lopen bij opstappen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arafiore

lopen bij opstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:33

mijn vriendin en ik hebben 2 verzorgpaardjes mijne heet Elmo en de haare Ulft.
Ulft haar vorige eigenaar liet haar altijd lopen met opstappen en deed eigenlijk van alles tijdens het opstappen: bellen,smsen,koekje eten.
Dus voordat je er op zat en alleen al naast het zadel staat loopt Ulft al weg.
dit is voor ons heel erg verveelend en we willen dit Ulft graag afleren maar we hebben geen idee hoe!
kunnen jullie ons helpen want het is heel erg vervelend!
Ulft heeft ook artrose in zijn nek maar ik denk niet dat het daar ergens mee heeft te maken.

Laaavo

Re: lopen bij opstappen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:40

Mischien kan 1 iemand haar vast houden terwijl de ander opstapt?
Of je kan zorgen dat je de teugels er goed bij houd, dan kan je haar daarmee stilzetten als ze wegloopt.
Ook kan je haar op een poetsplaats vastzetten (Aan halster over hoofdstel, NIET aan hoofdstel zelf). Dan heb je alleen wel iemand noig om daarna het halster af te doen...

Succes!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:44

Laaavo schreef:
Ook kan je haar op een poetsplaats vastzetten (Aan halster over hoofdstel, NIET aan hoofdstel zelf). Dan heb je alleen wel iemand noig om daarna het halster af te doen...

Succes!!

Dat dus nooit doen, levensgevaarlijk. Als het paard bang wordt of schrikt, en gaat hangen of omhoog wil, gebeuren er flinke ongelukken.
Vasthouden kan, in een hoek zetten met zijn neus, of gewoon een keer flink streng zijn. De aanhouder wint!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:48

mijn haflinger wou vroeger ook nooit stil staan, achter af gezien was hij toen nog niet onderdanig aan mij. maar goed ik was ook 14 of zo dus dat kan kloppen.
Ik heb toen het opstappen als deel van de training gemaakt. Als ze niet stil wou staan moest ze van mij eerst een paar passen achter uit. tot dat ze bleef staan. Als ze eenmaal stil stond stapte ik op terwijl iemand haar vast hield. als ik dan een half uur gereden had. stapte ik af en probeerde ik weer op de zelfde manier haar tot stil stand te krijgen.

het koste wat tijd, maar tegenwoordig blijft ze mooi stil staan. Maar als ik eenmaal zit dat blijft ze niet langer dan 2 minuten staan. Aan het eind van de les wel hoor. maar ze is nog wat ongeduldig aan het beging

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:58

mijn pony deed dit ook, wij hebben het opgelost door haar hoofd naar je toe te vragen en dan daar te houden terwijl je opstapt, want dan kan je alleen rondjes lopen en daardoor leert het paard dat hij toch niet weg kan dus jij net zo goed stil kam blijven staan. maar miss is dit met atrose niet zo`n goed idee. wat je ook kan doen is opstappeen en als hij dan gaat lopen niet verder gaan met opstappen maar gewoon blijven hangen aan het paard en hem vragen stil te blijven staan, als hij stil staan kun je 2 dingen kiezen: 1 weer afstappen en opnieuw opstappen en dan weer het zelfde herhalen als hij niet stil blijft staan. of 2 verder gaan met opstappen en steeds al hij weer een stapje zet bevries je weer toto hij op je vraag om stil te blijven staan reageert, dan ga je weer verder net zo lang totdat je boven op je paard zit. maar dan mag hij ook pas weer lopen als jij het zegt. en verder kun je aan de hand oefenen met stilstaan en onder het rijden kun je ook gewoon ergens gaan stilstaan zodat het paard leert weer rust te krijgen.
hoop dat je er wat aan hebt!!! succes

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 11:58

Ohja dat was ik vergeten te zeggen ,, als je naast hem staat dan loopt ie achteruit en als je halferwege bent juist vooruit.
en je kan hem zoizo nooit vastzetten dan raakt ie helemaal in paniek , ik zet Elmo altijd bij een ring aan de muur vast en ulft gewoon los, dan loopt ie weer niet weg.
.vreemd beesie.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:59

Heb je les? Laat je instructrice dan helpen, die is er niet alleen voor de les zelf natuurlijk...

