manenuitval door eczeemdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joke13

manenuitval door eczeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 19:26

Hoi,

ik heb een fries met zomereczeem. Ik lees al enkele maanden al jullie info over zomereczeem en dat heeft me ondertussen al echt goed geholpen.
Ik heb mijn paard nu 4jaar en heb ondertussen een boett, een namaakboett ( kerckhaert), een rambo sweet itch ( 2 maten) en een QHP voor friezen geprobeerd. Ze werken allemaal goed tegen zomereczeem, maar zijn manen vallen uit onder de dekens. |( Bij de boett en de rambo het onderste derde tot aan de schoft en bij de qhp waar de "afzakkende" elastiek van het nekgedeelde blijft hangen.
Ik heb nu info gevraagd bij Meulenkamp, fly-free, RSH en snuggy hoodies ( de bug body). Wat zijn jullie ervaringen met deze dekens.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:30

Hier hetzelfde probleem :( Mijn haf houd ook geen manen over onder de vliegendekens, maakt niet uit welk merk :(

Joke13

Re: manenuitval door eczeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 20:01

Dat meen je niet, is er dan geen enkel deken dat de manen spaart?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:09

Hier ook hetzelfde probleem... manen zijn dan wel niet afgeschuurd maar vallen gewoon uit |(
en zien er erg ongezond uit...

Ben dus maar weer met smeersels (helaas met cortisone) aan de gang,
resultaat: nog niet geschuurd en naar mijn inziens gezondere manen

kusjexjayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:11

Mijn pony staat onder een rambo en die heeft ook een stukje manen wat heel dun is. (het laatste stukje tot de schoft)
Met vlechten is het een heel gepriegel om er wat van te maken |(

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:19

mijn tinker was een zware eczemer.
bij hem hadden we alles geprobeerd,van smeerselstjes tot prikken.
niets hielp.
uiteindelijk is er een boett deken opgegaan die ik er ook heel snel af heb gehaald.
zijn manen leken gewoon los te laten en dan ook over de hele manenkam.

ik kan je niet zeggen of het 100% waar is maar mij is verteld dat het komt door een rubberbasis die in deze dekens verwerkt zijn.
sommige eczemers zouden daar niet tegen kunnen.

een normale vliegendeken ging wel goed maar heeft als hele grote nadeel dat als ze daarmee toch schuren het brandplekken kan geven. [vaak nylon]

kusjexjayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:25

In de rambo deken zit geen rubber, zit ook geen rek in maar de manen gaan er toch af.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:27

Dat de manen eraf gaan komt omdat er te weinig zuurtsof en lucht aan kan.
Ik denk dat je met alle hals dekens dit probleem zal hebben.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:54

carrotje schreef:
Dat de manen eraf gaan komt omdat er te weinig zuurtsof en lucht aan kan.
Ik denk dat je met alle hals dekens dit probleem zal hebben.

maar waarom ging het met het materiaal vaan een gewone vliegendeken dan wel?

rambo heb ik geen ervaring mee in de eczeem uitvoering.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:01

ik baal er ook zo van,kom net terug van 5 dagen vakantie(dus 5 dagen de deken niet afgeweest) weer het stuk bij de schoft eraf...25cm manen weg,lang leve de eczeemdekens....geen jeuk meer,maar wel manen weg :(

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 09:52

Ik moet eerlijk toegeven dat ik blij ben dat ik niet de enige ben. Het is inderdaad zo, geen jeuk, joepi, manen groeien terug *\o/* , hiep hoi, de volgende lente komt, manen vallen uit. Enorm frustrerend!! :( En inderdaad ze zien er dan niet gezond uit als ze terug groeien.
Het verschil met de gewone vliegendekens zal wel zijn dat de mazen net iets groter zijn en daardoor wat meer luchttoevoer voorzien, maar die afgrijselijke rotmugjes kunnen daar wel doorheen prikken.
Ik ga nu ofwel de bug body van snuggy hoods of de rsh proberen. Op hoop van zegen!

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:10

Hier inderdaad ook hetzelfde probleem met een fries. Met deken geen jeuk maar ook geen manen. Zonder deken heeft hij jeuk en krabbelt hij zijn manen af. Dus dan toch liever met deken, hij heeft in ieder geval geen jeuk. Ik heb ook al meerdere dekens geprobeerd maar bij allen schuurt er wel ergens een stuk manen af.
In de winter groeien de manen mooi aan, dan in het voorjaar de deken er weer op en het eindigt meestal in het najaar dat er zoveel manen zijn weggeschuurd dat ik alles maar afknip en dan groeien ze in de winter weer mooi aan.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:16

Mijne heeft ook eczeem maar bij mijne spaart een exzeemdeken de manen gelukkig. Hoe vaak doe je de deken af en loopt ie ook weleens rond zonder deken?? Ik doe de deken weleens een middag af als het bijvoorbeeld hard waait (minder vliegen). Dan kan haar vacht ook even lekker in de buitenlucht en als het regent spoelt ze ook mooi schoon, met deken op in regen blijft alle troep er in zitten.
En ook een tip, ik was de deken heel regelmatig (1 x per maand/ drie weken). In die deken gaat natuurlijk ook vuil en stof zitten wat de luchtdoorlaat van zon deken verslechterd......

