klein paard starten tussen de pony`s

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

klein paard starten tussen de pony`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 12:27

hoooooi
ik ga misschien een paard kopen van 1.57 nou is ie 4 jaar en zal best nog wel wat groeien misschien wordt ie dan wel 1.60 zelf ben ik niet zo groot dus wil ik het liefst eerst bij de pony`s rijden met hem en dan naar de paarden ik ben nu 14 en wil dus niet over naar de paarden :D
nou is mijn vraag kan je hem dan een paar cm in laten meten ?? ik heb van iemand gehoord dat zij dat ook had gedaan ! maar weet ik niet zeker of dat wel helemaal legaal haha :j

neurrrrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:30

Ik heb zelf ook dat probleem gehad.
De man die bij ons kwam om te meten, zei dat hij de pony(1.59) wel in wilde meten, maar dat de kans groot was dat je er problemen mee kreeg. Vooral op bijv. regiokampioenschappen, omdat ze daar vaker controleren.
En, de kans is groot dat je pony maar 1 jaar wordt ingemeten bij de pony's. ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 12:41

waarom maar 1 jaar en wat voor problemen krijg je dan dat je die wedstrijd niet verder mag rijden of andere dingen ? :o

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:45

Hoi,
Als je hem in laat meten bij de pony's moet je hem tot de 7 jaar laten meten. Dit komt dus ieder jaar terug.
Als je met een paard start tussen de pony's kun je gediskwalificeerd worden geloof ik.
Succes met je paardje!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:47

Als je persee bij de ponies wil rijden, waarom ga je dan een paard kopen?

De hele E categorie bestaat alleen in Nederland en is dus zo ontstaan. Ponies die net even groter waren dan toegestaan waarvan de ruiters toch graag bij de ponies wilden. Ze gaan natuurlijk niet de grens nog hoger optrekken omdat het absurd is. In de rest van de wereld is een dier van 1.50m al een paard.

Maak een keuze. Koop een paard en ga bij de paarden, of koop een pony als je bij de ponies wilt.
Maar ga je bewust, opzettelijk sjoemelen en regels verbuigen, dan ben je gewoon crimineel bezig, hoe je het ook wendt of keert. Dat zou niet niet moeten willen.
Kun je ook wel juries om gaan kopen om je winstpunten te halen etc.

Het is NIET legaal. Die persoon vervalst documenten in jouw opdracht. Om tegen de regels met een te groot dier te starten.
Ik kan niet zien hoe dat iets is wat okee is.

Achteraf typefouten verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-07-11 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:49

dressuur518 schreef:
waarom maar 1 jaar en wat voor problemen krijg je dan dat je die wedstrijd niet verder mag rijden of andere dingen ? :o

Omdat je pony dan elk jaar gemeten moet worden en ze na 1 jaar waarschijnlijk zo gegroeid is dat inmeten niet meer zal werken. Persoonlijk denk ik dat je gewoon moet gaan starten tussen de paarden, ook om te voorkomen dat je allerlei gedoe op wedstrijden zult krijgen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:50

daantje5979 schreef:
Hoi,
Als je hem in laat meten bij de pony's moet je hem tot de 7 jaar laten meten. Dit komt dus ieder jaar terug.
Als je met een paard start tussen de pony's kun je gediskwalificeerd worden geloof ik.
Succes met je paardje!

Is dat zo? Ik ken iemand die met een paard start tussen de ponys en de da heeft er een halve cm afgehaad zeiden ze zodat hij op hun papier dus nog pony is. afstamming onbekend en paard is ouder dan 7.

Persoonlijk vind ik dit dus echt niet de juiste gang van zaken en vraag me af wat er gebeurd als ze gecontroleerd worden.

Lappie_Lap

Re: klein paard starten tussen de pony`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:45

Dat klopt dan toch AaronYve?
Paard was al ouder dan 7 toen die ingemeten werd, dus hoeft ie daarna niet weer gemeten te worden.
Was paard bijv. 5 geweest, dan had ie nog weer gemeten moeten worden.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 15:56

Misschien dat je dit jaar nog onder de E-tjes valt (omdat hij 1.57 is, 0,1 is wel een heel klein verschil) maar wanneer er meer centimeters bij komen zul je toch echt naar de paarden moeten.
Althans, je kunt inmeten maar dat is niet legaal en ik zou de gok niet nemen dat je gepakt wordt :n

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:09

Lappie_Lap schreef:
Dat klopt dan toch AaronYve?
Paard was al ouder dan 7 toen die ingemeten werd, dus hoeft ie daarna niet weer gemeten te worden.
Was paard bijv. 5 geweest, dan had ie nog weer gemeten moeten worden.

Ja ik bedoelde eigelijk of het zo was dat je wordt uitgesloten als bij nameting blijkt dat het paard groter is dan wat ze zeggen. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:13

Ja, dat is zo!

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:14

Als je de juiste ponymeter vind die bereid is hem voor je in te meten tot ze 8ste jaar is dat mogelijk.. verder tijdens het meten op heel dun ijzertje zetten en goed moe rijden voor het metenen zorgen dat die heel ontspannen is tijdens het meten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:23

En je denkt niet dat er diverse mensen naar zullen wijzen op concours? Kom nou toch, dat was vroeger als zo toen 1.48m de pony grens was. Toen regende het ook bezwaren binnen als ze op het oog een pony hoger schatte. En dan wordt er echt wel nagemeten en dan ben je de pineut.

