Jaarling kan niet 1min. zonder moeder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Jaarling kan niet 1min. zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 17:54

Hallo,

Wij hebben een jaarling, die nu erg begint te puberen. Tot mijn grote spijt. Want ik wil nog wel eens wandelen, een beetje 'spelen', dekje opleggen, en natuurlijk borstelen. Vandaag wou ik eens gaan 'wandelen', maar als ik haar mee neem naar de stal om te beginnen te poetsen, gaat het wel goed. Dus lekker gepoetst, helemaal braaf geweest. Later gingen we eventjes 'wandelen'. Maar dit liep uit tot een drama! Zodra we bij de stal weglopen, dan gaat het goed. Maar later als we een eindje weg zijn bij de moeder (staat in stal), dan begind ze al te dribbelen, ik pak haar terug, maar dan gallopeerd ze net zo hard naar de stal terug. Ik loop dus terug naar stal, pak haar weer, geef hem een tikje op z'n neusje, en we gaan nog een keer, Nu wel wat braver, maar blijft wel dribbelen, pak haar weer terug naar stap, en we lopen terug naar stal, deze keer gallopeerde ze niet weg. Dus terug bij de stal uitgebreid beloond (een snoepje, en een klop op haar hals). Dus ik dacht we gaan nog een keer, wij lopen weer weg bij de stal, en je hoor halverwege de wei galloopeerd ze weer terug naar de stal! Toen heb ik de moeder in de wei gezet waar wij aan het 'wandelen' zijn. Ook toen galopeerde ze weg. Heb haar even laten staan bij haar moeder (miss. drinken?), maar nee ze moest niet drinken. Toen nog een keer met moeder en veulen dat rondje gelopen, ik dacht misschien iets engs ofzo, maar nee dat was het niet :o. Uiteindelijk is ze vandaag wel 4x weggelopen.

Wat doe ik fout?
Wat kan ik hier aan doen?
Volgende keer maar een sterker persoon meenemen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:24

Als het een jaarling is lijkt het me tijd dat je ze gaat spenen, ze heeft de moedermelk op deze leeftijd echt niet meer nodig, is ook niet goed voor de moeder trouwens.

Verder gaat het hier fout:
pak haar weer, geef hem een tikje op z'n neusje,

Als je ze weer te pakken hebt moet je NIET straffen dat heeft totaal geen nut en zorgt alleen maar voor verwarring als je ze straft moet dat binnen de 5 seconde. Als je ze te pakken hebt is het juist braaf dat ze zicht laat pakken als je ze daarvoor straft krijg je hem straks helemaal niet meer te pakken.

Janine1990

Re: Jaarling kan niet 1min. zonder moeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:02

Waarom is dat beest in godsnaam nog niet afgespeend?

En waarom staat ie in de vrede niet in een kudde opfok!!!!!

Dat spelen kan over twee jaar ook nog wel.

En als het dan zo nodig moet allemaal: Consequent is een prachtig mooi woord, zoek maar eens op in de Dikke van Dale

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 19:04

z.s.m. afspenen en tussen leeftijdsgenoten zetten 24/7. Met de rest lekker een paar jaar wachten.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:00

.
Laatst bijgewerkt door puma op 06-08-11 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:06

Ik zou het omdraaien, jaarling op stal zetten en met moeder op pad gaan, net zolang oefenen dat dat beter gaat en ze wat makkelijker zonder moeder kan.
en dan weer andersom opbouwen.

hier staat ook gewoon alles bij elkaar, merrie speent haar eigen veulens af.
hier staat op het moment moedermerrie met 8 jarige zoon, 4 jarige zoon, 1 jarige dochter en 3 maanden oude zoon. regelt zich allemaal zelf hier. en het spelen en opvoeden kunnen ze ook leren in z'n kudde hoeven ze niet perse bij alleen maar leeftijdsgenootjes te staan

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:17

Wat dacht je van beter vasthouden, zodat ze niet terug kan rennen? Als het gewenste resultaat niet word bereikt, neemt het gedrag snel genoeg af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:19

Dat dier heeft jou niet nodig en haar moeder ook niet, maar leeftijdsgenootjes om mee te spelen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:22

Helemaal mee eens , niet gaan lopen klooien met een jaarling laat hem lekker spelen in de groep
Laatst bijgewerkt door Carantona op 06-08-11 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkerfunss

het is idd al niet de bedoeling dat je dr loslaat, dit heeft ze nu door.. en waarom staat ze nog bij mams? miss moet je het in kleinere stapjes doen, eerst poetsen zonder mams, steeds iets verderweg van mams, en zo uitbouwen als ze rustig is.

