Gratis aanbieden van een paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vienna1987

Gratis aanbieden van een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:53

Het is precies de tekst waar ik problemen mee heb.
Het gaat hier om een 13 jarige merrie die zo aangeboden wordt en het gekke is niemand reageert.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik eerder zoiets had ach mijn probleem niet laat iemand dat arme beest naar de slager brengen, maar ik zal niet de genen zijn die dat doet.
De merrie loopt al zeker een jaar kreupel en de ene keer wel en de andere keer niet. Echt duidelijk is het niet. Haar eigenaar heb ik zegge en schrijven 1 keer gezien op stal en toen was de merrie onmogelijk ( ze is wel iets vaker geweest hoor maar vaak wekelijks zeker niet). Zo angstig en overdreven. Toen ik de eigenaar er mee bezig was dacht ik wat een engelen geduld heeft die met die merrie. Nou moest van de week bekapt worden en ik ben zo anders over de merrie gaan denken. Het is enorme schat. Een geweldig lief ding. Ze was ineens helemaal niet moeilijk. Heerlijk aanhankelijk en zo makkelijk. Ik heb heerlijk met haar staan tutte. Mooi haar maantjes getrokken, lekker gepoetst en ze was zo aandoenlijk super lief.Ook met bekappen als een ideaal paard en dat is echt wel anders geweest. Ik had echt weer zo iets heb ik weer! Ze laat me niet los. Ze verdient dit niet. Gratis aangeboden worden. Niemand weet eigenlijk wat ze mankeert, want er heeft nooit een dierenarts naar gekeken. Ik heb ook wel zo iets zal ik een dierenarts na laten kijken, maar ik ga ook niet meer dan 100 euro in steken voor kosten en ik ben bang dat de oorzaak van het probleem alleen door foto's kan bekeken worden. Niet dat ik haar wil kopen want ik heb mijn eigen merrie en daar komt al volgend jaar een veulen bij. Een ander paard erbij kan ik niet betalen. Aan de andere kant denk ik ook heel praktisch en realistisch de merrie loopt meer als een jaar kreupel dus de kans dat het iets ernstigs is groot. Ik ben eerlijk ik heb niet goed kunnen zien hoe kreupel ze loopt want toen ik haar van de week in het weiland deed liep ze dus goed. Zelfs eigenlijk super maar de dag daarvoor liep ze wel kreupel. Er waren toen mensen die als ze goed was wel hadden mee genomen. De eigenaar heeft geen geld meer en ze wil van het paard af. Zolang het op deze stal staat heeft ze het best goed. Ze wordt wel verzorgd en iedereen geeft haar wel wat aandacht. Ze wordt ook wel een beetje verstoten binnen de groep.
Ik hoor graag meningen en advies.

X_Linz_X

Re: Gratis aanbieden van een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:58

lastige situatie..
ik zou het zo ook niet weten.

alleen ga je vooral niet schuldig voelen,
naast deze merrie zijn er nog zooo veel paarden en andere dieren en ook mensen die een veel slechter leven hebben, en die kun je ook niet allemaal helpen.

maar toch. ik snap je probleem. Je bent er nu eenmaal bij betrokken, en wilt iets doen.

ja. lastig/

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:01

Neem het paard over en breng het naar de slacht. Beestje verdient rust na al deze pijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:06

hm ik vraag me af of je het niet onder verwaarlozing kan plaatsen. In dat geval kan je de dierenbescherming wel bellen toch? Een dier een jaar met pijn laten lopen, tja.
Ik vind het te ver gaan dat jij het moet overnemen en naar de slacht brengen. Lekker makkelijk voor de eigenaars zeg. Sommige mensen :( _-:( 8)7 -:(- :n :r

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:10

Daar heb ik ook aan gedacht, maar in hoeverre is daar een staleigenaar in betrokken. Ik heb aan haar ook gevraagd waarom ze het beestje niet naar de slacht bracht. Zij zag het zakelijk en zo lang het paard bij haar stond bracht het geld op.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:14

Zij heeft wel overigens aan een d.a. gevraagd of het paard niet lijdt. Die zei zolang er niks mee gedaan wordt zal de pijn ook wel mee vallen, dus de stal eigenaar heeft wel enig na vraag gedaan.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 23:20

Voor mij weg brengen naar de slacht vind ik best heftig. Hoewel ik daar serieus echt over zit na te denken. Wel is het zo dat ik behoorlijk wat zou moeten regelen trailer en auto met aanhanger (heb ik zelf niet). Ik heb mijn eerste paardje moeten inslapen en ik vind het emotioneel gezien ook best heftig, maar aan de andere kant denk ik juist daarom het is zo'n lief dier en heeft al zo moeten lijden. Weinig aandacht en zo lang al kreupel.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:07

vienna1987 schreef:
Daar heb ik ook aan gedacht, maar in hoeverre is daar een staleigenaar in betrokken. Ik heb aan haar ook gevraagd waarom ze het beestje niet naar de slacht bracht. Zij zag het zakelijk en zo lang het paard bij haar stond bracht het geld op.

