paard haat mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorus

paard haat mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:22

Hallo allemaal.

Ik heb al een klein tiental jaar een eigen pony. sinds een paar weken heb ik er een paard bij. een ontzettend knap dier om te zien en ik was vanaf alleen al fotos verliefd.

Ik ben samen met mijn vriend wezen kijken en ik vond hem een erg leuk karakter hebben. en door zijn geweldige uitstraling heb ik besloten hem te kopen.

Nu inmiddels een maand verder. ik heb veel geduld met hem want hij is nog jong. ik heb ru rustig met hem gewandeld hey erf laten zien. ruatig wat vertrouwen opbouwen. ging allenmaal super. uit de weide halen ging niet geweldig maar voor een koekje kwam hij graag.

rijden gingbprima. zowel binnen als op rit. in de bak vloog hij er de eerate keer vandoor maar was vrij snel te remmen.

Nu op dit moment.. voel ik me hopeloos.. ik krijg mijn eigen paard de weide niet uit. bij iemand anders komt hij meteen..
Eenmaal in de hand doet hij het weer super. weet waar zijn plek is en luisterd prima. onder.het rijden is hij intens sterk. hij gaat ervandoor. op zon moment is hij niet meer te atoppen. in de bak kan ik hem op volte zetten en is hij weer bij. echter op buitenrit.. is daar de mogelijkheid niet toe.. en moet ik zijn bit bijna door zijn hoofd heen trekken om hem te stoppen. ik heb het op mijn zit geprobeerd. op een zachte hand. met martingaal.. inmiddels hangt er.op rit een pessoa in... het gaat prim
a. alleen word hij zo sterk dat hij het bit.pakt en me gewoon uit het zadel trekt.

Nu inmoddels heb ik les. zij helpt mij ook op buitenrit. daar ben ik afgelopen vrijdag.van hm afhevallen. doordat hij pp een bebostpad moest halloperen..

Somebitch

Re: paard haat mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:24

Paard haat je niet hoor. ;) Paard ziet jou als he ik moet werken dat wil ik niet.
Haal je paard ook eens uit de wei om enkel te poetsen, een keertje om alleen even wat brok te geven en hem weer terug te zetten. Niet alleen uit de wei halen om te rijden. ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:24

Let aub op je spelling en hoofdletters. Erg moeilijk te lezen.
Daarbij kan ik niet uitmaken om welke het gaat, om de pny of om het nieuwe gekochte paard !

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:25

Mijn excusrs mijn foon werkt niet mee..

Ik ben er dus afgevallen. en ik krijg het hevoel dat mijn paard me gewoon niet mag. hij laat zoch bij een ander pakken niet bij mij. en ieder ander kan hem prima rijden..
ik geef duidelijk mijn grenzen aan maar hij bulderd er gewoon doorheen.

Wat moet ik hier nou mee? ik vind hem zo niet meer zo geweldig meer.. En ik wil zo graag dat het goed komt.. ik geef hem niet op..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:26

Wat een spelfouten :')

Denk dat de basis er nog niet goed inzit met rijden.
Ik zou niet meer naar het bos gaan, voor je het paard goed onder controle hebt.
Of alleen wat stapritjes buiten, voor de afwisseling.

Mijn paard loopt ook wel eens weg als ze in de wei staat, en ik wil haar ophalen.
Dan blijft ze liever grazen, dan aan het werk te moeten.
Met wat brokjes kan ik haar altijd zo ophalen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-08-11 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:27

Het gaat om het gekochte paard.

Mijn excuses voor de tekst. ik zit op mijn telefoon omdat ik de laptop niet in de buurt heb. deze ligt boven. en daar ik met mijn val mijn kniebamden verrekt heb geraak ik niet boven.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:27

lorus schreef:
Mijn excusrs mijn foon werkt niet mee..

Ik ben er dus afgevallen. en ik krijg het hevoel dat mijn paard me gewoon niet mag. hij laat zoch bij een ander pakken niet bij mij. en ieder ander kan hem prima rijden..
ik geef duidelijk mijn grenzen aan maar hij bulderd er gewoon doorheen.

Wat moet ik hier nou mee? ik vind hem zo niet meer zo geweldig meer.. En ik wil zo graag dat het goed komt.. ik geef hem niet op..

