Te lieve amazone

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Te lieve amazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:54

Ik geef nu alweer zo'n 4 jaar les en ik denk nu zo'n 2 jaar aan dit meisje. Het is een meisje van 11 jaar, die voordat ze bij mij kwam even bij de manege had gereden, maar daar leerde ze niet zo veel en nu rijd ze bij mij. We zijn begonnen op de shetlander, maar die is verkocht dus nu op de New Forest pony.
Het is een hartstikke leuke pony (heb er zelf L2 mee gereden, mee gesprongen, gecrosst, buitengereden etc.) Maar ze kan af en toe best eigenwijs zijn, gewoon even niet luisteren als ze de kans krijgt.
Maar het meisje wat ik nu lesgeef is gewoon te lief voor de pony.

Even wat situaties om het duidelijker te maken.

We zijn aan het dressuren en ik vraag dat ze een volte moet rijden. Pony duwt z'n buitenschouder eruit en gaat gewoon rechtdoor. Ik leg uit dat ze de buitenschouder van de pony er moet bij houden, omdat die hem er anders uitdrukt en dus wegloopt. En natuurlijk goed je buitenbeen er bij houden.
Pony luistert nog steeds niet
.
Wat ik zou doen: Pony dan maar van de hoefslag aftrekken. Ze moet natuurlijk wel luisteren. Uiteraard met voldoende buitenbeen en buitenteugel, maar even sterk worden en even doorzetten. En daarna weer rustig die hulp afbouwen.
Zij doet: Ze wordt totaal niet boos op de pony, blijft heel lief zitten. Zeg ik geef dan een schop aan die buitenkant, is het een heel lief klein beetje been waar pony zich gewoon doorheen drukt.
Zeg ik trek haar maar gewoon van de hoefslag af, laat ze buitenteugel los en loopt pony alleen maar meer weg. Probeer ik weer uit te leggen dat ze met twee teugels duidelijk moet zijn en zijn we weer bij het begin. Geen resultaat.

We zijn aan het springen en er staat een dubbel sprong op de lijn van B-K. Is geen hoge sprong dus opzich makkelijk te doen. Gaat meestal in het begin wel goed, maar dan ondekt pony dat ze ondeugend kan zijn en loopt over der linkerschouder weg scheef over de sprong heen en gaat gewoon langs de tweede.
Wat ik zou doen: Pony kleine volte en meteen voor de sprong zetten. Daarna nog een paar maal doen en goed de schouder erbij houden. Des noods even wat strenger zijn.
Zij doet: Ik zeg dus pony kleine volte, wordt een volte van minimaal 15m. Waarna ze niet recht voor de sprong komt en pony er gewoon weer langsloopt. Nogmaals aan laten rijden, weer uitleggen van het opsluiten, maar het gebeurt weer.
Op een geven moment ik er op en pony doet het gewoon in een keer :?

Wie heeft er tips om dit soort problemen op te lossen? Hoe kan ik haar nou duidelijk maken dat ze best af en toe wat strenger mag zijn, zolang ze maar de juiste hulpen geeft.

Captain

Re: Te lieve amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:56

Wat ik zelf altijd doe met VD-en en paard wordt bijv. opdringerig en eigenaar doet niets is zelf een klap verkopen. Vervolgens zien ze dat het paard netjes op afstand blijft en zien ze dat je dus wel degelijk gelijk had al is het even 'sielugh.' Ik weet niet of je de mogenlijkheid hebt om er zelf op te gaan? Dan kun je even laten zien wat je precies bedoelt en wat voor uitwerking dat op het paard heeft.

En anders gewoon duidelijk uitleggen dat een paard scheef wordt als hij de schouder eruit duwt o.i.d. :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:57

Mijn tip zou zijn om dit meisje les te laten geven door iemand die daarvoor geleerd heeft. En ik zou al helemaal niet gaan springen als ze de pony niet in de basis voor elkaar heeft.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:00

Abiola schreef:
Mijn tip zou zijn om dit meisje les te laten geven door iemand die daarvoor geleerd heeft. En ik zou al helemaal niet gaan springen als ze de pony niet in de basis voor elkaar heeft.

Ze rijd maar een keer in de week en dat is gewoon hier.

