Bijrijdster naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Bijrijdster naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 09:09

Hallo bokkers,

Mijn bijrijdster wil dolgraag naar buiten met mijn paard. Tot zover was dat geen probleem, omdat ze eens in de maand ging en er dan altijd iemand bij was met een ruiterbewijs. Sinds kort hebben we een nieuw stalgenootje met een superleuke PRE en die 2 klikken erg goed en willen dus regelmatig naar buiten. Naar mij toe dus de vraag of dat goed was.

Nu zit ik een beetje te twijfelen.. Bijrijdster heeft geen ruiterbewijs, andere meisje ook niet. Mijn paard is een superbraaf ding, de PRE is nog wat schrikachtig.
Mijn angst is dus: Stel je voor, de PRE schrikt, mijn paard doet een stapje opzij om eraan te ontkomen en precies op dat moment komt er een auto aan die tegen mijn paard oprijdt. Resultaat: been gebroken.
In hoeverre draai ik nou op in de kosten?

Of ander voorbeeldje: Ze zijn lekker aan het stappen op het strand, paard struikelt in een kuil. Resultaat: weer dat been gebroken.

Volgens dit topic ( [TAO] FAQ TAO 4e post) ben ik ten aller tijden degene die ervoor opdraait dus.
In geval 1 is noch mijn bijrijdster/paard, noch de automobilist de schuldige, maar imo de stalgenoot/PRE. Of is het dan toch mijn paard/bijrijdster, omdat mijn paard een stap opzij doet?
In geval 2 is niemand schuldig...?

Er zijn zo ontzettend veel onduidelijkheden met die verzekeringen en paarden, ik zie echt door het bos de bomen niet meer.

Het gaat mij er dus om, dat mocht er ooit zo'n gevalletje zijn, dat ik niet ga kromliggen voor andermans fout(en). Niet gemeen bedoelt, maar gewoon reeel.
Ik heb geen verzekering voor ziektekosten voor mijn paard, ik ben zelf wel in het bezit van een ruiterbewijs en WA. Mijn brijrijdster heeft ook gewoon haar WA.

In hoeverre worden ziektenkosten door een WA vergoed? Heb het niet over schade aan derden, want daarvan wéét ik dat het vergoed word en onder de WA valt.
Ik gun haar die buitenritjes zo gigantisch, maar op dit moment ben ik zo onzeker over het hoe en wat, dat ik nog geen antwoord heb durven geven.

Wie helpt me :D?

Somebitch

Re: Bijrijdster naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:18

Jij bent volgens mij ten alle tijden verantwoordelijk. Jij leent je paard inprincipe uit..

Als er iets met je paard of met de ruiter gebeurd ben jij volgens mij aansprakelijk.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:57

Somebitch: Klopt helemaal... jouw paard valt onder jouw aansprakelijkheid... bepaalde dingen moeten wel uit energie van het paard zelf voortkomen. Maar je bent altijd aansprakelijk voor je dieren. Mocht je paard iemand bijten zonder aanleiding en zonder waarschuwing, moet jij ervoor opdraaien. Kortom, veel mensen weten het niet, maar die aansprakelijkheid kan weleens vervelend uit de verf komen. Zelfs een contract opstellen met je bijrijdster is niet rechtsgeldig.

Yv, of het nu buiten of in de rijbak gebeurd maakt geen fluit uit overigens.. ik ben nogal actief op aansprakelijkheidsgebied wat betreft mijn eigen val..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 12:11

Nee Ivaan, dat snap ik wel, maar buiten heb je toch meer risicovolle dingen, zoals auto's, fietsers etc. die schade aan mijn paard kunnen aanrichten bij een foute beweging of stuurfout van de ruiter. Snap je? De bakrand doet dit niet zeg maar :D. Om schade aan materiele zaken maak ik me niet druk, dat is zowiezo gedekt. Maar hoet zit dat bij schade aan het paard? Welke/wiens verzekering gaat dit dekken?

Maar in jouw geval dan? Jij hebt je rug gebroken in de bak. Heel simpel gezien was het jouw eigen keus om op een jong paard te stappen toch? Maar dat maakt dan qua verzekering niets uit begrijp ik? En jij nogal actief.. Bedoel je daarmee dat je dus claimt bij de (verzekering van de) eigenaresse, of..?

