manier van rijden. Ik kan er niet echt achter komen waar het dan wel aan ligt.

Hebben jullie een idee? En wat is nou butaler en stoerder rijden in een proef? Zelf denk ik dat durven rijden en niet teveel op "safe" rijden daar ook wat mee te maken heeft.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

lifeofmarit

Re: Brutaler en stoerder rijden binnenkomen en in een proef?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:33

ehm arrogante bek trekken? :')
Nee, denk gewoon recht zitten borst voor uit en lachen?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:35

Als je voor jezelf de instelling hebt van :" hier komen wij en we gaan knallen!" kom je geheid al een stuk stoerder binnen :j
Oftewel, als jij met lef en vertrouwen binnenkomt, zul je dat uitstralen en je paard ook ;)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:36

Het is ook met een exspressievere draf binnenkomen ,kracht uitstralen en een vlotte overgang na het halthouden zonder balans te verliezen.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:41

Wat ik doe om de toon te zetten van de proef, is inderdaad in een middendraf/vlottere draf binnenrijden en uit de draf meteen vierkant halt houden. Iets waar ik ook veel op train thuis :) Borst vooruit, kin omhoog en beetje zelfzekere glimlach. Groeten, niet twijfelend handje naar achter, maar hand strak naar achter, hoofd buigen en in een zeer vlotte draf onmiddelijk wegrijden uit stilstand :D

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:33

Nathaliefje schreef:
Wat ik doe om de toon te zetten van de proef, is inderdaad in een middendraf/vlottere draf binnenrijden en uit de draf meteen vierkant halt houden. Iets waar ik ook veel op train thuis :) Borst vooruit, kin omhoog en beetje zelfzekere glimlach. Groeten, niet twijfelend handje naar achter, maar hand strak naar achter, hoofd buigen en in een zeer vlotte draf onmiddelijk wegrijden uit stilstand :D

Denk dat dit wel het meeste indruk maakt. Veel combi's gaan 15 m voordat ze moeten halthouden al langzamer draven om op tijd stil te staan. Krijg je zo'n flauw gevoel van. Knallen tot X, hh, duidelijk groeten en expressief weer wegrijden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:35

Nou gaan we dan ook maar eens op oefenen... vind ik wel een goede.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:41

Succes! :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 11:57

Leuke tips komen er voorbij!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:02

Ja ik sluit me bij iedereen aan. Maar onthoud ook dat je de hele tijd een glimlach meot hebben. Ik doe dat ook en dan kom ik altijd onder de 5. Maar een ker deed ik adt neit en einde ik best wel laag. Ik weet dat het niet komt door je lach maar als je blij binnenkomt dan gaat het ook vaak beter dan als je super sjaggie binnenkomt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:03

Laat zien dat je paardrijden leuk vindt, ga wat gewaagder rijden, moet je middendraf laten zien, laat dat dan ook duidelijk zien, niet heel voorzichtig een paar pasjes verruimen, maar echt actie. Verder denk ik dat het vooral met je eigen uitstraling te maken heeft, zoals al is gezegt.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:04

Tuurlijk! Wanneer je doet alsof het leuk en makkelijk is, is de jury eerder geneigt dat ook te geloven ;)
Kijk, slecht is slecht en goed is goed, maar eerlijk is eerlijk: dressuur is ook wel een beetje show..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:08

Nathaliefje schreef:

Zo doe ik het ook :j en scoor eigenlijk altijd een 7

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:08

Ja juist, 'dresuur is ook wel een beetje show' en zo moet je ook binnen komen. Als een jury tig combinaties moet beoordelen kun je wel iets meer opvallen als je lekker vlot en expressief binnen komt rijden zoals hierboven aangehaald, niet te flauw en te voorzichtig, gewoon gas geven en gaan met die banaan! :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:36

Bij mij heeft een glimlach geen effect. Ik wil gewoon een nette proef zien. Fijn als je erbij lacht, maar extra punten gaat het niet geven.

