Alleen buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suus_pepper

Alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:27

Ik heb een pony van 22. Ze is helemaal verkeersmak, iemand moest met een tractor door de wei, en ze wilde niet aan de kant. Ook al werd er getoeterd.
Ik rijd nu op onze andere pony, waardoor Pepper helaas niet bereden kan worden, ik heb geen tijd voor 2 pony's en ze is eigenlijk al met pensioen.
Toch zou ik graag nog op buitenrit met haar willen. Van mijn moeder mag het niet, ze wil niet dat ik alleen ga. Helaas kan mijn zus op het moment niet rijden, dus ik heb niemand die met mij mee kan.

Wat vinden jullie? Kan ik alleen op buitenrit?

Alvast bedankt.

Ps. Gaan jullie ook alleen op buitenrit??

ManonGrr

Re: Alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:30

ik ga zo vaak alleen op buitenrit, zou ook niet weten waarom niet. Heerlijk juist, lekker jij en je paardje. Verder begrijp ik niet zo goed wat je bedoeld met je verhaal, met de ene pony mag je wel alleen en met de ander niet? Als die ander gewoon verkeersmak en braaf is buiten zie ik niet in waarom je niet zou kunnen buitenrijden in je eentje.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:32

Nee ik mag met beide niet. Alleen de pony van mijn zus rijd ik dressuurmatig, en met mijn eigen niet, omdat ze de bak verschrikkelijk vind..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:09

Ik doe eigenlijk niet anders, heb altijd liefst alleen gereden en sta nu alleen op een wei. Nu ben ik 35 dus geen mama die zegt dat ik niet alleen naar buiten mag. Ongelukken kunnen altijd en overal, daar hoef je echt niet alleen voor op stap.

Al je pony braaf is en verkeersmak is er niks op tegen om alleen naar buiten te gaan. Spreek anders met je moeder af welke route je gaat rijden en wanneer je terug bent. Mobieltje mee en lekker op stap.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:12

Ik ga zelf nooit naar buiten zonder een werkend mobieltje, en mijn ID. Mobieltje, zodat ik altijd tenminste 112 kan bellen mocht dat nodig zijn, en mijn ID zodat ze weten wie ik ben als ik bewusteloos of dood langs de weg lig ;)

Als je met je ma afspreekt welke veiligheidsmaatregelen neemt, kan je misschien toch naar buiten? Is het niet een idee om iemand in de buurt te vragen om mee te gaan naar buiten? of iemand op de fiets mee?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:15

Misschien wil je moeder mee op de fiets. toen ik nog een klein meisje was (lang geleden) deden mijn vader en moeder dat ook wel.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:21

Ik ging meestal met iemand mee toen ik met mijn vorige verzorgpaardje Racing ging buitenrijden omdat die anders geen poot verzette en omhoog ging als ik aanspoorde ( gevaarlijk op een drukke weg ) soms zat het mee en lukte het me , Nu met Boris ( nieuw verzorgpaard) ben ik op buitenrit geweest met de eigenares op de fiets. Maar moest het mogen zou ik zeker alleen ook op buiterit gaan , dan ben je lekker effe met zn tweedjes , kan je doen en laten wat je wilt ! ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:41

Ik zie ook niet in waarom je niet alleen buiten zou mogen rijden.. Heb je de reden gevraagd aan je moeder?
Ik rij heeeel vaak alleen buiten, heerlijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:38

De reden is, over het algemeen, dat ze bang zijn dat er wat gebeurt en de pony alleen thuis komt en ze dan niet weten waar te zoeken.

Daarom is het belangrijk dat als je alleen gaat rijden, je zegt welke route je (ongeveer) gaat nemen en hoe lang je ongeveer weg zult blijven. Daarbij is , wat eerder genoemd is, een mobieltje en ID meenemen handig.
Als je slim bent, ga je bij een bezorgde moeder eerst een kort rondje doen (desnods steeds in zicht blijven, bv om een akker heen)en gewoon steeds wat langer wegblijven. Ze went er dan vanzelf aan en gaat zich minder zorgen maken.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:43

Als ik jou was zou ik eerst een kleine buitenrit maken. Dus maar heel kort. Als dit goed gaat kun je het uitbreiden. Want waarom niet? Ik rij ook met mijn 23 jarige bijrijdpaard lekker buiten. Bijna altijd alleen, en er gaat nooit was mis. Vind ik juist wel fijn met die oudjes, die schrikken (meestal) nergens van! Veel succes. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:45

Ik ga nooit alleen wandelen, je weet nooit wat er gebeurd.