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:00

specialmoon schreef:
mijn pony deed dit ook, wij hebben het opgelost door haar hoofd naar je toe te vragen en dan daar te houden terwijl je opstapt, want dan kan je alleen rondjes lopen en daardoor leert het paard dat hij toch niet weg kan dus jij net zo goed stil kam blijven staan. maar miss is dit met atrose niet zo`n goed idee. wat je ook kan doen is opstappeen en als hij dan gaat lopen niet verder gaan met opstappen maar gewoon blijven hangen aan het paard en hem vragen stil te blijven staan, als hij stil staan kun je 2 dingen kiezen: 1 weer afstappen en opnieuw opstappen en dan weer het zelfde herhalen als hij niet stil blijft staan. of 2 verder gaan met opstappen en steeds al hij weer een stapje zet bevries je weer toto hij op je vraag om stil te blijven staan reageert, dan ga je weer verder net zo lang totdat je boven op je paard zit. maar dan mag hij ook pas weer lopen als jij het zegt. en verder kun je aan de hand oefenen met stilstaan en onder het rijden kun je ook gewoon ergens gaan stilstaan zodat het paard leert weer rust te krijgen.
hoop dat je er wat aan hebt!!! succes

ja dat kunnen we wel even proberen!
Heel erg bedankt ik hoop dat het hiermee gaat lukken!
Laatst bijgewerkt door Arafiore op 02-08-11 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:01

Maar als hij zijn nek nauwelijks kan buigen, hoe kan hij dan wel rijden???
Btw, ik heb geen verstand van artrose..

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:04

Laaavo schreef:
Maar als hij zijn nek nauwelijks kan buigen, hoe kan hij dan wel rijden???
Btw, ik heb geen verstand van artrose..

hij kan wel gewoon rijden maar met losse teugels dat ze nét niet in een boogje hangen en nooit aan de teugel vragen.
het is wel heel erg jammer want hij heeft Z gelopen op veel wedstreiden en de dag voor het onderzoek was de eigenaar nog 1e met hem geworden, na de uitslag voelde ze zig zó schildig dat ze zo veel van hem gevraagd had..
Maar ik weet ook niet heel veel van artrose maar probeer er zo veel mogelijk va op te zoeken..

Celi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:10

Het is handig als iemand hem vast kan houden om het hem te leren.
Stap altijd pas op als hij stil staat, en als hij dan weer gaat lopen begin je gewoon overnieuw.
Als je er eenmaal op zit, geef je hem eerst nog een aai, dan zoek je je beugel op, pak je je teugels goed vast en krijgt hij weer een aai als hij braaf is, als hij dan ontspannen is, stap je pas weg.

Geduld is een schone zaak! Veel succes!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:13

Ja, wat Celi zegt: Het is idd belangerijk dat hij ook even ONTSPANNEN staat als je erop zit....

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 17:33

Okee heel erg bedankt we gaan die manier proberen!

KarlijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:20

bij ons op de manege heeft onze lerares gezegt als hij naar de zijkant of achteruit loopt dat je gewoon moet
meelopen, dan stopt hij meestal wel.
en vooruit rustig ontspannen en duidelijk zijn

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:37

Ik heb er eentje die dat ook deed. Ik had ook al vanalles geprobeerd en uiteindelijk heb ik hem met de neus voor de wand gezet zodat hij kon ruiken aan de dingen die daar lagen en dat vond hij wel leuk en bleef hij braaf staan. Inmiddels blijft hij ook zo staan. Een enkele keer loopt hij eens maar dan wacht ik tot hij stilstaat. Uiteindelijk vind hij dat dan niet leuk en blijft hij stilstaan.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 10:33

Cinneke1982 schreef:
Ik heb er eentje die dat ook deed. Ik had ook al vanalles geprobeerd en uiteindelijk heb ik hem met de neus voor de wand gezet zodat hij kon ruiken aan de dingen die daar lagen en dat vond hij wel leuk en bleef hij braaf staan. Inmiddels blijft hij ook zo staan. Een enkele keer loopt hij eens maar dan wacht ik tot hij stilstaat. Uiteindelijk vind hij dat dan niet leuk en blijft hij stilstaan.

Dat lijk me wel een goed idee!
ik ga het vammidag meteen proberen !

CarlaRutgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:07

jullie kunnen het beste de principes uit de biologie gebruiken hoe dieren (ook paarden) leren

1. Een dier zal gedrag wat hij prettig vind omdat er een beloning volgt (voer, een enthousiaste baas, vriendjes om zich heen, vrijheid) of waar geen correctie op volgt herhalen
2. Fout aangeleerd gedrag kun je herstellen, maar doe dat stapje voor stapje want voor een dier moet je het eenvoudig houden

Je kunt dus beginnen met je paard leren stilstaan terwijl hij opgezadeld naast je staat: als hij beweegt zeg je nee en zet hem weer terug op de begin plek (correctie). Blijft hij staan, beloon hem dan met je enthousiasme en blijdschap. Heeft hij twee keer stilgestaan, stop er mee en beloon hem met lekker in de wei mogen bijvoorbeeld. De hele week doe je dit alleen.
De volgende week begin je met één voet in de beugel zetten. Doe precies hetzelfde als de week ervoor met correctie en belonen. Week drie stap je omhoog in de beugel maar sla je been er nog niet over. Zo ga je door met telkens kleine stapjes totdat hij begrijpt dat je wilt dat hij stil staat bij het opstijgen.

