Je paard scheren in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Je paard scheren in de winter??

Jaa!
84 (71%)
Nee!
34 (28%)

Totaal aantal stemmen: 118

Amber111

Je paard scheren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:21

Hallo Allemaal!
Je paard scheren in de winter,
Iets wat velen zich afvragen..
Ja of nee?
Wat doen jullie?, en waarom juist wel of niet?

Greettzz(:

Retlaw

Re: Je paard scheren in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:24

Op tijd beginnen met een deken voorkomt hier tot nu toe bij alle Friezen dat ze moeten geschoren. Vandaar mijn NEE.
Maar kan me voorstellen dat als het niet anders kan, het gewoon ook moet.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:30

Die van mij staan lekker buiten met een schuilstal en krijgen altijd een goede dikke wintervacht. Scheren doe ik dus niet. Een deken is nooit zo goed als hun "echte" vacht. Na het mennen is het een kwestie van even goed uitstappen en dan rollen ze vervolgens zelf al weer lekker in de sneeuw.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:32

Ja, maar zo laat mogelijk. Ook niet vaker dan 2 keer.
Mijn paarden gaan mee op concours, ze worden dus veel getraind. Zo'n natte vacht is dan bijzonder vervelend. :)

Maar ben dan weer minder fan van al die dekens, dat vind ik een groot minpunt.

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:47

De ene wel de ander niet. We hebben 1 pony die echt een beertje wordt, ze is niet droog te krijgen. Ons paard heeft een mooie wintervacht dus bij haar is het waarschijnlijk niet nodig, die is zo droog.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:51

Ja! Vorig jaar twijfelde ik nog, omdat het niet de makkelijkste is met scheren maar ik wil nooit meer anders! Die van mij krijgt echt een gigantische vacht, iedereen verbaast zich er over. En dan gaat ze zweten en komen er onwijze klitten. Die arme pony werd er helemaal sacherijnig van! Die bloeide helemaal op na het scheren. Ik doe het meestal in oktober/november, op het moment dat ze 's nachts weer binnengaan. Ik ben gezegend met een pony die bijna geen nieuw haar aanmaakt na het scheren want meerdere keren scheren zou ik niet zo zien zitten. In het voorjaar vragen mensen me altijd of ik haar opnieuw heb geschoren. :D Dus tja, ik vind het echt ideaal!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:53

Ja, omdat hij heel vroeg een wintervacht aanmaakt en dan staat te zweten in de wei. Ik scheer dus vroeg en dan maar 1x zodat het in de winter weer beetje is aangegroeid. Ik scheer in patroon omdat ik puur voor functionaliteit scheer. En ja rijdt wel wedstrijden maar ze kijken maar mooi door zijn harige beentjes heen :D

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:00

haha ja dat harige benen ken ik, ik scheer de benen altijd redelijk laag maar laat alles wat niet in de deken zit eraan. Volgens sommige mensen lelijk, maar goed ik doe het niet voor de mooi, als ik het eraan laat heb ik alsnog last van klitten onder haar oksels. Maar bij mijn pony is vooral het hoofd erg, omdat ze heel veel kleurverschil heeft en haar hoofd heeeel behaard word :')

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:03

Herkenbaar ik heb dan ook een 2kleurig paard :+ Valt ook extra op maar ach zo kan die nog lekker in de blubs rondlopen zonder dat ik me druk maak :')

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:14

Ik scheer mijn pony 1x, ze heeft al uit zichzelf een vrij dunne vacht, wel goed inpakken met dekens!:D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:49

Mijn EV heeft het snel te warm, waardoor tijdig afdekken moeilijk is en ze me toch steeds weer verrast met een prachtig wintervacht.
Echter is 1.5uur droogstappen voor 15 minuten rijden niet erg realistisch en heeft mijn merrie wel degelijk last van haar vacht tijdens het rijden. Dus scheren we maar en dit bevalt me eigenlijk vrij goed...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:56

Mijn paard wordt straks ook geschoren. Ze heeft heel veel last van de warmte en is heel snel warm en bezweet. Ik kan haar ook niet snel een deken om doen want dan staat ze onder haar deken te zweten. Ze maakt altijd wel een dikke vacht aan, ze begint nu al pluizig te worden :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:17

Hier een KWPN'er van 22 jaar, die niet onder doet voor de gemiddelde tinker. Dus ja, wel geschoren. Wil dit jaar voor het eerst deels scheren, om te zien of hij de winter dan beter door komt qua gewicht.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:22

Ja, mits je goede dekens opdoet bij je paard en hem buiten in ieder geval een schuilstalletje kunt bieden.
Als je wedstrijden rijd met je paard is zo'n vacht gewoon niet handig, uren stappen voordat ze droog zijn en ze zweten al na tien minuutjes.. :n
Nee, niet handig vind ik!