Jessica078

TS je bent pas 13, misschien kun je de hulp van volwassenen erbij halen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:37

Je zegt ook dat je hem de tweede keer beloonde toen je weer terug was bij de stal. Je moet veel eerder belonen desnoods iedere brave stap van stal het moet leuk zijn om met jou te lopen niet om bij stal te zijn te komen, want dat vind jou jaarling al lang leuk. En inderdaad paard vangen en dan straffen betekend alleen dat paard wel leert om zich niet te laten vangen omdat hij dan straf krijgt. Dat ontsnappen kan hij er dan niet meer aan koppelen. Als je iets doet wat je paard erg moeilijk is is het vaak ook slim om gewoon op te houden als het goed is gegaan, dat is ook al een beloning op zich. Bbovendien wil je een training nooit slecht eindigen (dus met een mislukte oefening en een gefrustreerd baasje)Dat maakt trainen minder leuk voor het paard, ze herinneren zich vaak alleen nog het laatste zeg maar, ook als een training erg slecht gaat eindig dan met een makkelijke oefening die zeker goed gaat zodat je de training een leuk eind kan geven.

Als je dit paard echt graag wilt leren braaf te worden in de hand vraag dan hulp van iemand die ervaren is of neem grondwerkles met het hem. Iets als leren meelopen is erg belangrijk en als je het verkeerd aanleert (ofwel hij leert dat hij zich los kan trekken of je gewoon mee kan trekken als hij de andere kant op wil) is dit veel moeilijker weer af te leren als wanneer je het in een keer goed doet. Als ik je verhaal zo hoor ben je op het moment echt niet duidelijk en consequent naar je paard.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:48

beankt voor je reacties!
wat is afspenen precies?
en ze heeft een zusje van 3.5jr, dus spelen kan ze zat! ;)
@ _Esther_87_
en ik laat zeker niet snel los, maar dat touw schuurt door de handschoenen heen, dus dan laat je wel los!
@ Evelyne79
dankje, ik ga dit zeker proberen! alleen ben ik ban dat ze dan helemaal uit haar dak gaat :o

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:21

Oké ik vind het de grootste onzin dat al die mensen zeggen waarom spelen met Jou moet met sport genoten slaat nergens op! In het wild spenen de moeders ook gewoon af! Soms kan je ze helpen maar dit is echt niet nodig! Die andere is ook groot geworden.?? Ze leren het heus maat met geduld en respect ! Zorg dat je haar waarschuwt als ze gaat kwallen! Een tikje op der neus?? Nee lijk me niet handig ergens waar ze van schrikt ..ip der flank ! Niet hard gewoon rechtvaardig! En gebruik je stem wees zelf rustig ga hard op zingen etc doe iets stel der gerust of lijd der af met iets een zakje of zo en zodra ze rustig is geef haar een stukje wortel of iets gezonds geen snoepjes worden ze dik haha als ze braaf mee is gelopen zet ke haar terug en ga je morgen verder dan ga je iniedergeval tevreden naar huis!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:24

Afspenen wil zeggen dat het veulen stopt met drinken bij de moeder. Omdat dit bij de paarden die wij houden niet op natuurlijke wijze gebeurt worden veulens op een leeftijd van ongeveer 4-6 maanden (soms tijdelijk) bij de moeder weggehaald. De merrie stopt dan met melk produceren en zal daarna ook niet meer accepteren dat het veulen nog drinkt. Het veulen is hierna dus zegmaar zelfstandig. Als dit netjes en rustig gebeurt is het veulen na deze periode als het goed is niet meer zo gefocussed op de moeder (vaak zijn de speelkameraadjes dan veel belangrijker). Kortom een goed gespeend veulen zou niet zo heftig moeten reageren op het verlaten van de moeder.

Voor wat betreft het loslaten, hard trekken of sterk zijn is de oplossing niet, handig genoeg zijn wel. Op het moment dat je paard de kans krijgt om van je weg te draaien en aan te zetten om te vertrekken ben je al veel te laat. Gelukkig zijn er betere manieren om een paard vast te houden dan op kracht alleen anders had ik er ook al veel losgelaten...Neus bij je houden, geen kans geven om te vertrekken en zodanig opvoeden dat ze je niet zomaar voorbijdenderen helpt allemaal veel beter dan dikke handschoenen. (niet dat je die uit moet doen, maar dat is je oplossing niet)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:25

loonew schreef:
Oké ik vind het de grootste onzin dat al die mensen zeggen waarom spelen met Jou moet met sport genoten slaat nergens op! In het wild spenen de moeders ook gewoon af! Soms kan je ze helpen maar dit is echt niet nodig! Die andere is ook groot geworden.?? Ze leren het heus maat met geduld en respect ! Zorg dat je haar waarschuwt als ze gaat kwallen! Een tikje op der neus?? Nee lijk me niet handig ergens waar ze van schrikt ..ip der flank ! Niet hard gewoon rechtvaardig! En gebruik je stem wees zelf rustig ga hard op zingen etc doe iets stel der gerust of lijd der af met iets een zakje of zo en zodra ze rustig is geef haar een stukje wortel of iets gezonds geen snoepjes worden ze dik haha als ze braaf mee is gelopen zet ke haar terug en ga je morgen verder dan ga je iniedergeval tevreden naar huis!

