Het is een hartstikke leuke pony (heb er zelf L2 mee gereden, mee gesprongen, gecrosst, buitengereden etc.) Maar ze kan af en toe best eigenwijs zijn, gewoon even niet luisteren als ze de kans krijgt.
Maar het meisje wat ik nu lesgeef is gewoon te lief voor de pony.
Even wat situaties om het duidelijker te maken.
We zijn aan het dressuren en ik vraag dat ze een volte moet rijden. Pony duwt z'n buitenschouder eruit en gaat gewoon rechtdoor. Ik leg uit dat ze de buitenschouder van de pony er moet bij houden, omdat die hem er anders uitdrukt en dus wegloopt. En natuurlijk goed je buitenbeen er bij houden.
Pony luistert nog steeds niet.
Wat ik zou doen: Pony dan maar van de hoefslag aftrekken. Ze moet natuurlijk wel luisteren. Uiteraard met voldoende buitenbeen en buitenteugel, maar even sterk worden en even doorzetten. En daarna weer rustig die hulp afbouwen.
Zij doet: Ze wordt totaal niet boos op de pony, blijft heel lief zitten. Zeg ik geef dan een schop aan die buitenkant, is het een heel lief klein beetje been waar pony zich gewoon doorheen drukt.
Zeg ik trek haar maar gewoon van de hoefslag af, laat ze buitenteugel los en loopt pony alleen maar meer weg. Probeer ik weer uit te leggen dat ze met twee teugels duidelijk moet zijn en zijn we weer bij het begin. Geen resultaat.
We zijn aan het springen en er staat een dubbel sprong op de lijn van B-K. Is geen hoge sprong dus opzich makkelijk te doen. Gaat meestal in het begin wel goed, maar dan ondekt pony dat ze ondeugend kan zijn en loopt over der linkerschouder weg scheef over de sprong heen en gaat gewoon langs de tweede.
Wat ik zou doen: Pony kleine volte en meteen voor de sprong zetten. Daarna nog een paar maal doen en goed de schouder erbij houden. Des noods even wat strenger zijn.
Zij doet: Ik zeg dus pony kleine volte, wordt een volte van minimaal 15m. Waarna ze niet recht voor de sprong komt en pony er gewoon weer langsloopt. Nogmaals aan laten rijden, weer uitleggen van het opsluiten, maar het gebeurt weer.
Op een geven moment ik er op en pony doet het gewoon in een keer

Wie heeft er tips om dit soort problemen op te lossen? Hoe kan ik haar nou duidelijk maken dat ze best af en toe wat strenger mag zijn, zolang ze maar de juiste hulpen geeft.
.