Cap controleren na val

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valruiter88

Cap controleren na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 20:05

Hallo, ik heb een vraagje.

Ik ben laatst van mijn pony gevallen(voor de 2e keer :o ) en toen vond mijn moeder het hartstikke onnodig om mijn cap te controleren omdat ik niet op mijn hoofd gevallen was. Zelfs toen ik de eerste keer gevallen was, zei mijn moeder dat het onnodig was want ik was niet op mijn hoofd gevallen zei ze, net als laatst. Na veel aandringen haalde mijn moeder de voering uit mijn cap(die zit namelijk met klitteband vast) En zei: ''Niks te zien, je kan er gewoon verder mee rijden.'' En toen zei ik: ''als er nou een scheurtje in de buitenkant van de cap zit, onder de buitenste stof?'' en toen ze mama weer: ''Niet zeuren, je cap ís nog wel veilig.'' Nou is mijn vraag of ik altijd mijn cap moet laten controleren op scheurtjes, deukjes, barstjes of elke andere beschadiging. Ookal ben ik niet op mijn hoofd gevallen.

Groetjes Valruiter88

blacksheep

Re: Cap controleren na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:09

Als je met de vingers over de buitenkant en binnenkant heen gaat en je voelt nergens een deukje, dan is je cap nog prima! Als je wel een deukje voelt zou ik de cap niet meer gebruiken, als je dan valt op je hoofd wordt de klap op dat punt niet goed opgevangen. Succes!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:11

Je wilt niet weten hoe vaak ik m'n cap uit m'n handen heb laten vallen, van m'n hoofd af gooi, van de trap af heb laten vallen (ja ik ben lomp) en die doet het nog steeds. Wat er gebeurt als ik ooit op mijn hoofd val? Ja, hoe onverantwoord ook, dat zie ik dan wel weer. :j

Als je nog nooit op je hoofd bent gevallen met de cap zou ik er niet van uitgaan dat er een zwakke plek in zit. :n Of je moet net zo lomp zijn als ik. :o

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:13

Kaitlyn schreef:
Je wilt niet weten hoe vaak ik m'n cap uit m'n handen heb laten vallen, van m'n hoofd af gooi, van de trap af heb laten vallen (ja ik ben lomp) en die doet het nog steeds. Wat er gebeurt als ik ooit op mijn hoofd val? Ja, hoe onverantwoord ook, dat zie ik dan wel weer. :j

Als je nog nooit op je hoofd bent gevallen met de cap zou ik er niet van uitgaan dat er een zwakke plek in zit. :n Of je moet net zo lomp zijn als ik. :o

Hier precies hetzelfde :o :=

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:50

Kaitlyn schreef:

hier nog eentje :')

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:42

na 1 val was me cap zo kapot dat ik gelijk een nieuwe moest !
meestal controleer ik dus wel:)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:42

Ik zou ook controleren, maar ik denk niet dat er een scheur ofso in zit..

AnneJetxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:48

ik heb nog nooit mijn cap gecontroleerd, dat ga ik nu dus wel doen hihi :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:52

Ik controleer mijn cap alleen bij een val, maar ik heb ook een hele goedkope cap, zonder echte voering aan de binnenkant dus ik kan sowieso vrij vlot zien of er iets mis mee is.

Sanne009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:19

Ik zou alles controleren wat je zo snel kan zien. Zou niet mijn hele cap uit elkaar halen. Meestal vergeet ik het ook wel als ik ben gevallen en ben ik meer bezig met weer op het paard te komen.

tientje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:51

Als je niet op je hoofd ben gevallen zou ik zelf gewoon snel controleren en verder niet. Als je wel een keer hard op je hoofd terecht komt, cap vervangen.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:13

ik controleer mijn cap nooit, maar ja, ik val ook niet zo heel erg vaak

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:16

Ik ga mijn cap straks toch maar even controleren, aangezien ik afgelopen vrijdag eraf ben gevallen en een behoorlijk klap heb gemaakt met me hoofd op straat.

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:06

ik was gister gevallen en mijn cap was serieus door midden..

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:46

ik controleer mijn cap nooit :)

maarja,ik val ook niet zo vaak terwijl ik er toch een aantal per dag rijd

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:54

Ik was laatst ook gevallen op een regiowedstrijd, gloed nieuwe gpa cap had ik op, daar zit nu een ontzettend grote deuk in... Dus waarschijnlijk zit er ook een hele grote scheur in maar dat kan je niet zien. Die moet ik zeker niet meer op doen, wat je wel vaak hoort is dat je na een grote klap altijd een nieuwe cap moet kopen (hoor je vaak in een paardenwinkel), dat een cap voor 1 grote val is maar niet dat hij daarna nog helemaal goed is. (hangt natuurlijk ook van het merk af).

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:03

er kan ook een scheurtje of zwakke plek in zitten die je nu simpel weg niet kan zien omdat hij in de gegoten helm zit ipv aan de buitenzijde, wanneer je dan valt kan de cap de klap niet meer goed verdelen over je hoofd en loop je dus het risiso onnodige letsel op te lopen... bij mij zou het zo gaan: 1x op mijn hoofd gevallen: nieuwe cap, 2 a 3 keer niet op mijn hoofd maar wel op een andere manier gevallen: nieuwe cap. Je cap krijgt soms meer te verduren dan je denkt zeker als je de keren mee gaat rekenen dat je hem simpelweg uit je klauwen laat vallen :+

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:08

Ik heb al zeker 6 jaar de zelfde cap, ik gooi ermee, laat hem vaak zat uit mijn poten vallen, val vrij vaak vanme paard :D En hij is nog helemaal toppie, maar heb gistere toch een nieuwe gekocht, je weet maar nooit