Haal het pessoa bit er meteen uit.. Dit is geen oplossing en dat heb je ook wel gemerkt.
Ga eerst in de bak aan de slag tot je je paard onder controle hebt en dan naar buiten. ;)

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:28

In de bak en ook op buitenrit is hij nageeflijk te rijden alles. maar zodra je hem niet nageeflijk rijdt is hij alleen bezig met hard willen gaan. ik wil mijn paard op buitenrit niet zo hoeven te rijden..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:29

hij is nog jong, het paard zoekt de grenzen. Weest duidelijk, streng en consequent. Misschien is het verstandig om een goede hulp vanaf de grond te hebben. iemand met veel ervaring of gewoon een instructeur om je te helpen. Vaak zie je vanaf de grond dingen die je ontgaan als je erop zit.
Dat je paard niet meer wil komen bij het uit de weide halen is geen onbekend fenomeen. Ik zou ook niet komen als ik wist dat ik mijn grasjes moest inruilen voor rijden. Zoals al meer zeiden, ook uit de weide halen voor leuke dingen of even tutten in de weide zelf zonder hem mee te nemen.
Kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent, maar geef niet op. Een leuk paard is heus niet zomaar zonder aanleiding geen leuk paard meer.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:30

Ik heb met mijn paard veel grondwerk gedaan en VD. 1 van die dingetjes die ik nu nog doe: Ik heb een deuntje die ik fluit (een soort kom-hier-fluitje als bij een hond) en dat heb ik hem eerst met VD aangeleerd. Als hij dan met vrijheidsdressuur op dat fluitje naar me toe kwam gaf ik hem wat lekkers. Dat deuntje fluit ik al heel lang, elke dag als ik aan kom. Het eerste jaar had ik dus altijd lekkers mee. Het tweede jaar heb ik dat op de wei wat afgebouwd. Inmiddels sinds deze zomervakantie fluit ik hem en hij komt zelf naar me toe. Af en toe heb ik lekkers mee, maar heel vaak niet meer.

Ook heb ik dat eerste jaar (en daarna ook) heel veel afgewisseld. Alleen in de wei knuffelen, of even poetsen, een VD-oefening, longeren of rijden. Paard moet niet denken: O baas is er, ik MOET eruit en werken... Hij moet het leuk gaan vinden bij jou! Bij jou komen moet dus leuk zijn! Misschien kun je hier iets mee?

Een andere insteek is die van het grondwerken. Met grondwerk stel je vast wie de leider is. Inmiddels ben ik dat overduidelijk en komt paard dus ook naar me toe omdat ik zijn leider ben. En bij mij is het goed...

Het feit dat ie met jou de strijd aangaat betekend dus wel dat hij in gaat zien dat JIJ zijn baas bent. Mijn paard haalt bij mij ook de streekjes uit en bij mijn kinderen bijv niet.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 07-08-11 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:31

Tsja, het kan ook gewoon zijn dat het niet klikt tussen jullie.
Jij zegt dat je duidelijk je grenzen aan geeft, maar méén je dat dan ook of doe je maar wat "omdat dat zo hoort"?
Waarom ga je op buitenrit als je je paard in de bak al niet eens onder controle hebt?
Hoe jong is het paard, het kan zijn dat hij nu fijn in zijn pubertijd zit, en daarnaast weten paarden feilloos wie iets wel meent en wie niet.

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:32

Het pessoa bit was een probeersel namens mijn instructrice. met dit bit is hij te remmen. zonder dit bit beland je op de grond met verrekte kniebanden. zoals afgelopen rit.

nogmaals hij is goed te rijden. Nageeflijk soepel in zijn lijf. Achterhand erbij. in de bak gaat het perfect.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:32

Dit paard komt indd bij jou niet omdat jij met haar gaat rijden. En aangezien dat dus niet zo geweldig gaat zal dat de reden zijn waarom ze niet komt. Want onze rijpaarden komen wel allemaal de wei uit. Dus ze zal jou toch associeren met niet leuk paardrijden.
Haal haar indd gewoon de wei uit en ga met haar grazen en alleen poetsen en dan terug zetten.
Of altijd een appeltje meenemen als je haar haalt. dus dat ze altijd iets krijgt.
Met rijden indd gewoon goed les nemen, en even volhouden. Het duurt ook even voordat je elkaar aanvoelt en samen kunt werken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:34

Maar je hoort niet op je paard te zitten als hij ervandoor gaat buiten, straks loopt hij namelijk ook door het pessoabit heen en dan? Dan kan je hélemaal niets meer.
Ga oefenen in de bak, grondwerken en neem les in grondwerk en rijden, geef het paard de tijd. Je hebt hem nog maar een paar weken, voor het paard is ook alles nieuw.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:35

Hoe oud is hij?Hoe lang onder het zadel en hoe vaak en hoe lang rij je hem?

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:36

Ik meen mijn grenzen. maar hoe hard ik die ook laat zien (ik heb eenmaal bijna zijn bek kapot getrokken met de pessoa om te remmen loopt hij gewoon doorheen).