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 10:46

Hoi Trieneke, ik doe hetzelfde, afknippen wat er nog staat. |o Maar het is altijd een pijnlijke zaak. Ik hoef geen meterslange manen maar 5-10cm zou al heel leuk zijn!!!!!
Nu heeft hij een QHP voor friezen om,maar dat zakt af en waar de elastiek hangt ook weer geen manen. het onderste deel groeit wel terug.
Bij de rambo en boett waste ik mijn deken elke 14 dagen, de rambo omdat hij er anders echt smoezelig uitzag en de boett omdat de staartflap onder de mest hing! Dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik denk echt dat het iets met lucht en te strak om de hals te maken heeft? Hem een dagje laten uitwaaien is zelden een optie, want dan heb ik een dag later prijs met schuren aan zijn staart.
Maar wat ben ik blij dat ik niet alleen ben, het geeft weer hoop om de spaarcentjes in pyjama's te steken!!!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:11

Dit is een bekend probleem bij het gebruik van eczeemdekens. Het is idd. het gevolg van verstikking van de manen door zuurstoftekort. Denk niet dat je een deken gaat vinden waarbij dit probleem niet speelt, dus tenzij je echt geld teveel hebt, geef het dan niet uit aan het uitproberen van alle verschillende merken. Het enige dat een klein beetje helpt is, wat Bernoe ook al zegt, regelmatig "luchten" als de omstandigheden hier gunstig voor zijn. ''t Is de minste van twee kwaden: die manen ben je sowieso kwijt, dus dan liever zonder jeuk dan met.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:14

Ik heb nu een hoofdkap-met-hals-er-aan er onder en dat helpt goed! (zelf gemaakt uit een andere deken)
Het schuurt dan niet op de manen maar op de hoofd/halskap.

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:29

Bernoe, welke deken gebruik jij dan?
Joke13, knip het inderdaad elke keer weer af met pijn in mijn hart maar ja kort ziet er toch beter uit dan kort met een paar lange sprieten.
ikenindi, helpt dit want als het inderdaad zuurstoftekort zou zijn, hebben ze het ook met een los stuk. Zelf zit ik erover te denken om een halsstuk te proberen die ze gebruiken om bij ingevlochten paarden de knotjes goed te houden maar ik ben bang dat dit te warm wordt als je deze onder je eczeemdeken doet.
Dat halstuk zit wel strak eromheen en ik denk dat dat dan minder schuurt maar wat betreft het zuurstoftekort voor de manen zou ik het dus alleen maar erger maken.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:39

Houd je paard helemaal geen manen over? Dus echt alles er af?

Mijn Haflinger heeft de rambo sweet itch hoody op, na verschillende dekens geprobeerd te hebben. In het voorjaar heeft ze een Ivanhoe halsdeel.
Onder de deken doe ik de manen in vlechten. Als ik de vlechten er uit haal en dan ga borstelen, komen er heel veel haren uit. Logisch, die haren verliest ze normaal ook, maar dan vind je ze niet terug. Nu blijven ze in de vlechten hangen!
Haar manen worden er dus niet echt dunner van moet ik zeggen. Alleen bij de schoft ietsje, maar dat vind ik niet zo erg.

A_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:31

Heb ik inderdaad ook last van, maar met vlechten in de manen gaat het een stuk beter ;)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:59

Bij mijn pony gebeurde dat bij de ivanhoe halsdekens, die sloten behoorlijk aan zeg maar (ondanks twee verschillende maten). Heb daarna maar de pagony eczeemdeken op gedaan, deze heeft een hals die absoluut niet aangesloten zit en de manen vallen nu niet meer uit.
Het geeft nu alleen weer een probleem met het op zoek gaan naar een nieuwe deken. Nadeel van de pagony is dat deze het beste zit met de grote buikflap maar dat ik liever zoiets zou hebben als de Rambo hoody maar ik daarvan niet weet hoeveel ruimte er in de hals is (en die van mij heeft een flinke nek).

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 11:25

Hoi Joyce, ik doe mijn rambo deken daarom net weg, omdat hij te strak om de nek zit. Hij is maar een maand oud en voor paarden met een dekenmaat 1m95. Dus ik zou hem voor paarden met een flinke nek en gevoelig voor manenuitval door een te strak deken zeker niet nemen. Voor alle anderen die geïnteresseerd moesten zijn, laat maar weten.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:28

Ik heb een eczeemdeken pagony zit wijt om der nek. Mijn pony heeft geen last van haar uitval.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:34

Staan jullie paarden 24/7 buiten? Want ik kan me voorstellen dat wanneer de deken continue op zit dat het eea dan gaat verstikken. Mijn pony met exceem krijgt de deken alleen op als ze naar buiten gaat ( rond 9 uur) en gaat weer af als ze binnen komt ( tegen 6uur). Op momenten dat exceem erger wordt: na 10-en naar buiten, voor 16 uur naar binnen ( en dan de deken wel af). Maar gelukkig is dat dit jaar niet nodig geweest. Ze staat gewoon de hele dag buiten met de deken op, maar zodra ze naar binnen gaat, gaat de deken wel af. Last van uitvallende manen heb ik bij haar nooit gehad ( en ze staat echt al járen zomers met exceemdeken)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:43

Die van mij heeft 24/7 de deken op en geen last meer...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:08

Dank je wel joke voor je bericht, dat wordt dus geen Rambo maar misschien toch weer pagony.
Monty heeft een buitenstal dus 24/7 de deken op. Hij gaat wel in de nacht op stal maar de cliegen kunnen zo naar binnen.