Paard is nog niet aangeschaft. Er kan nog gekozen worden om een echte pony te kopen of bij de paarden te starten.
Ik vind het aanraden van louche praktijken niet op zijn plaats. :(
Beetje aanleren hoe oneerlijk te zijn. :r

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:21

:P haha ik kan jou de hand schudden. al ben ik nu 17 en moet ik met 2 jaar sws over naar de paarden. maar die van mij hoeft 1mm te groeien en dan is het een paard :') . dus wss volgend jaar al paarden (tenzij mijn meter van een hele lekkere chocoladetaart houd ofzo :+ ). hij is dit jaar geloof ik al ondergemeten :o SSST!

maar idd, als ze nameten ben je wel de pineut..

maar moet je met een paard bij de paarden rijden als je nog geen 18 bent? misschien domme vraag hoor haha.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:25

@Cavalia, ja, als je een paard hebt en je bent nog geen 18, moet je toch bij de paarden.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:28

Wat is het probleem van starten tussen de paarden? Misschien kun je hem dit jaar nog ondermeten maar als hij meer groeit gaat het denk ik wel opvallen dat hij groter is.

Jaa, je moet als je zelf nog geen 18 bent, maar je hebt wel een paard, tussen de paarden starten.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:00

Als je 14 bent naar de paarden is niet leuk, dat klopt, dat snap ik. Maar als je nog een paard gaat kopen zou ik niet zo'n tussemaatje nemen, dat is leuk als je al 17 bent en je wilt nog een jaartje bij de pony's, maar nog 4 jaar ga je echt niet redden. En dan heb je nog altijd een klein paardje, dat is ook nooit een voordeel.

Ffhdtjhfyjg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:29

Ik zou een pony kopen als je daar meer pljezier in hebt en het gaat niet alleen om rijden en wedstrijden

59marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:35

Ik had dat probleem ook en ik heb nu een E pony. Hiermee rijd ik nu bij de pony's. mijn ouders zeiden; jaa dan ben je straks te groot en moetie weer weg. Maar, met een pony mag je bij de paarden rijden! Andersom is het niet toegestaan, maar met een E pony kan je gewoon bij de paarden rijden (tenminste, dat zei mijn instructeur) Waarom koop je niet gewoon een grote E pony?

nura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:56

ik heb ook zo'n probleem.. ik heb een paard van 1 60 en ik ben pas 13 jaar. dus dan vind ik het eigenlijk een beetje kansloos om tussen al die grote paarden en mensen te rijden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:41

nura schreef:
ik heb ook zo'n probleem.. ik heb een paard van 1 60 en ik ben pas 13 jaar. dus dan vind ik het eigenlijk een beetje kansloos om tussen al die grote paarden en mensen te rijden.

Ik was ook 13 toen ik begon met wedstrijden tussen de paarden!
Waarom is dat kansloos? Ik heb er toch hele leuke gekleurde lintjes aan overgehouden ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:16

Paardrijden is juist een sport waarbij groot en klein, jong en oud, gelijk behandeld worden en je dus gelijke kansen hebt!!!

Door de categoriën bij de ponies ben je wellicht gewend geraakt aan "sorteren op grootte", maar dit is bij dressuur echt niet nodig. Je krijgt geen andere punten omdat je op een kleiner of groter dier rondrijdt.

Er zijn ook zat kinderen die meteen bij de paarden starten en nooit bij de ponies hebben gereden....

En nogmaals, als je dan zo'n moeite hebt met bij de paarden rijden, waarom dan niet gewoon een echte pony kopen, ipv een klein paard....

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:17

Ik snap wel dat je eerst bij de pony's daar zijn ze gewoon veel minder streng, omdat er ook kleinere kinderen aan mee doen.
Een vriendin van mij heeft ook een pony van 1.57 en die wil ook graag tussen de pony‘s starten om die reden.
Ik rijd nu bij de paarden maar merk dat dat veel moeilijker is als bij de pony‘s, bij de pony‘s kon je gewoon een winstpuntje halen als je paard actief was en een beetje ontspannen.
Bij de paarden is het belangrijk dat je ter alle tijden je paard onder controle hebt en met stelling en buiging de ring door stuurt je paard mag dan niet te diep zijn of voor de loodlijn want dan heb je al een onvoldoende aan je broek hangen. Ik heb het nog maar over de B.

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:25

Ik heb dus ook zo'n geval.
Ik ga nu mijn c- pony verkopen omdat ik wel te groot ben.
Nou zou ik wel naar een paardje willen .
Maar is dat wel leuk voor een 14 jarige?
Of kan ik gewoon beter een e- pony kopen en nog een paar jaar bij de pony's rijden?
Ik zou wel graag naar de paarden willen , maar weet ook niet of het wel leuk.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:54

Tjah je moet er wel rekening mee houden dat ze bij de paarden heel streng zijn omdat je als volwassen wordt gezien.
Ik rijd ook bij de paarden het bevalt me goed maar er zijn heel weinig leeftijdsgenootjes.