Als je bewusteloos ligt op de grond heb je niet veel aan je mobieltje.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:51

Met onze oude fries ging ik ook bijna altijd alleen buiten rijden. Ging prima. Had wel altijd mijn mobiel en id kaart bij. Wel sprak ik altijd een tijd af hoe laat ik weer thuis of op stal moest zijn. Werd het later dan moest ik bellen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:05

Gewoon je moeder meenemen op de fiets. Lekker lang rondje maken en je moeder zich moe laten fietsen. Zeker weten dat je daarna alleen mag ;)

Bovenstaande tips zijn handig :)
Heb je anders geen vriendin die mee wil?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:13

Ik ga al sinds mijn 11e alleen naar buiten :)
Telefoon mee, goede cap ect op, naam en adreslabel aan het zadel en natuurlijk vertellen aan iemand waar je precies gaat rijden en hoe laat je terug bent. Mijn ouders hebben er nooit problemen meegehad.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:13

Men kan nu wel roepen van dat doe ik altijd al. Maar als mams het niet wil dan heb je daar toch naar te luisteren. Je kan uiteraard wel vragen waarom het niet mag al kan ik het enigzinds wel begrijpen..

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:16

Heb ook altijd een telefoon bij me nooi tverkeerd maar toen ik met mijn kop tegen een boom was geklapt
kon ik niets meer met die telefoon Gelukkig waren er wel andere bij

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:39

chanel1985 schreef:

Ga jij dan ook nooit alleen fietsen? daarmee kun je ook bewusteloos langs de weg belanden...

De eerste keren dat ik alleen met m'n paardje naar buiten ging (zonder andere ruiter en paard), is m'n moeder mee gegaan op de fiets. Ook omdat ik het zelf niet durfde om met een jong, onervaren paard (wat buitenrijden betrefd) weg te gaan in m'n eentje.
Maar nu ga ik gewoon alleen.

Ja, natuurlijk kan ik eraf vallen en bewusteloos raken of iets breken, maar dat kan ik in de bak ook. en ik vraag me af waar je eerder gezien word. Buiten lopen, zeker in het zomerseizoen, veel mensen. Op de stal waar ik eerst stond, kwam er soms uren lang niemand bij de bak in de buurt. Denk dat ik dan toch liever ergens buiten zou liggen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:50

Ik ga NOOIT (meer) alleen naar buiten :n .
Ik heb met buitenrit een ongeluk gehad met mijn paard,ik had dood kunnen zijn als m'n ouders er niet bij waren (paard was aan de kletter gegaan,schoot een drukke weg over,waar op dat moment gelukkig niemand kwam. Later kwam er wel een auto aan,maar die hebben wel al van ver laten stoppen,paard was helemaal in shock. Ik was bewusteloos. Later bleek dat ik heel veel geluk had,paard en ik hadden dood kunnen zijn,maar nu was mijn paard 'enkel' in shock,met flinke schaafwonden,ik had een hersenschudding,gekneusde knie en veel schaafwonden.

Ik sta ook niet toe dat er iemand alleen op/met mijn shet naar buitengaat,mijn zusje wou het eens met de pony (Zet geen pas verkeerd,was de 3e keer ohz) maar toen stond ik erop dat er minstens 2 meegingen.

We hebben thuis ook regels als er iemand aan het rijden is,zo moet er minstens om het kwartier gecheckt worden of de ruiter er nog opzit,sinds het ongeluk neemt (vooral mams) geen risico meer. Heb ik een bijrijdpony voor de eerste keer mee naar huis gesleept blijft er de hele tijd iemand bij. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:11

Ik ga zelf wel alleen naar buiten, maar als ik een dochter had, zou ik het ook niet zomaar goed vinden.

Probeer een compromis te zoeken. Vraag allereerst wat het probleem is (veiligheid, aanranders, verkeer, verdwalen ...), waar is ze ongerust over? Probeer je dat ook és even voor te stellen waarom ze bezorgd is. En ga dan samen kijken hoe je dat het best kunt oplossen, zodat zij er een goed gevoel bij heeft. Stel dat je bij je manege een vaste route kunt maken die bekend is bij de stal en waar je veilig kunt rijden, dan zou het kunnen dat ze dat wel ok vindt.

Vraag haar anders om een route met je mee te fietsen zodat ze zelf kan zien hoe je rijdt en hoe je pony is.

Gewoon "nee, mag gewoon niet" zeggen vind ik van haar uit te makkelijk. Je bent al 16 er zouden dingen mogelijk moeten zijn. Maar niet álles.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:25

Ik ga regelmatig alleen op buitenrit. Ik zie dat je 16 bent, en dat is toch wel een leeftijd dat zoiets zo ongeveer moet gaan kunnen, afhankelijk van je rijervaringe (nu 3 tot 5 jaar rijden is een ander verhaal als nu 10 jaar rijervaring hebben).

