Korte beschrijving:
Tijdens het poetsen haalt mijn haflinger zijn halster zelf af. Zonder een gespje open te doen
Ik kan niet eens mijn zadel pakken of iets, want hij loopt alweer los
Van de week stond hij in de zadelkamer en dat kunnen wel gevaarlijke situaties worden... Gelukkig kan je hem wel zo pakken. Behalve dit halsterverhaal is hij wel opgevoed en een super lief dier
Een kind kan met hem de was doen.Wat ik al heb geprobeerd:
- Een leren touwtje langs de keelriem gedaan in een veiligheidsknoop. Die touwtjes worden ook bij westernhoofdstellen gebruikt.
Stel hij gaat hangen omdat hij niet loskomt kan ik de knoop in 1x eruit trekken.
Nou doei
hij was alweer los, zonder dat touwtje los te maken...- Boos met stem doen: Hey!!! Daar schrikt hij goed van, maar probeert het even later weer etc. Dat bevorderd de sfeer ook niet...
- Steeds een stukje verder van hem lopen (uit zijn zicht) even blijven staan en belonen als hij braaf is blijven staan. Negeren als hij zich los heeft gemaakt...
- Aan 1 touw poetsen (dan komt hij los), tussen 2 touwen poetsen (dan komt hij ook los)
- Steeds naar achter zetten als hij ermee bezig is.
Op stal kan iedereen er wel om lachen en al loopt hij los hij gaat toch schooieren naar hooi. Zoekt geen ruzie met de paarden die op dat moment ook gepoetst worden...
Maar ik kan moeilijk iedere keer als ik wat uit mijn kastje pak of om kijk iemand gaan vragen bij mijn paard te blijven staan.
Wie heeft de gouden tip?!
Ik ga geen geweld hiervoor gebruiken...
Dat doe ik nu zoveel mogelijk...

maargoed dat is ook off topic
Deze heeft nu zo'n halsband. Die krijgt hij er niet af. Misschien een idee?