Hij is nu negen.

Nogmaals in de bak doet hij t perfect. Maar zodra hij op buitenrit een lang pad tegenkomt is hij niet te houden.
ik heb al eens geprobeert hem gewoon te laten gaan en aansporen tot ie niet meer kon. toen heb ik een dikhalf uur rondgecrosst maar hij vond het alleen maar mooi.

Ik haal hem dagelijks uit zijn weide. drie keer weeks rijden. een keer weeks wandelen. en twee keer weeks alleen poetsen. de andere dag alleen voor een appel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:37

Paarden haten niet. Paarden hebben leiders of zijn leiders. Je hebt hem nu een maand en hij probeert je uit. Bedenk welk gevoel je had toen je hem ging zien. Was de klik er toen? Dan is ie er nu nog :j Aan jou de keus of je wilt knokken ervoor of niet.

Ik ben zelf op dag 5 van mijn paard gevallen (eerste keer rijden) omdat ik niet goed aangesingeld had. En dus het zadel verschoof. man man, wat baalde ik. En wat was mijn paard nerveus!!! Helemaal niet het dier wat ik gezien had voor ik hem kocht. Mijn man zei toen: bedenk hoe hij was bij die vorige eigenaar. Zo kan hij nu ook weer worden, want dat zit in hem. Hij is nu onzeker en snapt er niks van. Ga je ervoor of geef je op? Ik ben toen dus gaan grondwerken (kon ook 3 maanden niks anders met een schouder-uit-de-kom :o )

Nu ben ik 2 jaar verder en heb ik afgelopen vrijdag bitloos en zadelloos 30 minuten in stap met hem bezig geweest, figuren rijden. Dat had ik 2 jaar geleden echt niet verwacht dat ik hem ooit zo zou vertrouwen.

Dus: Geef je op (geeft ook niks, als je het risico niet wil nemen, JIJ ziet het paard hoe hij is, maar miss een expert erbij halen in grondwerk?) of ga je ervoor?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:37

Waarom zeg je in je openingspost dan dat hij in de bak ook gaat maar je hem dan op de volte zet?

Zorg eerst dat hij helemaal NIET gaat in de bak. ;) Enneuh past je zadel wel?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:38

lorus schreef:
Ik meen mijn grenzen. maar hoe hard ik die ook laat zien (ik heb eenmaal bijna zijn bek kapot getrokken met de pessoa om te remmen loopt hij gewoon doorheen).

Hij is nu negen.

Nogmaals in de bak doet hij t perfect. Maar zodra hij op buitenrit een lang pad tegenkomt is hij niet te houden.
ik heb al eens geprobeert hem gewoon te laten gaan en aansporen tot ie niet meer kon. toen heb ik een dikhalf uur rondgecrosst maar hij vond het alleen maar mooi.

Ik haal hem dagelijks uit zijn weide. drie keer weeks rijden. een keer weeks wandelen. en twee keer weeks alleen poetsen. de andere dag alleen voor een appel.

als je eerst 'zijn bek kapot moet trekken' ben je dus al véél te laat met je grens aangeven

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:39

Ik heb een week getracht alleen te wandelen. maar na vijf dagen dat komt hij nog niet.

Ik neem altijd lekkers voor hem mee bij het halen

ik wil hem niet opgeven. ik wil hem een kans geven. al duurt het een jaar. al kan ik daardoor een jaar niet rijden.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:40

Train je misschien te vaak en te hard met hem?? Als hij elke keer spierpijn krijgt na het rijden gaat hij dat associëren met rijden en daarom kan hij niet gepakt worden, is het zadel en alles goed nagekeken?? Want pijn kan ook de oorzaak zijn van het harde rennen ect.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:40

Zo jong is hij dan niet meer (zoals je in je openingspost aangaf)
Ik vind je ook niet aardig over je paard praten, 'bijna z'n bek kapot getrokken' ;(

Wat voor ervaring had het paard dan voordat jij hem kocht?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:41

En het kan ook zijn dat hij helemaal niet snapt dat hij moet stoppen als je aan de teugel trekt en dat hij uiteindelijk stopt omdat het echt zeer doet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:42

@ mika: ik maak me meer zorgen over de hoeveelheid ervaring van de TS :=

lorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:42

Somebitch schreef:
Waarom zeg je in je openingspost dan dat hij in de bak ook gaat maar je hem dan op de volte zet?

Zorg eerst dat hij helemaal NIET gaat in de bak. ;) Enneuh past je zadel wel?

De eerste week. hij loopt nu perfect al enkele weken.
Zadel is de dag na zijn aankomst aangemeten en aangepast naar hem. ik kocht hem zonder.zadel.