Ja, en in het wild worden veulens vaak gespeend omdat de merrie opnieuw dragend is of zelfs al een ander veulen heeft, hoe stel jij je dit voor in de praktijk waar de TS mee te maken heeft?

scrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:33

sorry hoor maar het veulen idd gewoon afspenen en mee gaan spelen als hij wat ouder is. als de merrie namelijk niet opnieuw dragend is zal ze waarschijnlijk het veulen nog lang niet zelf afspenen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:32

Sjors493 schreef:
@ Evelyne79
dankje, ik ga dit zeker proberen! alleen ben ik ban dat ze dan helemaal uit haar dak gaat :o

Gaan ze ook, maar als de stal gewoon helemaal dicht is en er geen mogelijkheden zijn om vast te komen zitten of overheen te gaan kunnen ze geen kant op en ze worden dan vanzelf weer rustig.
duurt een paar keer maar dan snappen ze het ook. tenminste zo hebben we dat hier gedaan altijd.
merrie ging op een gegeven moment weer mee naar de les terwijl het veulen thuis op stal stond.
dit natuurlijk rustig mee opgebouwd door eerst bv maar 20 minuten het bos in te gaan en dan steeds wat langer. je moet dan ook wel echt even weg gaan met de merrie en niet het veulen op stal en de merrie bv buiten de stal gaan poetsen, dan weet het veulen dat ze er nog is.
maar ( ook gezien je leeftijd) is het verstandig om dat niet alleen te doen, wij deden dat altijd met z'n tweeen, maar dat kwam ook omdat ik de oudste ruin reed en een ander de merrie, ( de oudste ruin is mijn verzorgpaard en niet de anderen, daar mag ik ook wel alles mee doen daar gaat het zich niet om maar ik heb gekozen om er maar 1 te verzorgen voor meer heb ik geen tijd om ze allemaal genoeg aandacht te geven)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:24

dus afspenen is eigenlijk een maandje (ofwat) bij de moeder weghalen?
en ja die andere (Diva) is ook op de 'natuurlijke' wijze opgegroeid.
maar ze drinkt wel een stuk minder als 4maand terug

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:36

die andere van 3 jaar drinkt nog steeds??
sorry hoor maar jullie moeten die veulens dringend afspenen.
het is niet gezond voor de moeder om zolang melk te geven en veulens moeten zelfstandig leren worden.
haal ze beide een week of twee van de moeder weg en erna zul je hoogstwaarschijnlijk wel normaal met je veulen om kunnen gaan.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:31

ts waar zijn je ouders in dit verhaal.
De kudde voor jou paard lijkt me ideaal.
dus een opfok zou ik niet als eerste antwoord geven.

Wel wil ik je aanraden om het lopen met de jaarling even aan een volwassene over te laten.
Of in ieder geval iemand die het paard te slim af is.

Snoepjes geven wil ik je ook afraden omdat dat bijten kan veroorzaken.

En een tik op haar neus, ik denk dat je een kopschuw paard wilt.

Ts vraag er echt hulp bij.

robert82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:24

Ja, laat het aan volwassenen over, gewoon ter ervaring!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:15

boku schreef:
die andere van 3 jaar drinkt nog steeds??
sorry hoor maar jullie moeten die veulens dringend afspenen.
het is niet gezond voor de moeder om zolang melk te geven en veulens moeten zelfstandig leren worden.
haal ze beide een week of twee van de moeder weg en erna zul je hoogstwaarschijnlijk wel normaal met je veulen om kunnen gaan.

neee joh die 3 jarige drink al lang niet meer bij de moeder.
is het echt zo als je een snoepje geeft en dan gaat bijten?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:14

nou het lokt wel uit om te gaan bijten.
En je kan er bedelende paarden van krijgen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:18

had je niet vanaf dat ze een maandje was geleidelijk aan op kunnen bouwen met scheiden tussen moeder en kind.
Er zijn genoeg veulens die zonder te stuiteren en gillen halve dagen of hele dagen al alleen staan als moeders bv op concour is.

Een veulen behoor je op te voeden en die hoort niet te bijten of weg te rennen en weet ik veel wat.

Zou ze toch maar eens gaan afspenen...