Hoe kan het paard geld opbrengen als er niets mee gedaan wordt? En dit is eigenlijk geen verwaarlozing, zo werkt het in NL helaas niet. ALs een dier eten, drinken en een schuilmogelijkheid heeft dan wordt aan de standaard voldaan. Ze is (naar wat ik uit je post op kan maken) niet te mager, geen ernstige wonden en als ze ook nog bekapt wordt dan wordt er dus gewoon voor gezorgd.

Dat er geen foto's worden gemaakt vind ik persoonlijk kwalijk maar dit blijft de persoonlijke keuze van iedere eigenaar. Dat ze gratis wordt aangeboden vind ik zelf weglopen van verantwoordelijkheid. (de huidige eigenaar dan). Triest.

Tja, wat kan je doen? Foto's laten maken maar dat kost geld. Haar overnemen en laten inslapen of slachten maar dat vind ik zelf niet jouw verantwoordelijkheid... Moeilijk. En wat zijn sommige mensen toch laks met hun dieren... :n

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:20

vienna1987 schreef:
Voor mij weg brengen naar de slacht vind ik best heftig. Hoewel ik daar serieus echt over zit na te denken. Wel is het zo dat ik behoorlijk wat zou moeten regelen trailer en auto met aanhanger (heb ik zelf niet). Ik heb mijn eerste paardje moeten inslapen en ik vind het emotioneel gezien ook best heftig, maar aan de andere kant denk ik juist daarom het is zo'n lief dier en heeft al zo moeten lijden. Weinig aandacht en zo lang al kreupel.

Misschien een goede ziel op bokt? Verder hoef je niet bij de werkelijke slacht zelf aanwezig te zijn..
En om even héél grof te zijn: als ze niet uitgesloten is voor de slacht kan je er misschien nog een centje voor krijgen, waarmee je bv. trailer en chauffeur kan betalen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:24

je kan ook iemand contacteren die voor jou het paard naar de slacht kan en wil brengen. Mijn stalbaas staat bekend om "kreupele" of "onhandelbare" paarden op te kopen voor de slacht, als je "geluk" hebt krijg je er nog wat geld voor. Want hij ontvangt natuurlijk ook "slachtgeld"...

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:37

Ik vind eigenlijk dat de huidige eigenaar dat moet doen. Straks haal je je nog een hoop ellende op de hals door je met dingen te bemoeien (hoe goed bedoelt ook) die niet gewenst zijn. Het is niet jouw paard. Tenzij je zegt ik neem haar over. Dan zou ik trouwens eerst een goede da laten komen voor een diagnose. Als zij het paard echt kwijt wil dan brengt ze het zelf weg of zie ik dat nou verkeerd? Je kan toch niet zomaar allemaal dingen gaan regelen voor een paard dat niet van jou is?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:43

Een paard kan ook na een jaar of paar weer genezen. Een jaar vind ik persoonlijk nog niet erg lang. Komt het beestje wel naar buiten?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:56

Ja als de veearts zegt dat het paard niet lijdt aan pijn denk ik ook dat je zelf geen acties moet doen als naar de slacht brengen. Het feit dat er niet naar omgekeken wordt, misschien kan je met de andere pensionklanten afspreken het paard zijn dagelijkse knuffel te geven en lekker een keer een borstel erover te halen. Verder zou je toch gek zijn om je zoveel leed op de hals te halen voor een ander die zijn verantwoordelijkheden ontloopt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:02

piezze schreef:
hm ik vraag me af of je het niet onder verwaarlozing kan plaatsen. In dat geval kan je de dierenbescherming wel bellen toch? Een dier een jaar met pijn laten lopen, tja.
Ik vind het te ver gaan dat jij het moet overnemen en naar de slacht brengen. Lekker makkelijk voor de eigenaars zeg. Sommige mensen :( _-:( 8)7 -:(- :n :r

Je doet het niet om het de eigenaar makkelijk te maken maar om het dier te helpen. Ik had dat wel gedaan.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:06

Wat een lastige situatie zeg....
TS; Ik snap heel goed dat je je zorgen maakt om dit paard maar probeer er niet teveel in verstrikt te raken.
Heel zwart-wit gezien is dit het probleem van de eigenaar.

