Mijn bijrijdster wil dolgraag naar buiten met mijn paard. Tot zover was dat geen probleem, omdat ze eens in de maand ging en er dan altijd iemand bij was met een ruiterbewijs. Sinds kort hebben we een nieuw stalgenootje met een superleuke PRE en die 2 klikken erg goed en willen dus regelmatig naar buiten. Naar mij toe dus de vraag of dat goed was.
Nu zit ik een beetje te twijfelen.. Bijrijdster heeft geen ruiterbewijs, andere meisje ook niet. Mijn paard is een superbraaf ding, de PRE is nog wat schrikachtig.
Mijn angst is dus: Stel je voor, de PRE schrikt, mijn paard doet een stapje opzij om eraan te ontkomen en precies op dat moment komt er een auto aan die tegen mijn paard oprijdt. Resultaat: been gebroken.
In hoeverre draai ik nou op in de kosten?
Of ander voorbeeldje: Ze zijn lekker aan het stappen op het strand, paard struikelt in een kuil. Resultaat: weer dat been gebroken.
Volgens dit topic ( [TAO] FAQ TAO 4e post) ben ik ten aller tijden degene die ervoor opdraait dus.
In geval 1 is noch mijn bijrijdster/paard, noch de automobilist de schuldige, maar imo de stalgenoot/PRE. Of is het dan toch mijn paard/bijrijdster, omdat mijn paard een stap opzij doet?
In geval 2 is niemand schuldig...?
Er zijn zo ontzettend veel onduidelijkheden met die verzekeringen en paarden, ik zie echt door het bos de bomen niet meer.
Het gaat mij er dus om, dat mocht er ooit zo'n gevalletje zijn, dat ik niet ga kromliggen voor andermans fout(en). Niet gemeen bedoelt, maar gewoon reeel.
Ik heb geen verzekering voor ziektekosten voor mijn paard, ik ben zelf wel in het bezit van een ruiterbewijs en WA. Mijn brijrijdster heeft ook gewoon haar WA.
In hoeverre worden ziektenkosten door een WA vergoed? Heb het niet over schade aan derden, want daarvan wéét ik dat het vergoed word en onder de WA valt.
Ik gun haar die buitenritjes zo gigantisch, maar op dit moment ben ik zo onzeker over het hoe en wat, dat ik nog geen antwoord heb durven geven.
Wie helpt me
?
.
)