Het is ook afhankelijke van de pony, en hoe vaak het al mee is gegaan op buitenrit met een ander paard erbij. Dat moet eerst goed gaan (liefst al enige jaren) voordat ik je alleen naar buiten zou durven laten gaan als je mijn dochter was.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:45

Mijn dochter mag ook niet alleen naar buiten. Ik vind dat ze onvoldoende controle heeft over haar pony. Het komt wel, maar nu nog niet. Ze mag wel met anderen, of met iemand er naast (op de fiets). Inderdaad voor als er wat gebeurd.
Zonder te weten hoe jij rijdt kan ik niet zeggen of jij wel of niet alleen naar buiten kan. Volgens mij kun je maar gewoon beter het advies van je moeder opvolgen en niet alleen naar buiten. Vraag of ze meefietst!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:56

Dilan1993 schreef:
chanel1985 schreef:

Ga jij dan ook nooit alleen fietsen? daarmee kun je ook bewusteloos langs de weg belanden...

De eerste keren dat ik alleen met m'n paardje naar buiten ging (zonder andere ruiter en paard), is m'n moeder mee gegaan op de fiets. Ook omdat ik het zelf niet durfde om met een jong, onervaren paard (wat buitenrijden betrefd) weg te gaan in m'n eentje.
Maar nu ga ik gewoon alleen.

Ja, natuurlijk kan ik eraf vallen en bewusteloos raken of iets breken, maar dat kan ik in de bak ook. en ik vraag me af waar je eerder gezien word. Buiten lopen, zeker in het zomerseizoen, veel mensen. Op de stal waar ik eerst stond, kwam er soms uren lang niemand bij de bak in de buurt. Denk dat ik dan toch liever ergens buiten zou liggen :')

Dat is ook een beetje appels met peren vergelijken... vind je niet? Fietsen hebben geen eigen wil, paarden daarin tegen wel, ondanks dat ze nog zo braaf kunnen zijn. Vergeet niet dat je bij een val ook een paard vervolgens hebt loslopen die schade kan toe brengen aan derden... meneer de fiets blijft echt wel op zijn plaats :Y)

Ja, ik geef toe... ik ga ook wel eens alleen erop uit, maar ik zorg dan echt wel dat ik in het dorp blijf en niet langer dan een half uur wegga... telefoon gaat ook mee en ik geef mijn route door.
Wanneer ik verder ga zorg ik altijd dat er iemand mee gaat... of diegene nou te paard mee gaat, fietsend of mee loopt maakt niet uit... ik wil de garantie dat mocht ik vallen en buiten bewustzijn raken er meteen hulptroepen ingeschakeld kunnen worden.
Dit eis ik ook van de verzorgsters wanneer ze toestemming hebben om over straat te kunnen..

Mocht ik later kinderen krijgen, verwacht ik ook van hun die regel na te leven... en nee is nee dus niks met ''doe eerst kleine stukjes dan went ze vanzelf aan het idee'' >;)
Natuurlijk weet ik dat je in een paardrijbak ook uren alleen kunt zijn, maar in andere gevallen is het daar weer drukker wat betreft mensen in vergelijking met buiten. Er bestaat ook altijd nog zoiets als afspreken wanneer je naar stal gaat en wanneer je weer terug komt... wat is daar zo raar aan?

Maar goed alles in het leven heeft risico en je hoeft echt niet in een glazen bol te gaan leven... maar voorkomen is beter dan genezen :)

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:11

Ik ga wel alleen maar meld altijd waar ik heen ga en hoelang ik ong. Weg ben. Mijn man kent mijn routes, dus als ik me niet meld na de afgesproken tijd plus een half uur dan belt hij mij eerst en mocht ik niet opnemen fietst hij de route na. Een ongeluk zit in een klein hoekje! Een fiets besturen is makkelijk, een paard blijft een levend vluchtdier!!

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 09:42

bedankt voor de reacties. Ik rijd nu 10 jaar, en heb mijn pony al 6 jaar. Ik kan haar volledig vertrouwen, ze zal echt bijna nergens van schrikken. Ze heeft jaren gement met andere mensen. Ik ben ook al heel vaak met haar in een groep op buitenrit geweest.
Ik denk niet dat ze ervandoor zal gaan. In de bak is het al lastig op haar in galop te krijgen!

Ik ga er even met mijn moeder over praten, en dan de route een keer met de hondjes lopen.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:58

Dat denk je ja... maar het spreekwoord ''zelfs het beste paard struikelt wel eens'' bestaat niet voor niets.
Alleen weg gaan kan ik mijn ogen alleen wanneer je niet te ver/lang weg gaat en je inderdaad je route doorgeeft..