We gaan juist springen, omdat pony daar meestal makkelijker bij is, omdat ze dressuur stom vind :o

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:08

Jij en de ouders van dat meisje moeten het natuurlijk helemaal zelf weten. Ik vind het niet verstandig om een meisje rukken en schoppen aan te leren. Ik vind het niet verstandig om een meisje op een niet-beginnerspony te leren rijden. Ik vind het niet verstandig om les te geven als je daar niet voor geleerd hebt.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:10

Dan hebben wij een andere mening :Y)

Maar hier gaat het topic dus niet over.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:10

Abiola schreef:
Jij en de ouders van dat meisje moeten het natuurlijk helemaal zelf weten. Ik vind het niet verstandig om een meisje rukken en schoppen aan te leren. Ik vind het niet verstandig om een meisje op een niet-beginnerspony te leren rijden. Ik vind het niet verstandig om les te geven als je daar niet voor geleerd hebt.

Natuurlijk moet de pony luisteren maar lang leve de ruiter die
de problemen op een rustige manier op kan lossen.
Zou beter zijn als je haar op háár manier zou begeleiden met het oplossen van de streken van de pony

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:12

Maar hoe kan ik haar duidelijk maken?

Het is niet dat ik haar leer rukken en schoppen. Ik probeer haar te vertellen dat als de pony niet luisterd je best even duidelijk mag zijn. Anders blijft ze klieren.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:15

heb je al eens rustig met haar gepraat over waarom zij zo reageert?
Of het tegenovergestelde, wat nou als je even boos op haar wordt en tegen haar roept met duidelijke stem wat ze moet doen?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:18

zodiacje schreef:
heb je al eens rustig met haar gepraat over waarom zij zo reageert?
Of het tegenovergestelde, wat nou als je even boos op haar wordt en tegen haar roept met duidelijke stem wat ze moet doen?

Eerste kan ik mischien nog wat duidelijker proberen.

Tweede,, zit nou eenmaal in mij, maar alsnog blijft zij zo lief en zachtjes voor die pony.

Mischien weet iemand een oefening :?

Het is trouwens niet zo dat het elke les zo gaat hoor, soms gaat het ook hardstikke goed, ligt er maar net aan in welke stemming pony is.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:20

Uit je twee voorbeelden krijg ik vooral de indruk dat het meisje niet goed begrijpt wat ze moet doen en dat ze de hulpen niet goed kan uitvoeren.
Bijv. je zegt tegen haar dat ze "hem maar van de hoefslag af moet trekken" en vervolgens laat ze de buitenteugel los. Dit geeft aan dat ze eigenlijk niet eens weet hoe ze een fatsoenlijke wending moet rijden. Ik denk dat je een stap te ver gaat en dat ze in de basis eerst nog veel meer moet leren voor ze dit soort problemen op kan lossen. Misschien eens "naast" de pony uitleggen? Of dat jij er op gaat en het haar voor doet (hoe het niet moet en hoe het wel moet?) Kinderen kunnen abstracte dingen soms moeilijk begrijpen, dan helpt het als je een concreet voorbeeld geeft.
Verder zou ik haar veel laten oefenen met voltes, slangevoltes, wendingen etc. Eventueel springzweepje in de buitenhand, kan ze op het schouder bijtikken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:27

Wat wil het meisje zelf?
Misschien wil ze gewoon niet streng zijn of kan ze het niet.
Ik denk dat het belangrijk is omdat eerst duidelijk te krijgen.
Misschien vindt ze het zelf helemaal niet zo erg en wil ze alleen vriendjes met haar pony zijn.
Dan is het misschien leuk om het rijden eens te laten zitten en andere dingen met de pony te gaan doen.
Anders zou ik er eens wat meer een spelletje van maken.
Tikkertje op de pony of estafette met een lepel en een aardappel, dat soort dingen.
Dan verleg je de focus en kan het best zijn dat ze het zomaar goed doet.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:30

Bedankt voor de tips. Mischien verwacht ik gewoon te veel van haar, waar ze nog niet aan toe is.