Blijf heel lief, geduldig en consequent. Want het paard doet niets verkeerd, een ander mens heeft het hem verkeerd geleerd. Als je boos wordt, dan snapt hij er al gauw niets meer van. Ook moet je deze vier weken steeds consequent correctie geven of belonen. Ga tussendoor niet zomaar opstappen zonder de regels te volgen, dat is niet consequent! Dus even vier weken niet rijden, maar de beloning is groot als hij braaf stilstaat na 4 weken!

Omdat hij artrose in zijn nek heeft, kun je overwegen om te leren opstappen met behulp van een krukje, dat is minder belastend (geldt voor alle paarden). Laat hem dan wel eerst aan het krukje wennen en zorg dat hij dit leuk vindt (belonen).

Succes ermee! Carla

lydiaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:05

Ik ben het met Carla eens. Je moet terug naar het begin van leren en stapje voor stapje verder gaan. Je paard moet ervaren wat prettig is, zodat hij dat gedrag gaat vast houden. Succes ermee, want het is best lastig om verkeerd aangeleerd gedrag om te buigen.

Groetjes Lydia

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:30

Hey carla

Tja die van mij is daar een hele goede in. Tijdens opzadelen staat hij braaf stil. En ja met beloning werken heb ik gedaan alleen meneer wist na 3 dagen wat de bedoeling was en toen had hij zoiets geef me dat lekkers. Daar ben ik van afgestapt.
Ik ben het met de want gaan proberen. En na veel oefenen kan hij nu ook gewoon midden in de bak stilstaan. Bij stilstaan aan de wand werd dan met een schouder klopje beloont of kriebel op zijn favo plekje bij zijn manen kam en dat werkte ook. Maar met wat lekkers was hij niet te stimuleren. Dit werkte alleen bij hoeven uitkrabben. Hij is beetje eigenwijs en appart. Maar met veel geduld en creativiteit kom je heel ver.

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 05:59

Lopen bij opstappen is veelal een door de mens (meestal onbewust) aangeleerd iets bij vele paarden.
Je ziet 9 van de 10 x dat iemand opstapt en dan direct daarna zijn paard laat lopen. Het paard gaat het opstappen hiermee associeren met lopen, dus zodra jij opstapt, of wilt opstappen, gaat hij lopen omdat hij weet dat dit hierna gaat komen.
Mijn advies, stap op je paard, tel tot 30 en geef dan pas je paard de hulp om te gaan lopen. Je zal zien na verloop van tijd dat je paard netjes stilstaat als jij opstapt en netjes wacht totdat jij wilt gaan stappen.
Veel succes ermee!

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:43

Jmd dat hebben wij dus met staan aan de want gedaan. Nu doet hij het af en toe nog maar dan meer uit enthousiasme maar laten dit niet toe. Mijn opa die doet dat wel aks de poort van de bak open is. Associatie met baar buiten gaan. Gaat graag lange ritten maken in de natuur. Oefenen het stilstaan bij hem ook nog altijd haha.

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:44

Cinneke1982 schreef:
Jmd dat hebben wij dus met staan aan de want gedaan. Nu doet hij het af en toe nog maar dan meer uit enthousiasme maar laten dit niet toe. Mijn opa die doet dat wel aks de poort van de bak open is. Associatie met baar buiten gaan. Gaat graag lange ritten maken in de natuur. Oefenen het stilstaan bij hem ook nog altijd haha.

Ook opa :D leren stil blijven staan als hij is opgestapt!
Vol blijven houden en op een dag valt het kwartje bij je paard (en opa ;) ) en blijft hij netjes stilstaan.
Succes!

denisenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:00

consequent zijn, een x er de tijd voor nemen; als hij gaat lopen weer afstappen, stil zetten. en dan weer proberen.
net zolang tot ie het doorheeft.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:43

Zet hem in de hoek van de bak en stel hem eerst gerust.
Zorg eerst dat hij helemaal rustig is. Zoals je normaal opstapt neem je je teugels vast, maar je neemt je linker teugel veél korter. Als het paard vooruit stapt, kan hij niet anders dan naar je toe stappen. Dus sluit hem in in een hoek, stel hem gerust en stap op met je linkerteugel kort vast genomen. :list:
Als dit niet werkt weet ik het niet meer ..
Succes! :)

danieck_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:03

mijn pony loopt ook weg bij het opstappen maar eerst hebben we het gedaan dat iemand haar vast houd en niet weg kan lopen en daarna gewoon de teugel strak vasthouden en het is nu al een stuk minder en ze doet het bijna ook nooit meer ! :D