En daarbij; wat verwacht de eigenaar van de 'nieuwe' eigenaar als het paard word overgenomen?
Mischien wil ze wel helemaal niet dat het paard naar de slacht gaat, of wil ze dat het paard dan weer opgeknapt word....

Ik weet dat ze niet in de positie zit om te eisen als ze hem gratis weg doet = dumpt! maar je weet maar nooit wat voor problemen je op de hals haalt.

Mocht de eigenaar geen eisen hebben en weg=weg, dan zou ik het paard overnemen en laten gaan.

Succes meid

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:09

lastige situatie.

als het paard kreupel is maar geen pijn heeft, zou ik het niet gelijk naar de slacht brengen.
jij kan het misschien niet betalen,maar misschien iemand hier op bokt wel.
iemand die zelf wat land heeft en het aandurft.

succes

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:12

Als een auto en trailer regelen een reden is wat in de weg staat van slachten, dan vind ik het een erg zwakke reden. Wat als je eigen merrie ineens naar de kliniek moet, ga je dan ook zitten sputteren?
Of je laat het het probleem van de eigenaar, dan hoef je er niet over na te denken.

Ik zou zelf het paard naar de slager brengen. Iemand zei het al: na zoveel en lang pijn verdiend het beestje rust. En een DA die zegt dat het wel meevalt... pijn is pijn. Arm beest.

Ook een goed idee wat ik hier las: een bokker vragen te rijden. Centen die je van de slacht krijgt gebruiken om voor de bokker de onkosten te betalen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:12

Dit paard zou 24/7 het land op moeten,lekker op rust.
Ze zou zomaar kunnen genezen na een half jaar.Ze zou niet het eerste paard zijn dat geneest na een poosje 24/7 op het land.Jammer dat ik geen plek meer heb,ze had zo hier heen gekunt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:15

Joltsje schreef:
lastige situatie.

als het paard kreupel is maar geen pijn heeft, zou ik het niet gelijk naar de slacht brengen.

succes

Een kreupel paard dat geen pijn heeft bestaat niet

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:17

unicorn_kiss schreef:
Joltsje schreef:
lastige situatie.

succes

Ow nee? een paard kan ook kreupel zijn als het been/hoef gevoelig is.
Pijn en gevoelig is een enorm verschil.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:18

unicorn_kiss schreef:
Neem het paard over en breng het naar de slacht. Beestje verdient rust na al deze pijn.

Eerst in het paspoort kijken dan, als je dit zou doen.
Paspoorten die nieuw aangevraagt zijn, de paarden met n paspoort kunnen niet geslacht worden.
Dus even goed opletten!

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:18

piezze schreef:
Ja als de veearts zegt dat het paard niet lijdt aan pijn denk ik ook dat je zelf geen acties moet doen als naar de slacht brengen. Het feit dat er niet naar omgekeken wordt, misschien kan je met de andere pensionklanten afspreken het paard zijn dagelijkse knuffel te geven en lekker een keer een borstel erover te halen. Verder zou je toch gek zijn om je zoveel leed op de hals te halen voor een ander die zijn verantwoordelijkheden ontloopt.

dit lijkt mij ook wel een goed idee :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:19

gohya schreef:
unicorn_kiss schreef:

Ow nee? een paard kan ook kreupel zijn als het been/hoef gevoelig is.
Pijn en gevoelig is een enorm verschil.

Nee hoor gevoelig lopen is eveneens pijn. Ik hoop dat jij niet zomaar mankt voor het plezier.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:20

ietjelover schreef:
unicorn_kiss schreef:

Eerst in het paspoort kijken dan, als je dit zou doen.
Paspoorten die nieuw aangevraagt zijn, de paarden met n paspoort kunnen niet geslacht worden.
Dus even goed opletten!

Dat klopt, dat zeg ik ook in een post daarna
Maar ookal mogen paarden niet geslacht worden voor consumptie, alsnog mogen ze geslacht worden. Alleen moet je dan een bijdrage betalen

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:20

Ragdollcat schreef:
piezze schreef:

Je doet het niet om het de eigenaar makkelijk te maken maar om het dier te helpen. Ik had dat wel gedaan.

Nou wat houd je tegen dan? Haal op dat dier als je er zo mee begaan bent. Mij zou dat wel tegenhouden hoor als iemand zo makkelijk wegkomt van zijn plichten. Naar de slacht brengen is geen lolletje, dat snap ik, maar neem dan geen dier.

Je roept wel makkelijk zo dingen op Bokt van "ik had dat wel gedaan" maar ik zeg altijd geen woorden maar daden, hoor!
Laatst bijgewerkt door piezze op 12-08-11 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt