Wanneer nam jij je paard voor het eerst mee op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spokerd

Wanneer nam jij je paard voor het eerst mee op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:39

Na veel meegelezen te hebben op Bokt, zonder het lef (of de behoefte ;) ) om zelf te posten, heb ik nu toch een vraag waarvoor ik jullie graag inschakel.

Ik ben sinds mei in het bezit van een prachtige haflinger (net vier jaar). Toen ik hem kocht was hij nog niet verkeersmak, maar hij reageert vrij makkelijk op al het nieuws dat voorbij komt. Als hij schrikt staat hij stil of hij vliegt 2 pasjes naar voren; veel heftiger dan dit heb ik hem nog niet zien reageren. Na veel wandelen en een keer of 2 buiten uitstappen begint het idee van een 'echte' buitenrit toch wel te kriebelen. Uiteraard zou ik dit niet alleen gaan doen, maar met een paard dat nergens van onder de indruk is.

Wanneer hebben jullie de stap gezet om voor het eerst naar buiten te gaan? In dit verhaal ben ik een grotere bangerik dan hij dat is en daardoor denk ik dat 'het' moment voor mijn gevoel toch niet bestaat. Is het niet goed om gewoon te gáán?

Sodeletuut

Re: Wanneer nam jij je paard voor het eerst mee op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:40

Ik ben voor het eerst naar buiten gegaan toen de knopjes: gas, rem en stuur er goed op zaten. :j

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:44

Ja, gewoon gaan! Als je iemand meeneemt. Ik vondt mijn eerste keer ook eng en wist niet wat wop ging doen. Ik ben ook een grotere schijtluis als mijn paard! Hihihi. Heb een vriendin met een heel rustig paard meegevraagd en afgesproken dat we alleen gingen stappen. Als ik meer durfde zou ik het aangeven. Nou, alleen gestapt dus! Maar het gaf zoveel zelfvertrouwen dat we de tweede keer gedraafd en een mini galopje gedaan hebben. Wop was licht ingereden maar had daarna maanden stilgestaan. Al met al waren we 3 maanden aan het werk. Gewoon doen dus! Je hebt een braaf paard!

Spokerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:59

Ik geloof dat de knoop hier door is.. Haha!

Als het zo kriebelt als vandaag dan heb ik meer lef dan anders, dus m'n vriendin (tevens instructrice) komt me vanavond halen en dan gaan we 'n rondje doen!

Neemt natuurlijk niet weg dat ik nog steeds benieuwd ben naar andermans ervaringen:).

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:06

Ik heb de mijne als 3,5 jarige onbeleerd gekocht. De tweede week tijdens het zadelmak maken heb ik haar mee naar buiten genomen (ze was ook niet verkeersmak).
Ik heb nu een superpony die je zonder problemen alleen mee naar buiten kan nemen. Ze is ook voor 99% verkeersmak, ze houd er alleen niet zo van als er tractoren/zware vrachtwagen achter haar blijven hangen.

Normaal probeer ik ze de eerste maand van het zadelmak maken alleen mee onder het zadel te nemen. Dit hoeft niet lang te zijn. Het gaat er mij om dat ze niet blijven hangen aan andere paarden.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:13

Ik ben zelf ook niet zo held maar een vriendin van mij heeft geholpen met mijn ruin inrijden en vanaf de 3de keer onder het zadel zijn we buiten gaan uitstappen, toen had ik hem wel nog vast. De 5 de keer onder het zadel ben ik meegelopen met haar en heeft ze ook gedraafd, de keer erna is ze samen met iemand mee naar buiten gegaan en de keer erna heeft ze het eerste galopje onder de man uitgeprobeerd buiten, ik was toen de helft meegelopen en heb een korter stukje genomen waardoor zij een stukje kon draven en kon galoperen op een pad waar ik aan de andere kant stond.

Dit paard heb ik wel vanaf 4 weken oud, en werd ook al op wandelingen meegenomen aan de hand zowel met andere paarden als alleen. Het buiten zijn kon hij dus wel al. De vriendin van mij heeft al veel paarden ingereden en zodra er een rem en stuur enigsinds opzit rijd zij het liefst buiten daar zij vind dat een paard daar beter leert lopen op zijn eigen benen. Ook zij kent het paard in kwestie al vanaf veulen en is er veel mee bezig geweest vandaar dat ze dit paard ook zonder begeleiding mee durfde te nemen.

Veel plezier vanavond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:14

Meteen zodra er een HO, een links en een rechts op zit.

voicenel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:29

Ik zou het ook gewoon doen hoor! Ik zou doen wat je instructrice zegt ;)

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:33

ik ben ook best wel een scheit luis mijn paard is nu net 6 jaar geworden en we zijn nu langzaam bezig hem verkeersmak te maken mijn moeder gaat mee op de fiets en ik loop er met hem achteraan. moet zeggen dat hij het super braaf doet is hij ergens bang voor gaat hij stil staan

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:36

Ik ben naar buiten gegaan met een ander betrouwbaar en paard 3 mensen die er naast liepen en een halstertouw om. Heb de pony 2 weken maar ze is ontzettend braaf en het ging super! Alle knopjes zitten er op en het was zo'n mooi weer. Zijn gewoon in achter gelegen straatjes geweest waar niemand komt.

Spokerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 16:09

voicenel schreef:
Ik zou het ook gewoon doen hoor! Ik zou doen wat je instructrice zegt ;)

Hahahaha. Je bent ook een schatje, hè. :+
Ik hoop dat we het droog houden vanavond..

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:11

Sonja schreef:
Meteen zodra er een HO, een links en een rechts op zit.

Inderdaad :D

Lekker kilometers maken in het bos, worden ze zóó mak van.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:14

Ik ben in de eerste weken van het zadelmak maken al naar buiten gegaan, toen het stuur, gas en rem het deden. Voordat ik met zadelmak maken begon had ik al buiten gewandeld en hij was daar super braaf mee. Wel de eerste keer een ander paard erbij, daarna gauw alleen, maar wel met iemand die mee wandelde de eerste keren. Heel gauw zijn we alleen op pad gemaakt, het vertrouwen groeit dan vanzelf als je daaraan toe bent. :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:26

Mijn vriendin is met haar pas ingereden haflinger, ook naar buiten gegaan toen het gas, de rem en stuur eraan zaten. Ik liep er dan naast.. (gingen dan naar de stal ernaast waar ze les had)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:26

Toen mijn paard bijna 4 jaar was ben ik met een stuk of vijf andere voor het eerst naar buiten geweest.
Nu ga ik bijna wekelijks, hij is heel braaf. Eerst alleen gestapt, nu ook draf en galopje met soms een vreugdebokje ;)

Ben absoluut geen held, maar nu een aantal maanden verder is de onzekerheid en angst helemaal weg.
Gewoon lekker veel naar buiten is het zo net zo normaal als in de bak rijden!
Heel veel succes en natuurlijk plezier!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:26

Toen mijn paard bijna 4 jaar was ben ik met een stuk of vijf andere voor het eerst naar buiten geweest.
Nu ga ik bijna wekelijks, hij is heel braaf. Eerst alleen gestapt, nu ook draf en galopje met soms een vreugdebokje ;)

Ben absoluut geen held, maar nu een aantal maanden verder is de onzekerheid en angst helemaal weg.
Gewoon lekker veel naar buiten is het zo net zo normaal als in de bak rijden!
Heel veel succes en natuurlijk plezier!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:44

Volgende ochtend, maar die was toen ruim 8 en deed niet anders.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:46

Ik ga morgen mijn eerste "buitenrit"maken! Mijn pony wordt nu langzaam aan ingereden alleen gas,rem of stuur zit er nog niet op maar morgen ga ik erop en mijn vriend houd he dan vast en dan rij ik op die manier een buitenrit!

NicoleL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:03

Gaan met die banaan;)! Als gas er rem erop zitten komt het zeker goed!

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:10

Ben denk ik na een paar weken nadat ik m'n Haf zadelmak begon te maken naar buiten gegaan. Ze was toen in ieder geval gewent aan iets erop en ik kon haar onder controle houden. Uiteraard ging er altijd iemand met mij mee en diegene liep er dan naast!

Hoe is je eerste buitenritje nu gegaan? :D

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:15

Na een dag, ik heb geen bak, dus paardlief moest er maar gewoon aan wennen ;)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:47

Ik heb er destijds bij mijn jonge paard voor gekozen om eerst een band op te bouwen en vervolgens samen te wandelen om aan de buitenwereld en het verkeer te wennen. Vervolgens zijn we na het zadelmak maken en het begrijpen van de noodzakelijk basishulpen al vrij snel naar buiten gegaan. Eerst een blokje uitstappen met een ander paard of andere paarden, daarna wat buitenritjes met een ander paard of met een groep.. Dat ging allemaal zo goed dat het alleen naar buiten gaan binnen de kortste keren ontspannen, probleemloos en als vanzelfsprekend verliep. Dat was ongeveer drie maanden nadat ik er voor het eerst opzat. Als ik jouw verhaal zo lees dan zou ik zeggen.. gewoon doen en samen die kilometers maken!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:24

Gewoon doen als jij er zin in hebt en je het veilig vindt! Gas, rem, stuur zijn vereiste, maar ik zou pas gaan als ik zijn reactie op verkeer zou weten. Je moet immers niet alleen aan je eigen veiligheid denken, maar ook aan die van je medeweggebruikers.

Mijn vierjarige was aan de hand al superbraaf opgeleid in het verkeer door zijn vorige baas, dus de stap naar buitenrijden toe was niet zo groot. Ik ben zelfs een paar keer in stap en draf het pad afgeweest. Een stalgenoot heeft hem gereden toen ik een paar dagen weg was en hij heeft het allereerste echte rondje bos gedaan. Daar was ik erg blij mee, ik was namelijk erg gespannen voor het buitenrijden. Nu wist ik bij onze eerste rit dat hij braaf was, niet kijkerig en plassen water minder tof vond. Nu rijden we iedere week hele stukken in het bos, gaat erg goed!

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:35

Neem iemand met een rustig paard mee, zorg de de haf een beetje naar je hulpen luisterd en genieten .

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:38

Mijn paard is 5, en toen ik hem een week had ging hij al mee op buitenrit, hij vind dat gewoon veeeeeel fijner dan in de bak (ik ook)