Als je een paard hebt alleen voor de recreatie vind ik het een compleet ander verhaal, dan zou ik die vacht er lekker oplaten :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:14

Ja :j
Ik vind het ideaal! Heb een bucas allinone en dan zit je ook niet zo met het gedoe met welke/hoeveel dekens je dr op moet doen.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:36

Mijn paardje werd normaal voor de helft geschoren, dit jaar ga ik hem met een vriendin helemaal scheren. Die van mij zweet echt heel snel. En duurt echt heeeel lang voordat je hem weer droog hebt en voordat ik z,n deken weer op kan leggen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:35

Mijn eigen pony en verzorgpaard worden beide niet geschoren. Niet nodig, want ze hebben een goede wintervacht. Dus na het rijden/mennen krijgen ze in de winter een kwartiertje een fleecedeken op en vervolgens gaan ze - zodra deze er weer af gaat - hun stal in of het land op. Met allebei gaat dit al jaren prima! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:39

Ja,ik scheer ze.
Mijn paard loopt 6x per week,waardoor die natte vacht heel erg vervelend is.
Mijn pony scheer ik om gezondheidsredenen.
Ik doe het zo laat mogelijk,dan hoef ik niet zo vaak te scheren.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:42

Mijn paard stond vorige winter ergens om zadelmak te maken. Toen ze meer met hem aan het werk gingen zweette hij enorm en duurde het echt uren eer hij droog was. Daarom hadden ze gevraagd of ze hem mochten scheren. Ik heb toe gezegt. Nu moet ik hem elk jaar scheren zeggen ze ( omdat de vacht altijd dikker wordt ofzoiets :P) ik geloof er niet veel van dat dat moet.
Maar ik ga hem toch scheren. Als hij weer zo teddy wordt als verleden winter en er weer last van krijgt. ( Dat is het lastige, hij krijgt nl dikke haar en heeft het snel te warm. Met rijden puft hij dan echt ( zeiden ze op die stal toch en daar reden ze niet eens lang). Enige nadeel vind ik dan dat geprul met dekens, maarja dat moet je erbij nemen he.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:48

Vacht maken ze niet zo zeer aan door de temperatuur, maar ook door de lengte van de dagen. Mijn cruzado Andalusiër verhaart nu b.v. al. Veel te vroeg en veel te warm om hem al een deken op te leggen.
Afgelopen jaren is hij geschoren omdat hij door zijn dikke (en niet lange) vacht het enorm benauwd kreeg tijdens het rijden. Stond na korte tijd al te pompen.
Eind oktober gaat zijn vacht er af, deken op en hij voelt zich een stuk prettiger.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:06

Mijn paard wordt niet geschoren. Hij staat tot november dag en nacht buiten en gaat daarna 's nachts op stal tot maart. Met rijden zweet hij wel, maar ik laat hem na het werk (en uitstappen tot hij goed op adem is) even rollen in de bak, dan is hij weer droog. Last van de warmte heeft hij niet met rijden, aangezien we alleen maar in de buitenbak of in het bos rijden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:13

ik scheer mijn pony wel, omdat ze een hele dikke wintervacht krijgt en heel snel zweet.
maar ik heb nu een paard en die geeft ik gewoon een deken op en probeer zo veel mogelijk de wintervacht tegen te houden.

als een paard dag en nacht buiten staat zou ik hem niet scheren maar eentje die volop in de sport loopt en een dikke wintervacht krijgen zou ik wel scheren.

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:15

nee bij mijn shetje deed ik het nooit, ik vond het geweldig die dikke vacht en het hield er lekker warm op het land. :o

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:17

Ik probeer het niet, maar als ze veel vacht krijgen doe ik het wel, dan zo vroeg mogelijk want dan blijft de kleur nog iets mooi. Mijn paarden gaan mee opconcours, met de training is het niet handig als ze erg nat zijn. Vorig jaar 2 wel geschoren en 1 niet. Ik hoop dat ik dit jaar maar 1 hoef. Maar ik vermoed 2 omdat beide snel zweten.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:20

Heb het eerder nooit gedaan en spijt als haren op hoofd!
Paardjelief word teddybeer in de winter en had er echt last van!

Had van de winter een hete bliksem onder mijn kont maar ze voelde zich kiplekker :D Heb 2x geschoren!