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:11

M_i_R schreef:
er kan ook een scheurtje of zwakke plek in zitten die je nu simpel weg niet kan zien omdat hij in de gegoten helm zit ipv aan de buitenzijde, wanneer je dan valt kan de cap de klap niet meer goed verdelen over je hoofd en loop je dus het risiso onnodige letsel op te lopen... bij mij zou het zo gaan: 1x op mijn hoofd gevallen: nieuwe cap, 2 a 3 keer niet op mijn hoofd maar wel op een andere manier gevallen: nieuwe cap. Je cap krijgt soms meer te verduren dan je denkt zeker als je de keren mee gaat rekenen dat je hem simpelweg uit je klauwen laat vallen :+

dan zou het voor mij hoognodig tijd worden voor een nieuwe cap (volgens jou methode al zo'n 6 á 10x) heb deze cap al zolang ik weet (zal vast ook een andere hebben gehad maar die kan ik me niet meer herinneren..) en ben er in die 10 jaar dat ik rijd zo'n 40X af gevallen, waarvan zeker weten 20X met deze cap wss wel 30 :+ (11x in een les.. gaat heel snel dan :P) maar heb niet het idee dat ie slecht is ofzo.. ik vertrouw hem in ieder geval nog wel :D

en ja, laat hem ook regelmatig vallen.. :P

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:14

je moet het natuurlijk zelf weten, maar een nieuwe cap zijn ik in jouw geval zeker geen overbodige luxe vinden. ik zou dat ding iig nooit meer vertrouwen :n Er zijn zoveel punten die beschadigingen kunnen hebben dat ik niet verbaasd zou zijn als hij bij een lichte val al uit elkaar breekt. Maar goed, jouw hoofd, jouw risico maar ik denk dat je qua veiligheid niet gek ver verwijderd bent van zonder cap rijden als je echt een keer een smak maakt.

Er kunnen iig genoeg dingen mis zijn met een cap die je niet van buiten kan zien, dus zeggen dat een cap nog prima is na zoveel valpartijen ....
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 27-08-11 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:14

Na een fikse val ben ik toch voorstander om een nieuwe cap te kopen. Je weet niet of er wellicht zwakke delen zijn ontstaan, waardoor je cap dus gewoonweg geen goede bescherming meer geeft. Ik heb dat ding echt niet voor de sier op, dus ik wil in ieder geval zeker dat hij veilig is! Deuken e.d. is zoiezo foute boel.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:17

Wat raar, dat iedereen gewoon doorrijd met een mogelijk kapotte cap. Een cap beschermt wel je hoofd mensen, laten we daar eens bij stil staan. Als je je cap van de trap af laat donderen, kan hij al kapot zijn. Als je alleen al iets raars voelt aan de buitenkant, of hij kraakt als je hem tussen je handen neemt is het nodig tijd voor een nieuwe. Ik ben 1 keer met mijn cap gevallen, maar wel een nieuwe gekocht, het is wel je lichaam, zou zonde zijn als die het straks niet meer doet omdat je een ernstig letsel hebt opgelopen waardoor niks meer functioneert. Overigens vind ik het wel raar wan je moeder dat ze jou gewoon door laat rijden zonder nieuwe cap, komop, het is wel je dochter en jij bent verantwoordelijk.
Maargoed, dit is hoe ik het zie ;)

bokker99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:25

hier weer zo'n eentje die haarn cap altijd laat vallen ( favoriete valplek van de zadelkast af vallen) nog nooit echt op mijn hoofd gevallen, dus ik doe der nog maar effe mee +:)+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:59

Ik ben 1x met een cap goed op me hoofd gevallen, ben echt even weg geweest en had er een lichte hersenschudding aan over gehouden. Met dank aan mijn cap, die heeft zeker weten een boel opgevangen. Heb er verder weinig aan over gehouden, wel heb die cap toen direct vervangen; ik zette hem niet weer op! :n Hij voelt nog goed, kan nergens plekjes ontdekken zo van wat je kunt zien en controleren maar ik vertrouw hem gewoon niet meer.

Bij mij is dus ook een beetje de regel zo gauw ik echt met mijn hoofd een goede klap heb gemaakt, of tegen de benen van het paard aan, tegen de bakrand, tegen een hindernispaal, tegen een harde ondergrond. Dan vervang ik mijn cap. De rest van de vallen ligt er maar net een beetje aan hoe hard ze gaan, ik val heel vaak op m'n zij / rug, als het eens voorkomt wanneer ik er geregeld af lig dan vervang ik op gevemoment ook gewoon de cap (en weer excuus om een nieuwe uit te zoeken!)

Ik zit veel op jonge paarden en onbeleerde paarden dus de kans dat ik een goede val maak is dan natuurlijk wel wat groter dan wanneer ik maar op 1 paard zou rijden die al een hele tijd onder het zadel is en alles. Vandaar denk ik ook wel dat ik toch wat sneller m'n cap vervang, ik heb dan ook geen dure caps van over de 100 euro.. En vind dat ik het netjes doe, rijd nu 11 jaar en heb nog maar 3 caps versleten waarvan 2 ik gewoon dom weg uitgegroeid ben. :j Moet wel zeggen dat ik er nu 2 tegelijk in bezit heb en gebruik... (wil niet constant slepen, kans dat ik hem dan eens vergeet is bij mij erg groot :+ )

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:05

Grappig dit, als iemand zijn cap laat vallen roep ik altijd "Ja! Dat word een nieuwe".. Maar zelf me cap controleren? Nog nooit gedaan..