Als je het commentaar krijgt dat je brutaler moet rijden denk ik dat je ook wat meer impuls mag hebben. En wat bewuster rijden. Overgangen en wendingen voorbereiden. En dan ziet het er al een stuk minder flauw uit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:45

Als iemand echt plezier heeft zie je dat gauw genoeg is mijn ervaring en die neplachjes die jullie voorstellen pik je er zo uit.
Ik denk idd dat je met meer impuls moet rijden en je paard met meer afdruk door de baan moet voorstellen. Daarmee maak je indruk, niet met zo'n neplach.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:53

Binnenkomst en afgroeten waren met mijn pony altijd de sterkste punten.
Lekker actief binnenkomen (dus iets vlotter draven), hup stil op X, kaarsrecht, in de aanleuning en weer weg.
Helaas kakte hij de rest van de proef vaak in. :+

SEEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:07

Je moet gewoon zelfverzekerd op je paard zitten, rechte houding, schouders naar achter, borst vooruit en als je zelf de instelling hebt 'dit ga ik wel even doen' straal je dat vanzelf uit

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:50

@Fitzroy

Maar geef het toe dat jury leden het fijner vinden om te zien dat je er plezier in hebt dan dat er een sjagerijnig mens op een mooi dier rijdt. Dat vind ik tenminste. Ik zie liever mensen die genieten van de tijden met hun paarden dan dat ze het alleen maar doen voor prijzen en geld enz.
Ik vind zoiezo dat je aan paardrijden meedoet omdat je het leuk vindt dat je op een mooi en lief diertje mag rijden. Ik heb een hekel aan mensen die niks om hun paarden geven maar gewoon denken aan hun prijzen en WINNEN WINNEN WINNEN!!! Je mag gerust willen winnen maar denk ook aan je paard. sommige sporters laten hun assistentes hun paarden verzorgen en opzadel en zodra dat er gereden moet worden dat ze er snel opspringen en hun profje rijden en dan stappen ze af en gaan ze weer wat anders doen en laten het paard over aan hun "slaafjes". dat is mijn mening. Kijk ik wil oko bij een wedstrijd winnen maar ik denk aan mijn paard. Ik vind eht niet erg als ik 7e word.
Dus ik wil gewoon zeggen dat je moet laten weten dat je er plezier in hebt en dat je er bent voor je plezier!

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:56

Leuke tips, ik heb vanavond wedstrijd en moet met meer impuls rijden, ben benieuwd of het me lukt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:15

Ik kom gewoon op een goed tempo binnen, veelal staat mijn gezicht op standje concentratie.
Wend op tijd af. Als ik hoor "TUSSEN C en M overgang" dan rijd ik hem er ook Precies tussen.
Ik zorg dat mijn voltes mooi rond zijn en mijn afwenden gewoon rechte lijnen.

Duidelijk verschil tussen de gangen dus voor middendraf in de hoek een klein tikje terugvragen,
de lijn op en daarna pas naar middendraf toe rijden. Scheelt al een heleboel.

Ik haal mijn nog "zwakkere" oefeningen met gemak op en rijd ondanks dat ik een "op safe" rijd
met gemak mijn winstpunten.

Zit echt niet de hele tijd te grijnzen op mijn paard, tenzij een oefening veel lekkerder gaat dan
ik had verwacht. Dan ben ik oprecht blij.

Na het groeten aan het eind krijgt het paard een goeie kriebel en begin ik meestal direct tegen
mn paard te kletsen. Als ik voor mijn gevoel veel punten heb laten liggen ben ik soms best een
beetje sjaggie met afgroeten omdat ik weet dat we beter kunnen.

Denk dat boven het M je met wat meer bravours binnen moet komen en idd zelfverzekerd op
je paard moet zitten en gewoon moet RIJDEN. Maar voor nu (voor mijn paard met weinig
concourservaring) vind ik ontspanning belangrijker dan spektakel!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:16

emilyslaluna schreef:
@Fitzroy

Maar geef het toe dat jury leden het fijner vinden om te zien dat je er plezier in hebt dan dat er een sjagerijnig mens op een mooi dier rijdt. Dat vind ik tenminste

Fitzroy en Scum zijn juryleden. ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:47

Fijn zulke tips, ik zit altijd met lol op mijn knol zelfs toen het zo slecht ging. Pown kon er niets aan doen, ik was ziek en verkrampte helemaal
Dus maar besloten om even te stoppen met wedstrijden en nu gaat het gewoon weer goed met ons beide dus we gaan het weer proberen en zullen ook zeker vol trots door de baan sturen..

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:15

ik denk dat het wat impuls is wat je dan een beetje mist,
een voorwaartse draf, beetje schakelen als je de ring komt even melden en dan beginnen?

Noor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:10

Gewoon iets zelfverzekerder rijden, met iets meer sensatie zeg maar