Volgens mij is dit echt weer een gevalletje van hoe meer je komt te weten, hoe minder je ervan snapt :') .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:17

Ruiterbewijs of geen ruiterbewijs maakt niets uit. Jouw bijrijdster heeft een WA, dat zou genoeg moeten zijn.

Je kunt eigenlijk zeggen dat schade die je paard toebrengt aan je bijrijder of aan wie dan ook komt altijd op jouw WA terecht. Jij moet dus zelf goed verzekerd zijn.
Dan, afhankelijk van de omstandigheden, zal jouw WA in de clinch gaan met haar WA om te kijken of zij misschien ook nog voor een deel aansprakelijk is (of je bijrijder zich bijvoorbeeld erg onverantwoordelijk heeft gedragen of dingen heeft gedaan die jij verboden had).

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:39

Yv: Mocht jouw bijrijdster op de bakrand vallen en invalide raken, kan ze je aansprakelijk stellen en dan kan er een een hele hoop smartengeld uit komen rollen (dat risico is ook zeer groot aanwezig, het is en blijft een paard). Ik heb mijn rug niet gebroken overigens en heb me uiteindelijk er zitten inlezen. In het begin helemaal niet zo maar nu wel.. Het kan zomaar zo zijn dat ik over een paar jaar niet meer kan werken vanwege die val van t paard.... maar wat betreft mijn rug ziet het er op dit moment allemaal goed uit.

Hoe kan jij bewijzen dat t een stuurfout van je ruiter was? Denk helemaal niet... jij bent aansprakelijk voor jouw dier... Schade aan het paard, dat zullen de aansprakelijkheids en rechtsbijstand verzekering denk gaan uitzoeken.. Jouw Rechtsbijstand zal daardoor met haar WA in de clinch gaan.. Ik hoop dat je die verzekering dus ook heb. Schade met dieren zijn hele lastige zaken. Pas is een manege aansprakelijk gesteld omdat een meisje een dwarsleasie heeft opgelopen door een val van het paard. En geloof me dat zijn geen banketstaaf bedragen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:57

Ziektenkosten wordt sowieso door de ziektenkostenverzekering gedekt, het is wel mogelijk dat die verzekering kosten wil terugvorderen bij jouw AVP als het door toedoen van jouw paard is gebeurd. In hoeverre je moet betalen zal van een aantal factoren afhangen, die LDRD beter kan uitleggen.
Bij schade aan het paard zal het ook sterk afhangen van de omstandigheden of jij voor de kosten opdraait of dat die verhaald kunnen worden bij een ander. Dit is trouwens werk dat je niet zelf wil doen, daarvoor heb je een rechtsbijstandsverzekering.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:03

Als je twijfelt zou ik het niet doen!
Je zou als je je daar beter bij voelt ook je bijrijder kunnen vragen eerst haar ruiterbewijs te halen, voor ze weer buitenritjes mag doen.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:12

Ruiterbewijs wel of niet maakt geen verschil...

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:15

Om zekerheid te verkrijgen, moet je het zwart op wit hebben van je eigen verzekeringsmij wat wel en niet wordt vergoed. Zo voorkom je een hoop ellende achteraf

_carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:20

Ik mag met mijn verzorgpony ook niet alleen naar buiten, ikzelf ben 15 en ik heb wel een ruiterbewijs.
Maar als er wat gebeurt, is de eigenaar inderdaad de verantwoordelijke.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:28

Atina: Ik denk dat je eigen verzekering dat niet eens kan zeggen, juist de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij moet je dat weten. Die 2 vechten t uit, desnoods bij een rechtszaak. Stel ik stel iemand aansprakelijk, zegt mij maatschappij wel dat t vergoed moet worden (mijn rechtsbijstand dus) maar wie zegt dat de aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij het ook daadwerkelijk gaat vergoeden? Hoe het gebeurd, de situatie en wat er gebeurd is hiervan echt afhankelijk ook.

Maar laten we voorop stellen, dat wanneer je een dier heb je aansprakelijk bent! Stel je hond bijt iemand... ben je ook aansprakelijk! Als eigenaar sta je niet zo heel sterk...

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:31

Texas1: Ik ging ook meer van het principe uit als haar paard iets veroorzaakt.

Verzekeringsland is echt een doolhof. Wat de ene wel vergoedt, vergoedt de ander weer niet. Maar kosten die een ander niet vergoedt, kan je wellicht bij je eigen verzekering claimen. In dat geval moet je wel weten wat er wel of niet onder valt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:36

Ook al heb je een ruiterbewijs ben je als nog aansprakelijk....tja van mij zou ze niet naar buiten mogen vind het risico veel te groot met die wegpiraten af en toe.

Ene vind een ruiterbewijs niet echt een reden om iemand wel naar buiten te laten gaan. Heb het ding al jaren niet meer vond het zulke onzin en nog nooit nodig gehad. En dan wel ieder jaar betalen.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:37

een ruiterbewijs zegt niet over een goede ruiter, vindt ik

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:37

Texas1 schreef:

Het maakt zéker wel verschil, om het ruiterbewijs te halen moet je alle verkeersregels voor het buitenrijden uit je hoofd leren, en dat kan wel handig zijn, zeker als je vaak wil buitenrijden. :j
Laatst bijgewerkt door _lieff_ op 25-07-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:38

^^ ja oke, maar niet elke ruiter heeft een ruiterbewijs en die kunnen ook goed rijden?

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:40

Atina: Dan nog hetzelfde verhaal, kan jij mij uitleggen hoe jij dat dan anders ziet...

In verzekeringen zijn er inderdaad allerlei verschillende voorwaarden, tenminste wettelijk zijn er ook heel wat vastgesteld, maar maatschappijen hebben ook hun eigen regels. Ik werk erin en dat is soms vrij lastig wie nou wat wel of niet vergoed :D

_Lieff_ niet wat betreft of je wel of niet aansprakelijk ben (hooft is met een d)

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:41

ruiterbewijs maakt niks uit
je staat alleen sterker in je schoen met verzekering enzo maar is niet verplicht
wa is genoeg

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:42

Even voor de duidelijkheid: breekt jouw paard hier een been, of jouw bijrijder?

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:43

riekie15 schreef:
^^ ja oke, maar niet elke ruiter heeft een ruiterbewijs en die kunnen ook goed rijden?

Nee, dat is zo, alleen het zegt wel wat over je, als je in het bezit bent van een ruiterbewijs beschik je wel over de nodige kennis, én de verkeersregels :))
Dus zo heb je minder kans op ongelukken, maar de kans zit natuurlijk altijd in een hoekje. :)

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:45

hm maar je hoeft geen bewijs te hebben om de verkeersregels en al die dingen uit je hoofd te kennen,

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:45

_lieff_ schreef:
Texas1 schreef:

Het maakt zéker wel verschil, om het ruiterbewijs te halen moet je alle verkeersregels voor het buitenrijden uit je hoofd leren, en dat kan wel handig zijn, zeker als je vaak wil buitenrijden. :j

Dat je de verkeersregels kent, wil nog niet zeggen dat je ze toepast, of dat anderen in het verkeer ze toepassen! Je zit niet op een fiets, maar op een levend wezen, die de verkeersregels echt niet gaat hanteren als ie in paniek raakt hoor!

Bovendien: om je rijbewijs te halen moet je ook de verkeersregels kennen, en die lappen veel automobilisten ook aan hun laars.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:46

Texas1 schreef:
Atina: Dan nog hetzelfde verhaal, kan jij mij uitleggen hoe jij dat dan anders ziet...

In verzekeringen zijn er inderdaad allerlei verschillende voorwaarden, tenminste wettelijk zijn er ook heel wat vastgesteld, maar maatschappijen hebben ook hun eigen regels. Ik werk erin en dat is soms vrij lastig wie nou wat wel of niet vergoed :D

_Lieff_ niet wat betreft of je wel of niet aansprakelijk ben (hooft is met een d)

*schaamschaam* Nee, maar als je de regels weet, verminderd dat de kans op ongelukken wel... (iig een klein beetje :P )

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:47

Je hebt helemaal niets aan een ruiterbewijs. De verzekering die aan het ruiterbewijs vast zit betaald alleen als je eigen verzekering dat niet doet. Dus als eigenaar een goede WA verzekering (of eigenlijk AVP) afsluiten, en een goede rechtsbijstandverzekering. Dan zou je goed gedekt moeten zijn.