We zullen het uitgaan proberen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:42

Ik vind het inderdaad klinken alsof je iets te snel wil gaan voor haar. Ik weet van mezelf dat ik ook heel wat instructeurs heb gefrustreerd omdat ik gewoon meer geduld heb (of had) dan de gem. persoon. Dus als de instructeur vond dat ik nu weleens een rotschop mocht geven probeerde ik het liever nog even 3x op mijn manier.
Misschien nog wat meer oefenen op consequent zijn? Gaan overgangen/tempowisselingen wel goed? Dan kan je daar misschien eerst mee oefenen dat het paard altijd op de eerste hulp moet reageren. En daarna hetzelfde met sturen gaan oefenen. Dat kan ook in de vorm van een spelletje. Je laat bv de ruiter over de hoefslag rijden terwijl je een muziekje draait. Zodra je de muziek stopt moet ze dan zo snel mogelijk naar X rijden. Zo leert ze spelenderwijs dat je veel sneller bent als je netjes je buitenteugel/buitenbeen eraan houdt.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 17:43

Overgangen en tempo wisselingen gaan juist wel heel netjes :j.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:09

Het eerste wat in mij opkomt is of het kind wel snapt wat over de buitenschouder wegvallen is...Weet ze wel wat ze eigenlijk aan het corrigeren is? Heb je dat duidelijk, in kindertaal, uitgelegd? Weet ze waarom het niet goed is als een pony over de schouder wegvalt, en begrijpt ze dat het niet luisteren bij het sturen te maken heeft met het weglopen over de buitenschouder of met het begrenzen van de buitenkant. Heb je, als je het hebt uitgelegd, ook gecontroleerd of ze het begrepen heeft?
Je kunt praten als Brugman, maar als het meisje niet begrijpt wat ze aan het corrigeren is en waarom, komt het niet goed.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:15

Mijn instructrice gebruikt altijd de term "muurtje maken" als ze jonge kinderen moet uitleggen wat begrenzen is, misschien een tip..?

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:23

Ik mis uhm.... de rest van haar lichaam. Best een groot deel van het lijf zeg maar. Ook al is ze 11, in verhouding mis ik alles behalve haar handen, armen en benen.
Heb je haar al uitgelegd hoe ze een volte moet rijden? Met alleen teugels en benen, desnoods schoppen en trekken, kom je er niet. Wat moet de rest van haar lijf doen? Als ze met haar lichaam gewoon rechtdoor aangeeft, weet het arme beestje toch niet wat ie doen moet? En als jij het niet uitlegt, ook niet.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:29

Mee draaien in haar schouders en heupen en iets haar gewicht naar binnen verleggen heb ik haar ook uitgelegd :j

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:32

Iets haar gewicht naar binnen verleggen kan er goed voor zorgen dat ze de pony over de schouder naar buiten duwt ;)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:33

Oke. Proberen we die een keer niet :j.

Bij mij reageerde Fairrie daar trouwens wel goed op.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:50

Citaat:
Pony duwt z'n buitenschouder eruit en gaat gewoon rechtdoor. Ik leg uit dat ze de buitenschouder van de pony er moet bij houden, omdat die hem er anders uitdrukt en dus wegloopt. En natuurlijk goed je buitenbeen er bij houden.

Ik vind dat nogal hele zinnen voor zo'n jonkie die leert rijden.
Ik zou met haar eens gewoon in stap gaan oefenen met sturen, haar alles voordoen.
De aanwijzingen en de woorden uitleggen(voordoen) die jij zegt.
En haar uitleggen wat het betekent wat je allemaal zegt en wat de pony doet.

Zeker met lesgeven aan die jonkies moet je simpele aanwijzingen gebruiken.
Wel de goede maar op een manier waardoor zij het makkelijker snapt en het leuk blijft.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 09-08-11 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:51

Maar hoe kan je makkelijk vertellen dat je de schouder erbij moet houden :?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:52

Elise95 schreef:
Maar hoe kan je makkelijk vertellen dat je de schouder erbij moet houden :?

Uitleggen wat dat is ten eerste.
En je kan dan ook zeggen, hou je buitenteugel er goed bij he ,of goed contact houden met je buitenteugel he!
Het allebelangrijkste is dat ze weet wat je er mee bedoelt en dat doet ze denk ik nog niet goed.

Ik zie net dat je 16 bent? Je bent nog erg jong hoor om zo in het ''prive'' les te geven.
Ervaring op doen op een bijv. manege bedrijf en kinder groepen lesgeven zal je heel veel van kunnen leren.
Lesgeven op zich is al niet makkelijk en dan kinderen is ook een vak apart ;)
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 09-08-11 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:55

Ik zou ook gaan voor een goede instructrice.
Eenmaal verkeerd aangeleerd is moeilijk weer af te leren, dus doe vooral dat meisje een plezier, door haar op de juiste wijze te leren rijden, door een goede instructie dus ;)